Declarații susținute de premierul Ludovic Orban la începutul ședinței de guvern

22 Iulie

Galerie foto

[Check against delivery]

Ludovic Orban: Avem garanția, în urma deciziei Consiliului European, că România va beneficia de 80 de miliarde de euro, alocări din bugetul Uniunii Europene 2021-2027. De asemenea, alocări din cadrul fondurilor de reziliență și recuperare din cadrul Next Generation EU. De asemenea, mai beneficiem de resurse din programul SURE care finanțează măsurile active adresate angajaților. De asemenea, vom avea posibilitatea să avem resurse financiare la dispoziție din cadrul React EU. Practic, în următoarea perioadă, pentru a putea accesa aceste resurse financiare care reprezintă o șansă uriașă pentru România, va trebui să ne mobilizăm la maximum în ceea ce privește exercițiul financiar multianual, bugetul 2021-2027. Cred că sunt două sau trei țări care beneficiază de o creștere a bugetului în raport cu bugetul pe 2014 -2020 - și aici este vorba de 46 de miliarde de euro. Este o sumă uriașă. Aici, sub coordonarea domnului ministru Boloș, până la 31 iulie, trebuie să ne definim cu precizie care sunt programele și categoriile de cheltuieli de beneficiari, timpul de proiecte finanțabile în cadrul exercițiului financiar multianual. Pe 31 iulie, să lansăm în dezbatere publică și să fim pregătiți să începem negocierile pentru Acordul de parteneriat cu Uniunea Europeană, astfel încât să fim pregătiți și imediat cu începerea anului 2021 să facem toate formalitățile de pregătire a absorbției fondurilor. Pentru prima oară, noi am prevăzut sume din POIM și din POAT, adică din Programul de Asistență Tehnică, pentru pregătirea proiectelor. Această sumă o să trebuiască să fie pregătită nu numai pentru bugetul Uniunii pe 2021-2027, ci și pentru proiectele pe care le putem finanța din cadrul Next Generation EU, în care vom beneficia de 16,8 miliarde sub formă de credite şi 16,7 miliarde sub formă de granturi, adică sume de bani nerambursabile. Şi aici, tot sub coordonarea domnului Boloş, am demarat elaborarea programului de reziliență și recuperare; tot ca orizont de timp, vă spun că acest program de reziliență și recuperare va trebui să fie adoptat, ca bază de negociere cu Comisia Europeană, cel târziu până în octombrie, până la data de 1 octombrie. Gândiţi-vă  că în ceea ce privește absorbția fondurilor din cadrul Next Generation EU, care sunt aproape 34 de miliarde de euro, va trebui să se realizeze în 2021, 2022 și 2023, din care 70% din fonduri trebuie contractate în primii doi ani și aici va trebui să pregătim un plan minuțios privitor la pregătirea tuturor aspectelor care să ne permită utilizarea integrală a acestor resurse financiare de care beneficiază România.

Negocierile purtate de președintele României chiar ne-au adus într-o situație în care România are o șansă cu care nu se întâlnește probabil decât poate o dată pe generație. Este o șansă uriașă, avem la dispoziție fonduri la care nici nu am visat, pe care, dacă le utilizăm în mod eficient, pentru dezvoltare, pentru infrastructură, pentru finanțarea investițiilor în educație, în sănătate, în agricultură, practic putem finanța atât de multe proiecte care sunt indispensabile pentru dezvoltarea României încât am încredere că vom fi pregătiți să utilizăm acești bani pentru a putea asigura o dezvoltare a României fără precedent.

În ceea ce privește elaborarea atât a Programului de recuperare și reziliență, /…/ a proiectului de buget pe 2021 - 2027, evident că l-am desemnat responsabil pe domnul ministru Boloș, pentru că este ministrul fondurilor europene și cunoaște cel mai bine care sunt căile cele mai potrivite pentru a putea pregăti programe care să fie finanțabile și proiecte care să poată să beneficieze de finanțare.

Pe de altă parte, solicit fiecărui ministru să trateze ca o prioritate zero pentru perioada care va urma pregătirea acestor programe și pregătirea dispozitivului de absorbție a fondurilor europene. Aici, pe lângă faptul că va trebui să operăm cât mai multe clarificări, cât mai multe simplificări, va trebui să pregătim resursa umană. Gândiți-vă, pentru absorbția, cel puțin în 2021 - 2022 - 2023 va fi o asemenea încărcătură asupra tuturor structurilor administrației și a structurilor private, a potențialilor beneficiari în privința absorbției de fonduri europene cum nu a existat niciodată în istoria României. 2021 - 2022 - 2023, finalizăm în cadrul mecanismului N+3 proiectele care au fost începute pe bugetul 2014 - 2020. Unu. Doi, trebuie să asigurăm contractarea tuturor sumelor disponibile pe care le avem pe  "Next Generation EU", de asemenea, trebuie să începem cu viteză accelerată contractarea tuturor proiectelor care sunt finanțabile din bugetul pe 2021 - 2027. Noi nu avem voie să facem ce au făcut cei de dinaintea noastră, care au stat, au bătut pasul pe loc cinci - șase ani de zile și ne-am trezit acum pe ultima sută de metri că trebuie să accelerăm toate procedurile și că vor fi foarte multe proiecte care nu se vor finaliza nici măcar în N+3 și va trebui să apelăm la fazare. Deci, tratați cu maximă seriozitate implicarea în elaborarea programelor și în pregătirea dispozitivului de absorbție a fondurilor europene, în pregătirea tipului de proiecte care știm că vor fi finanțabile, astfel încât să anticipăm orice creștere posibilă a încărcăturii de responsabilități și de sarcini pe diferitele structuri pe care le aveți în subordine, care sunt implicate în absorbția fondurilor europene. Domnule ministru Boloș…

Marcel Boloș: Mulţumesc, domnule prim-ministru. Așa cum ați menționat, pentru corecta informare a opiniei publice, pe lângă cei 79,9 miliarde euro, mai avem instrumentul SURE, unde România mai are posibilitatea de a accesare a încă 5 miliarde de euro, deci ar fi vorba de un buget total de 85 de miliarde de euro, pentru ceea ce înseamnă cadru financiar multianual aferent perioadei de programare 2021 – 2027. Așa cum ați precizat, până pe data de 31 iulie trebuie să închidem și să lansăm în dezbatere publică structura programelor operaționale și, până pe data de 15 septembrie, să transmitem informări la Comisie - programele operaționale, pentru a intra în procedură de negociere, astfel încât bugetul alocat pe cadrul financiar multianual 2021-2027 să fie disponibil României și beneficiarilor în prima parte a anului 2021, fără a mai repeta greșelile care s-au făcut în trecut.

Pe noul instrument financiar Next Generation EU, așa cum ați menționat, luna octombrie este din nou o lună de foc pentru finalizarea primului draft al Planului Național de Recuperare și Reziliența și apoi procesul de negociere cu Comisia, care, probabil, va fi unul extrem de dificil, pentru că acolo se pun bazele proiectelor care sunt prioritare pentru România și urmează ca să ne organizăm în perioada aceasta, pentru ca să putem face față cu succes la cele două obiective majore pe care le avem.

Ludovic Orban: Cam când estimați că vor fi aprobate regulamentele aferente MFF-ului și Next Generation EU?

Marcel Boloș: Așa cum a fost lansat în momentul de față în dezbatere, partea de regulamente și procedura parlamentară europeană, noi sperăm ca în acest an să se închidă aprobarea regulamentelor, astfel încât, după aprobarea lor oficială, să putem obține deciziile Comisiei Europene pe ceea ce înseamnă aprobarea programelor operaționale și, sigur, să putem organiza apelurile de proiecte începând cu prima parte a anului 2021.

Ludovic Orban: Mulțumesc. Obiectivul principal al ședinței de astăzi este adoptarea actelor normative necesare pentru implementarea programului de relansare economică. Îmi aduc aminte că am fost întrebați, când am trecut suma de 100 de miliarde de euro, de unde facem rost de banii ăștia. Acum cred că toată lumea vede că știam că acești bani vor fi disponibili pentru România și că ne-am bizuit, în elaborarea planului de relansare economică din România, pe resurse financiare de care știam și pe care anticipam că le vom avea la dispoziție.

Pe lângă proiectele de acte normative înscrise pe ordinea de zi, deci conform planului, avem proiectul de ordonanță de urgență privind aprobarea programului de susţinere a întreprinderilor mici și mijlocii, IMM, leasing de echipamente și utilaje, pe care le-am avut într-o primă lectură, Programul "Noua casă", cum se va intitula, pe care, de asemenea, l-am avut în primă lectură, avem Memorandumul privind finanțarea granturilor pentru investiții în cadrul Programului Operațional Regional pe axa 2-1 și 2-2. Domnule ministru, suntem pregătiți?

Virgil Popescu: Da, domnule prim-ministru, suntem pregătiți cu acest memorandum. Aș vrea să vă informez că noi am obţinut deja, în această săptămână, aprobarea Consiliului Concurenței pentru schema de ajutor de stat cu privire la apelul de proiect dedicat IMM-urilor, proiecte cu valori între 1,5 milioane și 6 milioane de euro. Vreau să vă spun că, în această săptămână, vom fi în situația de a semna ordinul de aprobare a schemei de ajutor de stat. Deci, demarăm în forță în direcția implementării acestor proiecte și semnarii acestor contracte. Memorandumul cu privire la schema de sprijin vine cu câteva direcții: suplimentarea cu 300 de milioane de euro a alocărilor financiare apelurilor dedicate microintreprinderilor, cu valori ale proiectelor până la 200.000 de euro, suplimentarea cu 450 de milioane de euro a alocărilor financiare pentru IMM-uri, pentru proiecte între 200.000 de euro și 1 milion euro și asigurarea unei alocări financiare de 550 de milioane de euro pentru lansarea acestui proiect despre care v-am vorbit, cu valori între 1,5 milioane și 6 milioane de euro.

Ludovic Orban: Am înțeles. Când lansaţi apelul de proiecte?

Virgil Popescu: Pe data de 24, vineri, vom semna ordinul de ministru prin care vom aproba ghidul de finanțare și schemă de sprijin.

Ludovic Orban: Mulţumesc. Avem proiectul de hotărâre privind aprobarea Programului național "Competențe digitale" pentru angajații din întreprinderi mari, finanţat prin Programul Operațional Capital Uman. Domnule secretar de stat, rămăsese să finalizăm dezbaterea și adoptarea pe schema de ajutor de stat pentru companiile mari.

Gheorghe Peningină: Da, doream să le strigăm pe lista suplimentară. Avem pregătită Ordonanța de Urgență a Guvernului pentru modificarea Legii 96 pe 2000 privind organizarea și funcționarea Băncii de Export Import a României – Eximbank, care face referire și la acea schemă pentru marile companii și IMM-uri cu cifră de afaceri de peste 20 de milioane de lei înregistrată la sfârșitul anului 2019. Se vor putea susține aproximativ 600 de companii mari cu o cifră de afaceri cumulată ce depășește 580 miliarde lei și care angajează aproape 1.700.000 de salariați. Suntem pregătiți cu ea astăzi și, de asemenea...

Ludovic Orban: Deci o introducem pe ordinea de zi.

Gheorghe Pecingină: Suplimentar, da.

Ludovic Orban: Aţi avut problemele cu avizul de la Consiliul Concurenței...

Gheorghe Peningină: Am transmis, da. Şi, de asemenea, doream pe ordinea suplimentară, dacă ne permiteţi, memorandumul cu tema aprobarea programului IMM Factor, produs de garantare a creditului comercial.

Ludovic Orban: De acord. Practic, garantarea factoring-ului. Domnule ministru Popescu şi domnul ministru Boloş, ordonanța cu miliardul?

Marcel Boloş: Ordonanţa cu miliardul este pe propusă pentru ordinea de zi suplimentară...

Ludovic Orban: Nu este pe ordinea de zi normală.

Marcel Boloş: Pentru că am avut observații de la Ministerul de Finanțe și Ministerul de Justiție pe care le-am clarificat...

Ludovic Orban: Suntem pregătiți să adoptăm actul normativ, da?

Marcel Boloş: Da.

Ludovic Orban: Bine. Vă mulţumesc.

 



 Răspundem cetăţenilor

qa

Una dintre întrebările frecvente este cea privind salarizarea diverselor categorii de personal. Astfel, Andrei din Bucureşti a vrut să ştie cum sunt calculate salariile...

Mai multe-->
Barbu CatargiuApostol  ArsacheNicolae KretzulescuMihail Kogalniceanu

Prim-miniștri în istorie

Galeria foștilor prim-miniștri ai României de-a lungul istoriei

  • Galerie foto

    Galerie foto

    Fotografii de la evenimentele şi activităţile publice la care participă prim-ministrul și cele de la Palatul Victoria

    Află mai multe
  • Comunicate de presă

    Comunicate de presă

    Cele mai recente comunicate de presă referitoare la activitățile desfășurate de prim-ministru şi de cabinetul Guvernului.

    Află mai multe
  • Guvernare

    Guvernare

    Situația politică dificilă cu care România se confruntă astăzi impune promovarea unui program de guvernare cu obiective pe termen scurt care să pregătească reformele necesare pentru modernizarea României în spirit european.

    Află mai multe
  • Posturi vacante

    Posturi vacante

    Lista posturilor vacante de funcționar public din cadrul autorităților și instituțiilor publice din România.

    Află mai multe
  • Cabinetul de miniștri

    Cabinetul de miniștri

    Prim-ministrul conduce Guvernul și coordonează activitatea membrilor acestuia, cu respectarea atribuțiilor legale.

    Află mai multe