Briefing de presă susținut de ministrul Finanțelor Publice, Florin Cîțu, șeful Cancelariei prim-ministrului, Ionel Dancă, și președintele Autorității pentru Digitalizarea României, Sabin Sărmaș după ședința de guvern

27 Mai

Galerie foto

[Check against delivery]

Ionel Dancă: Bună ziua. În ședința de guvern de astăzi, guvernul condus de domnul prim-ministru Ludovic Orban a adoptat mai multe acte normative pentru gestionarea situației provocate de epidemia de coronavirus și pentru remedierea efectelor negative cauzate de această situație. Astfel, au fost adoptate mai  multe proiecte de ordonanţe de urgenţă şi hotărâri de guvern în domeniul sanitar, economic şi în domeniul gestionării efectelor acestei crize. O parte dintre măsurile adoptate astăzi în ședința de guvern, cu efecte în domeniul financiar și economic… este prezent aici domnul ministru al finanțelor publice, domnul Florin Cîțu, pe care îl invit să vi le prezinte.
Florin Cîţu: Mulțumesc. În şedinţa de guvern de astăzi am avut două ordonanțe importante. Prima ordonanță a eliminat câteva bariere, pe care le-am identificat după discuțiile atât cu clienții, cât și cu sistemul financiar-bancar la programul IMM Invest. Două bariere au fost eliminate astăzi, foarte importante. În ceea ce privește creditele de investiții, garanția de stat se va face doar asupra investiției, deci va fi o garanție de stat, ipotecă legală, imobiliară sau și mobiliară asupra activelor finanțate prin credite. Deci, doar pe investiție, nu mai există o garanție extinsă. În cazul liniilor de credit, garanția se face doar asupra conturilor deschise de beneficiarii programului instituțiilor de credit asupra tuturor conturilor. Deci, şi aici s-au făcut lucrurile mai simple. O altă barieră eliminată: acel criteriu COVID a ieșit din această schemă. Este un lucru la care am ținut de la început și am vrut... era ambiguitate, el nu exista acolo, dar ca să fie lucrurile clare, astăzi /…/ am modificat ordonanța în sensul în care această ambiguitate a fost eliminată. Aș vrea să anunț că astăzi, la ora 9:00, am depășit plafonul de 1 miliard de lei și erau deja aprobate 1.441 de credite, asta înseamnă și de Fondul de garantare. În sistemul financiar-bancar sunt aprobate mult mai multe credite, dar după ce au fost văzute documentația și de Fondul de garantare, sunt deja 1.441 de credite. După ce va fi publicată ordonanța de astăzi, sunt sigur că viteza de aprobare va crește și, așa cum am spus și eu și premierul de mai multe ori, dacă o să fie nevoie, plafonul o să fie modificat.
Un al doilea act normativ, astăzi: o ordonanță de măsuri fiscale. Aici continuăm șirul masurile fiscale pe care le-am luat pentru a-i ajuta pe antreprenori și pe angajați, în această perioadă. Sunt câteva prorogări de termene pentru că a fost Ordonanța 29 și multe dintre termenele din Ordonanţa 29 expirau în 15 iunie și am extins până la 25 iunie, când este zi normală de plată și se lucrează cu Fiscul. La ordonanța 6 din 2019 au fost extinse și pentru perioada din 2019 și până la 31 martie 2020 şi s-a extins aria de cuprindere a obligațiilor pentru care se poate acorda restructurarea obligațiilor bugetare. Dar pentru că suntem la măsuri fiscale pe care le-a luat acest guvern în această perioadă, aş vrea să vă aduc aminte, pentru că au fost trei categorii mari de măsuri fiscale: au fost măsuri fiscale administrative adoptate în perioada stării de urgenţă şi 30 de zile de la încetarea acesteia, am avut alte măsuri fiscale /…/ doar pentru perioada stării de urgenţă, şi /…/ avem măsuri fiscale care rămân în aplicare după starea de urgenţă. Şi, este important să ştim, pentru că există dezbatere în spaţiul public, există acuzaţii, ce a făcut acest guvern. Vă spun că veţi vedea, sunt o serie, un şir lung de măsuri pe care le-am luat, iar efectul acestor măsuri pentru buget, până acum, înseamnă în doar aceste două luni şi jumătate aproape 1,5% din PIB, un efort enorm pe care l-am făcut în această perioadă pentru a susţine mediul economic din România, şi am să dau citire câtorva dintre măsuri. Nu s-au calculat şi nu s-au datorat dobânzi şi penalităţi de întârziere, conform Codului de procedură fiscală, pentru obligaţiile fiscale scadente începând cu data de intrare în vigoare a Ordonanţei 29, nu au fost considerate obligaţii fiscale restante, potrivit legii, obligaţiile fiscale scadente începând cu data de intrare în vigoare a Ordonanţei 29, s-au suspendat sau nu au început măsurile de executare silită prin somaţie, poprire şi valorificare a bunurilor la licitaţie a creanţelor bugetare, cu excepţia executărilor silite care se aplică prin recuperarea creanţelor bugetare stabilite prin hotărâri judecătoreşti, o serie de măsuri fiscale pentru contribuabili prin Ordonanţa 48, care aveau în derulare înlesniri la plată, având în vedere faptul că aceştia se aflau deja în dificultate financiară în momentul acordării înlesnirilor, iar starea de urgenţă le-a îngreunat desfăşurarea activităţii, extinderea rambursării TVA cu control ulterior - ştiţi foarte bine că în martie şi aprilie anul acesta am returnat, am rambursat şase miliarde de lei prin TVA, nu s-a efectuat plata efectivă la organele vamale de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, conform Codului Fiscal, care au importat, începând cu declanşarea stării de urgenţă şi în următoarele 30 de zile calendaristice de la data încetării acesteia, medicamente, echipamente de protecţie, alte dispozitive sau echipamente medicale şi materiale sanitare, care pot fi utilizate în prevenirea, limitarea, tratarea şi combaterea COVID-19. Bineînţeles, suspendarea aplicării procedurii de notificare a contribuabililor pentru care formularul 230 a fost depus în format hârtie sau în format hârtie, scanat; s-au acordat bonificaţii pentru  pentru contribuabilii plătitori de impozite pe profit care au plătit impozitul datorat pe trimestrul 1 al anului 2020 până la termenul 25 aprilie, bonificaţiile, ştiţi foarte bine, 5% pentru contribuabilii mari, 10% pentru contribuabilii mijlocii şi ceilalţi contribuabili, o bonificație de 10% pentru impozitul datorat pentru trimestrul 1 al anului 2020 pentru veniturile micro-întreprinderilor. Am avut, iarăși, contribuabili obligați la plata impozitului specific unor activități potrivit Legii 170/2016, privind impozitul specific al unor activități pentru anul 2020 n-au datorat impozitul. S-a prorogat până la 31 iulie 2020 inclusiv termenul pentru depunerea situațiilor financiare anuale aferente exercițiului financiar 2019. A fost reglementată deducerea sumelor reprezentând sponsorizări către instituții publice și alte organe. A fost modificat modul de calcul al plăţilor anticipate pentru contribuabilii plătitori de impozit pe profit. A fost implementată obligația de plată în platforma Ghiseul.ro. În acest sens, să menționez faptul că dacă până acum doar persoanele fizice aveau posibilitatea de a plăti obligațiile prin platforma din Ghiseul.ro, la începutul lunii aprilie a acestui an a fost adoptată o hotărâre de guvern prin care au fost adăugate și persoanele juridice. Şi, bineînțeles, sunt și măsuri care rămân aplicabile după starea de urgență, prin Ordonanţa 69 din 2020 a fost aprobată facilitatea fiscală constând în anularea obligațiilor de plată accesorii aferente obligaţiilor fiscale principale restante la 31 martie 2020 și să se stingă până la data depunerii, și astăzi am completat această măsură. Iarăşi, un lucru important, prorogarea termenului de depunere a declarației unice ce trebuie depusă de persoane fizice și a formularului 230 al anului 2020 şi acordarea unor bonificații în cazul impozitului pe venit și al contribuțiilor sociale obligatorii. Prin OUG 69 au fost aprobate prorogarea termenului de depunere a declarației unice și a formularului 230, ce trebuie depuse de persoane fizice în anul 2020, până la 30 iunie 2020 inclusiv. Şi un ultim lucru, flexibilizarea condițiilor de accesare ale tuturor obligațiilor bugetare. Foarte multe măsuri, nu le-am citit pe toate, dar, după cum se vede, măsuri reale care au ajutat foarte mult mediul de afaceri și, așa cum am spus, până acum, aceste măsuri reprezintă o gură de oxigen, echivalent a 1,5% din PIB, pentru aceste companii.
Şi, un alt subiect pe care vreau să îl ating astăzi, nu s-a discutat în ședința de guvern dar am văzut că este dezbătut în spațiul public, referitor la împrumutul pe care l-am luat de pe piețele financiare, de 3,3 miliarde de euro. Eu țin minte că acum câteva săptămâni, triada Tăriceanu - Ponta - Ciolacu ne acuzau că acest guvern nu poate să se împrumute, nimeni nu vrea să împrumute acest guvern. Am ieșit pe piețele internaționale - unde suntem judecați la sânge și analiza pe care o fac aceşti investitori asupra modului în care guvernăm este la superlativ, este făcută de profesioniști - și interesul pentru România a fost de aproape 14 miliarde de euro. Din aceste 14 miliarde de euro, am ales să împrumutăm 3,3 miliarde de euro, pentru că împrumutasem deja la început anului 3 miliarde de euro și dacă vă uitați la media randamentelor cu care ne-am împrumutat în 2020 pe piaţa internaţională veți vedea că este cu mult sub medie, este o medie minimă istorică pentru tot ce s-a făcut până acum. Tot în această perioadă, în luna aprilie şi în luna mai ne-am împrumutat mai ieftin decât se împrumuta Partidul Social Democrat anul trecut, în aceeași perioadă. Deci ceea ce am făcut cu acel împrumut arată foarte clar că suntem astăzi pe pieţele internaţionale văzuţi foarte bine, există încredere foarte mare a investitorilor în acest guvern, dacă interesul a fost atât de mare, a fost de fapt cea mai de succes emisiune de obligațiuni în această perioadă de criză și au fost mai multe țări care au emis obligațiuni și ştiu foarte multe ţări care încercau să atragă mai mulți bani și nu au reușit, și această emisiune obligațiuni ne oferă nouă confortul că în acest an putem să finanțăm toate cheltuielile pe care le avem în buget, fără să existe probleme în perioada următoare. În ceea ce privește viitorul, bineînţeles că ne uităm în continuare la a ieşi pe pieţele internaţionale pentru a finanța deficitul bugetar şi vreau să vă spun că ceea ce a reușit acest guvern, să finanţeze un deficit bugetar de aproape 7% din PIB, fără să ceară ajutorul unei instituţii internaționale, fără să fim într-un acord cu vreo instituţie internaţională, reprezintă o premieră nu numai pentru România, dar pentru foarte multe țări din lume. De aceea, trebuie apreciat faptul că acest guvern reușește, prin măsurile pe care le ia, să ofere încredere investitorilor că banii plasaţi în România sunt bani siguri. Mulțumesc.
Ionel Dancă: Mulțumesc, domnule ministru, pentru această prezentare. Voi continua cu prezentarea actelor normative adoptate în ședința de guvern de astăzi. La capitolul acte normative în domeniul sanitar, a fost aprobat un proiect de hotărâre de guvern pentru alocarea din fondul de rezervă aflat la dispoziția primului ministru, de 600 de milioane de lei pentru Ministerul Sănătății, pentru acoperirea cheltuielilor de carantină desfășurate în această perioadă și luarea unor măsuri în domeniul sănătății; o alocare extrem de importantă de 600 de milioane de lei din fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului la dispoziția prim-ministrului, pentru acoperirea cheltuielilor efectuate de către diverse instituții publice centrale sau locale, în această perioadă, pentru decontarea acestora în ceea ce privește sumele cheltuite pentru carantină și alte măsuri în domeniul sănătății.
În domeniul fondurilor europene, în ședința de guvern anterioară a fost adoptat un memorandum pentru instituirea unui mecanism de pregătire a proiectelor europene pentru următorul exercițiu financiar, 2021-2027, și astăzi a fost aprobat un proiect de ordonanță de urgență, înaintat de Ministerul Fondurilor Europene, pentru alocarea sumei de aproximativ 100 de milioane de euro pentru pregătirea acestor proiecte. Este vorba de o sumă din Programul Operațional Asistență Tehnică, aferent exercițiului financiar 2014-2020, pentru pregătirea proiectelor aferente următorului exercițiu financiar 2021-2027. Este, așa cum se poate observa, este o premieră în istoria guvernărilor anterioare în ceea ce privește modul de pregătire a proiectelor pentru absorbția fondurilor europene pentru următorul exercițiu financiar. Este prima dată când un guvern alocă o sumă importantă din programul de asistență tehnică din exercițiul financiar curent pentru pregătirea proiectelor din exercițiul următor. Vorbim de 100 de milioane de euro, cu aproximativ opt luni înainte de debutul următorului exerciţiu financiar, ceea ce va face România să fie mult mai bine pregătită pentru cheltuirea fondurilor europene atât de necesare pentru susţinerea unor investiţii atât în domeniul social, cât și în domeniul lucrărilor publice. Este o premieră pe care a reușit-o acest Guvern, față de guvernările anterioare care au gâfâit și s-au chinuit să consume banii europeni prin regula de suplimentare a anilor necesari pentru cheltuirea acestora.
De asemenea, au fost două acte normative în ceea ce privește modul de funcționare și de gestionare a două instituții importante, respectiv Administrația Națională a Rezervelor de Stat, care trece din subordinea Ministerului Afacerilor Interne în subordinea Guvernului și în coordonarea Secretariatului General al Guvernului; amintim și aici situația legată de modul în care aceste rezerve de stat au fost gestionate prost de către guvernările anterioare și acest lucru s-a văzut în situația epidemiologică generată de infecțiile cu coronavirus, când România practic a fost cu mâinile goale în fața acestei situații extrem de dificile. Pentru o mai bună administrare a acestor rezerve, decizia Guvernului a fost de a trece Administrația Națională a Rezervelor de Stat din subordinea Ministerului Afacerilor Interne în coordonarea Secretariatului General al Guvernului, după ce în această perioadă toate instituțiile implicate au reușit să rezolve o mare parte din problemele care erau generate de modul în care au fost gestionate aceste rezerve de către guvernările anterioare.
Tot la capitolul de funcționare a unor instituții publice, astăzi a fost aprobat un proiect de ordonanță de urgență privind organizarea și funcționarea instituției Corpului de Control al Prim-ministrului pentru îmbunătățirea eficienței acestei instituții și pentru întărirea atribuțiilor de control ale acestei instituții la nivelul tuturor agențiilor, instituțiilor publice subordonate Guvernului. Practic, prin acest proiect de ordonanță de urgență, Corpul de Control al Prim-ministrului capătă, pe lângă noi responsabilități, și instrumentele aferente pentru exercitarea acestora în vederea asigurării unui control cât mai riguros al cheltuirii banilor publici.
De asemenea a fost adoptat un proiect de ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea ordonanței care vizează organizarea și desfășurarea unor campanii de informare publică în contextul situației epidemiologice generate de răspândirea COVID-19. În acest sens, îl invit pe președintele Autorității pentru Digitalizarea României, domnul Sabin Sărmaș, pentru a vă prezenta situația la zi a modului în care a fost derulată această procedură până în prezent și modificările adoptate astăzi pentru derularea în continuare a acestora aplicații. Vă rog, domnule Sărmaș.
Sabin Sărmaş: Bună ziua şi vă mulțumesc. Interesul manifestat pentru această campanie pe care o derulează Guvernul României a fost un semnificativ şi mulțumim în acest sens întregii mass-media pentru faptul că s-au alăturat acestui efort. Până în prezent, pe platforma media.gov.ro, de fapt până la data limită de aplicare, s-au înscris 376 de societăți, de solicitanţi, practic, de persoane juridice. Din păcate, doar un număr de aproximativ 30 de societăți au reușit să completeze toate solicitările care au fost impuse conform Ordonanţei 63 din 2020. Așadar, avem un grad de eligibilitate în acest moment de sub 10%, lucru care ne-a determinat să adoptăm această nouă ordonanță de urgență care extinde termenul de completare a documentelor necesare participării la campanie. Practic, nu este o extindere a termenului de înscriere în campanie, ci doar extinderea termenului în care Autoritatea pentru Digitalizarea României va solicita fiecăruia dintre cei 376 de solicitanți documente suplimentare care trebuie atașate cererii, respectiv declarației pe proprie răspundere pentru participarea în această campanie. Ca să vă dau un exemplu concret, unul dintre documentele care lipsește în mod frecvent este certificatul de înregistrare emis de ONRC, certificat de înregistrare care era necesar în momentul aplicării pentru a identifica în mod precis, conform ordonanței, un solicitant care participă la această campanie. V-am spus că sunt 376 de aplicanți, sau mulţi dintre ei au aplicat pe mai multe domenii, fiind o medie de peste două aplicații pentru fiecare societate. Așadar, numărul de aplicaţii în sine este unul semnificativ. Mulțumesc!
Ionel Dancă: Mulţumesc, domnule preşedinte. Aş vrea să insist asupra necesităţii adoptării unui astfel de act normativ şi asupra necesității derulării unei campanii de informare amplă la nivelul opiniei publice. Practic, după încetarea stării de urgență și în situația de alertă, dar și după încetarea acestei situații, se impune și rămâne la dispoziția autorităților ca instrument principal de combatere a răspândirii infecțiilor cu coronavirus gradul de conformare al populației la recomandările autorităților publice. De aceea, în absența unei astfel de campanii de informare, de difuzare pe toate canalele media, astfel încât mesajul să ajungă la toată populația, nu doar pentru anumite canale care sunt finanțate din surse publice, ci printr-o campanie contra cost pentru timpii de difuzare, astfel încât să asigurăm o răspândire largă a mesajelor necesare pentru limitarea răspândirii infecțiilor cu coronavirus, este necesară derularea acestei campanii. Procedura inițială s-a modificat în urma solicitărilor transmise, care au reclamat nevoia de completare a documentației depuse. Pentru a putea dispune și pentru a încheia contractele de prestări servicii cu toate entităţile media care și-au manifestat intenția de participare la această campanie, practic, se instituie un termen până la care aceste entități care s-au înregistrat conform Ordonanței 63 pot furniza documentele suplimentare necesare. Cei care îndeplinesc deja condițiile pentru încheierea contractelor vor putea încheia contractele imediat ce aceste condiții sunt validate de către Autoritatea pentru Digitalizarea României și transmise către Secretariatul General al Guvernului. Procedura este una gestionată de către Secretariatul General al Guvernului și de către Autoritatea pentru Digitalizarea României și obiectivul acestei proceduri este ca o astfel de campanie să fie derulată în cel mai scurt timp posibil, tocmai pentru a-şi atinge obiectivele de informare a populației cu privire la riscurile nerespectării recomandărilor în ceea ce privește răspândirea infecțiilor cu coronavirus.
Alte două acte normative adoptate în ședința de guvern de astăzi și importante din punct de vedere al opiniei publice: în domeniul investițiilor a fost aprobat un proiect de hotărâre de guvern pentru declararea de importanță națională a unui proiect de investiții în domeniul transportului de gaze naturale, respectiv conducta de transport gaze naturale Sighetu-Marmației - Vișeu de Sus - Borșa ca proiect de importanță națională în vederea facilitării obținerii tuturor avizelor necesare și a derulării procedurilor necesare pentru derularea acestei investiții. Ca urmare a acestui proiect de hotărâre de guvern, practic, acest obiectiv de investiții devine un obiectiv de importanță națională extrem de util pentru locuitorii din regiunea Sighetu-Marmației - Vișeu de Sus - Borșa, în contextul în care obiectivul acestui Guvern, asumat prin programul de guvernare, a fost extinderea capacităților de transport a gazelor naturale, astfel încât un număr cât mai mare din populația României să beneficieze de posibilitatea de racordare la rețeaua de gaze naturale și, în acest sens, acest proiect de hotărâre de guvern, practic, instituie un progres în această regiune pentru a demara investițiile necesare. 
Nu în ultimul rând, a fost adoptată o hotărâre de guvern în ceea ce privește circulația pe drumurile publice. Aici, chestiunea este una foarte utilă pentru cei care au absolvit școlile de șoferi și care, ca urmare a stării de urgență și a măsurilor restrictive impuse de necesitatea limitării răspândirii infecțiilor cu coronavirus, nu au putut desfășura examenele pentru obținerea permisului de conducere. Prin această hotărâre de guvern, este reglementată această situație, astfel încât cei care au absolvit aceste cursuri să poată să desfășoare examenele pentru obținerea permisului de conducere. Mai multe detalii în ceea ce privește celelalte acte normative adoptate în ședința de guvern de astăzi vor fi comunicate de către ministerele inițiatoare. 
Vă mulțumesc pentru atenție! O zi bună!

 



 Răspundem cetăţenilor

qa

Una dintre întrebările frecvente este cea privind salarizarea diverselor categorii de personal. Astfel, Andrei din Bucureşti a vrut să ştie cum sunt calculate salariile...

Mai multe-->
Barbu CatargiuApostol  ArsacheNicolae KretzulescuMihail Kogalniceanu

Prim-miniștri în istorie

Galeria foștilor prim-miniștri ai României de-a lungul istoriei

  • Galerie foto

    Galerie foto

    Fotografii de la evenimentele şi activităţile publice la care participă prim-ministrul și cele de la Palatul Victoria

    Află mai multe
  • Comunicate de presă

    Comunicate de presă

    Cele mai recente comunicate de presă referitoare la activitățile desfășurate de prim-ministru şi de cabinetul Guvernului.

    Află mai multe
  • Guvernare

    Guvernare

    Situația politică dificilă cu care România se confruntă astăzi impune promovarea unui program de guvernare cu obiective pe termen scurt care să pregătească reformele necesare pentru modernizarea României în spirit european.

    Află mai multe
  • Posturi vacante

    Posturi vacante

    Lista posturilor vacante de funcționar public din cadrul autorităților și instituțiilor publice din România.

    Află mai multe
  • Cabinetul de miniștri

    Cabinetul de miniștri

    Prim-ministrul conduce Guvernul și coordonează activitatea membrilor acestuia, cu respectarea atribuțiilor legale.

    Află mai multe