Actualitate

Marți, 26 Ianuarie

Premierul Dacian Cioloș s-a întâlnit cu omologul său din Republica Moldova, Pavel Filip

 

Declaraţii ale premierilor României şi Republicii Moldova,
Dacian Cioloş şi Pavel Filip [Check against delivery]

 

Dacian Cioloș:
Am avut astăzi o discuţie detaliată, amănunţită, cu domnul prim-ministru Filip şi cu membri ai Guvernului Republicii Moldova. Această vizită a contribuit la o mai bună înţelegere a situaţiei dificile prin care trece Republica Moldova. Ne-am permis să înţelegem mai bine şi ceea ce se întâmplă la Chişinău, dar şi care este poziţia guvernului legat de această situaţie. Cetăţenii din Republica Moldova au, de la autorităţile de la Chişinău, aşteptări foarte clare, multe nemulţumiri, care sunt justificate, şi credibilitatea majorităţii parlamentare care susţine guvernul actual la Chişinău depinde, în mod clar, de capacitatea de a lua decizii, de a lua măsuri, pentru a implementa reforme, care sunt aşteptate în primul rând de cetăţenii din Republica Moldova, dar, aşa cum i-am spus dlui prim-ministru, sunt aşteptate şi de România, ca ţară vecină, parteneră. Şi, din semnalele pe care le am, sunt aşteptate şi de partenerii europeni şi euroatlantici. 
I-am spus dlui prim-ministru că încurajăm guvernul să ţină legătura cu reprezentanţii societăţii civile din Republica Moldova, să asculte doleanţele şi aşteptările acestora, aşteptări legitime, care merg în direcţia reformei şi care merg în direcţia menţinerii parcursului european al Republicii Moldova. Este ceea ce îşi doreşte şi România şi, în această direcţie, pornind de la nişte angajamente clare de reformă pe care sperăm să le vedem din partea Guvernului Republicii Moldova, nu doar declarativ, dar şi faptic, Guvernul României, este gata în aceste condiţii, să sprijine Republica Moldova pe parcursul european şi să sprijine acest program de reformă.
Stabilitatea politică în Republica Moldova este importantă nu doar pentru Republica Moldova, pentru a putea continua reformele, dar este importantă şi pentru securitatea regiunii şi pentru România. Şi, din acest punct de vedere, ne dorim stabilitate şi ne dorim ca, în acest context, al unei stabilităţi politice şi sociale, să vedem un guvern angajat la reforme. Cunoaştem dificultăţile din Republica Moldova în momentul de faţă, care au fost accentuate şi de criza politică prelungită din aceste ultime luni şi, din această perspectivă, în măsura în care Guvernul Republicii Moldova se angajează la nişte reforme, Guvernul României are în vedere, într-o primă fază, într-o primă etapă, un sprijin de urgenţă pentru a ajuta cetăţenii mai nevoiaşi din Republica Moldova să iasă din perioada de iarnă, o perioadă mai dificilă. Şi aici i-am spus dlui prim-ministru că, în perioada următoare, în zilele următoare, analizăm posibilitatea pe care o avem pentru a veni cu un anumit sprijin pentru anumite produse de primă necesitate, pe care am dori să le putem furniza în contact direct cu cetăţenii Republicii Moldova. Deci, este un sprijin adresat cetăţenilor Republicii Moldova cei mai nevoiaşi. 
Totodată, suntem pregătiţi să acordăm şi un sprijin financiar din acel credit rambursabil pe care România l-a promis, în măsura în care sperăm ca procedura de ratificare a acordului în Parlament să evolueze în săptămânile următoare. Dar i-am spus domnului prim-ministru că, înainte de a livra prima tranşă a acestui acord, ne aşteptăm, din partea Guvernului Republicii Moldova, să vină cu câteva măsuri concrete, care să demonstreze voinţa de reformă şi i-am spus că în următoarele zile, până la sfârşitul săptămânii, vom veni cu o listă de câteva măsuri pe care guvernul ar putea să le ia înainte de a transmite de la Bucureşti această primă tranşă.
Totodată, România doreşte să-şi coordoneze sprijinul financiar rambursabil şi cu Comisia Europeană şi cu FMI, însă dorim să folosim acest sprijin financiar ca un pod între momentul de faţă şi momentul în care guvernul de la Chişinău va fi în măsură să semneze cu FMI. Vom urmări şi modul în care decurg discuţiile şi negocierile cu FMI şi în momentul în care va fi o primă vizită la Chişinău a unei delegaţii a Fondului, pentru a discuta programul de reforme şi a conveni o foaie de parcurs, şi Guvernul Republicii Moldova va fi pus în practică câteva din măsuri imediate care să demonstreze voinţa de reformă, Guvernul României va fi în măsură să vină cu această primă tranşa a sprijinului financiar rambursabil. Și apoi, ca o a treia etapă, în măsura în care guvernul va demonstra că se angajează la reforme structurale care să continue parcursul european al Republicii Moldova, sigur, i-am spus domnului prim-ministru, suntem în măsură să venim şi cu alte programe de acţiuni de sprijin în această direcţie. 
Încă o dată insist, l-am rugat pe domnul prim-ministru şi am sugerat un dialog intens cu societatea civilă din Republica Moldova, cu cei care protestează şi protestează pentru că îşi doresc un parcurs european al Republicii Moldova. Cred că, în mare măsură, credibilitatea guvernului de la Chişinău depinde de măsurile pe care le va lua şi, în măsura în care aceste decizii vor exista, va exista şi sprijinul Guvernului României.

Pavel Filip: 
Stimate, domnule prim-ministru, stimaţi jurnalişti, reprezentanţi ai instituţiilor media, încep prin a-i mulţumi domnlui prim-ministru Dacian Cioloş pentru că a acceptat să avem o primă întâlnire chiar din primele zile după ce a fost instalat guvernul de la Chişinău. Aş vrea să mulţumesc, de asemenea, pentru faptul că şi de această dată România a decis să întindă o mână de ajutor ţării mele într-o situaţie care, după cum cunoaşteţi, este una extrem de dificilă. Am avut o discuţie foarte constructivă şi pragmatică pentru care îi mulţumesc şi dlui prim-ministru, dar, de asemenea, şi colegilor dumnealui. Poate acum, mai mult ca oricând, sprijinul acesta este vital pentru cetăţenii Republicii Moldova, trecem printr-o situaţie tensionată. Am avut o investire a guvernului sub o presiune teribilă din partea formaţiunii socialiştilor, care au ca obiectiv, de fapt, organizarea alegerilor anticipate. Aşa cum aţi văzut, au existat şi violenţe, însă îndată ce miniştrii şi-au preluat atribuţiile, au reuşit să calmeze şi situaţia din mediul protestatar. Sunt de înţeles sentimentele celor care protestează sincer. I-am spus şi dlui prim-ministru că eu, fiind membru al Cabinetului de miniştri atunci când au început protestele la Chişinău, le-am considerat unele utile, pentru că erau revendicări sociale, economice şi oamenii aveau tot dreptul să fie nemulţumiţi, pentru că astea erau rezultatele guvernării. Şi le-am considerat utile, pentru că sunt o persoană care crede că presiunile societăţii civile asupra guvernului de fapt mobilizează guvernul, îl face să nu fie relaxat, să muncească mai mult, pentru a livra rezultate pentru cetăţenii săi. Încercăm să asigurăm un dialog permanent cu protestatarii. Guvernul desigur că se poate axa doar pe executiv, doar pe realizarea reformelor, în aşa mod încât a face calitatea vieţii cetăţenilor să se schimbe în sens pozitiv. Cât ţine de cerinţele pentru alegeri anticipate, nu este în dimensiunea executivă. Noi trebuie să avem grijă, în primul rând, acum, de stabilizarea situaţiei în Republica Moldova, atât pe dimensiunea financiară, cât şi pe dimensiunea socială, dar şi politică. 
Vreau să vă spun, cu toată certitudinea, că acest guvern este determinat să demonstreze prin fapte concrete că este un guvern pro-european, calificativ, de fapt, compromis într-o anumită măsură de clasa politică de la Chişinău. Agenda de reforme prevăzute de Acordul de asociere cu UE şi relansarea cooperării cu partenerii externi de dezvoltare constituie o prioritate pentru Cabinetul de miniştri. Şi vom acţiona în aşa mod ca calificativul pro-european să revină în albia normalităţii pentru Guvernul de la Chişinău şi să fie unul credibil. Asta ar însemna că nu ne vom lansa pe populisme, dar vom fi concentraţi doar pe acţiune. Solicitarea mea faţă de membrii cabinetului de miniştri de la Chişinău a fost să uite de partide, să se sacrifice, chiar din contul vieţii private, astfel încât, într-un timp cât mai scurt, cetăţenii să înţeleagă că acesta este un guvern care lucrează întru binele cetăţenilor săi. 
Ne-am propus, desigur, în primele 100 de zile de guvernare, să îndeplinim măsurile rapide în vederea stabilizării situaţiei financiare, în primul rând, dar suntem conştienţi că, fără sprijinul României, această sarcină este una foarte dificilă. Îi spuneam domnului prim-ministru că doar acum am înţeles în profunzime expresia că "prietenul bun la nevoie se cunoaşte". De fapt, România a procedat, ori de câte ori a fost nevoie, anume în aşa manieră. 
În acest context ţin să mulţumesc, încă o dată, pentru disponibilitatea României de a acorda acel sprijin financiar rambursabil, de 150 de milioane de euro pe termen de cinci ani, desigur, în condiţiile în care Guvernul de la Chişinău demonstrează că merge pe calea reformelor, merge pe calea realizării rezultatelor. Totodată, reiterăm şi am convenit cu domnul prim-ministru să valorificăm, în continuare, în deplină măsură, şi ajutorul financiar nerambursabil de 100 de milioane, în măsura posibilităţilor. Vreau să menţionez că până acum a fost utilizată şi valorificată o treime din această sumă. 
Şi, pe final, sprijinul României pentru noi este unul extrem de valoros şi binevenit astăzi, la fel ca de fiecare dată, cum vă spuneam, când am avut nevoie, şi aici vreau să mulţumesc autorităţilor române şi pentru asistenţa medicală de urgenţă pe care au resimţit-o cetăţenii Republicii Moldova de fiecare dată când a fost nevoie şi chiar ultima dată, pe 9 ianuarie, în urma acelei explozii produse la Chişinău, când medicii românii ne-au sărit în ajutor. Vă mulţumesc mult, domnule prim-ministru. Vă mulţumesc pentru discuţia sinceră pe care am avut-o astăzi. Şi, cum spuneam, noi nu solicităm un credit prea mare de încredere, pentru că vom dovedi, prin acţiuni, că suntem porniţi pe reformele declarate.
Dacian Cioloş: Dacă aveţi întrebări.
Reporter: Pentru domnul premier Dacian Cioloş: în privinţa primei tranşe din ajutorul financiar ramburasabil, cam cât ar fi această primă tranşă şi dacă veţi discuta cu preşedinţii celor două Camere să fie urgentată legea, în cadrul legislativului de la Bucureşti, având în vedere că în momentul de faţă, după cum bine ştiţi, nu este sesiune parlamentară. Şi în ceea ce priveşte ajutorul direct, aşa cum l-aţi numit pentru cetăţenii moldoveni, la ce produse vă referiţi, mai exact? 
Dacian Cioloş: Prima tranşă, conform Memorandumului semnat între Guvernul României şi al Republicii Moldova, este de 60 de milioane de euro şi livrarea acestei prime tranşe depinde, sigur, în primul rând, de ratificarea acordului în parlament şi semnarea lui de către domnul preşedinte. Am avut ieri o discuţie mai generală, dar am abordat şi acest subiect cu domnul Valeriu Zgonea, preşedintele Camerei Deputaţilor, şi, imediat după ce Parlamentul va reveni din vacanţă, va relua discuţia pe acest subiect, pentru a putea finaliza procesul în Parlament cât mai repede; dar livrarea acestei prime tranşe depinde nu doar de ratificarea acordului, ci şi de îndeplinirea unor condiţionalităţi, pe care în mare parte le-am discutat cu domnul premier şi pe care le vom propune în zilele următoare, şi va depinde, cum am spus, şi de prima vizită a Fondului Monetar. Deci, nu vom aştepta semnarea Acordului cu Fondul Monetar, dar vom aştepta această primă vizită, care se va concluziona cu o foaie de parcurs pentru Republica Moldova. Am avut, dimineaţă, o discuţie informală şi cu comisarul Johannes Hahn, care se ocupă de politica de vecinătate, şi dânsul mi-a spus că şi dânsul merge pe aceeaşi abordare, să vadă angajamentele concrete ale guvernului vizavi de programul de reformă şi că, pe această bază, va lua decizia reluării sprijinului financiar.
Ajutorul acesta vizează, am spus, anumite produse de primă necesitate, în primul rând alimentare şi, apoi, probabil, anumite materiale sau resurse pentru încălzire. Suntem în analiză, acum, să vedem exact ce putem oferi, pornind şi de la resursele pe care le avem. Din păcate, resursele financiare nerambursabile bugetate sunt reduse datorită situaţiei bugetului pe care o avem. Însă, cu resursele pe care le avem, cu ce mai putem mobiliza, eventual de urgenţă de la rezerva de stat, vom decide, în ultimele zile, care sunt aceste produse, în funcţie, sigur, şi de necesităţile de acolo.
Reporter: În primul rând, pentru domnul prim-ministru Filip. Sunt mii de oameni pe stradă, în Moldova, care spun că sunteţi omul lui Plahotniuc. Oamenii cer reforme. Guvernul României a spus că este dispus să acorde o primă tranşă de 60 de milioane de euro, dar sunt condiţionalităţi. Care vor fi primele reforme pe care guvernul dvs. le întreprinde în aceste săptămâni? Mulţumesc.
Pavel Filip: Şi eu vă mulţumesc. Sunt omul responsabilităţii; cu domnul Plahotniuc doar suntem colegi de partid. Dar sunt un om raţional şi atunci când am acceptat să-mi asum această funcţie, de fapt, împreună cu colegii mei din cabinetul de miniştri, am fost conştienţi de criza socială şi criza financiară, dar şi politică, din Republica Moldova, care există, şi atunci, mi-am dat seama foarte bine că, dacă nu mergem pe calea reformelor, dar nu doar declarativ, dar astfel încât aceste reforme să fie resimţite în Chişinău, şi nu numai, de cetăţenii Republicii Moldova, în primul rând, desigur, dar şi de partenerii noştri externi, această clasă politică, de fapt, nu mai are nicio şansă. Asta este, de fapt, şi o explicaţie logică de ce ar trebui să fim crezuţi că suntem porniţi pe aceste reforme şi suntem determinaţi să livrăm rezultate. Desigur că există priorităţi în programul de guvernare. Mi-aş fi dorit foarte mult să mergem exact pe un plan de activitate a guvernului, care reiese din planul de guvernare, dar acum suntem în situaţie de criză şi asta ar însemna că, în primă etapă, trebuie să venim cu optimizări pentru bugetul Republicii Moldova, astfel ca să putem păşi peste această criză, şi, ulterior, să putem asigura mărirea veniturilor în bugetul consolidat al Republicii Moldova. Asta, de fapt, este calea de dezvoltare economică a unui stat.
Reporter: Aveţi o reformă anume, pe care puteţi s-o nominalizaţi? Nu ştiu, lupta cu corupţia sau …?
Pavel Filip: Prioritar, este deja aprobată strategia reformei în justiţie şi lupta împotriva corupţiei. Este adevărat că acest pachet de legi a fost tergiversat până acum. Avem toată determinarea ca o parte, care mai sunt la guvern, să fie aprobate chiar în primele şedinţe de guvern; celelalte, care sunt în Parlament, cum ar fi legea procuraturii, care a fost dezbătută foarte mult şi nu a putut fi aprobată, pentru că au venit cu multe modificări, de această dată am asigurarea majorităţii parlamentare că va fi votată în varianta originală, care a fost transmisă Parlamentului. Mulţumesc.

 



Portret premier şi cabinet miniştri

ios ios

Barbu CatargiuApostol  ArsacheNicolae KretzulescuMihail Kogalniceanu

Prim-miniștri în istorie

Galeria foștilor prim-miniștri ai României de-a lungul istoriei