Declarații susținute de premierul Ludovic Orban și de membri ai Cabinetului la începutul ședinței de guvern din 18 noiembrie

18 Nov

Galerie foto

[Check against delivery]

Ludovic Orban: După cum ați urmăriți în informațiile oficiale, există vaccin anti-COVID. Este în fazele ultime de aprobare, oricum au fost finalizate testele clinice şi vedem, în sfârșit, o perspectivă certă pentru a rezolva această epidemie gravă de coronavirus, care a dat peste cap lumea. Noi trebuie să fim pregătiți să ne organizăm, pentru a putea demara campania de vaccinare imediat ce vom putea accesa primele cantități de vaccin care ne sunt repartizate. Există o înțelegere, pe care am salutat-o din primul moment, la nivel european. Contractarea cantității de doze de vaccin s-a făcut la nivel european. Toate cantitățile sunt repartizate proporțional cu populația fiecărei țări membre a Uniunii Europene și, pe măsură ce vin cantitățile, ele se repartizează către fiecare țară. Nu vom avea cantitățile deodată, le vom primi în mai multe etape și acest efort comun al tuturor instituțiilor care vor fi implicate în campania de vaccinare va fi un efort pe o perioadă mai lungă de timp, până când vom putea reuși vaccinarea. La reuniunea Grupului de lucru, convocată de președintele României, Klaus Iohannis, care a avut loc la Cotroceni, împreună cu domnul președinte, am luat decizia de a structura dispozitivul de vaccinare, de a avea o comandă fermă pentru toate entitățile care vor fi implicate în campania de vaccinare. Conducerea întregii campanii de vaccinare va fi asigurată de domnul colonel Valeriu Gheorghiță, medic primar infecționist la Spitalul Militar, pe care l-am invitat la ședință și pe care îl invit să ne adreseze câteva cuvinte. Domnule colonel, vă rog.

Valeriu Gheorghiță: Stimate domnule prim-ministru, bună seara! În primul rând, vreau să vă mulțumesc pentru încrederea acordată. Vă asigur de conștientizarea responsabilității pe care o am în acest moment. Mă bucur că pot face parte din structura aceasta de conducere. Activitatea de vaccinare este cea mai sigură cale prin care noi putem reintra, în cel mai scurt timp, într-o viață cât se poate de normală, atât din punct de vedere social, cât și din punct de vedere economic, personal și în toate domeniile de activitate. Este un efort interinstituțional, este o strategie la care lucrăm de aproape două luni, printr-o activitate conjugată a Ministerului Sănătății, Ministerului Apărării Naționale și Ministerul Afacerilor Interne. Suntem aproape de finalizarea strategiei. În prima parte a săptămânii viitoare, o putem pune la dispoziție pentru a fi prezentată public. De asemenea, în momentul de față, vom demara toate activitățile ce presupun logistica activității de vaccinare atât din punct de vedere medical, cât și din punct de vedere nemedical, pe tot ce înseamnă activitate de stocare, distribuție, repartiție și, respectiv, transportul acestor vaccinuri. Sunt convins că, având sprijinul dumneavoastră și al instituțiilor-cheie implicate în derularea campaniei de vaccinare, putem să spunem la sfârșit 'misiune îndeplinită' și să asigurăm, până la urmă, ceea ce ne dorim cu toții: siguranța și sănătatea cetățenilor României.

Ludovic Orban: Avem încredere în domnul colonel. Am înțeles că sunteți pregătiți cu un memorandum privitor la structurarea Comitetului național de conducere a vaccinării. Trebuie să știți că domnul colonel Valeriu Gheorghiță va fi secondat de un secretar de stat de la Ministerul Sănătății, în persoana domnului Andrei Baciu, pe care îl invit să ne spună câteva cuvinte.

Andrei Baciu: Stimate domnule prim-ministru, vă mulțumesc foarte mult pentru această oportunitate. Vreau să menționez că, sub coordonarea domnului ministru al sănătății, Nelu Tătaru, noi am depus toate diligențele, pe parcursul ultimelor luni, pentru a fi pregătiți cu toate demersurile științifice efectuate la nivel internațional. În momentul de față, putem să vă asigurăm că suntem aliniați la punctele și progresele pe care le-au făcut celelalte state membre ale Uniunii Europene şi suntem pregătiți pentru a demara și pentru a continua toate eforturile necesare pentru a implementa această campanie de vaccinare, într-o manieră cât mai eficientă. Vă mulțumesc foarte mult.

Ludovic Orban: Vă readuc aminte, dacă există posibilitatea, să solicităm Comisiei Europene și posibilitatea de sprijin pentru vaccinarea în Republica Moldova. Vă mulțumesc.

Nu cred că mai este necesar să vă spun că toate ministerele și autoritățile care vor fi implicate în acest Comitet național de conducere a campaniei de vaccinare vor trebui să se mobilizeze la maxim, să pună la dispoziția conducerii campaniei de vaccinare, domnului colonel Gheorghiță și domnului secretar de stat, toate resursele umane, materiale, logistice, financiare care sunt necesare pentru a duce la bun sfârșit această campanie.

Domnule ministru Tătaru, vedem că încă nu înregistrăm o reducere a numărului de infectări și știți că am discutat de creșterea capacității de tratare în secțiile de terapie intensivă. Aș vrea să stiu, să informați colegii în ce situație suntem.

Nelu Tătaru: Da. Domnule prim-ministru, după cum știți, sub coordonarea dumneavoastră, în ultimele trei zile, am făcut evaluare la nivel național și în București a situației evoluției pandemiei și am căutat suplimentarea paturilor de terapie intensivă la nivel național și în București. Ţin să vă informez că, astăzi, am introdus în Ordinul 555/2020 încă 24 de unități medicale, de spitale, în totalitate sau doar cu o parte de ATI, urmând, în 7 până la 21 de zile, să operaționalizăm 280 de paturi de terapie intensivă. După evaluarea fiecărui spațiu în parte de către echipele de la Inspecția sanitară de stat, ISU, și cele de la ANMDMR, vom face și avem în evaluare și necesarul de dotare personal pentru a putea operaționaliza aceste 280 de paturi, în perioade variind între 7 și 21 de zile.

Ludovic Orban: În ceea ce privește verificările ample pe care le-am început, solicitarea mea către dumneavoastră este să finalizați toate aceste verificări și aceste verificări să fie urmate de un raport comun, împreună cu Departamentul de Situații de Urgență, astfel încât să ne facem o imagine asupra resurselor necesare pentru a putea finanța toate lucrările de reparații, de modernizare. Și, de asemenea, planul de măsuri de conformare la reglementările în vigoare în ceea ce privește instalațiile.

Nelu Tătaru: Fiecare unitate sanitară verificată în terapie intensivă primește și un plan de conformare, un plan de măsuri, iar la sfârșitul săptămânii avem un prim raport cu unitățile care au fost verificate.

Ludovic Orban: Domnule secretar de stat Raed Arafat, practic, aștept și din partea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență colaborare și implicare în această acțiune.

Raed Arafat: Cu siguranță, domnule prim-ministru. Ei fac echipe mixte și rapoartele, după asta, vor veni în baza constatărilor care vor fi pe teren.

Ludovic Orban: Bine, vă mulțumesc! Doamnă vicepremier, știți că am discutat împreună, nu e domnul ministru Boloş, e doamna secretar de stat, despre alocarea unei finanțări europene pentru finanțarea lucrărilor de modernizare, de asigurare a calității tuturor acestor instalații.

Raluca Turcan: Da, domnule prim-ministru, așa cum am discutat anterior și cu domnul ministru al fondurilor europene, Marcel Boloș, am pregătit pentru o primă lectură un proiect de ordonanță de urgență prin care investițiile care vor fi necesare în upgradarea sistemelor de alimentare cu energie și cu gaze medicale să poată să fie decontate pe fonduri europene, pe aceeași schemă pe care am folosit-o pentru decontarea tabletelor achiziționate pentru copii, sau a echipamentelor electronice sau chiar pentru aparatura medicală. Practic, unitățile sanitare care sunt în subordinea autorităților publice locale sau centrale pot să avanseze aceste cheltuieli care, ulterior, vor fi decontate pe fonduri europene.

Ludovic Orban: Vă mulţumesc, doamnă vicepremier! Domnule ministru Cîţu, suntem pregătiţi cu rectificarea bugetară?

Florin Cîţu: Domnule premier, suntem pregătiţi în primă lectură, în această seară, cu modificarea bugetară, pentru a prezenta colegilor şi dvs. toate informaţiile din această propunere. În linii mari, deficitul bugetar estimat pentru finalul anului creşte la 9,1% din PIB, pe fondul reducerii veniturilor bugetare faţă de cele estimate iniţial, 4,2 miliarde lei, în urma deciziei pe care am luat-o de a eşalona datoriile acumulate ale companiilor în perioada de la începutul stării de urgenţă până pe 25 octombrie şi a altor măsuri fiscale.

Ludovic Orban: A fost o decizie foarte bună, pentru că dă o gură de oxigen companiilor, care se află într-o situaţie destul de dificilă.

Florin Cîţu: Exact. În acelaşi timp, estimarea pentru contracţia economică a fost modificată la minus 4,2 pentru anul acesta. Este în linie cu estimările tuturor analiştilor, majorității analiştilor - aici avem îmbunătăţirea estimărilor şi ale Comisiei Europene şi ale Fondului Monetar, care se îndreaptă spre această estimare. Un lucru aş vrea să mai spun, estimăm venituri bugetare pâna la finalul anului totuşi mai mari decât cele de anul trecut, chiar dacă economia anul trecut creştea cu 4,2%.

Ludovic Orban: Păi s-a văzut clar că în ultimele 3 luni veniturile la buget au fost mai mari decât în lunile echivalente ale anului 2019, ceea ce consolidează trendul de creştere.

Florin Cîţu: Este adevărat. Pentru această rectificare au fost alocate sume în special pentru asigurarea finanţării necesare în domeniul sănătăţii, asistenței sociale şi educaţiei. Şi al doilea obiectiv important a fost acela de a continua investiţiile. Anul acesta avem investiţii estimate la 55 miliarde de lei, în creştere față de bugetul iniţial cu 4,5 miliarde.

Ludovic Orban: Am să vă rog, după prezentarea în şedinţa de guvern, să prezentaţi la briefingul guvernamental proiectul de rectificare.

Florin Cîţu: Bineînţeles. Mulţumesc!

Ludovic Orban: De asemenea, nu uitaţi de echilibrarea bugetelor locale, că sunt judeţe şi localităţi care, fiind un an electoral, nu au fost riguroase în planificarea bugetară. Dar, pe de altă parte nu putem să lăsăm asistenţii personali ai persoanelor cu dizabilităţi fără salarii, nu putem să lăsăm angajaţii din direcţiile de asistenţă fără salarii. Și aici va trebui să asigurăm o echilibrare a bugetelor locale, strict pe aceste categorii de cheltuieli: cheltuieli sociale, cheltuieli de funcţionare.

Florin Cîţu: Pe de-o parte, în această rectificare este prelungit acel swap pe care l-am făcut la rectificarea precedentă și se prelungesc facturile restante până la 30 septembrie, ca să intre în acest swap. Dar ne uităm, bineînţeles, la toate cheltuielile necesare.

Ludovic Orban: Da, dar asta ar trebui comunicat,  pentru că ei trebuie să facă compensările care le sunt permise, or din ce evidențe avem până în momentul de față, nu prea au apelat.

Florin Cîţu: Nu prea au folosit această facilitate, deşi...

Ludovic Orban: Păi dar transmiteți-le că au posibilitatea să utilizeze această facilitate. Pe de altă parte, vă spun, din analizele... Împreună ne-am întâlnit cu reprezentanții autorităților locale și știm că e necesar să alocăm sume pentru echilibrare.

Florin Cîţu: Bineînțeles.

Ludovic Orban: Mulţumesc, domnule ministru. Domnule ministru Popescu, avem două teme importante: când încep plățile pe schema de ajutor pentru companiile afectate de COVID, respectiv plățile către microîntreprinderi sau SRL-uri fără angajați și plățile pentru granturile de capital social?

Virgil Popescu: Domnule prim-ministru, astăzi, la ora aceasta, când vorbim, sunt validate 5.100 de cereri din schema 1, cea de microgranturi de 2.000 de euro. Mâine se trimit, absolut, notificările către cei 5.100 cu contractele, pentru a putea fi semnate în aplicația informatică, totul va fi informatic. Banii aferenţi acestor cereri acceptate se găsesc deja în momentul de față în bănci, deci nu mai sunt în agenții, nu mai sunt în minister, sunt în bănci. Întreprinzătorii nu trebuie decât să încarce în aplicație contractul semnat şi, în două zile maximum, banii le reintră în cont. Referitor la schema 2, aceeași evaluare va începe luni dimineață și estimăm că tot așa, la jumătatea săptămânii, va începe plata pentru primul calup - de 5.000, de 6.000, de 7.000 de cereri, ceea ce...

Ludovic Orban: E şi o aşteptare foarte mare. Ştiţi că foarte multe companii au aplicat şi pentru ele sunt vitale aceste resurse şi aici va trebui să ne mişcăm foarte repede.

Virgil Popescu: Există în continuare un proces manual, semi-manual, care întârzie, o verificare a unei declarații. Analizăm în momentul de față cu STS-ul ca până la sfârșitul săptămânii să automatizăm complet și acest proces, în așa fel încât, să zicem, începând de săptămâna viitoare, să putem merge cu calupuri de 10 mii, nu mai mult. Ceea ce îmi doresc eu este ca, până la sfârșitul lunii, majoritatea banilor să intre deja în conturile întreprinzătorilor. Şi, dacă astăzi aprobăm Ordonanţa 130 modificată, aşa cum a fost în prima lectură, domnule prim-ministru, săptămâna viitoare lansăm şi Măsura 3, măsura de investiţii. Tot astăzi, în seara aceasta, vom lansa perioada premergătoare de preînscriere pentru programul Electric Up, aşa cum am făcut şi cu celelalte două programe, în aşa fel încât săptămâna viitoare să putem lansa şi programul spre sfârşitul săptămânii, Programul Electric Up. Suntem în grafic cu absolut toate proiectele pe care ni le-am propus.

Ludovic Orban: Bine, mulţumesc. Doamnă vicepremier Turcan, schema de ajutor pentru cultură, în ce stadiu suntem?

Raluca Turcan: Astăzi există în mapa acestei şedinţe un memorandum care prezintă o schemă de ajutor de stat pentru industria culturală profund afectată de această perioadă. Această schemă, practic, intră în dezbatere publică, va putea fi consultată şi în continuare şi îmbunătăţită. Până în momentul de faţă, am avut 15 runde de consultări pentru elaborarea acestei scheme şi, practic, ea reprezintă o formă de ajutor de stat, cu un plafon de o sută de milioane de euro, prin care diferitele...

Ludovic Orban: Vor fi eligibile şi formele de organizare culturală de tip ONG, asociaţii, fundaţii?

Raluca Turcan; ONG-urile sunt eligibile, IMM-urile, chiar şi întreprinderile mari, pentru că sunt unele organizatoare de evenimente, de exemplu...

Ludovic Orban: Persoană fizică autorizată?

Raluca Turcan: Persoanele fizice autorizate şi artiştii independenţi. Deci, practic, sunt incluse toate categoriile de actori culturali care şi-au văzut activitatea afectată atât economic, cât şi profesional, din cauza distanţării fizice.

Ludovic Orban: Deci, adoptăm memorandumul, astăzi?

Raluca Turcan: Deci, astăzi adoptăm memorandumul, nu mai este nevoie de notificarea Comisiei, avem nevoie doar de aviz de la Consiliul Concurenţei, intră în dezbatere publică. Actorii vizaţi trebuie să se înscrie pe un site pe care l-am pus la dispoziţie şi o să-l prezentăm public şi, în urma înscrierii pe acest site, dimensionăm foarte clar şi bugetul pe care o să-l alocăm în total. Noi plecăm de la un plafon de o sută de milioane şi sperăm să fie o estimare corectă şi, de asemenea, este şi o condiţie de eligibilitate înscrierea pe acest site.

Ludovic Orban: Mulţumesc, doamnă vicepremier. Domnule secretar de stat Arafat, suntem gata cu ordonanţa pentru implicarea studenţilor din anii terminali?

Raed Arafat: Domnule prim-ministru, ordonanţa este gata pentru adoptare astăzi. Noi, de altfel, în colaborare cu universităţile, am început să creăm listele, deci au început universităţile să creeze listele. În secunda în care este publicată, o să începem să preluăm studenţii care s-au înscris şi să îi repartizăm...

Ludovic Orban: Adică deja universitățile înscriu studenți în ...

Raed Arafat: Exact! Am trimis o adresă pe care...

Ludovic Orban: În acest efort de mobilizare.

Raed Arafat: Exact! Nu am așteptat adoptarea, știind că a fost în primă lectură, și am început deja să ne mobilizăm. Când se publică, sperăm mâine, deja începem să o implementăm.

Ludovic Orban: Avem toate avizele?

Raed Arafat: Da.

Ludovic Orban: Şi de la Consiliul Legislativ?

Raed Arafat: Şi de la CES şi de la Consiliul Legislativ.

Ludovic Orban: E un lucru  remarcabil. Aici va trebui să comunicăm cu studenții care se vor implica. Chiar apreciez în mod deosebit această iniţiativă şi, într-un fel, studenţii pot să dea şi ei un exemplu pentru toţi. Oricine poate să facă ceva bun în această bătălie trebuie să intre alături de noi în această bătălie.

Raed Arafat: Deja primim, să știți, telefoane în care se interesează studenții care vor să intre și îi îndrumăm să se înscrie prin universitățile unde ei sunt înmatriculaţi.

Ludovic Orban: Bun. Aici să gândiţi foarte bine comunicarea, interacțiunea, modul de implicare a lor, activitățile efective în care se pot implica astfel încât să avem o implicare a lor cât mai serioasă și, în același timp, să simtă susținerea și aprecierea noastră pentru efortul pe care îl fac.

Raed Arafat: Cu siguranţă!

Ludovic Orban: Mulţumesc, domnule secretar de stat! Domnule ministru Aurescu, vă rog să ne prezentați situația cu organizarea secțiilor de votare în străinătate, astfel încât să fim pregătiți și românii să cunoască efectiv unde pot vota, la ce secții de votare.

Bogdan Aurescu: Domnule prim-ministru, Ministerul Afacerilor Externe a transmis către Autoritatea Electorală Permanentă, la 16 noiembrie, propuneri pentru organizarea a 748 de secții de votare în străinătate. Astăzi, Autoritatea Electorală Permanentă a emis hotărârea de aprobare a acestei propuneri. Este foarte important de subliniat că alegerile au loc în două zile, sâmbătă și duminică, 5 și 6 decembrie. Este pentru prima oară când alegerile parlamentare în străinătate se derulează pe parcursul a două zile și mă bucur că această soluție, susținută de Ministerul de Externe și de dumneavoastră personal, domnule prim-ministru, a fost inclusă în legislație. Vreau să subliniez că propunerea de organizare a celor 748  peste 48 de secții de votare în străinătate este rezultatul consultării de către misiunile diplomatice și consulare a reprezentanților comunităților de cetățeni români în afara țării. Iar în ceea ce priveşte numărul de secţii, vreau să remarc faptul că faţă de alegerile parlamentare anterioare din 2016, când au fost organizate 417 secţii, anul acesta am propus organizarea a 331 de secţii în plus. Câteva exemple...

Ludovic Orban: În condiţii de pandemie...

Bogdan Aurescu: Mai ales în condiţii de pandemie...

Ludovic Orban: În condiţiile în care foarte multe ţări din Europa, chiar ţări cu o prezenţă numeroasă din partea diasporei româneşti, se confruntă cu un val epidemic foarte serios.

Bogdan Aurescu: Şi aş vrea să menţionez doar câteva exemple. În Spania am propus 140 de secţii față de 53 în 2016, Italia 137 de secții față de 73 în 2016, Germania 61 de secții față de 15 în 2016, Marea Britanie 50 de secții față de 21 în 2016, Franța 48 de secții față de 16 în 2016, Statele Unite 36 de secții față de 31 în 2016 ș.a.md. După cum am informat deja public, nu vor fi înființate secții de votare în Malta, Nigeria, Venezuela şi Coreea de Nord din motive obiective. De asemenea, așa cum ați menționat, conform comunicărilor oficiale ale autorităților din statele de reședință, este posibil ca, în anumite situații, secțiile de votare să nu se înființeze din cauza condițiilor pandemice, așa cum este posibil să existe restricții în ceea ce privește circulația și întrunirile publice.

Ludovic Orban: Aici va trebui să ne asigurăm că, acolo unde există restricții, exercitarea dreptului de vot de către români la secțiile de votare, în astfel de zone cu restricții, va constitui o excepție de la restricţii.

Bogdan Aurescu: Am făcut deja demersuri în acest sens şi, de asemenea, vom avea în vedere inclusiv relocarea unora dintre secții în cazul în care se va impune şi vom informa prompt cetățenii români din zonele vizate. De altfel, în curând o să punem la dispoziţia cetăţenilor români pe site-ul ministerului şi o hartă interactivă cu secţiile de votare din străinătate, care va putea să semnaleze inclusiv astfel de situaţii. De asemenea, aş dori să informez că, împreună cu Ministerul Sănătăţii, vom lucra la un set de măsuri pentru protecţia cetăţenilor care participă la procesul electoral şi vom emite un ordin comun în acest sens cu avizul AEP. De asemenea, faptul că organizarea în condiţii optime a alegerilor parlamentare presupune, în străinătate, și o implicare activă a formațiunilor politice, prin desemnarea reprezentanților ca membri în Birourile electorale ale secțiilor de votare; de asemenea, este importantă și esențială chiar implicarea cetățenilor români din străinătate ca membri ai birourilor electorale - şi aș dori să fac pe această cale un nou apel către românii din străinătate să se înscrie ca posibili membri ai secțiilor de votare. De asemenea, vreau să vă informez că în cadrul centralei ministerului am alcătuit deja o listă de voluntari, care sunt pregătiți să se deplaseze la diverse secții, în cazul în care va fi nevoie, în funcție de evoluția situației din teren, și că am transmis tuturor ministerelor o solicitare de sprijin cu personal pentru secțiile de votare din străinătate, de asemenea, în cazul în care va fi necesar și, de aceea, reiterez rugămintea către colegii de la celelalte ministere de a ne sprijini cu nominalizarea unor persoane din cadrul instituției, repet, dacă situația o va impune. Vă mulțumesc foarte mult.

Ludovic Orban: Solicit domnilor miniștri să colaboreze cu domnul ministru Aurescu și să solicite angajaților să se ofere voluntari pentru a putea asigura resursa umană necesară organizării alegerilor în diaspora cât mai bine.

Bogdan Aurescu: Cu precizarea că, de fapt, acest voluntariat este remunerat, pentru că este o indemnizație de 450 de lei pe zi pentru activitatea desfășurată în cadrul secțiilor de votare pentru membrii simpli, 500 de lei pe zi pentru cei care sunt și operatori de calculator.

Ludovic Orban: Da. Și vă cer, domnule ministru, să sprijiniți eforturile Ministerului Sănătății privitoare la posibilitatea de a ajuta cetățenii din Republica Moldova pentru vaccinare.

Bogdan Aurescu: Domnule prim-ministru, după cum v-am informat, noi am întreprins deja demersuri pe lângă Comisia Europeană în acest sens.

Ludovic Orban: Vă mulțumesc! Dacă mai aveți propuneri de completare a ordinii de zi.

 



 Răspundem cetăţenilor

qa

Una dintre întrebările frecvente este cea privind salarizarea diverselor categorii de personal. Astfel, Andrei din Bucureşti a vrut să ştie cum sunt calculate salariile...

Mai multe-->
Barbu CatargiuApostol  ArsacheNicolae KretzulescuMihail Kogalniceanu

Prim-miniștri în istorie

Galeria foștilor prim-miniștri ai României de-a lungul istoriei

  • Galerie foto

    Galerie foto

    Fotografii de la evenimentele şi activităţile publice la care participă prim-ministrul și cele de la Palatul Victoria

    Află mai multe
  • Comunicate de presă

    Comunicate de presă

    Cele mai recente comunicate de presă referitoare la activitățile desfășurate de prim-ministru şi de cabinetul Guvernului.

    Află mai multe
  • Guvernare

    Guvernare

    Situația politică dificilă cu care România se confruntă astăzi impune promovarea unui program de guvernare cu obiective pe termen scurt care să pregătească reformele necesare pentru modernizarea României în spirit european.

    Află mai multe
  • Posturi vacante

    Posturi vacante

    Lista posturilor vacante de funcționar public din cadrul autorităților și instituțiilor publice din România.

    Află mai multe
  • Cabinetul de miniștri

    Cabinetul de miniștri

    Prim-ministrul conduce Guvernul și coordonează activitatea membrilor acestuia, cu respectarea atribuțiilor legale.

    Află mai multe