Guvernul României



Miercuri, 14 Iulie

Participarea premierului Florin Cîţu, în sistem online, la workshop-ul „Smart City: Micromobilitatea, o necesitate pentru dezvoltarea sustenabilă a orașelor”; Dezvoltarea comunităților inteligente, condiție esențială pentru modernizarea României


Galerie foto

[Check against delivery]

Florin Cîțu: Bună dimineața și mulţumesc pentru invitație! Felicitări pentru eveniment! Este unul care vine la timp, zic eu, având în vedere și agenda acestui guvern, în special în digitalizarea întregului aparat public, dar și agenda la nivel european, reducerea poluării şi în același timp, bineînțeles, vorbim despre aglomerarea urbană și cum găsim soluții pentru așa ceva. Micromobilitatea este un concept nou, este adevărat, și vine în completarea digitalizării, ceea ce deja administrația centrală încearcă să facă, dar cumva trebuie să le unim pentru că, de obicei, decizia în ceea ce privește soluțiile pentru a rezolva aglomerarea urbană vin de la autoritățile locale și cumva trebuie să ne unim. În trecut, bineînţeles, era ideea simplă, că poți să faci, nu știu, străzi mai mari sau bulevarde mai largi și s-a rezolvat problema. Astăzi, am schimbat cumva paradigma, în special /…/ pentru că am văzut că nu s-a rezolvă problema, dimpotrivă aceste bulevarde mai mari sau străzi mai mari se aglomerau, se umpleau cu mai multe mașini, transportul în comun sau mașini personale şi problema poluării nu s-a rezolvat. Deci, cred că de aici încercăm cu toții și văzând problema, cu toții am încercat să găsim soluții. A venit acest concept Smart City, unde s-am umblat, bineînţeles, la digitalizarea modului în care organizăm traficul - şi aveți astăzi reprezentați ai poliției, care sper că vor explica mai mult despre asta, și aveți și primarii de principii - şi, bineînțeles, au apărut și soluții din sectorul privat; am văzut că aveți deja invitați două companii private care au găsit soluții de mobilitate, micromobilitate în interiorul orașelor care nu poluează.

De partea noastră, bineînțeles, Ministerul Mediului a venit cu o idee pe care eu au îmbrățișat-o, oricum înainte de a veni la domnul ministru, dar pe care am promovat-o şi o promovez "Vinerea verde", unde toți cei din administrația centrală, angajații ai administrației centrale ar trebui să folosească mijloace nepoluante pentru a se deplasa la locul de muncă sau mai puțin poluante, depinde, în funcție de cum putem. Ideea este că, așa cum văd eu lucrurile, am spus, această dezbatere este una buna, vine într-un moment bun, având în vedere şi PNRR. Acolo, ştiţi foarte bine sunt alocate resurse şi eu vă spun, cam toate resursele din acel PNRR au legătură cumva cu dezvoltarea comunităţilor într-un model nou, acest Smart City. Avem resurse alocate pentru mobilitate, pentru digitalizarea orașelor, pentru ecologizare ş.a.m.d. şi cumva totul este legat de acest mod nou de a trăi într-un oraș, care să nu aibă nici poluare, dar în același timp să ai acces la informație rapid şi să nu mai pierzi timpul. Pentru că, până la urmă, avem două obiective: unul este, adevărat, reducerea poluării şi al doilea este de a câştiga timp. Pierdem foarte mult timp şi au fost calcule, şi România a făcut, în ultimii ani, cât timp pierdem în fiecare zi în trafic şi cât se pierde din PIB-ul naţional, pentru că oamenii stau în trafic, dimineața două ore, seara două ore, în drum spre sau de la locul de muncă și prin micromobilitate, digitalizare, acest sistem modern de a trăi în oraș, reuşim să câștigăm timp, timp pe care îl folosim pentru altceva, pentru a îmbunătăți viaţa. Până la urmă, de fapt, toate acestea duc către un mod de viață mai bun.

Cam, acestea ar fi cuvintele mele de introducere. Sigur o să fie o dezbatere interesantă. Este un subiect care mă pasionează. Dezvoltarea orașelor a fost o soluţie în ultimii zeci ani pentru modernizare, dar acum suntem într-un moment în care trebuie să vedem cum se dezvoltă orașele în perioada următoare şi îmi pare bine că îl aveţi aici pe prim-vicepreședintele Asociației Municipiilor. Este bine să avem şi opinia lor pentru că de modul în care vom dezvolta orașele în perioada următoare sau planurile de dezvoltare a orașelor în perioada următoare, vor defini cum dezvoltăm şi România, această societate, cum ne dezvoltăm urban, cum atragem resurse şi aşa mai departe.

Un singur lucru vă mai spun: da, este adevărat, pe termen scurt transferul către o economie verde, micromobilitate, şi aşa mai departe, s-ar putea să nu fie foarte ieftin, s-ar putea să fie un cost inițial, dar dacă ne uităm la beneficii în partea cealaltă, eu zic că merită.

Mulţumesc mult pentru invitație! O să mai rămân puţin dacă este nevoie pentru câteva întrebări, pentru dezbatere, dar aveţi invitați foarte importanți astăzi şi sunt sigur că o să fie o dezbatere foarte bună.

Moderator: Mulţumesc frumos, domnule prim-ministru. Am reținut aspectul referitor la timp în ceea ce aţi vorbit mai devreme. Există pe agenda guvernului, sau are în vedere guvernul adoptarea unui cadru legislativ la nivel naţional care să faciliteze reglementarea locală a acestor servicii de micromobilitate, având în vedere că este un topic nou şi este un serviciu nou atât pentru utilizatori, dar mai ales pentru autorități?

Florin Cîţu: Eu, să ştiţi că fug de reglementare de cele mai multe ori. Aşa cum s-au dezvoltat, am văzut că s-au dezvoltat bine. E adevărat, cu cât sunt mai importante în societate aceste servicii, cu atât trebuie să găsim un mod de reglementare şi de a le introduce, de a le integra în tot sistemul de mobilitate din orașe, dar nu aş veni cu o reglementare topdown. Cred că aici sunt particularități ale tuturor orașelor în fiecare şi am încredere că deciziile luate prin votul consilierilor locali îşi au interesul cetăţenilor. Dacă la un moment dat, împreună cu asociațiile municipiilor, ajungem la  concluzia că este nevoie de o reglementare la nivel naţional, cu siguranţă, dar eu, când vorbesc de reglementare, vorbesc doar de un cadru simplu în care competiția să rămână importantă şi să fie un cadru care să permită şi mai mult, inovarea. Nu vorbesc de reglementare restrictivă, de aceea eu sunt foarte atent când folosesc acești termeni.

Moderator: Domnule prim-ministru, știu că stați relativ aproape de clădirea Guvernului. Când veniți la birou veniți pe jos, folosiți un mijloc alternativ de transport, mai ales acum că este și vremea prielnică?

Florin Cîţu: De cele mai multe ori vin pe jos, îmi număr și pașii, deci este cel mai ieftin mod de a merge la sală, dar de cele mai multe ori merg pe jos și mergeam și înainte pe jos foarte mult sau cu metroul, deoarece în București era mult mai simplu să folosești aceste mijloace alternative de transport. De aceea, "Vinerea verde" pentru mine a venit ca o mănușă, pot să spun că este "săptămâna verde" de foarte multe ori pentru mine şi îi încurajez pe toţi colegii mei să facă acest lucru, mai ales că, e adevărat de foarte multe ori trebuie să ne îmbrăcăm formal, dar sunt foarte multe zile în care nu avem şedinţă de guvern, ne vedem cu presa, şi atunci e mult mai simplu să venim îmbrăcați mai lejer. Când trăiam în Noua Zeelandă, alergam la locul de muncă, acolo erau dușuri, erau de toate, şi ne puteam schimba. E un mod de viață pe care l-am văzut în foarte multe dintre capitalele din vest sau ţările dezvoltate, oameni care vin la locul de muncă ori pe bicicletă, ori aleargă. Acolo sunt facilități pentru un duș, a te schimba și a începe ziua. Deci, lucrurile se pot face și așa.

Moderator: Vedeam, ieri, demersul administrației locale din București de a integra serviciul de transport urban cu cele de subteran. Credeți că este un prim pas spre integrarea și a serviciilor de micromobilitate în acest ecosistem al transportului urban?

Florin Cîţu: Este un pas important. În primul rând facem lucrurile mai ușoare pentru cetățeni. Atunci când cumperi un singur abonament, și sper să fie o aplicație în curând pe care poți să o folosești pentru toate mijloacele transport în comun, deja lucrurile devin mult mai simple. Nu face sens când vorbim de instituţii ale statului, că este transportul public în comun, să avem diferite tipuri de abonamente și aşa mai departe. Din punctul meu de vedere, toate trebuie să fie pe o aplicație simplă pe care o folosești, deja suntem în secolul XXI, nu cred că există cineva în orașe care să nu aibă un telefon și așa mai departe. Şi da, reprezintă o platformă în care se pot integra și sistemele de micromobilitate.

Moderator: Vorbeați mai devreme despre felul în care autoritățile locale pot colabora pentru o eficientizare a transportului. Ştiu că discutați cu domnul primar Emil Boc despre acea regionalizare, discutați despre comasarea mai multor localității din jurul municipiilor. Credeți că transportul poate fi una dintre componentele care poate ajuta la crearea naturală a acestor aglomerări, care evident să ajute ulterior şi pentru alte proiecte?

Florin Cîţu: Da, aici, vedeți, este un concept interesant, de aceea l-am îmbrățișat imediat. Este o reformă voluntară. Până la urmă, cetăţenii decid cum vor să se organizeze şi atunci, bineînţeles, când ai deja, natural, pentru că de fapt, aici, despre asta vorbim, sunt zone în România unde aceste granițe nu mai există de obicei şi natural aceste aglomerări urbane s-au format şi acum doar formalizăm printr-o decizie voluntară limitele acestei aglomerări urbane și bineînţeles că vin la pachet toate acestea cu un transport în comun sau un sistem de mobilitate urbană mai eficient, pentru că trebuie să iei în calcul mobilitatea în toată zona. Deci, cu siguranţă, direcția în care merge acum România, dacă va fi decisă - până la urmă eu am spus că o susțin, acum să vedem dacă se şi implementează - dar mie mi se pare una corectă, pentru că trebuie să urmăm ceea ce se întâmplă natural. Natural vedem că şi Bucureşti, şi Ilfov oarecum sunt în aceeaşi zonă şi la fel este şi Cluj cu zona periurbană şi aşa mai departe. Deci, lucrurile deja s-au mișcat natural într-o direcție şi nu trebuie acum decât să le facem, să le formalizăm, ca după aceea să putem să avem şi un transport în comun şi mobilitatea urbană care să țină cont de aceste noi realități, pentru că altfel fragmentarea pe care o avem acum nu ajută deloc, şi aglomerarea se creează de foarte multe ori datorită acestei fragmentări.

Moderator: Mulţumesc! Iată că aflăm lucruri noi. Prim-ministrul ne vorbeşte despre felul în care, cel puţin la Bucureşti, integrarea serviciilor de transport de suprafață cu cele de subteran vor fi integrate în viitor într-o aplicație.

Florin Cîţu: Pot să certific că o să se întâmple.

Moderator:  Exact, poate fi pasul către integrarea unor servicii private de mobilitate urbană care să ajute la dezvoltarea acestora şi pentru zonele periurbane. Domnule prim-ministru, o ultimă întrebare aş dori. Vorbeați despre PNRR şi despre felul în care comunităţile se pot coagula în jurul marilor aglomerări urbane şi despre felul în care acest lucru să se facă natural. Pot fi serviciile de transport sau serviciile adiacente acestora de transport un prim pas către o asemenea coagulare naturală, ulterior lucrurile mergând mai departe?

Florin Cîţu: În PNRR există un fond de dezvoltare la care pot să aibă acces doar primăriile din România, deci doar unități administrativ-teritoriale şi care finanțează în special proiecte de mobilitate, mobilitate verde, smart city şi aşa mai departe. Deci, există acest fond, aceste sume exact pentru aşa ceva. Ajutăm fiecare comunitate să se dezvolte, de la cea mai mică la cea mai mare, în această direcție, ceea ce arată clar că noi vedem dezvoltarea unei comunități în jurul acestei idei de smart city, de eficientizare cu aceeaşi aplicație pentru toate tipurile de transport în comun - privat, public şi aşa mai departe. Deci, în momentul în care mergem în această direcție cu digitalizarea sistemului de trafic şi un sistem de mobilitate, micromobilitate integrat, câștigăm timp, eficientizăm sistemul sau modul de funcționare al unui oraș şi asta înseamnă în final, ceea ce ne interesează pe toţi, o economie mai performantă şi o creştere economică care se poate face, a se vedea de fiecare. Până la urmă, de fapt, acesta este scopul. Cum am spus, avem două scopuri: unul este acela de a reduce poluarea, dar celălalt care, din punctul meu de vedere, este foarte important, poate chiar mai important pe termen lung, este acela de a dezvolta comunităţile, de a creste, de a avea plus valoare, de a avea un PIB mai mare, care se poate, după aceea, bineînţeles, împărțit la toată lumea, să beneficieze toată lumea de el. PIB-ul bineînţeles se poate număra într-o valoare adăugată în sensul de creştere sau de bunuri, dar eu văd şi acea valoare, pe care o cuantificăm mai greu, de timp câştigat, timp liber. Cele două ore sau trei pe care le câștigăm dimineața, seara, pe care nu putem să punem astăzi o valoare, dar eu zic că au o valoare mult mai mare decât alte... sau de producere de bunuri materiale pentru foarte mulţi dintre noi.

Moderator: Petrecem mai mult timp cu cei dragi sau ajungem mai repede la munte sau la mare. Pot fi nişte metrici foarte apropiaţi de fiecare dintre noi.

Florin Cîţu: Exact! Putem să facem mai multe lucruri, putem să facem un curs într-o seară să ne dezvoltăm, poate alții vor să.., în fine, fiecare poate să facă orice, dar eu cred că acest lucru de a câştiga timp este foarte important, mai ales că nu avem o cifră, ce înseamnă pentru toată economia, dar eu cred că o societate cu mai mult timp la dispoziție este o societate mai fericită, o societate care după aceea poate să se dezvolte altfel.

Moderator: Fără doar şi poate! Domnule prim-ministru, vă mulţumesc frumos pentru amabilitatea de a lua parte la deschiderea evenimentului nostru de astăzi. Mult succes pe mai departe şi vă așteptăm şi la celelalte evenimente pe care le vom organiza.

Florin Cîţu: Mulţumesc mult de tot! Multă baftă! Sunt sigur că o să fie interesant şi trebuie să faceţi mai mult. Este momentul să avem din ce în ce mai multe discuţii despre cum vrem să dezvoltăm orașele, începând de la mobilitate, dar şi alte lucruri care trebuie reglementate, pentru că a fost ceva haos în ultimii zeci de ani în România şi ar fi bine să ne uităm puţin. Mulţumesc mult de tot!

Moderator: Mulţumim şi noi. O zi plăcută!

Florin Cîţu: La revedere!