Guvernul României



Joi, 28 Decembrie

Declarații susținute de premierul Mihai Tudose și de membrii Cabinetului la începutul ședinței de guvern


 

[CHECK AGAINST DELIVERY]

 

Mihai Tudose: Bună ziua, stimați colegi. Stimați colegi de la presă, încep prin a da cuvântul domnului ministru de Finanțe, pentru a dezamorsa un zvon, pe care îl tot auzim de azi-dimineață. Înțeleg că este preluat și repetat cu insistență pe toate canalele media. Domnule ministru, vă rog.

Ionuț Mișa: Domnule prim-ministru, din informațiile apărute în media, se discută de faptul că s-ar proroga termenul de intrare în vigoare a Ordonanței 79, care reglementează măsurile fiscal-bugetare și cele legate de transferul contribuțiilor. Bineînțeles că este o știre falsă. Nu este adevărat. Nu e în discuție așa ceva. Ordonanța își urmează cursul în continuare. Prorogarea termenului de care vom discuta astăzi în ședința de guvern este legată de implementarea contului unic, și acest cont unic, implementarea contului unic va fi prorogată până la jumătatea anului 2018, deci este cu totul alt subiect și despre cu totul altă temă.

Mihai Tudose: Vă mulțumesc! Trecem la vești bune. Astăzi, vom adopta măsuri pentru menținerea veniturilor angajaților din sectorul IT, de asemenea din cercetare-dezvoltare, pentru persoanele cu dizabilități și sezonieri. Iar cele mai bune vești la sfârșit de an o să le avem de la Ministerul Transporturilor, care a reușit două lucruri... domnul ministru... pe zona de metrou și pe șosele rapide și autostrăzi, niște vești mari. Vă rog, domnul ministru!

Felix Stroe: Domnule prim-ministru, stimați membrii ai Guvernului, ar trebui să vă informez că duminică, 24 decembrie, Ministerul Transporturilor a depus aplicația rescrisă pentru magistrala de metrou, magistrala M 6, deci a fost acceptată cererea de finanțare de către Comisia Europeană și este vorba de legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Internațional Henri Coandă - Otopeni. Este vorba despre o linie de, o magistrală de metrou cu o lungime de 14,2 kilometri și 12 stații de metrou, cu o valoare totală a proiectului de 1,391 miliarde euro. Este un lucru foarte bun. Ajunși în această etapă, lucrurile nu mai pot da înapoi, avem finanțarea asigurată. Diferența de 300 de milioane de euro, pentru realizarea integrală a stației, a magistralei de metrou va fi asigurată de către BERD, care s-a oferit să facă această finanțare. E vorba de o instituție financiară internațională foarte serioasă - Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare. Deci, este o veste bună. Magistrala M6 de metrou are toate finanțarea asigurată și este pe drumul cel bun, nu mai poate fi oprit. Aș vrea, de asemenea, să vă informez, domnule prim-ministru, stimați membri ai Guvernului, că Banca Națională a României a confirmat că în conturile țării a intrat suma de 439 milioane de euro, aceasta ca urmare a acceptării aplicațiilor pe care le-am anunțat anterior, este vorba de Gurasada - Simeria, de Câmpia Turzii - Ocna Târgu Mureș și de Sebeș - Turda. Deci, banii sunt deja în contul țării. O a doua problemă pe care aș dori să v-o aduc la cunoștință este faptul că Ministerul Transporturilor în colaborare cu Ministerul Fondurilor Europene a pregătit un memorandum, un memorandum, care a fost discutat în principiu cu doamnele comisar pe Dezvoltare și pe Transporturi de la Comisia Europeană, un memorandum, care, odată adoptat, va asigura demararea pregătirii unui portofoliu de proiecte de transport ce urmează a fi implementate în perioada imediat următoare. Dacă îmi permiteți să prezint câteva considerații pentru ce ne-am străduit să realizăm acest memorandum; s-a muncit foarte mult în ultimele două luni de zile împreună cu colegii de la Ministerul Fondurilor Europene, conduși de domnul ministru Marius Nica. Am trecut la elaborarea acestui memorandum, având în vedere faptul că elaborarea unei documentații tehnico-economice de calitate reprezintă un proces îndelungat. Însă, este absolut obligatoriu, pentru că fără o documentație de calitate, pregătită - așa cum spuneam - temeinic, întâmpinăm mari dificultăți pe urmă în realizarea proiectelor. Și, atunci, am făcut acest portofoliu de proiecte, proiecte publice prioritate de infrastructură, care să atingă un grad de maturitate suficient de mare pentru demararea licitaților și a implementării începând cu anul 2019. Pregătirea în avans a unui portofoliu de proiecte publice prezintă o serie de avantaje, printre care: evitarea pierderilor de timp și a riscului pierderii de fonduri disponibile în cadrul actualei și viitoarei perioade de programări; posibilitatea accesării altor mecanisme de finanțare, chiar și a celor competitive, mai ales în condițiile în care se prefigurează alocarea de fonduri în domeniul transporturilor pe acest principiu; alocarea eficientă a fondurilor europene disponibile pe baza unor date cu privire la proiectele ce pot fi implementate; îmbunătățirea capacității de negociere a României în condițiile cunoașterii clare a proiectelor ce urmează a fi finanțate; creșterea gradului de absorbție în actuala perioadă de programare. De fapt, acest pachet de proiecte prioritare va fi finanțat integral de către o instituție financiară internațională serioasă, de către BERD, și cuprinde următoarele proiecte: proiectul de autostradă Brașov - Pașcani - Iași - Ungheni - în conformitate cu prevederile Master Planului general de Transport al României, proiectul mai sus menționat are o lungime de 336,5 km și un cost aproximativ de investiție de 3,08 miliarde euro. Proiectul este compus din mai multe sectoare de autostradă, astfel, sectorul Brașov - Bacău, Autostrada Moldova 5, cu o lungime de 160 de km, cu un cost de investiție de 1,84 miliarde euro; sectorul Bacău - Pașcani, cu o lungime de 81,2 km, cu un cost de investiție de 485,5 milioane de euro și sectorul Pașcani - Iași - Ungheni, cu o lungime de 81,2 km, cu un cost de investiție de 485,5 milioane de euro.., Bacău - Pașcani 81, Iași - Ungheni - mă iertați, ochelarii - 95,2. În total deci este vorba de - asta este important de reținut - 3,08 miliarde de euro. Proiectul de drum Transregio de drum rapid Brașov - Târgu Mureș. În conformitate cu prevederile Master Planului general de Transport al României, proiectul mai sus menționat are o lungime de 161 de km şi un cost aproximativ de investiție de 100,2 milioane de euro. Drumul Transregio, cu patru benzi de circulație, va facilita conectivitatea rutieră între regiunile României, respectiv între cele două importante reședințe de județ.

Proiectul de autostradă Brașov - Făgăraș - Sibiu, în conformitate cu prevederile Master Planului general de Transport al României, proiectul de autostradă are o lungime de 120 de km și un cost estimat de 816,44 milioane de euro. Este compus din mai multe sectoare: Sibiu - Tălmaciu de Nord, Tălmaciu de Nord - Bradu, Bradu - Perșani, Perșani - Vlădeni, Vlădeni - Brașov.

Proiectul de drum expres, patru benzi, Buzău - Brăila - Focșani - Tulcea - Constanța... Brăila - Constanța, în conformitate cu prevederile Master Planului general de Transport al României, proiectul de drum expres are o lungime de 361,7 km și un cost aproximativ de investiție de 1,822 miliarde de lei. Deci acest proiect de drum expres va asigura o legătură foarte rapidă între Focșani, Buzău, Brăila, Babadag, Constantă. Aici vom folosi și fonduri din proiectul ITI de dezvoltare a zonei de litoral și a Dunării. Proiectul de drum expres - Drumul Sudului. În conformitate cu prevederile Master Planul general de Transport al României, proiectul mai sus menționat are o lungime de 397 de kilometri şi un cost estimat de 2,5 miliarde de euro și este vorba de București - Craiova - Drobeta Turnu-Severin - Caransebeș - Lugoj. Proiectele rutiere identificate în vederea pregătirii sunt obiective de investiții care se află în sinergie cu proiectele ce vor fi implementate în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare, POIM. Astfel, conectivitatea Autostrăzii Sibiu-Brașov este asigurată cu Autostrada Brașov-Bacău-Pașcani-Iași-Ungheni, precum și cu pregătirea și implementarea drumului expres Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău. Totodată, prin realizarea drumului expres București-Craiova-Caransebeș-Lugoj se va asigura conectivitatea cu ramura nordică a coridorului patru Arad-Timișoara-Lugoj-Deva-Sibiu, respectiv cu coridorul Deva-Sibiu-Pitești-București-Constanța.

În sectorul feroviar, Proiectul de reabilitare cale ferată /.../-Cluj-Napoca - Ilva Mică - Suceava - Pașcani este un proiect, de asemenea, cuprins în Master Planul General de Transport al României, are o lungime de 488 de kilometri și un cost aproximativ de investiție de 1,95 miliarde de euro. Proiectul de reabilitare cale ferată București-Craiova, de asemenea inclus în Master Planul General de Transport al României, proiectul mai sus menționat are o lungime de 142 de kilometri și un cost aproximativ de investiție de 227,2 miliarde de euro. Proiectul de reabilitare cale ferată București - Iași, proiect cuprins de asemenea în Master Planul General de Transport al României, are o lungime de 462 de kilometri și un cost aproximativ de investiție de 1,687 miliarde de euro. Deci, așa cum spuneam, finanțarea acestor investiții a fost discutată cu o importantă instituție financiar-bancare, cu BERD, o parte din bani pentru Brăila, Babadag, Constanța vin din Fondul de Dezvoltare pentru Litoral Delta Dunării, deci finanțările sunt asigurate. Dacă acest memorandum va fi aprobat astăzi, în ședința de guvern, este un pachet de proiecte care o dată lansate, adică astăzi lansate, nu vor mai putea fi oprite. Cu toții, cei care suntem sau cei care vor fi, vor trebui să ducă aceste proiecte la finalizare.Ca și măsuri necesare, aș vrea să vă prezint, domnule prim-ministru, stimați membri ai Guvernului, unu: aprobarea listei de obiective de investiții din /.../ de transport, care vor fi pregătite cu prioritate în vederea finanțării și implementării în următoarea perioadă de programare, adică acest memorandum; doi: asigurarea finanțării pregătirii portofoliului de proiecte prin intermediul schemei de finanțare de care v-am vorbit; mandatarea Ministerului Transporturilor și a Ministerului Dezvoltării Regionale, respectiv Fonduri Europene, pentru purtarea de negocieri cu instituțiile financiare internaționale, în special Banca Europeană de Investiții și Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare în vederea identificării unor surse de finanțare suplimentare față de fondurilor europene nerambursabile; patru: desemnarea Ministerului de Fonduri Europene pentru asigurarea sprijinului Băncii Europene de Investiții în vederea operaționalizării Companiei Naționale de Investiții Rutiere în cadrul acordului de servicii și asistența tehnică pentru proiecte /.../ deja semnat. Este absolut necesar ca într-o perioadă scurtă de timp, am dori ca în semestrul I să finalizăm acest CNIR, Compania Națională de Investiții Rutiere, să devină operațional și există finanțarea care e deja discutată cu BEI, pe care o putem folosi pentru achiziționarea unei consultanțe ca să facem lucrurile profesionist, după un model occidental. Deci este vorba de un pachet de proiecte de transport prioritare, pentru care s-au purtat discuții de finanțare cu instituțiile financiare internaționale, care, vă rugăm, domnule prim-ministru, să le punem în discuția guvernului și să-l aprobăm astăzi. Vă mulțumesc.

Mihai Tudose: Și eu vă mulțumesc, domnule Stroe. Felicitări dumneavoastră, echipei dumneavoastră, de asemenea, domnului ministru Nica. Rămâne ca să trecem de nivelul cu cariocile pe hârtie, că până acum proiecte am avut, Slavă Domnului!, acum avem în sfârșit și finanțarea și determinarea să le ducem la bun sfârșit. Mulțumesc colegilor de la presă. Intrăm în ordinea de zi.