Declarațiile de presă susținute de premierul Dacian Cioloș la începutul ședinței de guvern

14 Septembrie

Declarațiile de presă susținute de premierul Dacian Cioloș la începutul ședinței de guvern

[Check against delivery]

Dacian Cioloş: Înainte de a intra pe ordinea de zi, vreau să vă spun că astăzi avem o ordonanță de urgență cu referire la regimul asigurărilor auto obligatorii - RCA. 
După cum ştiţi, sunt discuţii pe acest subiect care trenează deja de luni de zile, de la începutul anului, o situaţie care, vreau să fiu clar, nu a fost creată de guvern şi nu depinde de guvern. Avem în România, ASF-ul, care are responsabilitatea de a supraveghea şi instituţiile de asigurări obligatorii, inclusiv pentru asigurările obligatorii. Acolo ar fi trebuit luate măsuri după discuţii şi cu transportatorii şi cu asiguratorii, luate măsuri în cursul acestui an pentru a se evita să ajungem în situaţia în care suntem în momentul de faţă, situaţie de conflict. 
După mai multe luni de discuţii - şi aici vreau să mulţumesc celor doi vicepremieri care au coordonat aceste discuţii din partea Guvernului, împreună cu Ministerul de Finanţe, după mai multe discuţii avute şi cu ASF, şi cu asiguratorii, şi cu transportatorii am ajuns la concluzia că soluţia cea mai bună şi cea mai rapidă pentru a rezolva această problemă care, repet, trenează şi care riscă să pună în dificultate sectorul transportatorilor din România, am decis să venim cu o propunere de ordonanţă de urgenţă, care include foarte multe din propunerile făcute de transportatori şi care au fost discutate cu ei. Cred că din circa 14 propuneri, 12 se regăsesc în acest proiect de ordonanţă.
Sigur, există şi un proiect de lege la Parlament, cred că încă din luna aprilie sau mai; din păcate, probabil şi datorită calendarului procedurilor parlamentare, proiectul a trenat, n-a fost încă adoptat şi cred că, în momentul de faţă, este responsabilitatea Guvernului să adopte acest proiect de ordonanţă de urgenţă pentru a evita blocarea drumurilor în România. Este intenţia transportatorilor, pe bună dreptate probabil, după ce, atâtea luni de zile, problemele acestea nu au fost rezolvate -  lipsă de transparenţă şi de claritate în sistemul asigurărilor, după cum ştiţi, au fost şi probleme de faliment cu unele companii care au pus presiune suplimentară pe preţurile asigurărilor obligatorii. 
Vrem, deci, să rezolvăm prin acest proiect de ordonanţă de urgenţă, această problemă şi pe termen mediu sau să dăm cadrul juridic pentru ca această problemă să poată să fie rezolvată de Autoritatea de Supraveghere Financiară, care are această responsabilitate, dar vrem să-i dăm cadru legal clar definit ca să poată să facă acest lucru . Și pentru aceasta, în acest proiect de ordonanţă, sunt prevăzute mai multe lucruri care, încă o dată, duc la mai multă transparenţă şi claritate în modul în care se calculează preţul acestor prime, dar mai sunt prevăzute şi alte lucruri, cum ar fi faptul că un contract RCA poate să fie încheiat şi pe o lună sau pe un multiplu de luni, până la 12 luni, în funcţie de solicitarea clientului. Faptul că contractul RCA poate să fie suspendat la cererea asiguratului pe perioada în care este suspendat dreptul de circulaţie a vehiculului sau vehiculul este imobilizat, posibilitatea de a asigura compensarea directă în cazul asigurărilor RCA. Persoana vătămată este despăgubită de propriul asigurator, iar acesta îşi poate recupra apoi banii de asiguratorul persoanei vinovate. Clasa de bonus-malus poate lua în calcul şi istoricul şoferului sau posibilitatea utilizării tehnologiilor telematice, obligativitatea ca asiguratorii să pună la dispoziţia asiguraţilor, la solicitarea acestora, şi calculul sau metoda de calcul pe baza căreia a fost determinată valoarea poliţei pentru mai multă transparenţă şi claritate legată de modul cum se calculează aceste costuri. ASF-ul va putea, pe baza acestui nou cadru normativ să ceară asiguratorilor să notifice majorarea tarifului în cadrul sistemului general de control al preţului, pe care-l propunem în acest proiect de act normativ. Apoi, dacă despăgubirea nu e plătită la termen, se pot percepe penalităţi pentru fiecare zi de întârziere, pentru că nu e vina celui asigurat că au loc aceste întârzieri.
Acest nou cadru care presupune mai multă claritate, responsabilitate şi transparenţă, sperăm noi, să rezolve problema pe termen mediu, pe termen lung. Însă, pentru a rezolva problema şi pe termen scurt şi pentru a da timp instituţiilor responsabile să implementeze acest nou cadru normativ, la propunerea transportatorilor şi după consultări cu Consiliul Concurenţei, vom veni în acest proiect de ordonanţă şi cu propunerea de a îngheţa preţurile primelor de asigurări obligatorii pentru o perioadă de şase luni. 
Pe baza ordonanţei pe care o adoptăm astăzi, în termen de 30 de zile, ASF-ul va trebui să vină cu un calcul al costului mediu pentru diferitele categorii de asigurări, care să fie preţul de referinţă pentru asigurări pentru următoarele şase luni, preţul de referinţă la nivelul căruia să fie îngheţat nivelul preţului pe care-l vor plăti asiguratorii, în ideea că în aceste şase luni să avem tot acest sistem de control de urmărire al preţurilor pus la punct cu aceste calcule a preţurilor de referinţă care să fie făcute publice şi care să constituie, într-adevăr, o referinţă pentru cei care fac asigurări, dar şi pentru clienţi în discuţiile şi în negocierile pe care le-or avea vizavi de aceste preţuri. 
Deci, sperăm ca prin acest proiect de ordonanţă de urgenţă să putem clarifica, practic, tot ceea ce a rămas în suspans în aceste ultime luni şi ce a dus la măsura supremă, să spun, pe care transportatorii au decis să o assume, şi anume protestul. 
Sperăm ca prin acest proiect de ordonanţă să evităm protestele, pe de-o parte, şi, pe de altă parte, să creăm cadrul normativ imediat pentru că aceste probleme să poată să fie rezolvate atât pe termen scut, prin această plafonare, îngheţare a preţurilor la nivelul preţurilor de referinţă, dar şi pe termen mediu, pe termen lung dând un nou cadru normativ care să asigure mai multă claritate şi mai multă transparenţă şi mai multă echitate în modul în care se calculează aceste prime care sunt obligatorii. 
Proiectul de ordonanţă va fi pe ordinea de zi astăzi. O să vedeţi câteva elemente care sunt introduse faţă de ceea ce a fost publicat în consultare publică, în urma discuţiilor care au avut loc şi în această dimineaţă cu transportatorii, cu ASF-ul, cu Consiliul Concurenţei. Deci, vom avea în câteva minute noul text pe care o să-l adoptăm şi pe care o să-l facem public imediat după aceea. Vă mulţumesc!

 



 Răspundem cetăţenilor

qa

Una dintre întrebările frecvente este cea privind salarizarea diverselor categorii de personal. Astfel, Andrei din Bucureşti a vrut să ştie cum sunt calculate salariile...

Mai multe-->
Barbu CatargiuApostol  ArsacheNicolae KretzulescuMihail Kogalniceanu

Prim-miniștri în istorie

Galeria foștilor prim-miniștri ai României de-a lungul istoriei

  • Galerie foto

    Galerie foto

    Fotografii de la evenimentele şi activităţile publice la care participă prim-ministrul și cele de la Palatul Victoria

    Află mai multe
  • Comunicate de presă

    Comunicate de presă

    Cele mai recente comunicate de presă referitoare la activitățile desfășurate de prim-ministru şi de cabinetul Guvernului.

    Află mai multe
  • Guvernare

    Guvernare

    Situația politică dificilă cu care România se confruntă astăzi impune promovarea unui program de guvernare cu obiective pe termen scurt care să pregătească reformele necesare pentru modernizarea României în spirit european.

    Află mai multe
  • Posturi vacante

    Posturi vacante

    Lista posturilor vacante de funcționar public din cadrul autorităților și instituțiilor publice din România.

    Află mai multe
  • Cabinetul de miniștri

    Cabinetul de miniștri

    Prim-ministrul conduce Guvernul și coordonează activitatea membrilor acestuia, cu respectarea atribuțiilor legale.

    Află mai multe