Guvernul României



Joi, 14 Mai

Briefing de presă susținut de viceprim-ministrul Raluca Turcan, ministrul afacerilor interne, Marcel Vela, ministrul economiei, energiei şi mediului de afaceri, Virgil Popescu şi șeful Cancelariei premierului, Ionel Dancă, la finalul ședinței de guvern


Galerie foto

[Check against delivery]

 

Ionel Dancă: În ședința de astăzi, guvernul condus de domnul prim-ministru Ludovic Orban a adoptat mai multe acte normative necesare pentru trecerea de la starea de urgenţă la starea de alertă, acte normative în domeniul sanitar, social şi economic, care vor fi prezentate, în cele ce urmează, astfel: doamna viceprim-ministru Raluca Turcan - proiectul de act normativ privind măsurile în domeniul sanitar, social şi economic, care sunt prelungite de pe perioada stării de urgenţă pentru perioada următoare; domnul ministru al afacerilor interne, Marcel Vela, va prezenta actul normativ cu privire la modificarea Ordonanţei 21 /2004 privind modul de organizare şi funcţionare a Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, precum şi alte acte normative în domeniul Ministerului Afacerilor Interne şi, de asemenea, domnul ministru al economiei, Virgil Popescu, va prezenta ordonanţa de urgenţă pentru modificarea Legii energiei electrice şi a gazelor, cu privire la principalele prevederi care au fost adoptate în această şedinţă de guvern. Dau cuvântul, pentru început, doamnei viceprim-ministru Raluca Turcan. Vă rog, doamna viceprim-ministru!

Raluca Turcan: Bună ziua! Astăzi, guvernul a adoptat o ordonanţă de urgenţă pentru prelungirea unor măsuri de sprijin pentru oameni şi companii, după perioada stării de urgenţă. Aceste măsuri se vor aplica pentru o perioadă limitată de timp şi doar în unele domenii pentru care se vor menţine restricţii; acestea vor merge în paralel cu măsurile active de relansare a economiei şi de sprijin ţintit pentru categoriile vulnerabile. Aceste măsuri sunt pe mai multe domenii şi le voi presenta succint, pe fiecare domeniu în parte.

Aşadar, pentru protecţie socială, guvernul a decis astăzi prelungirea şomajului tehnic până la data de 1 iunie 2020, cu posibilitatea menţinerii acestei forme de sprijin în domeniile care vor fi în continuare restricţionate, în funcţie de evoluţia situaţiei epidemiologice. Vorbim deopotrivă despre angajaţi cu contracte individuale de muncă, dar şi despre profesii liberale, PFA şi alte categorii de profesionişti. Intenţia noastră declarată este, aşadar, să acordăm această formă de sprijin şi, în paralel, începând cu data de 1 iunie, să venim cu măsuri active, măsuri active care, pe partea de angajați, să includă inclusiv suportarea unei părți din salariu pentru cei care se întorc din șomaj tehnic sau care intră pe piața muncii.

De asemenea, va mai fi prelungită măsura de acordare de zile libere plătite pentru părinți pe perioada suspendării cursurilor anului școlar, adică până pe 12 iunie 2020. Companiile și instituțiile publice cu un număr mai mare de 50 de angajați vor avea obligația de a stabili programe individualizate de muncă, astfel încât, între salariați, să se asigure existența unui interval de o oră de la începerea și terminarea programului pe o perioadă de trei ore. În felul acesta, în locurile unde există aglomerări foarte mari, încercăm să creăm o departajare a fluxurilor de oameni, tocmai pentru a proteja sănătatea acestora.

Am prelungit până la 31 mai 2020 acordarea unor drepturi de asistență socială pentru cei care se află în plată în momentul acesta. Și vorbim despre concedii și indemnizații pentru creșterea copilului, pentru îngrijirea copilului cu handicap sau pentru acomodarea în cazul încredințării copilului spre adopție.

În domeniul sănătății, cele mai importante măsuri sunt legate de faptul că se vor aloca sume suplimentare pentru decontarea cu prioritate a concediilor medicale acordate persoanelor aflate în carantină și persoanelor infectate cu COVID. Aceasta este o problemă care a apărut și care necesită o rezolvare prin prelungirea măsurilor deja luate pe perioada stării de urgență. Consultațiile medicale acordate de medicii de familie și în ambulatorul de specialitate vor putea fi în continuare acordate la distanță, utilizând orice mijloace de comunicare și, de asemenea, se va putea face decontarea acestor servicii fără folosirea fizică a cardului de sănătate. Serviciile medicale și medicamentele pentru tratarea COVID-19 se acordă tuturor persoanelor de pe teritoriul României, și celor asigurați, și celor neasigurați. În plus, serviciile medicale acordate în unitățile de asistență medicală primară și în ambulatoriul de specialitate se vor deconta la nivelul activității efectiv realizate. Adică în situaţie de creştere a numărului de spitalizări, de solicitări de servicii medicale, dacă va fi nevoie să suplimentăm aceste sume, atunci avem cadrul legal pentru a le suplimenta şi serviciile să fie decontate la nivelul efectiv realizat.

În educaţie, astăzi am făcut un pas extrem de important, pe o problemă despre care au vorbit guverne la rând, dar pe care niciun guvern nu a rezolvat-o până la guvernul Orban, şi vorbim despre transportul gratuit pentru elevi. Astăzi, prin ordonanţa de urgenţă, am decis ca operatorii de transport să asigure transportul gratuit al elevilor sub sancţiunea încetării contractelor, fie de delegare a serviciului public de transport sau chiar a retragerii licenţei de traseu în cazul transportului interjudeţean. În felul acesta, sute de mii de copii care până acum erau văduviţi de un drept fundamental, şi anume de educaţie gratuită de calitate, dar şi de siguranţă a vieţii personale, au primit o mână de ajutor din partea guvernului Orban. Cum se derulează acest proces? Licenţele au fost prelungite, consiliile judeţene preiau aceste licenţe sau contractele de servicii publice cu operatorii de transport şi au obligaţia să pună această condiţie, ca aceştia să realizeze transportul gratuit.

Alte prevederi care privesc domeniul educaţiei sunt legate de probele orale de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale, de asigurare a finanţării de bază per elev pentru copiii din învăţământul privat autorizat. Pentru că aici exista o situaţie în care furnizori privaţi de servicii educaţionale în curs de acreditare şi în situaţie de autorizare nu beneficiau de această finanţare per elev, iar pe perioada crizei au fost profund afectaţi, şi, în felul acesta, cât timp suntem în stare de alertă, ei vor primi această finanţare per elev.

Au mai fost adoptate măsuri legate de organizarea examenului de definitivat, de grad didactic II şi, de asemenea, de concursuri pentru ocuparea catedrelor din învăţământul preuniversitar.

În domeniul fiscal, Guvernul a decis astăzi ca asociaţiile şi fundaţiile care achiziţionează medicamente, echipamente de protecţie sau alte dispozitive sau echipamente medicale şi materiale sanitare să fie scutite de TVA, în condițiile în care aceste bunuri sunt utilizate în combaterea COVID-19 sau când sunt donate unor entități care le folosesc în aceste scopuri. Măsura este limitată în timp până la 1 septembrie 2020 și nu necesită aprobări din partea Comisiei Europene.

În domeniul cultural, am făcut, de asemenea, un mare pas înainte, ţinând cont că industria de spectacole a fost foarte grav zdruncinată de această criză sanitară și am introdus o serie de reglementări menite să o susțină. Am instituit, în felul acesta, posibilitatea refolosirii biletelor deja achiziționate și transformarea acestora pentru același spectacol amânat pentru o altă dată sau, în cazul în care nu mai este posibilă amânarea spectacolului, pe bază de vouchere, pentru alte evenimente culturale organizate de către cei care au vândut aceste bilete. Dacă pe parcursul unui an de zile aceste bilete nu au putut fi folosite, atunci se va realiza o returnare a banilor către cei care le-au achiziționat. De asemenea, pentru veniturile impozabile obținute de către cei care activează în industria de evenimente, acestea vor fi plătite la momentul realizării veniturilor. Sunt măsuri care au fost luate în toate țările europene și care sprijină țintit domeniul cultural.

Aș mai spune că în domeniul economic am realizat prelungirea termenului de eliberare a certificatelor de situație de urgență până la data de 31 mai. Aceste certificate de urgență vor fi folosite în continuare pentru sprijinirea domeniului economic și a angajatorilor. Va fi prelungită, de asemenea, până la data de 15 iunie 2020, posibilitatea de eliberare a solicitărilor pentru amânarea ratelor celor care se află în imposibilitatea plății acestor rate. Aş încheia spunând că până la data de 15 iunie 2020 instituțiile de credit vor evalua aceste cereri de suspendare a ratelor și, în același timp, pe perioada stării de alertă se interzic deconectările consumatorilor de la rețelele de gaz, electricitate, apă, canal și salubritate. Vă mulţumesc!

Ionel Dancă: Mulțumesc, doamna viceprim-ministru. Îl invit pe domnul Virgil Popescu, ministrul economiei, pentru a vă prezenta principalele prevederi adoptate astăzi în domeniul energiei electrice și a gazelor naturale, prin modificarea legii care reglementează acest domeniu. Vă rog, domnule ministru.

Virgil Popescu: Bună ziua! Înainte de a trece la Legea energiei electrice și a gazelor naturale, aş vrea să mai adaug la ceea ce a spus doamna vicepremier. Dacă vorbim de certificatele de situații de urgență, acestea se vor elibera luând în calcul ca referință și luna mai - deci, avem lunile martie, aprilie și mai; perioada de eliberare de către Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri am corelat-o cu perioada în care se pot eșalona ratele la credite, adică 15 iunie. Deci, 15 iunie este termenul final pentru eliberarea certificatelor pentru situații de urgență.

Revenind la energia electrică, astăzi am adoptat o ordonanță, zic eu, foarte importantă, nu facem multe modificări, dar acelea pe care le facem sunt de substanță. Practic, creăm posibilitatea Autorității Naționale de Reglementare în Energie Electrică de a putea reglementa, începând cu a doua perioadă a anului - 1 iulie 2020 până la 31 decembrie 2020 - prețul, în așa fel încât acesta să scadă. Eu sunt foarte, foarte optimist că vom avea o scădere de preț de cel puțin 1-2% pe tarifele reglementate. De ce am făcut acest lucru? În urma unor procese aflate în instanță, anumite ordine ale Autorității Naționale au fost suspendate și era nevoie de o intervenție legislativă în așa fel încât calendarul de dereglementare pe l-am negociat cu Comisia Europeană, și anume de la 1 ianuarie 2021 liberalizarea prețului la energie electrică, să poată fi implementat.

A doua modificare foarte importantă este o modificare pe care noi, liberalii, am avut-o și o avem în programul de guvernare - aceea de a stimula investițiile noi în producția de energie electrică. Una dintre barierele care erau în calea începerii investițiilor noi în energie electrică era acea obligativitate a tuturor de a vinde prin piața centralizată, prin piața OPCOM a energiei electrice. Practic, niciun investitor mare, serios, nu putea să vină să investească miliarde de euro în România și să-și  finanțeze investiția bancar cu contracte de vânzare anticipată, acele contracte de tip power purchase agreement. Am adoptat astăzi noi articole la Legea energiei electrice și a gazelor naturale care permit derogare pentru investițiile noi care vor fi puse în funcțiune după data de 1 iulie 2020, această posibilitate de a nu fi obligate să tranzacționeze energia electrică pe bursa OPCOM. De altfel, Regulamentul 943, care a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2020, permitea deja acest lucru, dar intră în incidență cu Legea energiei electrice și a gazelor naturale. Practic, am adoptat și am pus în acord cu Regulamentul 943 investițiile noi și producătorii de energie electrică care îşi crează capacități de producție energie electrică noi în România. Practic, aceste două măsuri - una dintre ele va avea ca efect reducerea prețurilor la energie electrică cu data de 1 iulie și, cealaltă, va stimula începând tot cu data de 1 iulie investițiile noi în producția de energie electrică în România. Mulțumesc!

Ionel Dancă: Mulţumesc foarte mult, domnule ministru! În continuare, ministrul afacerilor interne, domnul Marcel Vela, vă va prezenta principalele prevederi adoptate astăzi în ședința de guvern privind modul de organizare și funcționare al Comitetului pentru Situații de Urgență pe perioada stării de alertă, precum și alte acte normative care sunt în competența Ministerului Afacerilor Interne. Mai multe detalii vă va oferi domnul ministru Marcel Vela, pe care îl invită să vi le prezinte. Vă rog, domnule ministru! 

Marcel Vela: Bună seara! Pentru început aș dori să vă prezintă Ordonanța de Urgență a Guvernului pentru modificarea și completarea unor acte normative cu incidență în domeniul managementului situațiilor de urgență și al protecției civile. Urgenţa adoptării acestui proiect ţine cont de faptul că în 15 mai încetează efectele Decretului prezidential numărul 240 din 2020 de prelungire a stării de urgență pe teritoriul național. În acest context, obiectivul pentru care acesta a fost instituit, de refacere a stării de normalitate provizorie, trebuie urmărit în continuare, dat fiind că pericolul de răspândire a noului coronavirus există în continuare. Astfel, prin prezentul proiect de act normativ se propune modificarea unor acte normative cu incidență în domeniul managementului situațiilor de urgență și a protecției civile, cum sunt Ordonanța de Urgență a Guvernului 21 din 2004, respectiv Ordonanța de Urgență a Guvernului 1 din 2014. În principal, sunt câteva modificări și completări, vă rezum proiectul, doar câteva, cum ar fi definirea stării de alertă. Astfel, aceasta reprezintă răspunsul la o situație de urgență de amploare și intensitate deosebite, determinate de unul sau mai multe tipuri de risc, constând într-un ansamblu de măsuri cu caracter temporar, proporționale cu nivelul de gravitate manifestat sau prognozat al acesteia și necesare pentru prevenirea și înlăturarea amenințărilor iminente la adresa vieții, sănătății persoanelor, mediului înconjurător, valorilor materiale și culturale importante ori a proprietății.

De asemenea, în această ordonanță reglăm mecanismul de declarare, prelungire și încetare a stării de alertă la nivel local, județean sau național, prin hotărâri ale Comitetelor pentru situații de urgență, fiind stabilite și criteriile care trebuie analizate pentru fundamentarea unor astfel de decizii, precum amploarea, densitatea și infrastructura existentă în zonă. Sunt aduse clarificări în ceea ce privește conținutul hotărârilor Comitetelor pentru situații de urgență, care trebuie să cuprindă inclusiv măsuri pentru creșterea capacității de răspuns, asigurarea rezilienței comunităților și diminuarea impactului, tipurilor de risc, condițiile concrete de aplicare a acestor hotărâri și destinatarii măsurilor. Comitetul Național va funcționa sub conducerea nemijlocită a primului-ministru, în calitate de președinte, și va avea trei vicepreședinți, în persoana ministrului afacerilor interne, ministrului lucrărilor publice, având în vedere că la nivel județean și președinții consiliilor județene fac parte din Comitetul Judeţean pentru Situații de Urgență, ca vicepreședinți, și secretarul de stat șef al Departamentului pentru Situații de Urgență.

Totodată, am mai inclus membri în acest comitet, cum sunt inspectorul general al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, sau directorul general al Direcției Generale de Management Operațional din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. Așadar, în baza acestei noi ordonanțe, în această seară se va convoca prima ședință în noua formulă și în noua denumire - Comitetul Național pentru Situații de Urgență. În continuare, aș dori să vă mai aduc la cunoștință un act normativ extrem de important, extrem de așteptat: Ordonanța de Urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului numărul 114 din 2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice și a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative, cât și prorogarea unor termene. Această ordonanţă face un act de dreptate şi, dacă la vremea respectivă predecesorii mei ar fi aplicat legea aşa cum trebuia, astăzi nu era nevoie să adoptăm ecest act normativ. Aşadar, ordonanţa de urgenţă adoptată astăzi în şedinţa Guvernului României asigură punerea în aplicare a efectelor juridice ale deciziei Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi, prin această ordonanţă de urgenţă, se vor recalcula drepturile salariale pentru poliţiştii care au un salariu lunar mai mic decât nivelul maxim aflat în plată pentru fiecare funcţie, grad, treaptă, gradaţie, vechime în funcţie sau în specialitate, dacă îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii. Această ordonanţă mai modifică prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.114 din 2018, cu modificările şi completările ulterioare, care limitează în prezent valorile drepturilor salariale la nivelul acordat în decembrie 2018, respectiv în decembrie 2019, decizii care sunt anterioare deciziei nr. 51 din 2019 - decizia Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.

Totodată, prin această ordonanţă, Guvernul României, Guvernul Ludovic Orban asigură susţinerea financiară a impactului generat de aplicarea efectelor deciziei nr. 51 din 2019, fiind eşalonată plata drepturilor, recalculate şi datorate pentru ultimii trei ani. Din punct de vedere tehnic, Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului vizează următoarele date: în medie, un poliţist în activitate poate beneficia de o creştere lunară de până la 400 de lei, în sumă brută, în funcţie de situaţia particulară a fiecăruia. Prin raportare la elementele vizate de către această ordonanţă de urgenţă, înregistrăm un număr de aproximativ 68.000 de poliţişti pentru care acest act face dreptate cu privire la cuantumul sporului de fidelitate, un număr de 18.000 de cadre pentru cuantumul sporului pentru absolvirea instituţiilor de învăţământ superior şi aproximativ 6.000 de polițiști pentru cantumul sporului de pericol deosebit. Totodată,  prin această ordonanţă, pentru a regla şi adapta financiar implementarea ei, s-a stabilit un termen pentru executarea acestor plăţi restante anterioare venirii la guvernare a actualului guvern şi stabileşte modalităţile concrete de efectuare a acestora. pentru asigurarea predictibilităţii cheltuielilor bugetare, pentru că, aşa cum ştiţi, bugetul l-am găsit cum aţi fost anunţaţi la vremea respectivă, în noiembrie, anul trecut, de către ministrul de finanţe. În concluzie, în următoarea perioadă, voi emite norme metodologice pentru aplicarea acestui act normativ. Vă mulţumesc!

Ionel Dancă: Mulţumesc, domnule ministru, pentru prezentarea principalelor prevederi adoptate în şedinţa de guvern de astăzi. Acestea au fost principalele proiecte de ordonanţă de urgenţă care au ca obiectiv reglementarea situaţiei pentru perioada următoare, când se va institui starea de alertă şi trecerea României de la starea de urgenţă la starea de alertă. Obiectivul principal al acestor prevederi este de a asigura cadrul legal pentru a apăra viaţa şi sănătatea românilor în această perioadă. Vă mulţumim pentru atenţie, o zi bună în continuare!