Actualitate

Joi, 08 August

Declaraţii de presă susţinute de premierul Viorica Dăncilă, viceprim-ministrul pentru implementarea parteneriatelor strategice ale României, ministrul afacerilor interne, interimar, Mihai Fifor şi secretarul de stat pentru tehnologia informaţiei, Marian Murguleţ

Galerie foto

 

 

Viorica Dăncilă: Astăzi s-au împlinit două săptămâni de la primul apel al Alexandrei. Tragedia de la Caracal ne-a adus în față imaginea unei cruzimi inimaginabile care ne-a arătat foarte limpede că împotriva criminalității trebuie să ducem un adevărat război. Ne-a arătat că trebuie să schimbăm legi, reguli, oameni din funcții, atitudini.

Nu am ezitat nicio secundă să fac schimbările necesare în aceste două săptămâni și nu voi ezita nici de acum înainte.

Așa cum știți, am demis întreaga conducere a instituțiilor responsabile și, mai departe, pe toți cei care au gestionat atât de greșit acest caz. Există anchete în desfășurare pentru modul în care acești oameni au acționat.

Cine nu își înțelege misiunea și nu poate rezona cu ea, pleacă. Cine își bate astfel joc de instituția pe care o reprezintă, pleacă. Iar cine trebuie să suporte implicațiile legale pentru greșelile lui, o va face.

Vor fi sancționați fiecare pentru orice eroare dovedită, așa încât să rămână cei care își fac bine meseria, cei pentru care primează interesul cetățeanului.

Sunt mulți profesioniști și oameni dedicați în acest sistem. Să nu ne pierdem încrederea în ei și în instituțiile pe care le reprezintă! Pentru că instituțiile statului trebuie să rămână puternice. Este obligatoriu pentru orice stat european, pentru orice democrație consolidată.

Am instituit totodată, încă din primele zile, un grup de lucru interministerial privind 112 care a elaborat deja un pachet de 14 măsuri pe care le vom pune în aplicare pentru eficientizarea timpilor de răspuns în situații critice.

Simultan, am lansat în dezbatere publică un proiect de lege care aduce modificări esențiale pentru îmbunătățirea modului în care sunt căutate persoanele dispărute și felul în care se intervine pentru localizarea acestora.

Vom lansa în următoarele săptămâni platforma Guvernului pentru ordine și siguranță, punct central de informare și dialog pe aspecte ce țin de respectarea legii și siguranța românilor.

Totodată, Ministerul Justiției a demarat o analiză a legislației penale în cazul infracțiunilor grave și foarte grave și va aduce propuneri de modificare a legii, inclusiv pentru înăsprirea pedepselor.

În calitate de prim-ministru, voi da ordonanțele de urgență necesare și voi trimite adrese către președinții celor două camere ale Parlamentului pentru convocarea în sesiune extraordinară. Aceste modificări legislative trebuie dezbătute și implementate imediat! Îmi asum să fac acest lucru.

Și vă mai promit un lucru: am spus că vreau sancțiuni drastice pentru criminali, violatori și pedofili. Voi da o ordonanță de urgență pentru instituirea pedepsei cu închisoarea pe viață, respectiv înăsprirea pedepselor pentru aceste fapte.

Am zero toleranță pentru lipsa de umanitate și lipsa de respect față de cetățean. Am zero toleranță pentru greșeli – de la atitudini lipsite de responsabilitate și profesionalism, la erori de procedură și nerespectare a legii.

Eu nu pot să accept ca în mandatul meu de prim-ministru românii să se teamă! Vom reforma acest sistem, vom corecta de urgență tot ceea ce este greșit și vom institui mecanismele de prevenție pentru ca tragedii precum cea de la Caracal să nu mai aibă loc vreodată. Vă mulţumesc.

 

Mihai Fifor: Din momentul în care am preluat conducerea Ministerului Afacerilor Interne, la solicitarea doamnei prim-ministru, prioritatea pentru mine a fost reforma din rădăcini a acestui sistem.

Așa cum au putut constata mulți dintre cetățenii noștri există probleme majore de sistem și de mentalitate. Iar erorile din cazul Caracal nu numai că au dat lovituri grele credibilității instituției, dar ne-au arătat că există breșe în acest sistem, că există lucruri care trebuie corectate imediat.

Tocmai de aceea recâștigarea încrederii cetățenilor în poliție, jandarmerie, în toate instituțiile care funcționează în cadrul MAI este esențială.

S-au făcut greșeli, știm, dar vrem să punem punct modului de funcționare defectuos de până acum.

Pe de altă parte, avem şi foarte mulți profesioniști în domeniu, oameni cu o capacitate extraordinară, cu pregătire desăvârșită, oameni pe care ne putem baza în orice moment.

Împreună cu ei vom face reformarea întregului aparat al ministerului.

Tragedia de la Caracal a scos la iveală, spuneam, foarte multe lucruri care ar trebui corectate.  

Alexandra, acum două săptămâni, și-a pus încrederea în cei care aveau datoria să o salveze.

Este clar că fost un caz gestionat defectuos, au fost greșeli de sus până jos și o evidentă lipsă de responsabilitate.

A fost acolo multă eroare umană pe care am sancționat-o din primele ore și pe care căutăm s-o împiedicăm a se repeta.

Au fost făcute demiteri ale conducerii și pe lanțul de decizie și pe lanţul de acțiune.  

Acum sunt în curs anchete care urmează să stabilească și culpa din punct de vedere legal. Cine a greșit va răspunde conform legii. Vreau să vă spun însă că pedepsirea celor vinovați nu este de ajuns. Trebuie să coroborăm astfel de măsuri punitive cu o reformă drastică în sistem. Pornim de la atitudinea fiecărui polițist, modul cum reacționează și interacționează cu cetățenii, până la reorganizarea instituțiilor, debirocratizarea acestora și modificarea legislației în domeniu.

Au fost detașate în acest scop la Caracal echipe întregi de criminaliști și experți în domeniu, pentru a face cercetări în cazurile Alexandra și Luiza, dar și pentru extinderea cercetărilor pentru toate suspiciunile de fapte.

În ceea ce privește evaluarea activității pentru fiecare județ, pe care am solicitat-o săptămâna trecută șefilor de inspectorate, vreau să vă anunț că toate evaluările de la nivelul inspectoratelor de poliție județene au ajuns la IGPR urmând ca acestea să facă obiectul unei analize profunde la nivel central.

În cadrul reformei care vizează  MAI, am solicitat tuturor prefecților să efectueze de urgență o analiză privind vulnerabilitățile ce țin de ordinea publică, de nivelul infracționalității, stadiul și gradul de rezolvare a sesizărilor și a dosarelor penale, precum și principalele riscuri la adresa cetățenilor în fiecare județ.

O atenție sporită o acordăm tinerilor, elevilor și pornim de la o analiză profundă referitoare la siguranța în școli. Până la începerea noului an școlar trebuie să ne asigurăm că în unitățile de învățământ sunt pregătite toate măsurile necesare în acest sens.

Despre activitatea coordonată de domnul Arafat și grupul de lucru pe care acesta îl conduce, lucrurile merg înainte și promovăm pachetul de acte normative necesare pentru eficientizarea zonei de dispecerizare. Au avut loc deja patru ședințe a Comitetului interministerial privind sistemul apelurilor de urgență 112.

Iar mâine, aşa cum vă anunțăm, la ora 11:30, vă invităm la Dispeceratul Integrat din Bucureşti, pentru a vedea cum funcționează un astfel de dispecerat.

Pe de altă parte, domnul secretar de stat Raed Arafat a anunțat deja ieri câteva măsuri ce urmează a fi luate, inclusiv implementarea sistemul AML în România.

Se fac eforturi foarte mari pentru ca acest serviciu să fie unul la cel mai înalt nivel de profesionalism. Am încredere în profesionalismul și în experiența domnului Arafat, iar noi îl vom sprijini cu tot ceea ce este nevoie.

Avem în dezbatere publică proiectul de lege inițiat de MAI la solicitarea prim-ministrului pentru îmbunătățirea modului în care sunt căutate persoanele dispărute și felul în care se intervine pentru localizarea acestora. Acest proiect de lege a fost, astăzi, în primă lectură, prezentat în şedinţa de guvern.

S-a văzut și în cazul Caracal, cât de mare nevoie avem de personal specializat în cazuri de persoane dispărute. Proiectul prevede inclusiv înființarea de astfel de unități specializate în cadrul Inspectoratului General al Poliției.

Totodată, de săptămâna trecută, Poliția a început identificarea și verificarea celor care fac transport ilegal de persoane în toată țara. Vă pot spune astăzi că avem o primă situație pe acest subiect – în primele 7 zile de acțiune în teren au fost identificați și sancționați 491 de conducători auto care făceau transport ilegal de persoane, iar pentru 421 de autoturisme s-a retras certificatul de înmatriculare.

Vă asigur că astfel de acțiuni vor fi derulate periodic, la nivel național, pentru a combate acest fenomen.

În cadrul reformei MAI, am dispus ca în spațiul public să avem prezente mai multe patrule mixte de Poliție și Jandarmerie. Cetățeanul trebuie să-i vadă pe oamenii în uniformă alături de el.

Am intensificat acțiunile preventive desfășurate de Agenția Națională Antidrog și Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane.

Lucrăm la operaționalizarea în cadrul Poliției a Registrului național cu privire la persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, așa numiții agresori sexuali. Există un plan de măsuri de implementare rapidă a acestui instrument de prevenție a recidivelor, cu termene și responsabilități clare.

La solicitarea prim-ministrului, Poliția Română reevaluează și analizează toate cazurilor de dispariție sau răpire aflate în lucru la nivelul Poliției Române.

Ne dorim o îmbunătățire a cooperării dintre cetățeni și poliție, în primul rând pentru prevenirea criminalității, dar și pentru combaterea acestui fenomen.

Vreau să vă asigur că atâta timp cât voi fi în fruntea acestui minister, vom face o evaluare la sânge a celor din cadrul MAI și îi vom sancționa pe cei care nu au înțeles încă faptul că trebuie să își facă datoria.

Vom face tot ceea ce este posibil, aşa cum spunea şi doamna prim-ministru, pentru a reduce criminalitatea în România, pentru a crește siguranța cetățeanului și pentru a îmbunătăți activitatea ministerului.

Îi încurajez pe toți cei care cunosc cazuri în care angajații MAI tratează cu superficialitate cetățenii, să ne sesizeze.

În același timp, vreau să îi felicit pe toți lucrătorii din cadrul ministerului care își fac meseria ca nişte adevărați profesioniști.

Am văzut în cazul de la Măgurele cum în foarte scurt timp autorul a fost localizat, identificat și prins.

De altfel, trebuie să ştiţi că zi de zi în România sunt identificate și prinse zeci și sute de persoane urmărite pentru diferite fapte penale. Numai în ultimele 24 de ore au fost prinși în flagrant de către polițiști 110 autori de infracțiuni și depistați 23 de urmăriți național sau internațional.

La final, aș vrea să reiau apelul pe care l-am făcut și zilele trecute și să îi îndemn pe toți cei care vor participa la manifestațiile din 10 august, să o facă în mod pașnic, să o facă în mod legal.

Este, categoric, un drept fundamental al cetățeanului de a protesta, un drept pe care îl respectăm.

Sunt absolut convins că noul comandant al Jandarmeriei Române, generalul Florea, are capacitatea de a gestiona în mod cât mai corect, în mod transparent, în mod legal și fără incidente desfășurarea evenimentelor.

Vă stau la dispoziție și vă asigur de faptul că ne continuăm reforma începută în MAI. Obiectivul nostru principal rămâne siguranța cetățeanului. 

 

Marian Murguleţ, secretar de stat pentru tehnologia informaţiilor: Bună seara. Sunt aici în calitate de membru în Comitetul interministerial pentru sistemul de situații de urgență 112, care a fost înființat la decizia doamnei prim-ministru după evenimentele de la Caracal. Să vă spun poate, să subliniez că în acest comitet interministerial sunt numai oameni tehnici: din partea Departamentului pentru Situații de Urgență, domnul secretar de stat Arafat, din partea Secretariatului General al Guvernului, din partea Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale, din partea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, cu invitați permanenți - Serviciul de Telecomunicații Speciale și de la ANCOM. Au fost foarte multe discuții la nivel de experți atât pe analiza situației curente în ceea ce privește funcționarea sistemului de urgență 112 până la unde ne dorim să ajungem și ce este posibil tehnic să realizăm pe termen scurt, pe termen mediu și lung. Am ieșit cu un raport coerent pe care l-am prezentat, împreună cu domnul secretar de stat Arafat, aseară doamnei prim-ministru, după care, integral, a fost transmis către dumneavoastră și publicat. Raportul cuprinde o serie de măsuri foarte clare cu responsabil la fiecare măsură, cu instituție responsabilă la fiecare măsură și cu termen maxim de realizare. De asemenea, sunt incluse în raport o matrice a responsabilităților fiecărei instituții în vederea implementării sistemului de localizare AML și de asemenea un plan clar de implementare care ne arată că în următoarele opt luni, încă o dată este un termen maximal, acest sistem va fi implementat la nivel național. De asemenea, sunt aici să vă spun că am propus doamnei prim-ministru instituirea unor mecanisme de control a îndeplinirii măsurilor propuse în raportul Comitetului interministerial și de la nivelul Secretariatului General al Guvernului, de la nivelul Guvernului, lunar, vom veni cu o situație la zi privind progresele realizate pentru implementarea măsurilor de îmbunătățire a sistemului de urgență 112. Cele 14 măsuri, prezentate în detaliu în conferința de presă a domnului Arafat aseară, au fost detaliate, sunt măsuri concrete pe termen scurt, de maxim până la un an, pe termen mediu - între unu și trei ani - și termen lung - între trei și cinci ani. Doar să le sumarizez. Aș spune că măsurile pe termen scurt se referă la modificarea legislației pentru a putea implementa cât mai urgent sistemul de localizare avansat de tip AML; deja ordonanța, proiectul de modificare a Ordonanței de Urgență nr. 34 și a Ordonanței de Urgență nr. 111 sunt publicate pe site-ul Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale de azi dimineață. Măsura a doua, cu termen de realizare în opt luni, este testarea și operaționalizarea soluției de localizare de tip AML. A treia măsură pe termen scurt - tot cu un termen de opt luni, simultan cu măsura doi - este reconfigurarea infrastructurii proprie a operatorilor de telefonie mobilă în parteneriat cu Serviciul de Telecomunicații Speciale și ultima măsură pe termen scurt este promovarea aplicației Apel 112, lansată de STS în luna februarie a acestui an, care permite pentru cei cu terminale, cu telefoane de tip smartphone, telefoane inteligente, localizarea cu o precizie sporită. Pe termen lung mai avem câteva măsuri: continuarea implementării conceptului de dispecerate integrate și formare continuă, 36 de luni. Ministerul Afacerilor Interne este responsabil, împreună cu Ministerul Sănătății, în principal. Măsura 6: constituirea și încadrarea a două centre de formare, la București și Mureș, în care se vor asigura cursurile pentru formarea formatorilor și a dispecerilor, la fel responsabil Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sănătății în principal. Măsura 7: finalizarea implementării proiectului de modernizare a sistemului 112, un proiect care se află în etapă de achiziție publică, în etapă finală de atribuire. Măsura 8: se vor îmbunătăți și armoniza procedurile de cooperare și gestionare a apelurilor pentru situații deosebite, precum cea a răpirii de persoane - Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sănătății și, din nou, cu sprijinul Serviciului de Telecomunicații Speciale. Măsura 9: implementarea și a altor tehnologii complementare, pentru că nu ne vom limita la implementarea soluției de localizare de tip AML, care are, pe lângă foarte multe avantaje, și o serie de dezavantaje, specificate în raport și prezentate ieri seară. Vom merge și vom implementa soluții complementare, doamna prim-ministru aseară ne-a asigurat că nu există limite de buget pentru implementarea oricărei soluții disponibile la nivel mondial pentru salvare de vieți omenești. Măsura 10: după implementarea soluției de localizare de tip AML și a noilor sisteme la sistemul STS, este necesară instituirea unui mecanism de verificare periodică a acurateței și a gradului de încredere a informației de localizare, iar pe termen lung sunt o serie de alte patru măsuri - extinderea dispeceratelor integrate la nivel regional prin relocarea dispeceratelor județene în 20 de dispecerate regionale. Măsura 12: pregătirea, formarea continuă a dispecerilor pentru integrarea agențiilor specializate de intervenție. Măsura 13: derularea procesului de integrare a tuturor agențiilor specializate în dispecerate unice, ceea ce domnul viceprim-ministru anunța mai devreme, că s-a întâmplat deja la București. Iar măsura 14, unde este responsabil ANCOM și Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale: urmărirea și adaptarea legislației naționale în domeniul localizării cu legislația europeană în domeniu. Vreau să vă spun că localizarea de tip AML este disponibilă într-un număr limitat de țări la nivel mondial și că nu ne vom opri aici, nu va fi ultima măsură implementată. Vă mulțumesc și vom ieși lunar cu raport cu stadiul măsurilor implementate.

 

 

 

 

 



 Răspundem cetăţenilor

qa

Una dintre întrebările frecvente este cea privind salarizarea diverselor categorii de personal. Astfel, Andrei din Bucureşti a vrut să ştie cum sunt calculate salariile...

Mai multe-->
Barbu CatargiuApostol  ArsacheNicolae KretzulescuMihail Kogalniceanu

Prim-miniștri în istorie

Galeria foștilor prim-miniștri ai României de-a lungul istoriei