Briefing de presă susținut de ministrul Finanțelor Publice, Florin Cîțu

08 Octombrie

Galerie foto

 

[Check against delivery]

Bună seara! În cadrul ședinței de guvern am prezentat într-o primă lectură Ordonanța de Urgență care privește mai multe măsuri fiscal-bugetare și modificări ale unor acte normative.

Vă voi prezenta cele mai importante elemente ale acestei ordonanțe, elemente și detalii care sunt așteptate de foarte mulți români, de foarte multe companii.

În primul rând, având în vedere că se apropie 25 octombrie, venim cu o completare și cu o înlesnire la plata pentru obligațiile bugetare restante după data declarării Stării de urgență, administrate de organul fiscal central.

Este vorba de o reglementare simplificată, o procedură simplificată de acordare a unei eșalonări de plată pe o perioadă de 12 luni pentru obligațiile fiscale, bugetare care au fost acumulate în perioada de la începutul Stării de urgență până la 25 octombrie. Foarte important este că beneficiarii acestei facilități sunt toți contribuabilii, indiferent de forma de proprietate, inclusiv cei care au în derulare o înlesnire la plată potrivit Codului de procedură fiscală și care nu înregistrează obligații fiscale – foarte important acest lucru! – restante la data declarării Stării de urgență.

Pe de o parte, această măsură încearcă, din perspectiva contribuabililor, susținerea conformă la plată pentru contribuabilii aflați în dificultatea generată de lipsa de lichidități financiare, ca urmare a crizei provocate de pandemia Covid-19.

Pe de altă parte, din perspectiva statului, asigurarea încasării unor sume certe și periodice la bugetul general consolidat; încercăm să avem o predictibilitate pentru perioada următoare.

Vă voi spune acum condițiile pentru a beneficia de această eșalonare:

Contribuabilul trebuie să depună o cerere până la data de 15 decembrie 2020, inclusiv. La cerere, debitorul poate anexa graficul de eșalonare, cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eșalonare;
Să nu înregistreze obligații bugetare restante la data declarării Stării de urgență;
Să nu se afle în procedură de insolvență. Aici, pentru companiile care se află în procedură de insolvență, dar care și-au plătit ratele, deci nu au avut restanțe, vom veni cu o reglementare separată;
Să nu se afle în dizolvare, potrivit prevederilor legale în vigoare;
Să aibă depuse toate declarațiile fiscale;
Să nu i se fi stabilit răspunderea potrivit legislației privind insolvența sau răspunderea solidară, potrivit prevederilor art. 25-26 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

Oricum, această ordonanță va fi în dezbatere publică până la următoare ședință de guvern.

O altă măsură care este inclusă în această ordonanță este scutirea – am anunțat-o deja – de la plata impozitului specific a unor activități, datorat de operatorii economici care desfășoară activitatea în domeniul HORECA pentru perioada rămasă până la sfârșitul anului 2020. Prin această măsură, de fapt, companiile care activează în domeniul HORECA sunt scutite de plata impozitului specific pe întreg anul 2020.

O a treia măsură importantă, legată direct de această perioadă prin care trecem: este nevoie de o reglementare a regimului fiscal care să se aplice cheltuielilor efectuate de companii în perioada instituirii Stării de urgență și a Stării de alertă, cheltuieli cu testele de diagnosticare a infecției Covid. Sunt suportate astăzi de angajatori pentru persoanele fizice. Reglementarea pe care o propunem introduce în Codul fiscal categoria de venituri din salarii și asimilate salariilor neimpozabile și care nu sunt incluse în baza lunară de calcul a contribuțiilor sociale, avantajul reprezentând contravaloarea cheltuielilor suportate de angajator plătitor, efectuarea testelor medicale, de diagnosticare a infecției Covid-19 la inițiativa angajatorului pentru persoane fizice care realizează venituri din salarii și asimilate salariilor.

Deci, aceasta este pe de o parte.

Pe de altă parte, se propune introducerea acestor cheltuieli în categoria cheltuielilor deductibile la stabilirea venitului net anual, determinat în sistem real pe baza datelor din contabilitate a contravalorii testelor medicale de diagnosticare a infecției Covid.

Pe scurt, acest cost nu mai rămâne în sarcina angajatorului, este transferat prin aceste măsuri ale Codului fiscal către stat, va fi suportat indirect de stat.

Câteva măsuri care au mai fost incluse în această ordonanță:

Acordarea posibilității autorităților locale de a adopta hotărâri privind reducerea impozitul pe clădiri sau scutiri de la plata taxei pe clădiri. Aici, știți foarte bine că termenul a trecut, a fost în 30 septembrie, dar pentru acordarea acestor facilități se stabilește acum termenul de 2 decembrie 2020, până la care autoritățile publice locale pot adopta aceste hotărâri privind reducerea impozitului anual pe clădiri cu până la 50% și scutiri de la plata taxei lunare pe clădiri. Se stabilește termenul de 21 decembrie 2020 până la care proprietarii clădirilor, respectiv concesionarii, locatarii, titularii termenului de administrare sau de folosință a unei clădiri proprietate publică sau privată a statului sau a unităților administrativ-teritoriale, după caz, au obligația să depună la organul fiscal local o cerere de acordare a acestor facilități. Deci, am extins această perioadă pentru a beneficia de o scutire de până la 50% pentru plata taxei lunare pe clădiri.

Bineînțeles, este încă o facilitate acordată pentru pregătirea și desfășurarea turneului final al Campionatului European de Fotbal din 2020, amânat ca urmare a pandemiei. Aici, detaliile sunt exact cele pe care le-am spus.

Alte măsuri aprobate astăzi de la Ministerul de Finanțe:

Țin să vă anunț că a fost aprobat un Memorandum prin care se contactează de la BEI – este un Memorandum semnat în trecut – un împrumut de 250 milioane de euro pentru susținerea obiectului de investiții Spitalul Regional de Urgență Iași. Valoarea totală a investiției este de 500 milioane euro. Proiectul este susținut jumătate din fonduri europene, jumătate din banii de la buget. Acest împrumut are rolul de a susține investiția până luăm banii din fonduri europene, ca să nu mai întârziem, să începem construcția acestui obiectiv. Implementarea acestui obiectiv va fi asigurată de Ministerul Sănătății.

Ieri, am început încă un proiect pe care l-am aprobat anul acesta, o schemă de ajutor de stat, este vorba despre IMM pentru companiile mari. Toate detaliile acestui proiect se găsesc pe site-ul băncii EXIMBANK, acolo veți vedea și companiile, și cum să vă calificați, cine are dreptul. Totul este acum live, este încă o măsură pe care am implementat-o, din cele pe care le-am prezentat în decursul acestui an.

Un ultim lucru, o veste foarte bună care vine de la Comisia Europeană. Comisia Europeană a transmis statelor membre o nouă propunere de modificare și prelungire a Cadrului temporar. Ce înseamnă acest lucru? Înseamnă că măsurile pe care le-am luat în acest an, IMM Invest, IMM pentru companii mari, toate schemele de garanții pot fi prelungite și în 2021. Știm foarte bine că acest Cadru temporar era până la 30 iunie 2021, putem să mergem după această perioadă și se propune și introducerea unui instrument de sprijin pentru a compensa o parte din costurile fixe neacoperite ale întreprinderilor cu activitatea comercială redusă datorată focarului de Covid-19.

Deci, în continuare, și în 2021, dacă o să fie nevoie, vom veni cu suplimentarea acestor programe, cu suplimentarea garanțiilor și extinderea perioadei pe care pot fi derulate aceste programe.

Mulțumesc mult de tot, acestea au fost informațiile din ședința de guvern.

 



 Răspundem cetăţenilor

qa

Una dintre întrebările frecvente este cea privind salarizarea diverselor categorii de personal. Astfel, Andrei din Bucureşti a vrut să ştie cum sunt calculate salariile...

Mai multe-->
Barbu CatargiuApostol  ArsacheNicolae KretzulescuMihail Kogalniceanu

Prim-miniștri în istorie

Galeria foștilor prim-miniștri ai României de-a lungul istoriei

  • Galerie foto

    Galerie foto

    Fotografii de la evenimentele şi activităţile publice la care participă prim-ministrul și cele de la Palatul Victoria

    Află mai multe
  • Comunicate de presă

    Comunicate de presă

    Cele mai recente comunicate de presă referitoare la activitățile desfășurate de prim-ministru şi de cabinetul Guvernului.

    Află mai multe
  • Guvernare

    Guvernare

    Situația politică dificilă cu care România se confruntă astăzi impune promovarea unui program de guvernare cu obiective pe termen scurt care să pregătească reformele necesare pentru modernizarea României în spirit european.

    Află mai multe
  • Posturi vacante

    Posturi vacante

    Lista posturilor vacante de funcționar public din cadrul autorităților și instituțiilor publice din România.

    Află mai multe
  • Cabinetul de miniștri

    Cabinetul de miniștri

    Prim-ministrul conduce Guvernul și coordonează activitatea membrilor acestuia, cu respectarea atribuțiilor legale.

    Află mai multe