Briefing de presă susținut de ministrul Economiei, Alexandru Petrescu, la finalul ședinței de guvern

09 Februarie

[Check against delivery]

Alexandru Petrescu: Aş începe cu o serie de amendamente aduse la Ordonanţa de Urgenţă pentru completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului numărul 51, act care reglementează investiţiile în industria de apărare. După cum foarte bine mulţi dintre dumneavoastră cunoaşteţi, tot ceea ce înseamnă industria românească de apărare a fost un pilon şi este un pilon important în programul de guvernare 2016-2020. Prin acest document, prin acest act normativ se presupune ca 60% din sumele obţinute din valorificarea activelor să rămână la dispoziţia companiilor, având ca destinaţie prioritară modernizarea şi retehnologizarea capacităţilor de producţie pentru apărare. Măsura priveşte operatorii economici care dispun de un plan de restructurare sau reorganizare aprobat în condiţiile legii, având capacităţile incluse în inventarul capacităţilor de producţie pentru apărare şi sarcini prin planul de mobilizare. La elaborarea acestui proiect au fost avute în vedere solicitările şi recomandările patronatelor, organizaţiilor sindicale din cadrul operatorilor economici care fac obiectul aplicării prevederii actului normativ. Cu alte cuvinte, chiar dacă a existat o alocare consistentă prin actualul buget pentru companiile din industria de apărare, acest amendament suplimentar le pune în poziţia ca prin valorificarea unor active ce se află în administrare să poată reinvesti acei bani în modernizare şi tehnologizare. Din păcate, unele dintre companiile din această industrie sunt în poziţia în care orice plus valoare obţinut fie şi prin vânzarea activelor se duce direct la autoritatea fiscală, punându-le într-un cerc închis, din care nu ies, neputând să investească din activele ce le au în posesie, în modernizare şi creşterea nivelului performanţelor, în produsele pe care le oferă. Al doilea subiect este un subiect care este central /în/ programul de guvernare şi vorbim de înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii. Avem adoptat astăzi un memorandum potrivit programului de guvernare 2017-2020, având în vedere crearea unor noi instrumente de investiţii publice, crearea Fondului Suveran de Investiţii fiind o măsură de stimulare economică, instrument de finanţare în investiţii în sectoare competitive, rentabile şi sustenabile cu efect de multiplicare în economie, în urma atragerii de capital şi surse din piaţa financiară. FSDI va reprezenta un partener pentru investitorii instituţionali, BERD, BEI, Banca Mondială, fonduri de investiţii sau alţi investitori privaţi. Ce facem aici de fapt? Emulăm un model de fond suveran aflat în proprietatea integrală a statului deja dovedit ca fiind unul de succes lucrativ şi în alte ţări europene. Probabil din cultura generală economică cunoaşteţi activitatea fondului suveran belgian, fondului suveran norvegian, celui francez, poate celui polonez, unde există un profil de ţară relativ comparabil cu cel al României. Din punctul meu de vedere, cred că este un demers care trebuia demult demarat, dar prin acest document nu facem decât să marcăm iniţiativa şi demararea acestui proces. În continuare, am formalizat constituirea unor comisii interministeriale cu reprezentanţi ai Ministerului Economiei, Ministerului de Finanţe, reprezentanţi ai Consiliului Concurenţei, ASF-ului, au avut discuţii cu principalii jucători din arena investiţională naţională, regională, astfel încât să acompaniem acest proces de lansare al fondului şi cu avizul şi asentimentul lor general. Din acest punct de vedere, astăzi este ziua în care formalizăm demersul. De mâine, aceste comisii formal se adună, emit raporturi, emit puncte de vedere. Următorul pas va fi un alt act normativ care va avea central actul constitutiv, unde vom avea exact mecanismul de funcţionare şi de structurare a fondului. Vă mulţumesc frumos!

Reporter: Se poate o întrebare?

Alexandru Petrescu: Da, vă rog!

Reporter: Bună ziua! Mihai Peticilă, Pro TV. Mai exact, spuneţi că există acest fond suveran, ideea de a-l crea. Aşa cum funcţionează el în alte ţări, investiţiile de acolo se duc mai ales în infrastructură şi în proiecte care aduc foarte multă dezvoltare şi valoare adăugată. În România, e vorba de 200 de companii. Cine vor fi companiile astea? Conform proiectului programului de guvernare e vorba de 200 de companii care vor intra în acest fond şi de un buget de 45 de miliarde de lei. Cine vor fi companiile şi pe ce anume investiţii se va centra acest fond? Alexandru Petrescu: Aş vrea să vă dau un răspuns, dar nu aş vrea să intru într-o zonă de speculaţii, fiindcă de abia de astăzi începe o muncă de analiză aplicată, care va avea ca rezultat configuraţia finală a fondului. Dar la nivel de principiu şi de intenţie, vă pot spune. În principiu, investiţiile se vor duce în zona investiţiilor strategice, după cum e bine prevăzut şi în programul de guvernare. Din acest punct de vedere, va fi şi o modalitate prin care deficitul bugetar să fie menţinut sub rata de 3%, este modelul prevăzut şi în alte state europene. Totodată, va permite capitalizarea propriilor companii din portofoliu şi nu vă ascund că intenţia finală este de a aduce în listare pe Bucharest Stock Exchange, pe Bursa de Valori Bucureşti, toate aceste companii, astfel încât să ajutăm şi bursa să treacă de la zona de piaţă de frontieră, la piaţă emergentă. De exemplu, în Polonia ei pleacă la nivelul următor, trec de zona de piaţă emergentă, noi, din păcate, suntem în continuare în zona de piaţă de frontieră, dar prin aceste listări şi altele care sunt planificate precum Hidro şi altele, vom intra în zona de piaţă emergentă. Asta va aduce o plus valoare pentru toate companiile listate in portofoliul Bursei.

Reporter: Vor fi și companii private în acest fond?

Alexandru Petrescu: Nu, doar companii cu acţionariat de stat.

Reporter: Pentru zona de apărare, acea ordonanţă care completează Ordonanţa 51/2015 va duce la vânzarea unor active? Pentru că aceste investiţii se bazează pe vânzarea unor active.

Alexandru Petrescu: Deci, în momentul de faţă multe din companiile din industria românească de apărare au în administrare active valoroase. Industria, tehnologia merge spre zona de miniaturizare, spre tehnologie. Evident că ei au foarte mult de recuperat din acest punct de vedere şi faptul că dispun de valori imobiliare sau de alt tip foarte mari nu-i ajută de fapt şi orice fel de tranzacţionare a acestor valori nu face decât să ducă această sumă obţinută din tranzacţionare direct la autoritatea fiscală, nefiind în posibilitatea de a folosi aceşti bani pentru modernizare şi retehnologizare.

Reporter: Inclusiv vânzare de acţiuni ale acestor societăţi?

Alexandru Petrescu: Acest punct de vedere nu intră în ordonanţă, acest tip de abordare, deocamdată doar vânzarea de active şi posibilitatea ca ei să folosească aceşti bani pentru retehnologizare.

Reporter: Legat de Fondul de investiţii, că este foarte importantă această discuţie...

Alexandru Petrescu: Sigur că da.

Reporter: Cine va administra Fondul, va fi un administrator pe modelul celui de la Fondul Proprietatea? Şi dacă tot amintesc de Fondul Proprietatea, cu ce ar putea să vină în plus un nou fond de investiţii faţă de Fondul Proprietatea? Va fi practic un al doilea Fond Proprietatea.

Alexandru Petrescu: Nu, nu este un al doilea Fond Proprietatea şi, din nou, intrăm într-o zonă unde aş putea să vă dau răspunsuri certe pe măsură ce parcurgem toate opţiunile de structurare ale acestui fond.

Reporter: Cine va administra Fondul?

Alexandru Petrescu: Rămâne în actul constitutiv să găsim cea mai bună formulă. Din punctul meu de vedere, cred că va fi un comitet director cu membri aleşi printr-o selecţie publică, personal nu ţin ca statul sau alte instituţii de stat să-şi nominalizeze reprezentanţi. Nu vrem să lansăm o altă sinecură, va fi obiectiv, transparent.

Reporter: Cum puteţi să garantaţi acest lucru?

Alexandru Petrescu: Prin actul constitutiv şi prin modul de funcţionare şi structurare al Fondului.

Reporter: Ştiţi că statul, până la urmă, nu este un foarte bun administrator, tocmai de aceea vă întrebam dacă este posibil...

Alexandru Petrescu: Tocmai de aceea vă spuneam că recrutarea membrilor vă fi una publică.

Reporter: Şi la alte companii sunt recrutaţi manageri...

Alexandru Petrescu: Haideţi să ajungem la momentul la care vom avea actul constitutiv şi următorul act normativ şi atunci putem să dăm răspunsuri mai multe.

Reporter: Cu ce ar putea ajuta companiile de stat înfiinţarea unui astfel de fond? De exemplu, de ce nu se merge pe ideea ca o companie de stat profitabilă, cum este Hidroelectrica, să îşi reinvestească profitul obţinut în mare parte în investiţii, nu să fie virate sub formă de dividende la bugetul de stat, cum s-a hotărât acum, în cotă de minim 90%?

Alexandru Petrescu: Vă pot da un punct de vedere. Multe dintre companiile de stat sunt alocate diferitelor ministere. Fiecare au nominalizaţi reprezentanţi AGA. În acest mod, sub acest fond vom avea toate companiile alocate sub un singur administrator, unde vom concentra toată expertiza aflată în diferite ministere, expertiza managerială din punct de vedere al acţionarului, astfel încât vom avea sub un singur acoperiş o singură decizie, şi această decizie să fie luată de un comitet director alcătuit din oameni recrutaţi public şi transparent.

Reporter: În cât timp am putea vedea un act normativ legat de înfiinţarea acestui fond?

Alexandru Petrescu: Cred că un răspuns cert vă pot da în următoarele două săptămâni, pe măsură ce dimensionăm volumul de activitate, dar din punctul meu de vedere nu mai târziu de două luni.

Reporter: Va fi proiect de lege...

Alexandru Petrescu: Rămâne să stabilim exact tipul de act normativ.

Reporter: ... în dezbatere publică în 30 de zile?

Alexandru Petrescu: Tipul de act normativ rămâne să-l stabilim. Vă mulţumesc foarte mult.



Portret premier şi cabinet miniştri

ios ios

 Răspundem cetăţenilor

qa

Una dintre întrebările frecvente este cea privind salarizarea diverselor categorii de personal. Astfel, Andrei din Bucureşti a vrut să ştie cum sunt calculate salariile...

Mai multe-->
Barbu CatargiuApostol  ArsacheNicolae KretzulescuMihail Kogalniceanu

Prim-miniștri în istorie

Galeria foștilor prim-miniștri ai României de-a lungul istoriei