Actualitate

Miercuri, 12 August

Alocuțiunea prim-ministrului Ludovic Orban la ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului

 [Check against delivery]

 

Domnilor președinți, doamnelor și domnilor senatori şi deputaţi, 

Salut decizia Parlamentului de a avea această dezbatere pe trei teme fundamentale pentru societatea românească, atât pentru momentul actual, cât şi pentru viitorul României. 
Am înaintat preşedinţilor celor două Camere un raport care urmărește măsurile pe care le-am luat și pe care continuăm să le luăm atât în privința combaterii epidemiei cu coronavirus, cât și în ceea ce privește organizarea alegerilor și, mai ales, începerea anului școlar. 
Mă voi referi, pentru început, la măsurile de combatere a răspândirii COVID-19. Încep prin a vă spune că ne-am confruntat cu o situație extrem de dificilă, pe care o știe toată lumea. S-a datorat faptului că, pentru o perioadă de trei săptămâni, autoritățile sanitare, guvernul, au fost lipsite de instrumentele legale pentru a putea lupta în mod eficient împotriva răspândirii virusului. În Legea 55 s-au introdus două articole care au afectat negativ capacitatea Guvernului, a autorităților de sănătate publică în lupta contra coronavirusului. În Legea 55 ştim foarte bine că, practic, detașările, care au fost efectuate în perioada stării de urgență fără acordul conducătorului instituției sau al angajatului care urma a fi detașat, au devenit aproape imposibile. Am pierdut efective importante atât în cadrul DSP-urilor, cât și în cadrul Serviciilor de Ambulanță, cât şi în cadrul spitalelor, cât şi în cadrul altor structuri. A doua măsură care a avut un efect negativ a fost aceea a blocării concursurilor. Gândiţi-vă că, de la adoptarea Legii 55, sunt blocate concursurile în instituțiile publice; practic, nu am putut organiza concursuri nici în spitale, nici în Direcțiile de Sănătate Publică, nici în Serviciile de Ambulanță, nici în alte structuri implicate în prima linie a bătăliei - aici mă refer, de exemplu, la Poliție, Jandarmerie, instituții cu atribuții de control, Inspecțiile de Muncă, reprezentanții Autorității Naționale Sanitar-Veterinare și alte instituții care sunt implicate în efortul de combatere a răspândirii virusului. 
De asemenea, în perioada de după decizia Curții Constituționale, domnul Florin Roman, domnul deputat, a încercat să vă spună câteva lucruri. Mai repet, ca să se știe. Noi am avut aproximativ 5.000 de persoane care au fost diagnosticate pozitiv pentru care nu am putut dispune nicio măsură pentru a împiedica transmiterea virusului de către aceste persoane care au fost diagnosticate pozitiv, deci erau infectate, pentru a împiedica răspândirea de către aceste persoane a virusului. Mai mult decât atât, toate persoanele care au fost stabilite ca persoane de contact, prin anchetele epidemiologice realizate în cursul perioadei respective, de asemenea, au fost libere, nu s-a putut dispune niciun fel de măsură de carantinare, de izolare. Acest lucru s-a suprapus și pe măsurile de relaxare care au fost luate gradual în baza evaluării riscului epidemiologic. Această suprapunere a dus la o creștere semnificativă a numărului de cazuri. Exact în perioada respectivă, dacă  o să vă uitați, vedeți că a fost cea mai mare creștere a numărului de cazuri. Am avut de la un număr, să spunem, în medie, de 500 de cazuri pe zi, până la o medie de peste 1.00 de cazuri pe zi. 
Imediat ce Parlamentul a adoptat Legea 136, care din nou ne-a pus la dispoziție instrumente de care beneficiază toate țările europene, care nu reprezintă încălcări ale drepturilor omului și care reprezintă, de fapt, instrumente care sunt folosite de toate guvernele și de toate autoritățile celorlalte țări europene, am dispus toate măsurile de care aveam nevoie. Gândiți-vă că într-o perioadă atât de scurtă de timp, de la adoptarea legii până astăzi, am ajuns la situația de a avea peste 10.000 de persoane instituționalizate, izolate instituționalizat, adică, practic, sunt tratate în secții de spital sau în secții exterioare ale spitalelor, organizate în diferite spații; deci, peste 10.000 de persoane. De asemenea, s-a dispus carantinarea, și aici mă refer la persoanele care au fost în contact cu persoanele infectate, rezultate în urma anchetelor epidemiologice, pentru aproape 40.000 de români care au fost în contact cu persoanele infectate. De asemenea, s-a dispus izolarea la domiciliu, practic tratarea la domiciliu sau într-un spațiu declarat de persoana infectată, pentru aproape 15.000 de români. 
Vă dați seama, puteți cuantifica ce s-ar fi întâmplat dacă nu s-ar fi adoptat legea. Din nou asupra acestor persoane nu am fi avut niciun fel de posibilitate de a interveni şi de a-i determina să respecte anumite reguli, astfel încât să nu transmită virusul. 
De asemenea, în ceea ce privește detașările, odată cu acordarea, din nou, a posibilității de realizare a acestor detașări, sigur, după apelul la voluntariat - și aici vă dau așa numai o cifră, la un moment dat făcusem 4.000 de cereri de detașări voluntare, pentru care am primit în jur de 26 de acorduri pentru detașări, din 4.000 de cereri; vă dau aceste date ca să vă daţi seama de dificultățile cu care ne-am confruntat în toată această perioadă - s-au dispus peste 1.500 de detaşări, aceste detaşări erau fundamentale. Peste 1.100 de detaşări sunt la Direcţiile de Sănătate Publică, care sunt suprasolicitate, caz în care, dacă nu puteam beneficia de aceşti angajaţi care au fost detaşaţi la Direcţiile de Sănătate Publică, efectiv, suprasolicitarea ar fi dus la o reducere a eficienţei în combaterea virusului. Gândiţi-vă că Direcţiile de Sănătate Publică duc o mare parte din greul bătăliei contra epidemiei. Direcțiile de Sănătate Publică trebuie să emită toate deciziile. Direcția de Sănătate Publică trebuie să supravegheze, în colaborare cu ambulanțele, recoltarea țesutului exudatului nazo-faringian, recoltarea probelor pentru diagnosticare. DSP-urile trebuie să asigure inspecția de sănătate atât pentru spitale, pentru toate spațiile publice pentru care este necesară luarea măsurilor de protecție sanitară. Direcțiile de Sănătate Publică trebuie să efectueze anchetele epidemiologice și credeţi-mă că, în condițiile unui număr crescut de cazuri, viteza de derulare a anchetelor epidemiologice este vitală, pentru că ea permite ca persoane care au intrat în contact cu persoana infectată să poată să fie izolate, astfel încât să nu transmită virusul. Viteza este fundamentală în anchetele epidemiologice. 
De altfel, Ministerul Sănătății a și emis un ordin în care a stabilit niște proceduri clare, termenul în care trebuie să se dispună realizarea anchetei epidemiologice și, mai ales, termenul în care să se dispună măsurile aferente rezultate în urma anchetelor epidemiologice. De asemenea, am avut nevoie de persoane detașate, pentru că a crescut numărul de pacienți care trebuie tratați în secțiile de terapie intensivă. Putem vedea că sunt, cred, 458 de români care sunt tratați astăzi în secțiile de terapie intensivă; iar problema Secțiilor de Terapie Intensivă este aceea că, deși avem o capacitate mai mare, infecția nu este unitar distribuită la nivelul țării, sunt județe, municipiul București, care sunt mai afectate și exista riscul suprasolicitării capacității de tratare în secțiile ATI. În mod constant am avut ca obiectiv creșterea capacității de a trata în secțiile de terapie intensivă, și, după adoptarea Legii 136, am luat măsuri extrem de energice pentru a creștere numărul de paturi în secțiile de terapie intensivă. Dar chiar și acolo unde am găsit paturi, fără detașarea medicilor anesteziști, asistenților medicali, care sunt necesari în tratare, degeaba ai paturi, degeaba ai ventilatoare, dacă nu ai personal. Am avut dificultăți în deschiderea unor secții de terapie intensivă noi, dificultăți care există în continuare. Cu toate astea, am crescut numărul de paturi în secțiile de terapie intensivă cu aproape 130 de paturi și acest proces de creștere continuă, mai avem la Brașov, la "Matei Balș" posibilitatea de a crește numărul de paturi. De asemenea, sunt utilizate soluții pentru fiecare regiune, astfel încât să creștem capacitatea de tratare a pacienților în secțiile de terapie intensivă. Vă repet că, și aici, detașarea a fost soluția care ne-a permis să facem funcționale foarte multe paturi de terapie intensivă, care altfel nu ar fi putut fi operaționalizate.

Cred că ați remarcat că am crescut constant capacitatea de testare. De la 400-500 de teste, care se puteau face în prima fază a epidemiei, sunt zile în care putem face și 25.000 de teste, iar obiectivul nostru este de creștere, în continuare, a capacității de testare, testare, evident, pe aparate de tip Real Time PCR, testare făcută în spații care să asigure biosecuritatea și cu personal care să aibă pregătirea necesară pentru a putea pune diagnostice corecte. Creșterea capacității de testare este foarte importantă pentru că, dacă ai capacitate mai mare, poți să identifici mai ușor o persoană bolnavă și, cu cât identifici mai repede o persoană care este infectată cu coronavirus, cu atât mai repede poți să dispui măsurile  de tratare a persoanei respective, de realizare a anchetei epidemiologice; în plus, poţi să ai o analiză foarte serioasă, în care poți să îți dai seama cam care sunt zonele de risc cel mai mare, unde se infectează cei mai mulți români. Am să vă vorbesc despre un lucru care, sigur că nu ne-a făcut plăcere să apelăm la el, dar a fost necesar. Deşi e perioadă de vară, am crescut intensitatea controalelor, atât pentru persoanele fizice, cât și pentru persoanele juridice. S-au dat extrem de multe amenzi, atât către operatorii economici, cât și către persoane fizice, pentru nerespectarea reglementărilor legale, nerespectarea normelor privind protecția sanitară. Iar lucrul acesta este extrem de important. Orice român trebuie să știe că, dacă nu respectă regulile, dacă nu respectă reglementările legale, poate să fie sancționat și este normal să fie sancționat. Pentru că, atunci când tu te expui riscului de infectare, tu, de fapt, nu te expui numai pe tine riscului de infectare, expui riscului de infectare în primul rând persoanele apropiate, familia, prietenii, colegii de birou și toți cei cu care interacţionezi. Atunci când dăm sancțiuni către persoane care nu respectă regulile, le dăm strict cu obiectivul de a îi ajuta să respecte regulile şi să înțeleagă faptul că regulile trebuie respectate. Și aici vă spun foarte limpede, cu cât crește procentul românilor care respectă regulile, care se protejează, cu atât riscul de răspândire a virusului se diminuează. Asta este calea cea mai normală. Vedem în toate țările că virusul n-a dispărut natural pe perioada verii, așa cum așteptau foarte mulți, că, de fapt, aici nici nu poate fi vorba de valuri, așa cum se estima în primă fază. Virusul rămâne prezent în comunitate, virusul se răspândește în comunitate și, cu cât interacțiunile sunt mai numeroase - și este normal, pentru că am dat drumul la marea majoritate a activităților, pentru că nu am vrut să blocăm economia - cu cât numărul interacțiunilor între oameni crește, cu atât riscul de transmitere crește și în aproape toate țările, odată cu măsurile de relaxare, a crescut numărul de persoane infectate. Deci, soluția este foarte limpede și foarte clară: respectarea regulilor, masca, nu înțeleg de ce există o asemenea opoziție față de mască. Masca este cel mai bun mijloc de a te proteja. Masca este, practic, garanția faptului că nu te infectezi atunci când interacționezi cu oamenii. Păstrarea unei distanțe fizice, de 1,5 m, regulile de igienă, sunt reguli simple, care pot să ne protejeze și să ducem o viață normală, să ne ducem la muncă, să ne petrecem concediul în condiții normale, activitatea economică să se desfășoare în cele mai bune condiții. Respectarea regulilor este fundamentală și aici fac un apel la dumneavoastră, în numele patriotismului pe care îl aveți, al responsabilității pe care o aveți față de românii care v-au acordat încrederea și v-au votat ca să fiți în organismul reprezentativ al României, fiți alături de noi în tot acest efort de comunicare publică și de convingere a îndărătnicilor și a celor care bagatelizează riscul acestui virus. Coronavirusul ucide, se vede clar, uitați-vă pe date și veți vedea că acest virus perfid provoacă moartea și nu numai pentru persoanele mai în vârstă sau pentru persoanele cu comorbidități, care au alte boli, ci și pentru persoane sănătoase. A respecta regulile înseamnă a ne proteja nu numai pe noi, ci a-i proteja și pe ceilalți, a le apăra sănătatea și viața. Toate măsurile pe care le luăm au doar acest obiectiv, obiectivul de a reduce numărul de persoane infectate, obiectivul de a reduce la maximum posibil numărul persoanelor care pot să fie afectate de acest virus.

În ceea ce privește începerea anului școlar, decizia noastră este foarte clară, pe 14 septembrie, va începe anul școlar. Sigur că începerea anului școlar trebuie să se facă în niște condiții care să țină cont de situația epidemiologică. Din acest motiv, am luat decizia să deschidem școala în mod diferențiat, pe baza deciziilor luate, în primă fază, de consiliile de administrație, inspectoratele școlare, direcțiile de sănătate publică și comitetele județene de situații de urgență. În consiliile de administrație ale școlilor sunt reprezentate autoritățile locale, sunt reprezentați părinții, sunt reprezentanții Ministerului Educației, ai inspectoratelor școlare și ei pot să facă o evaluare. Există, practic, trei situații - situația verde, situația galbenă și situația roșie. Aici e vorba de numărul de infectări, sub 1, între 1 și 3 și de peste 3, numărul de persoane infectate în ultimele 14 zile; așa se face calculul. În funcție de situația epidemiologică din fiecare comunitate locală, școala se poate deschide normal, cu elevi în clasă, școala, în situația între 1 și 3, se poate deschide cu prezență alternativă, adică jumătate din clasă cu prezență fizică în clase, jumătate online, și, evident, alternarea acestor jumătăți de clase. În mod evident, acolo unde situația epidemiologică indică un risc epidemiologic mare școala va începe online. Sigur că începerea școlii presupune o serie de demersuri. Demersurile pe care le-am gândit sunt demersuri care sunt în derulare pe fiecare direcție de acțiune pe care am stabilit-o. În primul rând, am constituit un comitet interministerial care pregătește deschiderea anului școlar, care este coordonat de doamna vicepremier Raluca Turcan și care are reprezentanți ai tuturor instituțiilor relevante în ceea ce privește deschiderea școlii. Este clar că pentru fiecare mod de începere a anului școlar trebuie luate măsurile specifice. În școli, acolo unde începe activitatea normal, este clar că va fi necesar portul măștii, atât pentru cadrele didactice și pentru elevi, cât și pentru personalul auxiliar. Acolo unde este posibil să se asigure separarea prin plafoane de plexiglas în cadrul acelorași bănci, cum s-a realizat deja în anumite școli. Este important ca acest lucru să se realizeze, pentru a reduce contactul fizic. De asemenea, toate școlile trebuie să fie pregătite cu tot ceea ce înseamnă substanțe de dezinfecție, cu dezinfectanți care să se afle la dispoziția cadrelor didactice și elevilor. Am alocat resurse importante pentru creșterea capacității de organizare a lecțiilor, a cursurilor online. Situația, în momentul de față, am analizat-o din mai multe puncte de vedere. În primul rând, situația școlilor - dacă au sau nu au conexiune la Internet. Evaluarea făcută de Ministerul Educației - aproximativ 20% din școli nu sunt conectate la Internet. Şi împreună cu ANCOM, cu care am purtat discuții, cu operatorii de telefonie mobilă și cu reprezentanții autorităților locale, vom găsi soluții pentru a asigura conexiunea la Internet a tuturor școlilor. Acesta este obiectivul pe care îl avem. De asemenea, fiecare școală trebuie să aibă acces la platforme de organizare a lecțiilor online. Ministerul Educației a purtat discuții cu furnizori de soluții și va exista posibilitatea de acces gratuit la platforme de învățare pentru fiecare școală. Google și Microsoft au pus la dispoziție astfel de soluții. Aceste soluții sunt gratuite pentru fiecare școală și sunt obligatoriu de utilizat de către școli pentru a permite derularea pe aceste platforme a cursurilor online. A treia direcție de acțiune este asigurarea accesului la cursurile online pentru elevii care nu dispun de tablete sau calculatoare sau laptopuri. Pentru a asigura accesul elevilor la lecțiile online, am alocat din fondul de rezervă al Guvernului suma necesară pentru achiziția a 250.000 de tablete. Licitația este în curs de derulare. În cursul săptămânii viitoare vor fi stabiliți câștigătorii acestei proceduri pentru achiziționarea celor 250.000 de tablete pentru elevii care au nevoie de aceste tablete pentru a avea acces la cursuri, la lecții. Pe lângă asta, am disponibilizat, din fondurile europene, 125 de milioane de euro care vor fi destinați decontării cheltuielilor făcute de autoritățile locale pentru achiziționarea de laptopuri suplimentare. Este vorba de 200.000 de laptopuri suplimentare pentru care asigurăm finanțare de 50 de milioane. De asemenea, din 125 de milioane vom avea bani la dispoziție pentru decontarea altor categorii de cheltuieli ale autorităților locale și anume, cheltuielile pe care le au pentru achiziționarea mijloacelor de protecție sanitară, a dezinfectanților. De asemenea, alocăm o sumă de bani și pentru decontarea cheltuielilor făcute de autoritățile locale pentru achiziția de cisterne sanitare, acolo unde este necesar, unde se asigură apă curentă și toate facilitățile necesare în școlile respective. Pentru a crește calitatea actului educațional online, am organizat și sunt în continuare organizate activități de creștere a competențelor digitale ale cadrelor didactice de predare online, atât prin casele corpului didactic, cât și prin intermediul unor organizații neguvernamentale care sunt acreditate de Ministerul Educației pentru a furniza servicii de training pentru creșterea competențelor digitale pentru cadrele didactice. Sunt zeci de mii de cadre didactice care participă la aceste cursuri și care își îmbunătățesc capacitatea de a utiliza online-ul pentru a preda aceste lucruri. De asemenea, din fonduri de la Banca Mondială este în curs de derulare achiziția, pentru 1.164 de unități școlare, de 74.000 de laptopuri, de asemenea, table interactive și camere web. Aceste achiziții sunt finanțate de la Banca Mondială pentru a asigura posibilitatea efectivă pentru cele 1.164 de unități școlare de a putea organiza învățământul online. Avem nevoie în mod clar de cooperarea atât a autorităților locale, cât și a managerilor de școli, o implicare din partea cadrelor didactice, din partea părinților, în aceste eforturi, pentru a asigura cele mai bune condiții de începere a anului școlar, pentru a putea asigura dreptul la educație pentru fiecare copil din România.

Închei intervenția mea prin a vă prezenta pe scurt măsurile pe care le-am gândit pentru organizarea alegerilor. Dați-mi voie să încep prin a vă spune că data de 27 septembrie, data alegerilor locale, a fost stabilită de comun acord în urma consultărilor între liderii politici și a fost votată de Parlament. Atâta timp cât 27 septembrie, data alegerilor locale, a fost hotărâtă de Parlament, Guvernul a făcut toate demersurile pentru organizarea în bune condiții a alegerilor locale. Gândiţi-vă că, deja, mandatele aleșilor locali au fost prelungite o dată. Noi considerăm că este important pentru democrație, este important pentru comunitățile locale să își aleagă reprezentanți legitimi și tot efortul pe care îl facem este acela de a asigura cele mai bune condiții de desfășurare a campaniei electorale şi de organizare a procesului de votare efectiv. Autoritatea Electorală Permanentă, împreună cu Ministerul Sănătății și cu Ministerul de Interne, dezbate în momentul de față setul de reguli care trebuie respectate pe parcursul campaniei electorale de către candidați și de către susținătorii candidaților. Aceste reguli trebuie respectate, în mod evident. Cei care candidează trebuie să fie un exemplu pentru comunitatea locală. Regulile pe care le vom folosi sunt reguli care au ca obiectiv protejarea sănătății cetățenilor cu care interacționează candidații și echipele lor de susținători pe perioada campaniei electorale. Printre măsuri, cu siguranță va fi măsura portului măștii, în toate interacțiunile care există între candidați și alegători - pentru candidați; alegătorului nu poţi să îi impui, dacă e în spaţiu liber, să poarte mască. Sigur că bine ar fi, pentru a reduce riscul, să poarte mască și cetățenii cu care interacţionăm. Vor exista reglementări în ceea ce priveşte distanţa fizică, în ceea ce priveşte organizarea evenimentelor electorale în care, aşa cum am stabilit, pentru evenimentele culturale, de exemplu, există o distanță fizică între participanții la eveniment, trebuie să existe o limitare a numărului de participanți. Evident, va fi obligatorie purtarea măştii la astfel de evenimente electorale, unde există interacțiune cu cetățenii. În ceea ce privește distribuția materialelor, aici discuțiile sunt ca activiştii care distribuie materiale să poarte mănuși, evident, să aibă dezinfectanți, astfel încât să reducă riscul de transmitere a virusului prin materialele distribuite, atunci când nu apelează la modalitatea de a transmite materialele de campanie prin poștă. De asemenea, în ceea ce privește organizarea zilei votului, toți reprezentanții din birourile electorale vor avea la dispoziție cinci măști pe perioada de 24 de ore, pe parcursul zilei în care se desfășoară activitatea. Gândim reguli de distanțare fizică în cazul în care sunt mai mulți alegători care stau la coadă pentru a-şi exercita dreptul de vot. Ne gândim ca așteptarea să fie realizată în niște spații marcate și de preferință în afara secțiilor de votare. De asemenea, vom încerca să utilizăm obligația, de exemplu, de dezinfectare a mâinii la intrarea în secția de votare și de dezinfectare la ieșirea din secția de votare. Practic, vom... Chiar în momentul în care vom avea proiectul de reglementare privind regulile de protecție a sănătății pe perioada campaniei electorale, le voi trimite către fiecare lider de partid politic parlamentar, astfel încât să fie cunoscute și vom aștepta puncte de vedere pentru a-l putea îmbunătăți. Eu cred că putem să organizăm alegerile fără să creştem riscul de transmitere a viruslui. Cred că, în primul rând, cei care candidează sunt oameni care vor să conducă comunităţile locale şi trebuie să dea un exemplu către cetăţeni. Corectitudinea candidaţilor în campanie şi a susţinătorilor lor este foarte importantă şi de ei va depinde în primul rând modul în care se organizează alegerile şi mai ales capacitatea de a nu creşte riscul epidemiologic pe perioada alegerilor. Închei prin a mai transmite încă o dată un mesaj de unire a forţelor, pentru că putem să luptăm eficient împotriva epidemiei, putem să reducem numărul de infectări, dar pentru acest lucru este important ca oamenii care reprezintă modele, oamenii care au funcţii publice, influencerii, oamenii care au cu adevărat autoritate asupra celorlalţi să fie un exemplu de comportament. Nu trebuie ca tema coronavirusului să fie subiect de dispută electorală. Candidaţii să îşi prezinte programe, să prezinte viziunile de dezvoltare. Nimeni nu câştigă dacă tema coronaviruslui este temă de campanie electorală. Cred că de responsabilitatea fiecăruia dintre noi depinde în mare măsură evoluţia. Cu cât reducem mai mult răspândirea virusului, cu atât viaţa noastră poate fi mai normală. Economia nu va fi afectată. Putem încetul cu încetul să reluăm toate activităţile care astăzi încă sunt sub restricţie şi putem să avem o viaţă cât mai aproape de normalitate. Vă mulţumesc!

 

***

 

Intervenția premierului Ludovic Orban la ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului

[Check against delivery]

 

Ludovic Orban: Am fost certat că nu am dat date despre măsurile economice ale guvernului nostru. Păi dar m-aţi chemat să prezint măsurile legate de alegerile locale, de începerea școlilor și de măsurile anti-COVID. Nu m-aţi chemat să vă prezint măsurile economice ale Guvernului Partidului Național Liberal. Am să vă prezint totuși ceva. Guvernul nostru a apărat locurile de muncă pe toată perioada crizei economice declanșate de epidemie. Uitați-vă pe date, pe REVISAL. Eu nu rostesc cifre scoase din burtă, minciuni ordinare, care nu au absolut nici un fel de bază în realitate. Numărul de angajați cu contract de muncă, angajații activi pe data de 3 august: 5.589.435 - la 3 august, numărul de angajați. La 1 ianuarie, înainte de declanșarea epidemiei și a crizei economice aferente, numărul de angajați era de 5.582.008. Sunt date luate din REVISAL. Dacă REVISAL minte.... Deşi mă îndoiesc. Deci sunt angajați mai mulți cu 7430. Şomaj. Păi să vorbim cum se calculează rata șomajului, pe datele ANOFM, repet, pe datele ANOFM, Agenția Națională de Ocupare a Forței de Muncă. Vorbiți un milion de șomeri. Pe datele oficiale ale ANOFM sunt înregistrați astăzi 256.000 de șomeri, din care 76.000 de șomeri încă sunt în plata indemnizației de șomaj, restul au ieșit din plata indemnizație de șomaj. Eu vă dau date, nu vă vorbesc. Sunt date care sunt oficiale și care există în baze de date. Vorbiți de lipsa noastră de grijă față de cei care s-au întors din diaspora. Suntem singurul guvern care a luat decizia de a institui o măsură activă pentru angajarea românilor care s-au întors din diaspora, care și-au pierdut locul de muncă în diaspora și s-au întors acasă. O măsură activă prin care plătim 50% din salariul brut pentru românii întorși din diaspora, aflați în căutarea locului de muncă. 50% plătește angajatorul, 50% este plătit din bugetul de stat. Măsură activă, care are ca obiectiv stimularea angajării românilor care au rămas fără locuri de muncă în urma crizei în țările de unde au venit. N-am vrut să vă vorbesc despre măsurile economice, că pot să vă vorbesc ore întregi despre măsurile economice pe care le-am luat, măsuri care au dat roade, care au generat efecte. Ați făcut mișto de IMM Invest. Astăzi am ajuns la un plafon de peste 12 miliarde la IMM Invest și cred că sunt 13.000 de companii, dacă nu și mai mult, care au beneficiat de credite în cadrul programului IMM Invest. Am luat măsuri pe care puteați să le luați și dumneavoastră când ați provocat creșterea prețului la energia electrică și la gazul natural prin Ordonanța 114 către companii, în care ați băgat aproape în faliment aproape toate industriile mari consumatoare de energie, dacă nu era Guvernul Partidului Național Liberal să utilizeze o schemă de ajutor de stat care este folosită în alte țări europene, care dă posibilitatea reducerii energiei electrice cu un procent din cuantumul certificatelor pentru CO2, cuantumul de 15%, cum am hotărât. Am dat oxigen în economia acestor companii, prin schema de ajutor de stat pe care, repet, nu am inventat noi roata, nu mă laud cu ea, decât că noi am aplicat-o așa cum au aplicat-o și alte țări europene pentru a crește competitivitatea companiilor românești. În ceea ce privește activitatea companiilor, sigur că au fost afectate companiile, dar am luat măsuri care au permis ca aceste companii să-și păstreze angajații și să-i poată readuce în activitate atunci când condițiile au permis. Și aici am instituit, pe lângă șomajul tehnic, așa cum am anunțat din timp - şi vă spun lucrurile astea pentru că a existat întotdeauna viziune, a existat strategie, pentru că am urmărit nişte obiective, în mod constant, în ceea ce priveşte politicile economice, alocând pe o perioadă de trei luni 41,5% pentru fiecare angajat care a revenit în activitate după ce a stat în șomajul tehnic. Nu vreau să răspund la niște acuzații nefondate, care reprezintă o jignire personală la adresa onestității mele. În cariera mea de 30 de ani niciodată nu am luat un leu care nu mi s-a cuvenit. Sunt un om care deține funcții publice importante în administrația locală sau în statul român de peste 25 de ani. Sunt cunoscut. Niciodată nu s-a lipit un leu de mine pe care nu l-am meritat şi pe care nu l-am primit în baza legii. Desfid toată demagogia găunoasă referitoare la tunuri şi ţepe în timpul guvernării liberale. Ar trebui să citiţi mai bine raportul Curţii de Conturi, să vedeţi exact ce scrie în raportul Curţii de Conturi, da? De exemplu, în raportul Curţii de Conturi spune un lucru extrem de important, pe care dumneavoastră nu vreţi să îl citiţi, că încă din 2018, Curtea de Conturi v-a atras atenţia asupra faptului că nu aţi constituit stocurile strategice, deşi aţi avut excedent la buget pentru constituirea stocurilor strategice de măști, de echipamente, de substanțe dezinfectante. Spune că e adevărat că au fost proceduri și că s-au făcut achiziții în condiții de criză, în care piața internațională a explodat tocmai din cauza faptului că nu am avut stocurile strategice pe care voi puteaţi să le cumpărați, fiind la guvernare, la prețuri normale și nu la prețuri în perioadă de criză. A mai vorbit un mare lider despre prețuri de achiziție. Îi spun acestui mare lider despre prețuri de achiziții; prețul de achiziție de 0,64 bani per mască a fost prețul cu care s-a câștigat licitația acum două luni. Acela era prețul. Între timp a mai scăzut prețul pieței, că pe măsură ce a crescut producția și oferta a scăzut, normal că a mai scăzut prețul, dar acela a fost cel mai mic preț la momentul licitației. Să spună, dacă am fi dat unei firme care nu a dat cel mai mic preț, într-adevăr, ni se putea imputa lucrul respectiv. Din cele 14 firme care s-au prezentat la licitație a câștigat firma cu cel mai mic preț și cu termenul de livrare o săptămână. O să vedem dacă îl respectă. Vă spun sincer, din păcate, liderii PSD mi-au arătat și astăzi că nu au înțeles nimic, că nu mai poţi să faci politică bazat pe minciună, pe manipulare, pe inventarea unor lucruri care nu există, pe repetiția sistemică a unor neadevăruri, în speranța că poate omul înghite gălușca și că va crede până la urmă minciunile nerușinate care sunt răspândite sistematic. Ciumații Europei, domnilor de la PSD, că i-aţi pus în gură, domnule lider, domnului Tătaru. Domnul Tătaru nu a scos el de la sine această afirmație, ci a citat o afirmație făcută de PSD pe site-ul oficial, pe pagina oficială de Facebook a PSD, în data de 11 iulie, în care dumneavoastră aţi scris că suntem ciumaţii Europei, da? S-a referit la ceea ce aţi spus dumneavoastră într-o postare pe Facebook și exista, într-adevăr riscul, dacă mai rămâneaţi la guvernare, într-adevăr, să ajungem ciumații Europei, după toate aberațiile pe care le-aţi făcut în perioada ultimilor ani de guvernare, în care mai aveam puțin și eram scoși în afara Europei din cauza atitudinilor voastre absurde, stupide, antieuropene, împotriva democrației, împotriva statului de drept și împotriva unui sistem independent de justiție. Închei prin a vă spune limpede, nu îmi cereți mie să schimb data alegerilor, data alegerilor este stabilită de Parlament, voi ați votat data alegerilor. Domnule, nu contează ce propune guvernul, voi v-aţi asumat această răspundere să stabiliţi data alegerilor. Parlamentul a stabilit prin lege, guvernul nu poate să schimbe data alegerilor. Dacă vreți să schimbați data alegerilor, faceți proiect de lege de modificare, asumaţi-vă public că nu vreţi să organizați alegeri, și lumea va înţelege ce va înţelege din acest lucru.
În ceea ce mă privește pe mine, ca premier, singurul lucru pe care pot să îl fac este să respect legea, am adoptat toate actele normative subsecvente, avem planul de măsuri în curs de pregătire pentru a diminua la maximum posibil riscul de răspândire a virusului. Dar asta nu se poate face decât dacă toți actorii politici respectă regulile, că după aia o mă trezesc că dacă instituim obligativitatea purtării măştii, o să mă acuzați că vă discriminez. Dacă veți face campanie fără să respectați regulile, o să fiți amendați. Vă spun de acum, vom aplica legea pentru toţi, indiferent că e candidatul PSD, candidatul altui partid politic sau candidatul PNL. Alegerile reprezintă un proces fundamental pentru democrație. Deja vă repet, ați prelungit mandatele aleșilor locali. A fost o situație, dar cât timp pot să mai rămână? Vă spun că inclusiv pentru eficiența acțiunii primarilor și a administrațiilor locale în combaterea epidemiei, este bine să fie alegeri, pentru că avem nevoie de niște primari investiți cu deplină legitimitate și autoritate, care nu se gândesc la alegeri și cărora le e teamă să ia măsurile care se cuvin la nivelul administrației locale, pentru a nu pierde voturi. Asta este realitatea din teren, indiferent că este vorba de primarii dumneavoastră sau de primari de altă culoare politică. Închei prin a vă spune limpede: guvernul face tot ceea ce este posibil legal și ceea ce este omenește posibil pentru a opri răspândirea virusului, pentru a începe şcoala în condiții cât mai aproape de normalitate, pentru a asigura alegeri libere, în care oamenii să își exercite dreptul de vot și, de asemenea, pentru a reduce, atât cât este posibil, în condițiile situației prezente, riscul ca românii să se infecteze. Dar v-aş ruga să reflectați, că s-a vorbit de morți. A venit vreun parlamentar să propună să ținem un moment de reculegere pentru cei care au murit din cauza epidemiei? Eu vă propun lucrul acesta, să ținem un moment de reculegere în memoria celor care și-au pierdut viața din cauza coronavirusului. Vă mulțumesc!



 Răspundem cetăţenilor

qa

Una dintre întrebările frecvente este cea privind salarizarea diverselor categorii de personal. Astfel, Andrei din Bucureşti a vrut să ştie cum sunt calculate salariile...

Mai multe-->
Barbu CatargiuApostol  ArsacheNicolae KretzulescuMihail Kogalniceanu

Prim-miniștri în istorie

Galeria foștilor prim-miniștri ai României de-a lungul istoriei

  • Galerie foto

    Galerie foto

    Fotografii de la evenimentele şi activităţile publice la care participă prim-ministrul și cele de la Palatul Victoria

    Află mai multe
  • Comunicate de presă

    Comunicate de presă

    Cele mai recente comunicate de presă referitoare la activitățile desfășurate de prim-ministru şi de cabinetul Guvernului.

    Află mai multe
  • Guvernare

    Guvernare

    Situația politică dificilă cu care România se confruntă astăzi impune promovarea unui program de guvernare cu obiective pe termen scurt care să pregătească reformele necesare pentru modernizarea României în spirit european.

    Află mai multe
  • Posturi vacante

    Posturi vacante

    Lista posturilor vacante de funcționar public din cadrul autorităților și instituțiilor publice din România.

    Află mai multe
  • Cabinetul de miniștri

    Cabinetul de miniștri

    Prim-ministrul conduce Guvernul și coordonează activitatea membrilor acestuia, cu respectarea atribuțiilor legale.

    Află mai multe