Ședința de guvern din 14 septembrie

14 Septembrie 2022

Galerie foto

 

[Check against delivery]

 

Nicolae-Ionel Ciucă: Bună ziua. Începem ședința de guvern și avem o agendă foarte bogată, cu decizii care sunt importante și asumate în îndeplinirea programului de guvernare. Am să încep cu primul subiect, și anume cel al educației, prin care vom adopta decizii legate de ceea ce înseamnă creșterea sumelor pe care guvernul le alocă pentru recunoașterea și recompensarea performanței. În acest sens, reușim să ajungem la un cuantum de până la 20.000 de lei pentru premiile internaționale obținute de către elevii români care participă la aceste concursuri şi, înainte de a-l ruga pe domnul ministru să dea detalii, doresc să fac o legătură între ceea ce a apărut în spațiul public legat de asigurarea transportului pentru elevii din mediul rural și a celor care au probleme financiare legate de asigurarea tuturor condițiilor astfel încât să poată să beneficieze de educație, așa cum ne-am asumat. Știm foarte bine că, la nivelul guvernului și în discuțiile avute în particular cu domnul ministru, am solicitat ca, prin măsurile pe care le luăm, să asigurăm fiecărui copil din țara noastră dreptul la educație și să facilităm, prin măsurile pe care le luăm la nivel central, împreună cu autoritățile locale - subiect pe care l-am discutat și în întâlnirile pe care le-am avut cu mediul asociativ al autorităților locale - să facem în așa fel încât să ne coordonăm efortul ca să asigurăm copiilor din România accesul și, desigur, dreptul la educație. Vă rog, domnule ministru.
Sorin Cîmpeanu: Vă mulțumesc, domnule prim-ministru, pentru oportunitatea de a clarifica diferența între bursele sociale și asigurarea transportului, sunt două lucruri distincte. De burse sociale beneficiază, de la bugetul de stat, absolut toți elevii aflați în dificultate din perspectiva socio-economică. Este vorba, în primul rând, de proveniența din familii cu venituri reduse, la care se adaugă absolut toți copiii care au probleme cronice, la care se adaugă copiii cu dizabilități, la care se adaugă orfanii de unul sau ambii părinți. Toate aceste categorii de elevi vor primi și primesc - avem hotărârea de guvern astăzi pe agendă - burse sociale într-un cuantum de 200 de lei. În anul 2020 a fost 100 de lei, înainte de anul 2020 a fost de doar câțiva lei. Peste aceste burse sociale pe care, repet, le primesc toți cei care au dreptul să le primească, avem asigurarea transportului de la domiciliu la școală. Este deja pe circuitul de avizare un proiect de ordonanță de urgență, despre care am discutat, și care sunt convins că va putea să intre săptămâna viitoare pe agenda ședinței de guvern, prin care decontarea transportului se face dublu față de condițiile de până acum. Este vorba, în primul rând, de o sumă forfetară pentru toți acei elevi care învață în altă localitate decât cea de domiciliu; o sumă forfetară care poate ajunge la 200, chiar 300 de lei per elev, peste bursa socială de 200 de lei. Sunt aceste alocații forfetare pentru ca peste o sută mii de elevi să poată ajunge la școală. Aceste alocații forfetare, conform proiectului de ordonanță de urgență, pot fi crescute cu până la 50% în cazul în care abonamentul de transport în zona respectivă, şi avem județe precum Suceava și Constanța, care au tarife foarte mari în raport cu celelalte județe la transport, vor fi prezentate aceste abonamente și alocația forfetară va putea să crească cu 50%. Foarte important de precizat: bursele sociale se asigură prin bugetele autorităților locale, de la bugetul de stat, iar transportul tuturor elevilor din România, de acasă la școală dus-întors, se asigură din bugetul Ministerului Educației. În acest fel, un elev, repet, poate să primească bursă socială de 200 de lei, poate să primească 300 de lei spre exemplu, alocații de transport, și dacă are performanță, poate primi, conform proiectului de hotărâre de guvern de astăzi și bursă de performanță de 500 de lei. Deci, un elev aflat în dificultate socio-economică, ce merge la școală, poate să primească din partea statului român un sprijin de 1.000 de lei pe lună. Încă o precizare: bursele sociale se acordă pe toată durata anului calendaristic, alocația de transport, în mod firesc, se acordă pe toată durata anului școlar, pentru că are ca destinație mersul la școală. Dacă am extinde bursele sociale și la elevii proveniți din familii cu venituri mari sau foarte mari, am avea dificultăți tocmai cu plata acestor burse copiilor care sunt în dificultate și care au nevoie de aceste burse. Este un mod prin care am clarificat acest sistem. Este un mod care pregătește noul sistem ce va intra în vigoare odată ce vor fi adoptate legile educației - "România Educată". Vă mulțumesc!
Nicolae-Ionel Ciucă: Şi eu vă mulțumesc, domnule ministru! Este important să clarificăm acest aspect, dar dincolo de clarificare, vreau să mă asigur că în realitate toate aceste măsuri vor funcționa și nu vom avea probleme în ceea ce privește asigurarea atât a măsurilor sociale, cât și a măsurilor de asigurare a transportului pentru elevii care trebuie să se deplaseze pe distanțe mari pentru a putea să meargă la școală.
Sorin Cîmpeanu: Vă asigur că da, tocmai aceste mecanisme le-am creat și această separare. Ministerul Educației asumă plata transportului elevilor din bugetul propriu. Ministrul Educației a propus o sumă forfetară pentru acei copii care nu au trasee standardizate de transport între domiciliu și școală. Deci, este o alocație forfetară, pe care toți elevii care învață în altă localitate decât cea de domiciliu o vor primi. Vă asigur că sunt mecanismele create în așa fel încât toți copiii să poată merge la școală. Mulțumesc!
Nicolae-Ionel Ciucă: Vă rog să faceți referire și la premiile pe care le asigurăm elevilor care dobândesc rezultate și realizează performanță la olimpiadele naționale și internaționale. A fost un subiect pe care l-am dezbătut și la nivelul coaliției. Ne-am dorit să facem în așa fel încât să mărim sumele alocate și cu adevărat, așa cum spuneam, să existe o recunoaștere a performanței în educație.
Sorin Cîmpeanu: Vă mulțumesc pentru sprijinul acordat în vederea recunoașterii performanței elevilor români. Este vorba de o creștere până la 20.000 de lei pentru cei care la olimpiade internaționale sunt medaliați cu aur absolut, deci punctaj maxim; de 15.000 de lei medalii de aur; 12.500 de lei argint și bronzul - 10.000 de lei. Este vorba de o creștere semnificativă, de asemenea, pentru olimpiadele regionale a premiilor. Este vorba de o creștere - mi-e greu să o calific - de la 22 de lei per elev, cât se primea, 22 de lei per elev pentru premiul I la olimpiadă națională pe echipe. Într-o echipă de 20 de elevi, spre exemplu, fiecare elev primea 22 de lei pentru premiul I la olimpiadă națională, conform unei hotărâri de guvern din anul 2016. Prin hotărârea de guvern de astăzi, creștem de la 22 la 600 de lei pe elev pentru premiul întâi la olimpiada națională. Inclusiv recunoașterea valorii în concursurile naționale este reglementată prin această hotărâre de guvern. Toate aceste premii se plătesc din bugetul Ministerului Educației, sunt asumate. De asemenea, avem o hotărâre de guvern și o ordonanță de urgență prin care extindem cu încă 50 de școli programul 'Masă caldă' - este un element extrem de important care vine în pregătirea Proiectului Legii educației ''România educată'', în care extinderea se face nu la 300, nici la 350 de școli ci, așa cum s-a agreat în discuțiile anterioare, la un milion de elevi, cel puțin un milion de elevi în România să beneficieze de masă caldă după adoptarea acestor legi. Mulțumesc.
Nicolae-Ionel Ciucă: Da, și eu vă mulțumesc. Un alt punct pe agenda ședinței de Guvern este cel legat de protecția sistemelor informatice. Luăm, astfel, măsuri și propunem prin legislație protecția sistemelor informatice din administrația publică. Este o decizie foarte importantă în actualul context. Avem nevoie să ne coordonăm toate activitățile pentru a putea să ne protejăm de toate amenințările în spectrul cibernetic, ținând cont de o serie întreagă de atacuri cibernetice care au avut loc și pe care le-am gestionat. Este, totuși, nevoie să suplimentăm măsurile. Astfel, pe baza sesizărilor și a celor discutate cu specialiștii din domeniu care au constatat foarte clar că software-urile rusești antivirus reprezintă un pericol pentru sistemele informatice publice, vom lua decizia prin care să reglementăm cât se poate de practic, protecția sistemelor informatice. Vă rog, domnul ministru Burduja, dacă puteți să ne dați câteva elemente esențiale din cuprinsul proiectului de lege!
Sebastian Burduja: Vă mulțumesc, domnule prim-ministru. Prin acest proiect legislativ, ne propunem să interzicem achiziționarea de produse și servicii de tip antivirus de la entități provenind din Federația Rusă sau aflate sub controlul Federației Ruse. Bineînțeles, în contextul războiului pornit de Federația Rusă asupra Ucrainei și de ceea ce specialiștii au constatat, și anume lipsa independenței entităților rusești care furnizează soluții IT de instituțiile și serviciile Federației Ruse. De asemenea, în ceea ce privește produsele și serviciile actuale, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a legii pentru care vom solicita procedură de urgență, aceste servicii și produse vor trebui deconectate, dezinstalate de la rețelele și sistemele informatice ale autorităților și instituțiilor publice de la nivel central și local. Vă mulțumesc!
Nicolae-Ionel Ciucă: Vă mulțumesc! În continuare un alt act normativ foarte important este memorandumul prin care reașezăm activitățile și structura funcțională la nivelul guvernului pentru procesul de aderare a României la Organizația de Cooperare și Dezvoltare Economică. Este un obiectiv de țară foarte important pe care l-am demarat încă de la preluarea guvernării și am acordat atenția cuvenită ținând cont de etapizarea procesului și, bineînțeles, momentul obținerii foii de parcurs pentru aderare în luna iunie a acestui an. Ieri după-amiază am avut o întâlnire a comitetului interministerial în care au fost clarificate și discutate toate aspectele legate de așezarea structurală și funcționarea celor care se implică nemijlocit - și aici doresc încă o dată să fac mențiunea că cei care se implică nemijlocit trebuie să fie cei mai buni specialiști din cadrul ministerelor, dar și din cadrul celorlalte instituții care au o contribuție esențială la procesul de aderare. Este un memorandum prin care clarificăm elementele de colaborare și coordonare între Cancelaria primului ministru și Ministerul Afacerilor Externe. Avem deja stabilit un coordonator național la nivelul Ministerului de Externe, este vorba de domnul secretar de stat Luca Niculescu, cel care va fi îndrituit să mențină partea aceasta tehnică de monitorizare și coordonare, concomitent cu menținerea legăturii cu staff-ul tehnic al Organizației de Cooperare și Dezvoltare Economică. Reiterez importanța acestui demers. Putem să subliniem că ne-am angajat într-un proces de reformă ireversibil, în conformitate cu standardele impuse de OCDE. Putem să vorbim chiar de rezultate în ceea ce privește credibilitatea dobândită de instituțiile statului, de mediul de afaceri din România, recunoaștere care se concretizează în cifre. Ieri am putut să ne bucurăm de cifrele pe care Banca Națională a României le-a furnizat în ceea ce privește valoarea investițiilor străine directe în economia României și procentul este unul cât se poate de semnificativ: 43.7% comparat cu anul trecut. În valoare nominală discutăm de 5,5 miliarde de euro. Sunt bani care se adaugă eforturilor care se întreprind la nivelul guvernului pentru a atrage cât mai mulți bani europeni. Este singura noastră șansă în actuala situație de criză să putem să menținem echilibrul socio-economic și să putem, de ce nu, să ne propunem obiective de continuare a procesului de dezvoltare economică. Avem toate premisele să putem să închidem anul pe o creștere economică și să avem o perspectivă a construcției bugetului pentru anul viitor care să ne permită să continuăm politicile pe care noi ni le-am asumat. Ceea ce doresc, de asemenea, să punctez public, înainte de a intra în agenda ședinței, este subiectul energiei. În urmă cu o săptămână, am adoptat modificarea Ordonanței 27 pe măsurile energetice. A avut loc reuniunea miniștrilor energiei și domnul ministru Popescu a participat la această activitate. De asemenea, sunt semnale și avem astăzi un mesaj transmis de președintele Comisiei Europene, doamna Ursula von der Leyen, legat de măsurile care se întreprind la nivelul Uniunii Europene, astfel încât să putem să gestionăm situația generată de criza gazelor și prețul energiei. Sunt măsuri pe care noi trebuie să le avem în vedere și să le coordonăm cu măsurile pe care le-am luat până în acest moment. Putem să constatăm că măsurile luate în ordonanță sunt aliniate la intențiile pe care Comisia le-a prezentat și, desigur, pe care le vor concretiza într-o decizie, în viitorul apropiat. Ceea ce doresc să subliniez este că, așa cum am discutat în ședințele de guvern anterioare, dincolo de aceste măsuri, este nevoie să luăm măsuri la nivel guvernamental, instituțional pentru reducerea risipei. Au fost și sunt în continuare discuții pe măsuri concrete, măsuri pe care v-am rugat să le aveți în vedere la nivelul fiecărei instituții, astfel încât să putem să eficientizăm consumul de energie electrică și să reducem risipa. Domnule ministru, vă rog să ne prezentați elementele principale din activitatea la care ați participat.
Virgil Popescu: Da, domnule prim-ministru, așa cum ați spus și dumneavoastră, și în baza mandatului pe care l-am primit în ședința de duvern dinaintea Consiliului de Energie, am prezentat punctul de vedere al nostru, al României, cu privire la lucrurile care trebuie făcute în piața de energie electrică. Respectiv susținem plafonarea prețului gazului natural, decuplarea prețului gazului natural de prețul energiei electrice, pentru că principala cauză a prețurilor mari a energiei electrice din Europa este prețul mare al gazului natural, în special al gazului natural de proveniență din Federația Rusă, care, după părerea mea, și a colegilor europeni, este clar manipulat în sensul creșterii artificiale a acestuia. De asemenea, măsurile cu privire la taxarea lanțului producător-trader, furnizor care face trading, au fost prezentate în Consiliul de miniștri, de vinerea trecută. Am observat faptul că o mare parte din măsurile pe care noi le-am adoptat în OUG 119 s-au regăsit și în propunerea Comisiei și s-au găsit și în propunerea colegilor din alte state. De asemenea, o propunere aproape similară cu a noastră, cu privire la introducerea limitării unor limite superioare a tranzacționării prețului energiei electrice pe piețele spot ale tuturor statelor membre, a fost propusă și de către Grecia cu privire la limitarea impactului prețului pe bursa de referință a gazului natural TTF din Olanda. Am încercat să facem, împreună cu colegii greci, un paralelism, să ne susținem reciproc pe acest lucru. Reuniunea s-a finalizat cu concluzii ale președinției care a cumulat toate propunerile statelor membre sau au fost trimise Comisiei Europene, urmând ca în perioada următoare, în reuniunile COREPER, unde participă ambasadorii sau adjuncții ambasadorilor reprezentanților statelor membre de la Bruxelles, să se discute un nou text consolidat, astfel încât pe data de 30 septembrie, când va fi cel mai probabil convocată o nouă reuniune extraordinară a consiliilor miniștrilor energiei, să avem un text finalizat pe care putem să ne pronunțăm. Vom merge cu același mandat în discuții la Bruxelles și credem că împreună, toate statele membre, trebuie să dăm dovadă de solidaritate în privința adoptării măsurilor propuse. Referitor la economisirea energiei electrice, Comisia a venit cu propunerea de a exista, nu voluntar, ci obligatoriu, în perioada orelor de vârf de consum, cu prețuri foarte mari, o posibilitate de reducere a energiei electrice. Din punct de vedere tehnic, se discută cum ar putea fi implementat la nivel de stat membru fiecare lucru. Desigur, la noi în România cred că avem o marjă de manevră mult mai mare decât celelalte state. Cred că în continuare la noi, atât în zona casnică, cât și non-casnică, instituții publice, cred că e loc, de exemplu, de schimbarea corpurilor de iluminat care nu sunt eficiente, cu corpuri eficiente de iluminat, ceea ce e posibil ca în celelalte state membre acest lucru să fie făcut deja.
Nicolae-Ionel Ciucă: Vă rog ca aceste posibilități să se concretizeze în măsuri la nivelul fiecărui minister, măsuri care să fie prezentate, n-am să zic în ședința de guvern viitoare, pentru că o săptămână probabil necesită o analiză la nivelul fiecărui minister. Dar la ședința de guvern de peste două săptămâni vreau să avem o prezentare a acestui plan la nivelul Guvernului și fiecare minister să-și ia măsuri, astfel încât să putem să fim un exemplu în ceea ce privește reducerea risipei la nivelul instituțiilor statului.
Virgil Popescu: Pe scurt, acestea au fost principalele puncte pe care le-am abordat la reuniunea Consiliului de Miniștri. Am mai avut încă o propunere cu privire la o reducere coordonată a Taxei pe Valoare Adăugată, dar colegii mi-au zis că au luat act de ea, dar aceasta trebuie discutată la reuniunea a miniștrilor finanțelor, în ECOFIN, și probabil domnul ministru al finanțelor va aborda acest lucru în următorul consiliu al dânşilor. Vă spun că foarte multe din propunerile noastre au fost bine privite și alte state chiar le-au reluat în alocuțiunile lor ulterior alocuțiunii României.
Nicolae-Ionel Ciucă: Mulțumesc. Am anunțat atunci când am aprobat, la finele lunii iunie, ultimele jaloane și ținte în PNRR, că, pentru trimestrul III, data la care vom aproba aceste jaloane și ținte, va fi 15 septembrie. Mâine este ziua de 15 septembrie și sunt deja o parte din jaloane și ținte neîndeplinite. Am înțeles că au fost și sunt în continuare așteptate aspectele necesare a fi coordonate cu comisia, care nu au venit. Vreau să vă spun cât se poate de clar: următoarea ședință de guvern va fi una online, vineri, în care vom aproba jaloanele și țintele care vin coordonate și discutate cu Comisia. Ultima ședință de guvern până la care aveți de rezolvat această problemă este cea de săptămâna viitoare, 21. Vă mulțumesc.



 Răspundem cetăţenilor

qa

Una dintre întrebările frecvente este cea privind salarizarea diverselor categorii de personal. Astfel, Andrei din Bucureşti a vrut să ştie cum sunt calculate salariile...

Mai multe-->
Barbu CatargiuApostol  ArsacheNicolae KretzulescuMihail Kogalniceanu

Prim-miniștri în istorie

Galeria foștilor prim-miniștri ai României de-a lungul istoriei

  • Galerie foto

    Galerie foto

    Fotografii de la evenimentele şi activităţile publice la care participă prim-ministrul și cele de la Palatul Victoria

    Află mai multe
  • Comunicate de presă

    Comunicate de presă

    Cele mai recente comunicate de presă referitoare la activitățile desfășurate de prim-ministru şi de cabinetul Guvernului.

    Află mai multe
  • Guvernare

    Guvernare

    Situația politică dificilă cu care România se confruntă astăzi impune promovarea unui program de guvernare cu obiective pe termen scurt care să pregătească reformele necesare pentru modernizarea României în spirit european.

    Află mai multe
  • Posturi vacante

    Posturi vacante

    Lista posturilor vacante de funcționar public din cadrul autorităților și instituțiilor publice din România.

    Află mai multe
  • Cabinetul de miniștri

    Cabinetul de miniștri

    Prim-ministrul conduce Guvernul și coordonează activitatea membrilor acestuia, cu respectarea atribuțiilor legale.

    Află mai multe