Briefing de presă susținut de ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat, Alexandru Petrescu, și purtătorul de cuvânt al Executivului, Alina Petrescu, la finalul ședinței de guvern

11 Mai

Alina Petrescu: Bună ziua! Astăzi, în cadrul şedinţei de guvern, a fost prezentat în primă lectură proiectul de lege a prevenţiei, dl ministru pentru mediul de afaceri, Alexandru Petrescu, este alături de noi pentru a vă prezenta şi dumneavoastră această primă formă.
Alexandru Petrescu: Mulţumesc mult, Alina! S-a discutat, într-adevăr, foarte mult despre proiectul legii prevenţiei şi astăzi pot să vă spun că Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat a primit majoritatea avizelor, ministerul cu atribuţii pe zona de control şi a intrat astăzi în şedinţa Executivului într-o primă lectură. 
Actul normativ, construit pe principiile de bază ale Codului Economic al României, este structurat pe doi piloni esenţiali şi anume, crearea cadrului optim de educare şi informare a operatorilor economici şi identificare a zonei de rezonabilitate în actul de control. Din punctul meu de vedere, aceasta este o primă măsură de emancipare a actului de control şi un prim pas de restabilire a unui cadru de încredere, element esenţial pentru un mediu de business stabil şi sănătos. Legea prevenţiei va aduce efectul cerut de antreprenori de mult timp: o normalizare a relaţiei mediu de afaceri - autorităţi de control, bazată pe încredere, pe informare şi educare, conformare colaborativă - foarte important -, astfel încât împreună să contribuim la predictibilitatea şi stabilitatea cadrului general de business. 
Ministerul pentru Mediul de Afaceri a integrat propunerile de contravenţii primite din partea a peste 17 ministere şi agenţii, care au în portofoliu organisme cu atribuţii de control. Vreau să vă spun că proiectul de lege a debutat cu discuţii cu reprezentanţii mediului de afaceri, cu reprezentanţii tuturor ministerelor, a intrat în faza de consultare extinsă, fiind publicat pe site-ul ministerului.Vă pot spune că a fost proiectul de lege care a avut parte de una dintre cele mai extinse proceduri de consultare publică. 
Linia de demarcaţie a contravenţiilor, care intră sub incidenţa legii şi faptele care nu pot beneficia de prevenţie, din cauza gradului de pericol social ridicat pe care îl prezintă, este stabilită şi asumată exclusiv de fiecare minister în parte. Aproximativ 290 de contravenţii au fost introduse la propunerea ministerelor avizatoare. Sub incidenţa acestei legi sunt şi fapte care nu se referă la activităţi unde intenţia de a încălca legi este evidentă şi care nu prezintă un grad de pericol social ridicat. Aceste contravenţii sunt în domeniile fiscal, legislaţia muncii, agricultură, turism, ape şi păduri, protecţia mediului, comunicaţii, educaţie, protecţia consumatorului, administraţia locală, afaceri interne. 
Cadrul reglementat de acest act normativ acordă operatorilor economici posibilitatea de a remedia o abatere constatată la primul control într-un un termen de maxim trei luni de zile. Facilitatea introdusă pentru antreprenori constă în faptul că, spre deosebire de până acum, în urma actului de control se dă doar un avertisment, fără aplicarea sancţiunii prevăzute de lege pentru contravenţia înregistrată, urmând, după expirarea termenului acordat, în urma unui nou control, să se constate remedierea acesteia, fie să se aplice sancţionarea pentru neconformare. Totodată, operatorul care a fost identificat ca fiind neconform beneficiază de prevenţie o singură dată pentru oricare dintre contravenţii, în termen de trei ani de la data aplicării sancţiunii avertismentului. 
Legea prevenţiei reprezintă un element central al politicii de reglementare pro-business a Guvernului României, fiind o etapă în strategia de îmbunătăţire a mediului de afaceri, alături de alte proiecte importante ale ministerului, precum legea lobby-ului, legea parteneriatului public-privat, armonizarea legislaţiei şi reglementărilor din domeniul comerţului, contribuţia la Codul Economic, prin propunerile pe care deja le-am trimis către Ministerul Justiţiei, ce ţin de Legea 31, şi multe alte armonizări pe care urmează să le facem pe diferite sectoare de activitate ce ţin de sfera extinsă a mediului de afaceri. Vă mulţumesc foarte mult!

Alina Petrescu: Dacă aveţi întrebări.
Reporter: Care este orizontul de timp pentru adoptarea acestei legi? Deja suntem în întârziere față de programul de guvernare în care vă propuseseți data de 1 aprilie.
Alexandru Petrescu: Nu suntem. Data de 1 aprilie a fost data de consultare publică, a fost pusă în data de 30 martie în consultare publică, este trimestrul doi, pentru a fi adoptată şi trimisă în cele două Camere ale Parlamentului. Urmează ca săptămâna viitoare să fie adoptată de către guvern. Deci este astăzi în primă lectură. Este o lege complexă. Este un proiect de lege care a implicat avizul a 17 ministere, multiple grupuri de lucru pe partea statului, dar am ţinut foarte mult să discut cu mediul de afaceri şi sunt foarte puţine - n-aş putea să vă numesc vreo asociaţie, vreun consiliu din zona mediului de afaceri ce nu a intrat în contact direct cu mine sau cu reprezentanţii ministerului. A fost o consultare profundă şi substanţială şi ceea ce avem astăzi este un proiect de lege ce are asentimentul marii majorităţi a mediului de afaceri şi avizul a foarte multor dintre ministerele din Guvernul României.
Reporter: Şi încă o întrebare: în formula iniţială, nu ştiu dacă a fost sau nu eliminată în formula aprobată astăzi de guvern, existau şi o serie de contravenţii grave care erau scutite de amendă. Vă citez: "S-au scutit de amendă la prima abatere contravenţii grave, precum hărţuirea sexuală a angajaţilor, discriminarea prin utilizarea de către angajator a unor practici care dezavantajează persoanele de un anumit sex", iar exemplele pot continua. Ce ne puteţi spune?
Alexandru Petrescu:  Nu aș vrea să perpetuăm o imagine şi o idee greşită. Hărţuirea sexuală ţine de Codul Penal, este cu totul altceva. Era vorba despre o contravenţie ce ţinea de egalitatea între bărbaţi şi femei, deci nu are legătură cu hărţuirea sexuală, asta vreau să fiu foarte clar. Vorbim despre stadii intermediare de evoluţie a discuţiilor. Această contravenţie care nu ţine de hărţuirea sexuală, vă repet din nou, ţinea de egalitatea dintre bărbaţi şi femei, nu mai este prezentă în această anexă şi, evident, pe parcursul evoluţiei discuţiilor, au fost discuţii mai publice, mai în interiorul grupurilor de lucru, însă ceea ce avem astăzi pe masă are asentimentul şi al structurilor statului, dar şi al multora dintre reprezentanţii mediului de afaceri.
Reporter: În proiectul legii mai găseam şi contravenţii uşor mai ciudate, să le spunem, care vor fi scutite de amendă - vă rog să-mi spuneţi dacă mai sunt sau nu - precum tulburarea liniştii faunei cinegetice în perioada de înmulţire şi creştere a puilor; deranjarea, exemplu, a ariilor de faună şi de interes cinegetic în scopul fotografierii sau filmării.
Alexandru Petrescu: Vreau să vă spun din nou, Ministerul pentru Mediul de Afaceri este un integrator. Fiecare minister dintre cele 17 ministere avizatoare, din care 13 efectiv au înaintat propuneri de contravenţii, ei sunt cei care au responsabilitate şi prin avizul pozitiv până la sfârşitul şi finalizarea proiectului de lege, ei au responsabilitatea tipurilor de contravenţii pe care le propun. Au fost contravenţii, ca număr, mai multe, între timp le-am discutat, le-am trimis spre mediul de afaceri, ei au avut un punct de vedere, le-am trimis înapoi spre fiecare minister care intra în atribuţie, să discute, să excludă, să adauge, să suplimenteze, să scoată din anexă tot ceea ce a considerat că trebuie să facă. Noi am fost un integrator, am mediat, am facilitat dialogul între mediul de afaceri pe sectoarele specifice ce ţineau de un anumit minister.
Reporter: Mai este sau nu? Eu v-am pus o întrebare nu despre modul în care ministerul a integrat, ci de conţinutul legii pe care aţi discutat-o astăzi.
Alexandru Petrescu: Nu,  nu mai este. Dar, este foarte important să mă fac înţeles, dacă-mi permiteţi, şi să fac înţeles rolul ministerului şi modul cum acest proiect de lege a fost construit. Noi suntem integratori şi am adus la masă pe toţi cei care aveau ceva de spus vizavi de proiectul legii prevenției.
Alina Petrescu: Mulţumesc foarte mult, domnule ministru!
Alexandru Petrescu: Vă mulţumesc foarte mult! Sărut mâna, mulţumesc!
Alina Petrescu: Vă mai prezint pe final o altă hotărâre adoptată astăzi în cadrul şedinţei de guvern şi anume, 11.583.000 de lei au fost alocaţi din fondul de intervenţie la dispoziţia guvernului pentru remedierea şi refacerea insfrastructurii afectate de calamităţile generate în ultima perioadă de precipitaţiile abundente. Vă repet suma, 11.583.000 de lei. E vorba de o sumă totală alocată şi distribuită pentru judeţele Alba, Gorj, Iaşi, Maramureş şi Vaslui. Sumele au fost stabilite în urma solicitărilor făcute de administraţiile publice locale, inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă, după evaluările făcute şi de instituţiile prefectului din judeţele menţionate. Vă pot da şi sumele defalcate pe judeţe. Spuneam, e vorba de îndepărtarea efectelor precipitaţiilor abundente din ultima perioadă şi, de asemenea, topirea zăpezii, care a creat şi ea o serie de probleme. 
Tot astăzi au fost adoptate în şedinţa de guvern bugetele de venituri şi cheltuieli pentru mai multe instituţii, agenţii, cum ar fi Compania Naţională de Radiocomunicaţii Navale, Administraţia Porturilor Dunării Fluviale, Administraţia Canalelor Navigabile, Societatea Naţională de Radiocomunicaţii SA şi Compania Naţională Poşta Română. Toate cifrele, în măsura în care vă interesează, vă pot fi puse la dispoziţie. Întrebări? Mulțumesc, la revedere!



Portret premier şi cabinet miniştri

ios ios

 Răspundem cetăţenilor

qa

Una dintre întrebările frecvente este cea privind salarizarea diverselor categorii de personal. Astfel, Andrei din Bucureşti a vrut să ştie cum sunt calculate salariile...

Mai multe-->
Barbu CatargiuApostol  ArsacheNicolae KretzulescuMihail Kogalniceanu

Prim-miniștri în istorie

Galeria foștilor prim-miniștri ai României de-a lungul istoriei