Briefing de presă susținut de premierul Florin Cîțu și de ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, Cseke Attila, la finalul ședinței de guvern din 3 septembrie

03 Septembrie 2021

Galerie foto

[Check against delivery]

Florin Cîţu: Bună ziua. Am avut o ședință de guvern astăzi scurtă. Din păcate, colegii de la USR, deși este în atribuția lor de miniştri şi sunt plătiți pentru asta, nu au venit astăzi la şedinţa de guvern, dar am avut cvorum şi am aprobat singurul punct de pe ordinea de zi, Planul Naţional de Investiţii "Anghel Saligny". Dl ministru Cseke este astăzi, aici, pentru a vă da detalii despre program. Eu doar vreau să fie foarte clar că acest program este sau ceea ce avem în acest program se regăseşte în programul de guvernare şi nu facem prin decizia de astăzi decât să respectăm programul de guvernare. Cine spune altceva nu face decât să mintă sau nu vrea să respecte Programul de guvernare. Aş vrea să vă dau citire din programul de guvernare, de la pag. 97: Obiectivele de investiţii, programate pentru perioada 2021-2024, extindere rețele apă şi canal, modernizare şi reabilitare drumuri judeţene şi locale, vă invit să citiți acolo mai multe detalii. Sunt şi alte lucruri, vorbim şi de sume ş.a.m.d. Este un plan de investiţii care a fost deja inclus sau ceea ce avem în acest plan de investiţii, proiectele sunt deja incluse în Programul de guvernare. Este un plan de investiţii care este corelat cu ceea ce vom aproba în câteva săptămâni şi de aceea fac din nou apel la maturitate politică, pentru că în câteva săptămâni aprobăm un plan foarte important pentru România, Planul Național de Redresare și Reziliență, care va aduce în România investiţii în valoare de aproape 30 de miliarde de euro. Doar această Coaliție, din punctul meu de vedere, poate să implementeze acel program de investiţii. Aş vrea să mai clarific un lucru, pentru că am văzut discuţii în spațiul public şi am cerut situaţia de la Ministerul Justiției în ceea ce priveşte avizarea - doar un singur detaliu, care n-a fost prezentat în spațiul public, să vă prezint. În 17.08, direcția de specialitate a pregătit o adresă de răspuns, adică a avizat proiectul care ajunsese la Ministerul Justiției, adresă care a rămas la cabinetul ministrului, nu a fost niciodată semnată. Aș vrea ca cei care se ocupă să vadă dacă acesta este un abuz de funcție, să investigheze această situație, să vadă dacă nu cumva acest proiect a fost reținut sau a fost pus să fie reținut intenționat. În rest, aveți celelalte informații, le-am văzut în spațiul public, am cerut și domnului ministru să verifice cine sau cum ajung în spațiul public documente oficiale. Este inadmisibil să iasă așa documente oficiale din ministere și nimeni să nu fie responsabil pentru asta. Înainte de a trece la domnul ministru să vă dea detalii despre planul național de investiții, aș vrea să mai informez că o să iau legătura cu liderii europeni în legătură cu ceea ce se întâmplă în România. Avem, aici, lucruri care nu credeam că se mai pot întâmpla în 2021, avem o alianță toxică care se prefigurează, o alianță cu un partid extremist, un partid care vrea răul românilor, un partid care nu respectă proprietatea privată, un partid care nu respectă libertatea individuală, un partid cu care, din punctul meu de vedere, nu ar trebui să discutăm, dar voi informa liderii europeni despre acest lucru și vom vedea ce cred aceștia, bineînțeles și partenerii noștri strategici, Statele Unite despre situația din România. Dacă aveți întrebări.

Reporter: Bună seara, domnule premier. Aș vrea să vă întreb care va fi consecința pentru miniștrii USR PLUS care au lipsit astăzi din ședința de guvern, dacă intenționați să luați o măsură în acest sens?

Florin Cîțu: Eu fac apel la onoare de fiecare dată. Dacă au lipsit motivat, ok, dacă nu, știți cum e: în sectorul privat, dacă lipsești, în ziua respectivă nu ești plătit. Suntem aici să lucrăm pentru români, pentru interesele românilor, pentru a implementa un program de guvernare. Aș vrea să știu motivația pentru care au lipsit astăzi.

Reporter: Există probabilitatea...

Florin Cîțu: Două întrebări.

Reporter: ... să fie revocați din funcție în contextul în care aceștia nu vor asculta apelul dumneavoastră la onoare, pe care de altfel l-ați făcut ceva mai devreme?

Florin Cîțu: Haideți să vedem dacă vor înțelege până la urmă că România are nevoie de un guvern funcțional. Avem nevoie - astăzi, de exemplu, nu am putut aproba o hotărâre de guvern sau o ordonanță, trebuia să fie la Ministerul Sănătății, pentru a vaccina cetățenii afgani care au venit în România și mai sunt și alte situații. Nu s-a putut pentru că nu a venit nimeni de la Ministerul Sănătății. Eu cred că este important să înțelegem că interesele românilor sunt cele mai importante pentru noi și noi suntem aici pentru români.

Reporter: Domnule premier, am văzut că Dacian Cioloş, Dan Barna v-au dat, practic, un ultimatum. Au spus aceștia, aveţi până la ora 18, astăzi, timp să vă dați demisia, dacă nu, vor depune moţiune de cenzură. Matematic, moțiunea acestora poate să fie depusă. PSD a anunţat deja că o va vota, în cazul în care va depune USR şi cu AUR această moţiune de cenzură. V-aţi gândit mai bine? Vă dați demisia sau care este următorul pas?

Florin Cîţu: Astăzi, în Biroul Politic al PNL, vot unanim pentru susținerea demersului premierului de a duce mai departe Programul de guvernare. În acelaşi timp, am votat şi echipa care va participa astăzi la negocierile de la ora 18 la guvern.

Reporter: Şi aş mai avea o întrebare legată de acest program de investiţii. Cei din USR PLUS au cerut garanţii că aceşti bani nu vor ajunge practic la baronii locali. Care sunt acele garanţii? Ce garanţii v-aţi luat?

Florin Cîţu: Aici, domnul ministru să explice mai bine, dar m-am asigurat că este un program de investiţii transparent şi toate proiectele vor fi prezentate. Sunt proiecte care dacă nu se vor face, le vom scoate din listă. Vă spun că folosim standarde de cost de la fondurile europene şi nu am văzut niciun coleg de la USR să se supere atunci când dăm înapoi bani la fondurile europene pentru ca au fost încălcate foarte multe reguli şi nu spune nimeni să nu mai luăm fonduri europene. Învățăm din greșeli. Acest program este un program care este foarte transparent. Este targetat pe nevoile românilor după 30 de ani, nevoi de bază, și va fi un program foarte, foarte transparent. Şi de fiecare dată când va fi o problemă, vom interveni să o corectăm.

Reporter: Spuneați că veţi face o plângere către liderii europeni...

Florin Cîţu: Nu, o informare, nu o plângere.

Reporter: Dar de ce e nevoie de o astfel de informare către liderii europeni şi preconizați că lucrurile, criza va continua?

Florin Cîţu: Nu, eu cred că e important să știe că în România colegii domniilor lor se asociază cu un partid extremist cu care nimeni nu ar vrea să aibă de a face. Este doar un dialog pe care-l am cu colegii europeni. Aş vrea să ştiu opinia acestora.

Reporter: Adică la Renew sau unde faceți această informare?

Florin Cîţu: Renew şi celelalte grupări care respectă democrația, libertăți individuale, toate lucrurile pentru care noi ne luptăm să stăm în Uniunea Europeană. Şi partenerii strategici din Statele Unite.

Reporter: Aş mai avea o întrebare pe un alt subiect. În continuare, românii primesc facturi colosale la energie, la electricitate, la gaze. Aş vrea să vă întreb dacă aţi demarat controale, dacă există vreo perspectivă, astfel încât să evităm în perioada următoare măcar situațiile absurde care sunt facturi de sute de mii de lei, nu vorbim numai de zeci de mii de lei.

Florin Cîţu: Aici aveţi dreptate. E un subiect foarte important. Încă un subiect pentru care această guvernare trebuie să meargă mai departe. Am avut o discuţie săptămâna trecută, unde a fost şi ANPC şi ANRE. După acea discuţie, s-a decis să facă echipe comune şi am fost foarte clar şi ferm în acea discuţie, în acea întâlnire. Acolo unde vedem distribuitori sau operatori, care folosesc această situaţie pentru a încărca artificial factura oamenilor, aceștia vor trebui să plătească chiar până a li se lua licența de funcţionare. În acelaşi timp, ne uităm şi la alte soluții, deja le ştiţi, le-am anunţat, sunt două soluții: grăbim şi, aici, e nevoie de Parlament să grăbească adoptarea legii consumatorului vulnerabil şi noi ne ocupăm la guvern pentru ordonanța care va compensa şi aţi auzit astăzi, împreună cu dl ministru, vom compensa pentru lunile noiembrie, decembrie, ianuarie, februarie, martie, o parte din factura în această iarnă.

Reporter: Au fost deja demarate aceste controale? Grupurile mixte rulează deja?

Florin Cîţu: Da, de săptămâna trecută. Mulţumesc.

Reporter: Bună ziua! Vreau să vă întreb dacă pentru acest proiect de OUG aprobat astăzi există avizul Consiliului Economic şi Social.

Florin Cîţu: Nu este nevoie de avizul Consiliului Economic şi Social, dl ministru va explica.

Reporter: Şi atunci de ce l-aţi mai trimis la CES?

Florin Cîţu: A fost retras de la CES, dl ministru va explica exact procedura.

Reporter: Care este sursa de finanțare pentru acest proiect în valoare de 50 de miliarde de lei, care se va întinde pe următorii 7 ani? Legea vă obligă să menționați sursa de finanțare.

Florin Cîţu: Este menționată sursa de finanțare: bugetul României. Avem 3 surse de finanțare pentru investiţii, pe care le-am menționat tot timpul: bugetul României, vom menține investiţii de la bugetul României de cel puţin 13 miliarde de euro anual, PNRR şi fondurile europene. Sunt trei surse de investiţii, toate pentru proiecte de investiţii.

Reporter: Şi dacă îmi permiteţi încă o întrebare: vă considerați cumva șantajat de USR prin faptul că miniștrii lor nu au participat la şedinţa de astăzi?

Florin Cîţu: Nu, șicanat. Am fost șantajat atunci când mi s-a spus că nu va fi avizat acest proiect până nu trece un proiect de desființarea SIIJ şi eu am făcut toate demersurile şi am pus întotdeauna, am susținut orice măsură care venea de la Ministerul Justiției pentru a desființa SIIJ. Acum, doar șicanat şi în primul rând nu ar trebui să mă simt șantajat, românii ar trebui să se simtă șantajați.

Reporter: Bună ziua! Dle premier, prin lipsa celor de la USR PLUS din şedinţa de guvern considerați când aţi adoptat ordonanța a îndeplinit toate procedurile, pentru că cei de la USR PLUS vorbesc despre vicii de procedură?

Florin Cîţu: Nu, au fost îndeplinite toate procedurile. Am întrebat foarte clar că trebuie să fie jumătate plus unu din membrii guvernului, miniștrii la ședință, cvorumul a fost îndeplinit, toate procedurile au fost îndeplinite.

Reporter: Aţi afirmat că aţi vorbit cu președintele Klaus Iohannis. Ce mesaj v-a transmis șeful statului în ceea ce priveşte soluționarea acestei crize?

Florin Cîţu: Nu pot să spun public discuția mea cu președintele Iohannis, dar eu vă voi spune că ce i-am spus eu şi ce spun tuturor românilor e că voi face tot ceea ce este posibil ca această guvernare să funcționeze, să meargă mai departe pentru a implementa programul de guvernare. Decizia de astăzi de a aproba acest plan de investiţii reprezintă încă un pas pentru implementarea programului de guvernare pentru dezvoltarea României.

Reporter: O completare doar, dacă îmi permiteți, sunteți pregătit să conduceți un guvern minoritar fără susținerea parlamentară în momentul de față?

Florin Cîțu: Eu sper să nu ajungem acolo. Vreau să revenim, colegii de la USR să înțeleagă că interesul românilor este mult mai important decât orice altceva.

Reporter: Bună ziua! Vă rog să-mi spuneți dacă amendamentele pe care USR le-a depus, vi le-a înaintat referitoare la această ordonanță de urgență se regăsesc măcar în parte în proiectul pe care l-ați aprobat în această ședință?

Florin Cîțu: O parte dintre ele se regăsesc. Chiar dacă ele nu au fost depuse oficial prin procedura de avizare, cum era normal să le facă - un alt viciu pe care nu l-au respectat -, dar noi am inclus o mare parte dintre ele, v-am spus, pentru că erau lucruri în care și eu credeam. Transparența implementării -  sunt bani publici, să vedem cum sunt cheltuiți acești bani, să monitorizăm progresul proiectelor ș.a.m.d., lucruri la care eu țin foarte mult și le-am implementat chiar dacă au venit și după aceea de la USR și am fost de acord. Altele, cred că domnul ministru va avea mai multe detalii aici.

Reporter: Şi pe ce vă bazați când spuneți că vă așteptați ca actuala coaliție să funcționeze în continuare?

Florin Cîțu: Mă aștept pe ceea ce am spus de fiecare dată: eu cred că trebuie să dăm dovadă de maturitate politică și voi spune și astăzi la coaliție: interesul românilor este cel care contează, nu interesele noastre personale.

Reporter: Deși ați aprobat această ordonanță fără prezența lor și fără...

Florin Cîțu: Interesul românilor este întotdeauna mai presus. Mulțumesc.

Reporter: Bună ziua, domnule premier. Aș vrea să vă întreb dacă la ședința coaliției, care urmează, sunteți dispus să faceți cu cei din USR un schimb de ministere ca să meargă mai departe această coaliție împreună cu USR și cu dumneavoastră și UDMR?

Florin Cîțu: Nu avem mandat de la Biroul Politic Național să facem această discuție. Nu pot să intru în astfel de discuție fără să am un mandat la Biroul Politic Național. Eu niciodată nu voi face așa ceva. Voi respecta mandatul dat de colegii mei în Biroul Politic Național, niciodată nu voi excede mandatul și apoi să mă duc să iau aprobare. Eu  întotdeauna voi respecta mandatul pe care îl avem. Mandatul este acela de a menține Coaliția așa cum este.

Reporter: Şi se pune problema, în cazul în care se depune moțiunea de cenzură, să demiteți prefecți, subprefecți, secretari de stat, spre exemplu, pe care cei din USR îi au? Dacă ați vorbit despre o demisie de onoare în cazul miniștrilor USR?

Florin Cîțu: Cred că toți suntem oameni de onoare și atunci când depunem o moțiune împotriva noastră e puțin bizar și atunci eu mizez pe onoare aici.

Reporter: Deci așteptați de la ei, practic, reacția, nu acționați.

Florin Cîțu: Eu nu vreau să ajungem acolo. Mi s-ar părea trist pentru România. Oameni cu care eu am fost în stradă alături de colegi de la USR împotriva Ordonanței 13, împotriva lui Dragnea, împotriva oamenilor extremiști ca cei de la acel  partid cu care astăzi se asociază, să fie astăzi acolo. Acest lucru trebuie să-l depăşim şi nu vreau, pentru că, ce facem? Astăzi votăm propriul guvern, îl dăm jos şi mâine vor negocia voturi ca să voteze cu PSD ordonanţa 13? Nu vreau să ajungem acolo. Sunt oameni cu care am fost în stradă împotriva PSD. Nu vreau să cred că aceiaşi oameni vor fi astăzi lângă PSD.

Reporter: Spuneaţi despre oameni cu care aţi fost în stradă împotriva PSD. Iată că oameni cu care aţi fost în stradă împotriva PSD, mai exact "Corupţia ucide", au anunţat pentru mâine un protest în Piaţa Victoriei, protest prin care se cere demisia dumneavoastră. Vă acuză protestatarii alături de care aţi protestat şi dumneavoastră ca aţi acţionat la fel ca Liviu Dragnea. Aş vrea să vă întreb cum comentaţi aceste acuzaţii şi ce mesaj aveţi pentru cei care ies în stradă să vă ceară demisia?

Florin Cîţu: Nu-mi dau seama unde este asemănarea. Astăzi suntem la guvernare. Ministerul Justiţiei este la noi, avem putere. Opt luni de zile nu s-a întâmplat nimic. Dacă e să vorbim de teoria conspiraţiei, mi se pare bizar că tocmai cei care trebuia să desfiinţeze SIIJ, nu l-au desfiinţat, dar astăzi se duc la PSD să dea, împreună cu PSD, jos guvernul, nu-mi dau seama cum va merge reforma justiţiei în continuare. Eu cred că... şi o să am, daca cei de la "Corupţia ucide" vor să discutăm, vom discuta exact pe date şi pe ce măsuri s-au luat şi cum am susţinut eu aceste demersuri, dar realitatea rămâne. După opt luni de zile nu s-a întâmplat nimic. Sunt aceleaşi legi ale lui Tudorel Toader, sunt aceleaşi legi ale lui Liviu Dragnea, totul este în picioare. Mai mult, sunt măsuri pentru care am fost de acord, deşi au fost avertismente şi au fost respinse după aceea la CCR. Cred că, dacă suntem oneşti, colegii de la "Corupţia ucide", oamenii cu care eu am fost în stradă, ar trebui să se întrebe dacă alianţa USR-AUR este una care trebuie potenţată în acest moment. Şi unde va duce această alianţă. Urmează un guvern USR-AUR-PSD? Trebuie să fim foarte atenţi în ce direcţie mergem acum.

Reporter: Şi aş mai vrea să vă întreb, actuala criză guvernamental, cum credeţi că va influenţa imaginea României investiţiile, ratingul de ţară, mai ales că spuneaţi că veţi adresa inclusiv forurilor europene pentru a semnala faptul că USR Plus s-a aliat cu AUR?

Florin Cîţu: Nu vă ascund că ieri am avut discuţii cu liderii europeni, cu investitori, instituţii care au investit în România şi deţin datoria publică a României. I-am asigurat pe toţi că această guvernare merge înainte, că ne vom menţine obiectivul de a reduce deficitul bugetar. Avem venituri la buget mai mari decât estimate. Şi că vom monitoriza, ca şi până acum, cheltuielile. Nu vom lăsa România să meargă spre extremism şi asta este o promisiune pe care o fac românilor. România nu se va duce spre extremism, oricine ar vrea să facă acest lucru.

Reporter: Vlad Voiculescu susţine ca guvernul nu a mai dat bani Ministerului Sănătăţii pentru plata personalului din centrele de vaccinare din luna mai. Puteţi să ne spuneţi ce se întâmplă?

Florin Cîţu: Ministerul Sănătăţii a avut un buget, pe care îl foloseşte, şi anume nu are cum să dea guvernul. La rectificare se alocă suplimentar, dacă e nevoie de bani suplimentari. Eu vreau să aduc aminte românilor că atunci când a fost nevoie de a cumpăra Remdesivir de 230 de milioane de lei, imediat am aprobat din fondul de rezervă la dispoziţia guvernului, deci, dacă era o cerere pentru aşa ceva, ar fi fost imediat suplimentate resursele. Nu a existat. La rectificarea bugetară sunt alocate resurse. Îi aşteptăm pe colegi să vină să facem rectificarea bugetară, să mergem mai departe.

Reporter: N-au cerut cei de la Ministerul Sănătăţii?

Florin Cîţu: Eu vă spun că atunci când au cerut, au primit. Mulţumesc.

Reporter: O altă întrebare.

Florin Cîţu: Aţi avut două întrebări.

Reporter: Păi era aceeaşi temă. Ministerul Transporturilor apare în nota de fundamentare ca avizator pe proiectul "Anghel Saligny". A avizat sau nu acest proiect?

Florin Cîţu: A fost respectată procedura în totalitate. Am verificat astăzi, de două ori am cerut. Cred că Ministerul Transporturilor este avizator tacit în această procedură. Mulţumesc.

Reporter: Bună ziua! Dle premier, astăzi, România este un stat suveran şi independent?

Florin Cîţu: Da.

Reporter: Dacă da, de ce consideraţi necesar să trimiteţi informări la Bruxelles pe temele problemelor noastre politice interne?

Florin Cîţu: Este necesar pentru a avea un dialog cu partenerii noştri de fiecare dată. Dacă nu o fac eu, mă sună ei şi mă întreabă, pentru că toată lumea este interesată să vadă dacă va exista o instabilitate politică în România sau nu şi trebuie să explicăm situaţia.

Reporter: Aşteptaţi şi un feedback?

Florin Cîţu: Discutăm bineînţeles, este o discuţie.

Reporter: Şi dacă îmi permiteţi, pe planul de investiţii, vă rog. Am vorbit cu primari astăzi, aşteaptă cu mare interes acest Plan Naţional de Investiţii, însă, au subliniat un aspect foarte relevant, şi anume că există comunităţi mici şi rarefiate şi îmbătrânite. În aceste condiţii, investiţiile mai merg acolo, ar fi o risipă?

Florin Cîţu: Nu, pentru că şi fondurile europene merg către destinaţii unde nu mai avem oameni, de exemplu, fondurile europene pot să meargă în localităţi unde avem 50 de persoane. Folosim aceleaşi standarde pe care le avem la fondurile europene. Dacă nu irosim acei bani, nu-i irosim nici pe aceştia, să ştiţi. Mulţumesc.

Reporter: Dacian Cioloş, într-o postare pe o reţea de socializare, a scris că ieri şi astăzi l-au sunt mai mulţi membri PNL, atât din tabăra dvs., cât şi din tabăra lui Ludovic Orban, aşadar bănuiţi că în tabăra dvs. de susţinători există şi trădători?

Florin Cîţu: Nu. Am văzut că aţi spus că m-au sunat şi pe mine şi nu m-au sunat, aşa că...

Reporter: Bănuiţi că minte prin această postare?

Florin Cîțu: Eu vă spun că nu sunt trădători în tabăra mea. Mulțumesc.

Reporter: Ne puteți spune când vor primi mai exact primarii banii, pentru că cei de la USR v-au acuzat că vă grăbiți să aprobați acest...

Florin Cîțu: Nu ne grăbim.

Reporter: Şi durează.

Florin Cîțu: Nu ne grăbim. Vă dați seama că aceste proiecte durează, nici nu știu dacă... anul acesta nu cred că o să fie niciun ban, nici măcar anul viitor. Sunt proiecte care oricum se fac complicat, tocmai pentru că ne uităm la modul în care acești bani sunt utilizați. Este urâtă această acuzație cu furatul banilor. Sunt oameni care încearcă să dezvolte comunități. Nu sunt numai de la PNL, sunt de peste tot. Vă dați seama, atunci, ce ar putea să spună românii despre acea agenție care va avea 10 miliarde de euro pentru a construi spitale când România are deja, avem și prin PNRR ș.a.m.d. Acuzațiile astea nu fac bine: proiectul ăsta este bun, proiectul acesta nu este bun. Toate proiectele din programul de guvernare, pentru că noi împreună am semnat acest program de guvernare, toate sunt bune și sunt pentru români. Nu există un proiect mai bun, un proiect mai puțin bun.

Reporter: Deci durează până ajung banii la primari.

Florin Cîțu: Domnul ministru vă va spune exact detaliile imediat.

Reporter: Mulțumesc.

Reporter: Domnule premier, suntem la trei zile de la declanșarea acestei situații, dvs. spuneați astăzi incident.

Florin Cîțu: Da.

Reporter: Aș vrea să vă întreb, cursul euro-leu a escaladat astăzi. Avem un leu din ce în ce mai slab, nu?, a trecut de 4,94 și spuneați că vă interesează binele românilor. Aș vrea să întreb, din această perspectivă, credeți că putea să fie evitată această situație de criză? Şi doi la mână: românii care au credite în euro sunt foarte îngrijorați. Ce le răspundeți? Mulțumesc.

Florin Cîțu: Cursul leu-euro este determinat de piață. Este foarte complicat să spunem că ceea ce se întâmplă astăzi aici are legătură sau acest lucru, cursul, are legătură cu ce se întâmplă în situația politică, pentru că, dacă mă uit, deprecierea cursului începuse înainte de acest eveniment. Poate să fie legat de dobânzile foarte mici din piața din România. Dacă ne uităm la dobânzile de la credite, acestea scad. Ar trebui să fim foarte atenți ce se întâmplă cu piața internaţională.

Reporter: /.../ aceste crize politice declanșează sau contribuie foarte mult la nivelul euro-leu.

Florin Cîțu: Vă spun că această depreciere începuse înainte de această situație. Nu este niciun motiv de îngrijorare. Prețurile în piață sunt determinate - prețuri și cursul valutar, sunt determinate de piață. Dacă ne uităm la nivel internațional, vedem că sunt mai multe modificări. De exemplu, Statele Unite, deși au o inflație foarte mare, de 5,4%, banca federală spune că nu va crește dobânzile, ceea ce înseamnă iarăși o presiune pe monedă. Este mult mai complicat să înțelegem exact ce se întâmplă cu valutele pe termen foarte scurt. Pe termen mediu, putem să discutăm, dar moneda națională este una dintre cele mai stabile monedele din afara zonei euro. Mulțumesc.

Reporter: Proiectul "Anghel Saligny" e de 26 miliarde de lei, impact negativ, în perioada 2022-2025. Se acoperă din e-facturare?

Florin Cîţu: Nu, Strategia fiscal-bugetară arată foarte clar că ne menţinem, incluzând şi "Anghel Saligny", incluzând şi împrumuturile pe care le luăm din PNRR, pentru că şi acelea să ştiţi că se pun în deficit şi în datorie. Ne menţinem traiectoria de reducere a deficitului bugetar sub 3% în 2024. Ambele, şi "Anghel Saligny", şi PNRR, şi impactul financiar au fost discutate, iar traiectoria a fost acceptată de Comisia Europeană cu aceste programe incluse în buget. Vă mulțumesc mult! Domnule ministru, aveţi cuvântul.

Cseke Atilla: Bună ziua! Daţi-mi voie să prezint câteva dintre elementele principale ale ordonanţei de urgenţă prin care s-a aprobat Programul Naţional de Investiţii "Anghel Saligny". În primul rând, nevoia care a stat la baza necesităţii aprobării acestui Program Naţional de Investiţii. Sunt date statistice, transparente, care pot fi verificate. În primul rând, în ceea ce priveşte accesul la apă, la reţea de apă, astăzi, în România 29% din unităţile administrativ-teritoriale nu au acces la o reţea de apă cu operator autorizat. La sistemul de canalizare, 57% din UAT-uri nu au reţea de canalizare. În ceea ce priveşte racordul la gaze naturale, 70% din UAT-uri nu au această facilitate. Evident, şi cetăţenii din UAT-urile respective. În ceea ce priveşte drumurile judeţene, peste 20.000 km de drumuri judeţene, care reprezintă 57% din totalul drumurilor judeene sunt nemodernizate. La categoria drumuri comunale, peste 27.000 km de drumuri comunale, reprezentând 80% din această categorie de drumuri este nemodernizată. Este foarte clar că acest Program Naţional de Investiţii este absolut necesar şi care vine în completarea finanţărilor europene şi acest principiu este prevăzut în actul normativ astăzi aprobat de guvern.

Se pot finanţa acele proiecte, care nu sunt incluse în finanţări europene sau în alte tipuri de finanţări, eventual naţionale şi am să fac câteva observaţii, respectiv să vă prezint câteva dintre reglementările acestui act normativ. Solicitările se vor putea depune în format electronic. În OUG este prevăzută expres necesitatea constituirii unei platforme digitale cu toate informaţiile publice, pentru a asigura transparenţa acestui program şi a efectuării execuţiei lucrărilor. Pe această platformă digitală se vor regăsi toate informaţiile publice despre fiecare proiect, finanţarea asigurată fiecărui proiect: termenele de execuţie, executantul lucrării, stadiul lucrării, stadiul execuţiei tehnice, respectiv financiare cu privire la fiecare obiectiv de investiţii din acest Program Naţional de Investiţii "Anghel Saligny".

În cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei pentru monitorizarea şi verificarea implementării acestui program, respectiv a obiectivelor de investiţii din acest program, se va crea o structură specializată. Solicitare, respectiv comentariul făcut inclusiv de Curtea de Conturi a României la alte programe naţionale de investiţii că este necesară crearea unei asemenea structuri la acest program în mod categoric, scrie în OUG, vom avea o structură specializată, care să urmărească aceste obiective de investiţii. Se va lucra pe baza standardelor de cost, acolo unde există standardele de cost europene pe finanţări europene, vom aproba standardele de cost pe această finanţare, pe aceste limite folosite în proiectele cu finanţare europeană. Avem asemenea standarde de cost pe finanţări europene la lucrările de reţele de apă, de canalizare, respectiv de introducere de racordare a gazelor naturale. La categoria de lucrări obiective de investiţii, drumuri judeţene şi drumuri comunale, astăzi nu avem standardele de cost în vigoare sau asemănătoare, care pot fi folosite în acest program, pentru că ele au fost abrogate în 2018, drept pentru care vom actualiza acele standarde de cost şi în foarte scurt timp vom aproba standardele de cost pentru drumuri comunale şi drumuri judeţene. Implementarea obiectivelor de investiţii se va face strict în limita acestor standarde de cost, care încă o dată specific, în marea lor majoritate sunt cele de pe fonduri europene. Doar în cazul drumurilor județene și drumurilor comunale, unde nu avem standard de cost european cu care lucrăm, vom da un standard de cost specific României.

Ordonanța de urgență prevede în mod clar interdicția de a finanța modernizare de drum comunal sau drumuri din interiorul localităților, acolo unde nu există rețea de apă și canalizare. Nu sunt eligibile proiecte pentru obiective de investiții care au contracte încheiate pe PNDL 1 și PNDL 2, cu grad de execuție zero la data intrării în vigoare a acestui program național de investiții ”Anghel Saligny”.

Prin acest lucru urmărim două chestiuni, două efecte, și anume: responsabilizarea celor care au asemenea proiecte astăzi în execuție, dar încă nu au demarat lucrările, ca să le finalizeze în acest program național de dezvoltare locală 1 și 2 și, respectiv, să le spunem foarte clar că același obiectiv de investiții nu îl mai acceptăm la finanțare, trebuie să îl termini în această finanțare pe care o ai.

În situația în care beneficiarii nu transmit documentele necesare încheierii contractelor de finanțare în doi ani de la aprobarea obiectivului de investiții, vor fi scoși de pe lista de investiții. În cazul în care, în termen de trei ani de la aprobarea obiectivului de investiții, nu începe procedura de achiziție publică, de asemenea obiectivul de investiții va fi scos de la finanțare.

Nu se va mai întâmpla să avem obiective de investiții contractate care nu încep nici după mulți ani de zile, deci aceste limitări sunt foarte clar prevăzute în Ordonanța de Urgență.

Nu în ultimul rând, vreau să vă spun că toate structurile asociative al autorităților administrației publice locale, Uniunea Națională a Consiliilor Județene din România, Asociația Municipiilor din România, Asociația Orașelor din România și Asociația Comunelor din România, toate susțin necesitatea acestui proiect, acestui program de investiții, în scris, în mod oficial au fost consultați conform prevederilor legale și există această susținere, pentru că aceste structuri asociative reprezintă comunitățile locale, sunt în legătură directă, așa cum este și ministerul pe care îl reprezint, cu comunitățile locale și cunoaștem împreună nevoile stringente ale acestora comunități locale. Dacă aveți întrebări, vă rog.

Reporter: Bună ziua, domnule ministru. Structura din Ministerul Dezvoltării va fi singura entitate care va asigura monitorizarea acestui plan?

Cseke Attila: Nu va fi singura structură care se va ocupa de acest Program Național de Investiții și, astăzi, pe alte programe naționale de investiții, în urma sesizărilor primite, Corpul de Control al ministrului verifică cele sesizate la fața locului. Se întâmplă în mod uzual, în mod curent, se va întâmpla și pe Programul Național de Investiții Anghel Saligny. De asemenea, toate facturile, în momentul în care ele intră în Ministerul Dezvoltării, vor fi trimise spre verificare și Inspectoratului de Stat în Construcții. Aceste reglementări, de asemenea, se regăsesc în ordonanța de urgență.

Reporter: Acesta a fost unul dintre punctele vulnerabile în negocierile cu USR. Cine asigură monitorizarea, astfel încât banii să nu se risipească pe criterii politice? Există și un mediator aici?

Cseke Attila: Mediator în ce sens?

Reporter: Adică cineva care are ultimul cuvânt de spus, unde ajung banii.

Cseke Attila: Unde ajung banii? Nu am înțeles întrebarea, scuzați-mă, vă rog să repetați.

Reporter: În condițiile în care un proiect nu este eligibil, nu atinge toate criteriile, cine ia ultimul cuvânt? Există vreo comisie? Cine ia ultimul cuvânt de a respinge proiectul?

Cseke Attila: Deci, evaluarea se face în cadrul acestei structuri specializate, pe baza indicatorilor, pe baza ghidului care va exista în implementarea și evaluarea acestui Program Național de Investiții și acea structură după evaluare propune aprobarea sau neaprobarea unui obiectiv de investiții. Pot să vă spun că între indicatori în mod categoric se va regăsi această situație despre care v-am spus, cu necesitatea acoperirii teritoriale, în mod, dacă vreți, diversificat, legat de lipsa de apă, canalizare, gaz și drumuri județene și comunale, adică acesta va fi unul dintre indicatorii folosiți pentru a ajuta acolo unde trebuie să ajutăm. Unde nu avem rețea de apă și canalizare, în mod categoric, mai multe investiții vor merge pe acest segment, pentru că, pur și simplu, prima interdicție pusă în ordonanță nu putem nici să modernizăm drumurile unde nu avem apă și canalizare; unde avem apă și canalizare, acolo șansele mai mari vor fi pentru alte tipuri de investiții, categoric pentru racordare la gaz, respectiv modernizare de drumuri.

Reporter: Bună ziua! Domnule ministru, întrebarea mea pentru dumneavoastră este următoarea: cum explică Guvernul României că un proiect de Ordonanță de Urgență care va avea o valoare totală de peste 50 de miliarde de lei nu trece prin Consiliul Economic și Social?

Cseke Attila: Niciun program național de investiții de-a lungul timpului de o asemenea anvergură sau de altă anvergură, dar care a însemnat finanțare de la bugetul de stat, nu a necesitat aviz CES.

Reporter: Și atunci, de ce l-ați mai trimis la CES în ultimele două săptămâni de patru ori?

Cseke Attila: Nu l-am trimis de patru ori și în urma analizei...

Reporter: De patru ori, vă pun eu sigur.

Cseke Attila: Nu l-am trimis de patru ori și, în urma analizei pe care am efectuat-o, a reieșit această situație care este evidentă, niciun program național de investiții de-a lungul timpului, indiferent de guvernare, indiferent de minister și indiferent de cine a fost ministru, nu a fost în CES.

Reporter: Deci nici PNDL-urile precedente?

Cseke Attila: Nu.

Reporter: Și ultima mea întrebare e legată de un posibil schimb de ministere care ar putea să aibă loc între UDMR și USR. De exemplu, cum vedeți dumneavoastră dacă UDMR-ul ar putea să ia Ministerului Justiției și, la schimb, să preia USR-ul acest Minister al Dezvoltării?

Cseke Attila: Din punctul nostru de vedere, este exclusă orice modificare a structurii guvernamentale. Nu dorim să schimbăm și nici nu suntem de acord să schimbăm portofolii de ministere.

Reporter: Bună ziua! Nu contestă nimeni necesitatea dezvoltării comunităților locale, a proiectelor de infrastructură, etc. Ce mecanisme de control veți avea, însă, pentru a vă asigura că proiectele necesare comunităților locale nu ajung la firme de casă, la firme care sunt cunoscute istoric, gen Tel Drum, etc., firme bine conectate, dar care nu au neapărat capacitatea de a face niște lucruri de bună calitate.

Cseke Attila: Nu pot să mă refer la o anumită speță. În mod categoric, pe fiecare tip de investiție, pe fiecare program de investiții, chiar și pe fonduri europene, există proiecte care nu reușesc, respectiv proiecte care nu sunt duse până la bun sfârșit. Și aici beneficiarul acelui obiectiv de investiții, care în cazul nostru este unitatea administrativ- teritorială, răspunde în mod categoric pentru aceasta. Ordonanța de urgență prevede ca în cazul finanțării unui obiectiv de investiții, dacă el nu este executat, dus până la bun sfârșit cu recepție la finalizarea lucrării, toți banii trebuie returnați la bugetul de stat. Adică aici răspunderea în mod categoric și provocarea în acest sens este a autorității locale. 

Reporter: Dar există și mecanisme pentru a preveni contractarea de către anumite firme care au avut drept avantaj faptul că sunt bine conectate la niște oameni politici în defavoarea altora? Pentru că se știe că au fost, de exemplu sunt contracte de sarcini făcute mănușă pentru anumite companii.

Cseke Attila: Ca și la fonduri europene, beneficiarul finanțării respective se ocupă de contractul de achiziție publică, nu se ocupă  Ministerul Dezvoltării sau Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene de contractare de firme pentru contracte câștigate pe fonduri naționale, respectiv pe fonduri europene. Răspunderea în acest caz, și încă o dată menționez, inclusiv la mare parte a fondurilor europene revine beneficiarului.

Reporter: Știu, tocmai de aceea am întrebat dacă există mecanisme de control, pârghii pentru a preveni astfel de situații.

Cseke Attila: Asemenea situații sunt în sarcina beneficiarilor, așa este, nu numai în România, este și în altă parte. Dacă beneficiarul greșește din diferite motive pe care nu doresc să le comentez aici, care pot fi erori forțate, neforțate, de multe feluri, își asumă răspunderea, iar prima răspundere pe acest program național de investiții este acela că trebuie să restituie toți banii la bugetul de stat. Cred că este o sancțiune destul de aspră.

Reporter: Mulțumesc.

Cseke Attila:  Vă rog.

Reporter: Bună ziua! "Anghel Saligny" e un proiect inițiat de Ministerul Dezvoltării. A fost în consultare publică din 12 august, a fost și în primă lectură în guvern, dumneavoastră cu siguranță cunoașteți foarte bine acest proiect. Astăzi, a fost pus din nou în consultare publică și premierul a fost întrebat dacă s-au adus schimbări în funcție de solicitările de la USR PLUS, cele nouă condiții, amendamente. Premierul a zis că s-ar fi adus ceva schimbări. Puteți să ne spuneți două, trei, câteva față de varianta din 12 august și cea de astăzi? Două schimbări care au inclus și cele nouă condiții ale USR PLUS.

Cseke Attila: Haideţi să vedem puţin cronologic istoria din ultimele trei-patru săptămâni. Acest proiect a fost prezentat în primă lectură în 12 august, în ședința de guvern. În 12 august a fost pus în transparență decizională. În următoarea săptămână, imediat după ziua de 12, în cadrul ședinței de coaliție s-au făcut câteva observații de la colegii noștri de guvernare de la USR PLUS, cu care atât inițiatorul, subsemnatul, cât și reprezentanții PNL au fost imediat de acord. Şi acestea, o parte dintre...de fapt, toate cele menționate în acea ședință de coaliție sunt prevăzute în ordonanța de urgență. Noi am mai adăugat la ele. Alte observații în mod oficial nu am primit.

Reporter: Păi cele nouă... Nouă condiţii.

Cseke Attila: Le-aţi primit dumneavoastră.

Reporter: Nu, au fost publice. Chiar înainte de şedinţa... Premierul a zis că a ţinut cont de ele.

Cseke Attila: Le-aţi primit dumneavoastră. Sigur, dar acolo sunt: platformă digitală, structură specializată de verificare și monitorizare. Ei, nu sunt formulate exact așa, dar despre asta vorbim. Deci câteva dintre acelea care au apărut ulterior și au apărut în cursul zilei de miercuri după-masă. Timp de trei săptămâni, singurele observații de la USR PLUS au fost cele din prima săptămână de după ședința de guvern cu prima lectură, în care s-au prezentat câteva principii și criterii necesare și cu care toți ceilalți parteneri, PNL şi UDMR, am fost de acord și ele în totalitate se regăsesc.

Reporter: Şi din cele nouă de aici e vreuna foarte gravă, care nu putea fi inclusă, astfel încât să mai întârziați puţin, să nu se ajungă aici?

Cseke Attila: Nu am primit în mod oficial, în coaliție, și nici de la miniştri USR, niciun fel de observație. Ştiţi foarte bine acest lucru. Timp de trei săptămâni, de la cele două ministere conduse de colegi de la USR nu s-a primit nicio virgulă de observație. Vă mulțumesc! Vă doresc o zi minunată! La revedere!

 



 Răspundem cetăţenilor

qa

Una dintre întrebările frecvente este cea privind salarizarea diverselor categorii de personal. Astfel, Andrei din Bucureşti a vrut să ştie cum sunt calculate salariile...

Mai multe-->
Barbu CatargiuApostol  ArsacheNicolae KretzulescuMihail Kogalniceanu

Prim-miniștri în istorie

Galeria foștilor prim-miniștri ai României de-a lungul istoriei

  • Galerie foto

    Galerie foto

    Fotografii de la evenimentele şi activităţile publice la care participă prim-ministrul și cele de la Palatul Victoria

    Află mai multe
  • Comunicate de presă

    Comunicate de presă

    Cele mai recente comunicate de presă referitoare la activitățile desfășurate de prim-ministru şi de cabinetul Guvernului.

    Află mai multe
  • Guvernare

    Guvernare

    Situația politică dificilă cu care România se confruntă astăzi impune promovarea unui program de guvernare cu obiective pe termen scurt care să pregătească reformele necesare pentru modernizarea României în spirit european.

    Află mai multe
  • Posturi vacante

    Posturi vacante

    Lista posturilor vacante de funcționar public din cadrul autorităților și instituțiilor publice din România.

    Află mai multe
  • Cabinetul de miniștri

    Cabinetul de miniștri

    Prim-ministrul conduce Guvernul și coordonează activitatea membrilor acestuia, cu respectarea atribuțiilor legale.

    Află mai multe