Ședinte de guvern

Joi, 09 Aprilie

Declaraţii susținute de premierul Ludovic Orban și alți miniștri la începutul şedinţei de guvern

Galerie foto

[Check against delivery]

***

Ludovic Orban: Bună ziua! Vă propun să începem şedinţa de guvern. Astăzi am avut consultări cu autorităţile locale privitor la proiectul ordonanţei de urgenţă de rectificare a bugetului şi am considerat necesară această consultare, în primul rând, pentru a face o evaluare a impactului asupra bugetelor locale, a epidemiei de coronavirus, modificările care au apărut în structura de cheltuieli a autorităţilor locale şi, de asemenea, am vrut să aflăm de la organizaţiile reprezentative care sunt solicitările autorităţilor locale. Deci, au câteva solicitări; să poată să folosească o parte din banii proveniţi din excedent şi pentru cheltuieli pentru COVID. De asemenea, solicită o creştere a alocării procentuale din impozitul pe venit, solicită o creştere a plafonului de îndatorare şi a plafonului de trageri care este permis anual pe credite. Mai au şi solicitări care sunt mai greu de onorat, pentru că, să fim cinstiţi, şi resursele bugetului de stat sunt afectate, sunt diminuate şi va fi foarte complicat să le satisfacem toate solicitările. De asemenea, ne-au solicitat să îi ajutăm cu cheltuielile sociale, în special pentru persoanele aflate în izolare la domiciliu, din familii vulnerabile. Aici am şi stabilit că le vom deconta cheltuielile sociale suplimentare care sunt apărute. De asemenea, ne-au solicitat ca direcţiile de sănătate publică să deconteze sumele care sunt cheltuite în contractele încheiate de autorităţile locale pentru spaţiile de carantinare. Evident că şi aici le-am spus, da, trebuie să facem un efort comun pentru a încerca să facem faţă, pe de o parte, reducerilor care au apărut în venitul bugetului de stat şi a bugetelor locale și, în același timp, să putem să susținem autoritățile locale în efortul pe care îl fac de a da soluții potrivite în lupta contra coronavirus.
De asemenea, vă solicit să analizați proiectul de ordonanță de urgență inițiat de doamna ministru Violeta Alexandru. Aici trebuie să vă spun câteva cuvinte. Cred că solidaritatea trebuie să se manifeste în astfel de situații. Toţi trebuie să preluăm pe umerii noștri din greutatea crizei care este provocată de această epidemie. La ora actuală sunt peste un milion şi jumătate de angajați din mediul privat, la care putem adăuga toți cei care au activități în cadrul persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor familiale sau alte forme de activitate ale profesiilor liberale. Practic, nu putem să lăsăm numai pe umerii lor suportarea acestei crize şi din cauza asta m-am hotărât, împreună cu ministrul muncii și cu ministrul finanțelor, să găsim o soluție ca și în sectorul public să existe o preluare a acestei greutăți printr-o formă de solidaritate, mecanism pe care l-am gândit și din raţiuni epidemiologice, pentru a reduce riscul de răspândire, care e un mecanism simplu. În instituțiile publice, angajații vor fi împărțiți, să spun, în jumătate, pe fiecare birou, serviciu, direcție, astfel încât să se asigure funcționalitatea instituțiilor: ministere, agenții, autorități, primării, consilii județene. Jumătate dintre angajați lucrează 15 zile și restul de 15 zile din lună, câte sunt, 10-11 zile, 10 zile de lucru, deci, practic, 10 zile lucrează și restul rămân într-o formă echivalentă șomajului tehnic. În perioada în care jumătate stă în șomaj tehnic, lucrează cealaltă jumătate. Practic, perioada de 15 zile echivalează cu perioada de izolare, timp în care se manifestă virusul la persoanele care sunt infectate și în felul ăsta putem și să diminuăm răspândirea virusului. Pe de altă parte, această procedură urmând să asigure funcționalitate instituțiilor, asigurarea serviciilor către cetățenii români, cu atât mai mult cu cât am adoptat ordonanța prin care toate instituțiile publice au obligația de a comunica online cu cetățenii, cu companiile, cu partenerii. Practic, Ministerul Muncii a elaborat proiectul şi solicitarea mea către dumneavoastră este să analizaţi fiecare, pe domeniul de activitate, fiecare entitate pe care o aveți în subordine sau în coordonare, astfel încât reglementarea să ţină cont de realitate şi să răspundă acestei nevoi de solidaritate prin care şi noi, cei din sectorul public, să preluăm o parte din greutate, din povara care ne-a fost pusă pe umeri din cauza acestei epidemii. Domnul ministru Tătaru.
Nelu Tătaru: Bună ziua, domnule prim-ministru!
Ludovic Orban: Am văzut că preşedintele Consiliului Judeţean Maramureş a pus în funcție o directoare la Spitalul Județean.
Nelu Tătaru: Am luat legătura şi cu prefectul.
Ludovic Orban: Solicitarea mea e să uzaţi de prerogativele pe care le-aţi dobândit prin ordonanța de urgență adoptată în baza decretului privind instituirea stării de urgență și să demiteți, dacă este adevărat că acest lucru s-a petrecut, să demiteţi vechiul director care a revenit asupra demisiei şi care, din câte am înţeles, s-a numit pe sine director medical în Spitalul Judeţean. 
Nelu Tătaru: Da, am luat legătura în Maramureș şi pregătim procedurile.
Ludovic Orban: Știu că aţi fost la Unifarm şi aş dori să ne prezentaţi pe scurt cum stăm cu stocurile de materiale, echipamente, medicamente, kituri de testare, pentru ca să putem să facem o previziune pentru perioada care va urma.
Nelu Tătaru: Da. Astăzi la Unifarm erau în stoc 334.300 măşti chirurgicale, pe care le-am şi pregătit să le distribuim către spitalele fază unu, fază doi, suport și spitalele județene, mănuși nepudrate - 136.900, combinezoane de protecție - 181.910, recoltoare - 18.614, teste în stoc - 22.628, pe care le-am şi distribuit către laboratoarele pe care le avem acum în capacitate. Menţionez că avem o capacitate maximă de testare de 4.890, dar această capacitate este capacitatea aparatelor. 
Ludovic Orban: Ştiu că Unifarm avea achiziţie prevăzută pentru extractoare automate, care măresc...
Nelu Tătaru: 16 extractoare automate, pe care o să le dăm în teritoriu acolo unde este nevoie; unu l-am şi dirijat astăzi către Bihor. Avem în stoc şi au fost dirijate astăzi 3.500 de cutii de Plaquenil; mâine vin 4.000 de cutii de Kaletra, pe care le dirijăm. Menţionez că dirijăm către fiecare spital dublul numărului de pacienţi ca şi cantitate, pentru tratament.
Ludovic Orban: Adică, e o estimare a creşterii. Şi pe ce perioadă? Pentru un tratament, nu?
Nelu Tătaru: Pentru un tratament, pe care îl punem la cinci zile, urmează... Noi dăm dublul numărului pacienţilor internaţi.
Ludovic Orban: Care e situaţia cu măştile FFP2 şi FFP3?
Nelu Tătaru: Măştile FFP2 - am primit un transport de  milioane de măşti, pe care le dirijăm; iar în perioada următoare, am aici, efectiv, pe 10 şi pe 11, vom avea 4 transporturi care vin, iar în aceste 4 transporturi avem 3 milioane de măşti FFP2, 2,7 milioane de mănuşi de examinare, 84 .000 de mănuşi de protecţie, 37.800 de combinezoane, 20.500 de ochelari de protecţie. Vor veni pe 10 şi pe 11.
Ludovic Orban: În evaluarea dvs., aceste cantităţi cam pe ce perioadă or să satisfacă necesarul unităţilor spitaliceşti?
Nelu Tătaru: În funcţie de evoluţia din perioada următoare, între una şi două luni. Dl Adrian Ionel dădea o versiune pentru două luni, două luni şi jumătate. Eu aş merge pentru o lună, o lună şi jumătate.
Ludovic Orban: În regulă. Asta înseamnă că trebuie să continuăm achiziţiile şi, mai ales, să dăm drumul la producţie. Mulţumesc, domnule ministru. Deci practic capacitatea de testare, aşa cum ne-am înţeles, trebuie să depăşească 5.000 de teste pe zi începând cu ziua de luni.
Nelu Tătaru: Da. În acest moment, aparatura poate face 4.890 de teste. Noi facem 3.787 de teste, fiindcă e şi partea umană. Sunt laboratoare care sunt rodate, care au rutină în testare. Sunt puncte noi care, chiar dacă au capacitate mare a aparatului, nu fac atât.
Ludovic Orban: Le solicit miniştrilor să transmită propunerile finale de măsuri pentru decretul pe care îl va emite preşedintele României, de prelungire a stării de urgenţă. Evident, dacă consideră că este necesară includerea unor măsuri suplimentare. Ştiu că deja s-a lucrat o serie de propuneri, dar vreau astăzi să transmiteţi propunerile finale pe fiecare minister, astfel încât preşedintele să aibă la dispoziţie propunerile formulate de fiecare minister. De asemenea, vă solicit să mi le transmiteţi şi mie pentru a le da ok-ul final. Dacă aveţi propuneri de măsuri de introdus pe ordinea de zi?
Florin Cîţu: Da, domnule premier. O ordonantă de urgenţă privind unele măsuri financiar-fiscale. Reglementăm rambursarea TVA cu control ulterior, suspendăm executarea de creanţe bugetare, constatăm în comunicarea somaţiilor pentru cauze mai mult de 50% din somaţii ...
Ludovic Orban: Deci, practic, ne respectăm angajamentul ...
Florin Cîţu: Corect!
Ludovic Orban: ... de a introduce mecanismul de decontare a TVA cu control ulterior, dar asta e pe perioada stării de urgenţă.
Florin Cîţu: Corect, numai pe perioada stării de urgenţă. Pentru a injecta echitate în sistem, luna trecută am rambursat patru miliarde de lei şi acum o să rambursăm, nu ştiu exact care este cifra, dar mai rapid, pentru a avea companiile acces la lichidităţi, şi a fost o cerinţă referitoare la depunerea situaţiilor financiare anuale. Şi aici propunem prorogarea termenului pentru depunerea situaţiilor financiare, anularea exerciţiului financiar 2019, respectiv a raportărilor contabile anuale încheiate la 31 decembrie 2019.
Ludovic Orban: Vă referiţi la bilanţuri.
Florin Cîţu: Da, exact. Da, au fost ONG-uri, au fost mai multe. Era o cerinţă şi prelungim până la 31 iulie 2020 inclusiv. Şi mai sunt câteva lucruri.
Ludovic Orban: Deci ăsta este proiect de ordonanţă de urgenţă cu unele măsuri fiscale.
Florin Cîţu: Corect. Şi importul pentru alcool şi aşa mai departe. Şi avem şi o hotărâre pentru modificarea, completarea normelor metodologice de aplicare a Legii 227/2015 privind Codul Fiscal, tot pe lista suplimentară.
Ludovic Orban: Asta care are obiectivul de a favoriza începerea producţiei de alcool denaturat, nu?
Florin Cîţu: Corect! Exact. Pentru alcool denaturat aveam şi în ordonanţă facilităţi la import din Republica Moldova, în special, şi aici este pentru producţia internă, valorificarea. Şi în ordonanţă avem valorificarea stocurilor de alcool care a fost confiscat, acum ar fi fost distrus. Pe perioada stării de urgenţă vrem să îl valorificăm. 
Ludovic Orban: Şi aveţi şi măsuri prin care să creăm stimulente fiscale pentru cei care produc alcool, să se reprofileze pe producerea de alcool denaturat?
Florin Cîţu: Nu în această ordonanţă. Pregătim pentru săptămâna viitoare, pentru un alt...
Ludovic Orban: Şi aici este important, pentru că avem producători de alcool care au capacitatea să îşi adapteze producţia, numai că trebuie ca regimul fiscal să fie oarecum similar, adică să...
Florin Cîţu: Corect. Am înţeles mesajul şi pregătim pentru săptămâna viitoare.
Ludovic Orban: Bine, mulţumesc, dle ministru. Ordonatorii principali de credite v-au trimis toate propunerile?
Florin Cîţu: În ceea ce priveşte rectificarea bugetară, eu v-am prezentat dvs. o versiune preliminară. Comunicarea cu ordonatorii de credite este terminată. Noi trebuie să mai punem concluziile pe ordonanţa de rectificare. Noi suntem gata cu ea, luni vom putea să venim cu ea în ședință.
Ludovic Orban: Adică nu vom aplica vorba aceea, 'cere şi ţi se va da'.
Florin Cîţu: Nu, de această dată, nu.
Ludovic Orban: Nu, aici trebuie să facem o analiză foarte exigentă.
Florin Cîţu: În special a părţii de cheltuieli.
Ludovic Orban: Pentru că e clar că vom avea o scădere de venituri şi aici va trebui, în paralel cu creşterea anumitor categorii de cheltuieli, să distribuim banii cu multă parcimonie.
Florin Cîţu: Este adevărat, am şi anunţat public că există deja o scădere de venituri estimată în jur de 20 de miliarde de lei şi de creşteri de cheltuieli de aproape 12 miliarde de lei, deci, în acest context, trebuie să fim mult mai atenţi cu partea de cheltuieli din buget.
Ludovic Orban: Da, mulţumesc. Dl ministru Popescu?
Virgil Popescu: Dle prim-ministru, vă rog să aprobaţi introducerea pe lista suplimentară a ordinii de zi ordonanţa de urgenţă pentru stabilirea condiţiilor de comercializare a benzinei şi motorinei în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19 pe perioada stării de urgenţă.
Ludovic Orban: Vă referiţi la necesitatea de a face derogare pe perioada stării de urgenţă de la procentul de combustibil...
Virgil Popescu: Da, dle prim-ministru, mă refer la derogarea pentru benzină şi pentru motorină, la adaosul de biocarburant, 8% pentru benzină şi 6,5% pentru motorină, evident, o să vedeţi în corpul ordonanţei, vorbim de ruperea lanţului de import în nota de fundamentare și nu de producție...
Ludovic Orban: Tot ce se poate achiziţiona din România nu poate să suporte derogare, adică trebuie să achiziţioneze din combustibilul care este produs în România. 
Virgil Popescu: Din păcate, pentru benzină suntem sută la sută dependenţi de import, iar pentru motorină, doar 30%.
Ludovic Orban: Am înțeles. Domnule ministru al agriculturii, primesc semnale alarmante privitor la ceea ce se întâmplă pe piața cerealelor și aici v-am spus foarte clar: nu ne putem permite să acceptăm ca, din lăcomie, unii proprietari de cantități de cereale să trimită la export, să ne lase fără grâu, fără... Aici va trebui să luăm măsuri foarte clare, mai ales că datele pe care, datele preliminare pe care le-am primit pe luna martie, arată că e un adevărat dezmăț în materie de export de cereale.
Adrian Oros: Da. În luna martie s-au exportat 700.000 de tone. Procedura de eliberare a avizului fitosanitar era una pe genunchi, în 24 de ore. Am refăcut toate procedura prin ordin de ministru și am făcut, bineînțeles, și apel la traderi și la marii fermieri să înceteze cu această activitate.
Ludovic Orban: De asemenea, să îmi și formulați o solicitare privind adoptarea unei măsuri. Deci, dacă va fi necesar, eu sunt hotărât inclusiv să interzicem exporturile și, dacă va fi necesar, să facem rechiziții. Noi trebuie să asigurăm cantitățile necesare până la viitoarea recoltă pentru a asigura necesarul de grâu pentru consumul intern.
Adrian Oros: Domnule prim-ministru, avem pregătite textele și pentru rechiziții, și pentru suspendare.
Ludovic Orban: În regulă. Mulţumesc! Doamna ministru Violeta Alexandru!
Violeta Alexandru: Bună ziua, domnule prim-ministru. Bună ziua, stimați colegi. În primul rând, vă confirm faptul că prima variantă a ordonanței care vizează șomajul tehnic la nivelul sistemului public este gata. În zilele următoare, în perioada următoare, o voi circula, varianta pe care Ministerul Muncii o propune, și o voi discuta cu toți colegii din guvern, care își cunosc domeniile de activitate, respectiv specificitățile.
Ludovic Orban: Am o singură observaţie: în cursul acestei săptămâni.
Violeta Alexandru: Sigur că da, în cursul zilei acesteia și zilei de mâine, în regim de urgență...
Ludovic Orban: Sâmbătă, duminică.
Violeta Alexandru: Şi sâmbătă, și duminică, astfel încât să fie pregătită pentru ca dvs. să o vedeți după opiniile colegilor, la începutul săptămânii. Vom avea consultări și cu partenerii sociali. Vom fi tot transparenți cu privire la intențiile pe care le avem și care se referă la perioada stării de urgență.
Ludovic Orban: Deja am primit zeci de cereri de derogare și motive care mai de care mai stranii pentru a susține aceste...
Violeta Alexandru: Bănuiam, am primit și eu.
Ludovic Orban: Aici trebuie să facem o analiză foarte obiectivă.
Violeta Alexandru: Sigur. Bănuiam, am primit şi eu, domnule prim-ministru și le vom analiza cu toată atenția împreună cu colegii mei, care își cunosc domeniile foarte bine. Subliniez faptul că această măsură se referă la starea de urgență pe care o traversăm.
Ludovic Orban: Să găsiţi o formă de exprimare a solidarității și pentru şefime, adică inclusiv pentru noi, demnitarii care exercităm funcţii de demnitate publică, da?
Violeta Alexandru: Da. Şi eu cred că este momentul unei solidarităţi pe toate planurile și la toate nivelele. Vă solicit, însă, domnule prim-ministru, dacă aveți amabilitatea, să introducem pe ordinea de zi suplimentară un proiect de ordonanță care răspunde unor noi solicitări din piață, mă refer la avocați, notari, executori judecătorești cu activitate întreruptă, total sau parțial, respectiv de angajații cooperațiilor, oameni care fac proba diminuării...
Ludovic Orban: Cooperativele meşteşugăreşti şi de consum?
Violeta Alexandru: Da. Oameni care au subliniat impactul pe care criza îl are asupra activităților și care ne solicită să-i avem în vedere pentru sprijinul guvernamental oferit.
Ludovic Orban: De acord.
Violeta Alexandru: Respectiv, în considerentul faptului că urmează rectificarea bugetară necesară pentru efectuarea plăților și pentru că solicitanții ne cer extinderea perioadei în care să depună aceste documente, vă solicit, doar cu câteva zile, o extindere a perioadei de depunere a documentelor, mai ales, mai ales pentru cei pe care îi includem astăzi.
Ludovic Orban: Doamna ministru, ordonanţa în prima ei formăm am adoptat-o acum două săptămâni şi...
Violeta Alexandru: Noi suntem gata să facem plățile, ne trebuie în schimb disponibilul să putem opera plăţile respective, dar pentru avocaţi, pe care îi introducem astăzi în reglementare, va trebui să le dăm câteva zile pentru...
Ludovic Orban: Bun. Deci categoriile care sunt introduse suplimentar, normal, dar în ceea ce priveşte celelalte categorii, nu sunt de acord, pentru că toţi au ştiut din timp şi au avut timp să formuleze, pentru categoriile noi, da.
Violeta Alexandru: Bun. Respectiv, clarificăm situația pensionarilor care încasează pensie, dar desfășoară și alte activități afectate în economie, și atât cu privire la clarificări.
Ludovic Orban: Bine.
Violeta Alexandru: Sunt, practic, nişte completări pentru a face posibil sprijinul nostru și către alte categorii afectate. Vă mulţumesc!
Ludovic Orban: Şi aici am mai discutat, pe măsură ce aplicăm, adevărul e că e un proces foarte amplu de cuprindere a măsurilor de sprijin pentru categorii atât de largi de cetăţeni şi e posibil să mai apară probleme în implementarea acestor măsuri, din cauza asta sunt deschis pentru îmbunătățiri, clarificări, simplificări de procedură, astfel încât să ajungă aceste forme de sprijin cât mai repede la oameni.
Violeta Alexandru: Vă dau toate asigurările, domnule prim-ministru, că suntem deschiși şi eu și colegii mei, domnul președinte Picu de la ANOFM, colega mea, doamna Corcheș, de la ANPIS, domnul Alin Ignat, pentru a primi orice semnal din societate referitor la anumite categorii pe care le-am putea cuprinde în acest pachet de măsuri pe care îl oferim. Aș profita de ocazie, cu permisiunea dvs., pentru a vă informa că suntem gata să facem primele plăți. S-a muncit enorm şi la ANOFM, şi la ANPIS și suntem gata să facem primele plăți deîndată ce avem disponibilul financiar să îl operăm.
Ludovic Orban: Nu, puteţi deja să faceţi plăţi, că aveţi disponibil în fondul de șomaj, până la rectificarea bugetară, și să aducem în completare transferurile de la bugetul de stat.
Violeta Alexandru: Dacă avem o dispoziţie în acest sens de la Ministerul Finanțelor. Noi avem totul pregătit pentru a efectua primele plăți. Pentru informarea dumneavoastră și a colegilor miniștri, situația arată în momentul acesta după cum urmează: sunt 56.170 de companii care, până la ora la care intram în ședință de guvern, au solicitat şomaj tehnic pentru un număr de 459.000 de angajați, respectiv peste 55.000 de cereri de la persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, sportivi care lucrează pe contract de activitate sportivă și alte categorii care desfășoară activități pe baza unor relații contractuale, altele decât contractele individuale de muncă care sunt acoperite de fondurile de la ANOFM. Ţinem situația sub control. Suntem foarte receptivi la toate semnalele pe care le primim din societate și vă voi informa în ce măsură sunt necesare alte completări, dacă ele apar.
Ludovic Orban: Vă mulțumesc, doamnă ministru. Domnule ministru, cu certificatele de situații de urgență?
Virgil Popescu: Domnule prim-ministru, este funcţional. Duminică facem o săptămână de când este funcțional. În dimineața aceasta, cât m-am uitat, erau emise peste 10.000 de certificate de situații de urgență. Nu avem absolut nicio problemă tehnică din punct de vedere al aplicației. Avem și linie telefonică dedicată, unde sunt colegi de-ai noștri de la Departamentul mediu de afaceri, care răspund permanent la telefon. Avem, credeţi-mă, mii de telefoane, de întrebări Reușim să îi învățăm despre acest lucru, cum să opereze și să le spunem la ce folosesc aceste certificate.
Ludovic Orban: Practic, acordarea certificatului se face pe online,  sută la sută?
Virgil Popescu: Online absolut tot, fără nicio intervenție din parte noastră, ca minister.
Ludovic Orban: Mulţumesc, domnule ministru. Cum stăm cu operaționalizarea schemei de ajutor pentru IMM, pentru capitalul de lucru și capitalul de investiții?
Florin Cîţu: Ieri am vorbit cu directorul general de la FNGCIMM. Ar trebui să fie făcut totul /.../. Am văzut că deja se fac contractele de publicitate cu televiziunile. Schema trebuie să fie funcţională în câteva zile. În acest moment cred că se înscriu băncile în schemă, au până luni băncile să se înscrie în schemă şi atunci...
Ludovic Orban: Şi practic, de când devine operaţional?
Florin Cîţu: Ar trebui să devină operaţional de săptămâna viitoare. Pentru IMM Invest.
Ludovic Orban: Am înţeles. Aici au fost întrebări la Consiliul Tripartit, de când devine operaţional.
Florin Cîţu: Operaţional devine săptămâna viitoare şi cealaltă măsură, cu amânarea ratelor la bancă, ştiţi foarte bine, de luni este operaţională şi la Ministerul Finanţelor Publice am creat un site, unde primim, de fapt, ne-am legat de aici, gov.ro, unde cetăţenii care au fost refuzaţi în demersul lor de o instituţie financiar-bancară pot să ne scrie, să ne spună motivaţia şi să vedem dacă instituţia respectivă a respectat sau nu normele de aplicare ale ordonanţei de urgenţă.
Ludovic Orban: Mi-am adus aminte, trebuie să mai clarificăm un lucru. Doamnă vice prim-ministru, vă rog să verificaţi - am primit observaţii că nu este foarte clar mecanismul de decontare pentru spaţiile în care acordăm servicii de cazare pentru medici între ture şi între gărzi şi nu ştiu, autorităţile locale, subiectul a fost prezent şi în discuţiile pe care le-am avut cu reprezentanţii autorităţilor locale şi ei ne-au solicitat clarificări. Aici părerea mea e că mecanismul trebuie să fie similar cu mecanismul de carantină, în care, practic, direcţiile de sănătate publică asigură decontarea cheltuielilor şi, de asemenea, trebuie prevăzute serviciile care se acordă cadrelor medicale în spaţiile acestea.
Raluca Turcan: Da, aşa este, incertitudinea apare din faptul că cei 70 de lei care sunt prevăzuţi pentru carantinaţi ca sumă alocată pentru mâncare, la medici, este interpretată, din punct de vedere legislativ, pentru că aceştia primesc indemnizaţia de hrană. Dar vom clarifica, astfel încât să se înţeleagă că întreaga sumă decontată pentru cei asimilaţi carantinaţilor este de 300 de lei şi se va plăti.
Ludovic Orban: Şi se va plăti de către DSP-uri.
Raluca Turcan: Exact. De acolo a apărut incertudinea, însă vom rezolva aspectul acesta.
Ludovic Orban: Dacă aveţi alte propuneri de introducere pe ordinea de zi.
Lucian Bode: Dle prim ministru, dacă îmi permiteţi.
Ludovic Orban: Da, dle ministru.
Lucian Bode: Bună ziua, dle prim ministru, stimaţi colegi.
Ludovic Orban: Poate închideţi Aeroportul Cluj, dle ministru, după ce am văzut astăzi la televizor. Deci e inadmisibil, directorul ăla, se încearcă... Am vorbit cu Consiliul Judeţean. Au avut două tentative de schimbare a acestui manager, care au fost oprite de instanţă. Dar eu cred că trebuie să luăm toate măsurile posibile. Aici, Ministerul de Interne trebuie să demareze imediat o anchetă. Este inadmisibil ce s-a petrecut acolo. Noi trebuie să folosim toate pârghiile pe care le avem, să îl tragem la răspundere pe managerul aeroportului. Nici măcar nu a informat Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă şi pe prefect privitor la aceste zboruri. Nu a luat nici o măsură privitoare la distanţarea fizică, privitoare la obligativitatea de asigurare a echipamentului de protecţie. I-am solicitat şi prefectului, personal, să demareze toate procedurile posibile pentru a-l trage la răspundere pe managerul de la Aeroportul Cluj. Şi nu asta mă interesează, mă interesează ca, în cazul care mai sunt astfel de curse, ele trebuie să fie notificate din timp. Aici, autorităţile locale, prefecturile unde există aeroporturi care se află în subordinea autorităţilor locale, trebuie să fie informate din timp şi trebuie să dispună conducerii aeroportului şi firmelor care trebuie să asigure transportul românilor care pleacă la munci sezoniere respectarea tuturor condiţiilor din ordonanţele militare. Vă ascult, dle ministru. 
Lucian Bode: Mulţumesc. Dle prim ministru, sunt întru totul de acord cu dvs., este inadmisibil ce s-a întâmplat astăzi la Cluj. Dintr-o bună intenţie a autorităţilor statului, reglementată prin ordonanţa militară la articolul 10, din păcate, s-a ajuns în situaţia în care instituţiile statului nu s-au implicat, instituţiile statului român, şi aici nu mă refer doar la aeroportul din Cluj. Este un lanţ de nereguli, este inadmisibil cum firme de recrutare personal au adus 1500 de oameni, i-au lăsat în parcarea aeroportului, în parcarea care nu aparţine de aeroport, aparţine de o firmă privată, concesionată la o firmă privată de către Consiliul Judeţean Cluj. Dacă vă uitaţi pe imagini, în interiorul aeroportului, procesarea acelor 1500 de oameni, de pasageri, s-a făcut regulamentar, cu păstrarea distanţei, dar 1500 de oameni într-o parcare, unul lângă celălalt, este inadmisibil ceea ce am văzut astăzi acolo şi din păcate, aceste imagini au făcut înconjurul lumii, ca să fim foarte clari. Şi atunci, ca să nu mai repetăm o astfel de situaţie, am transmis domnului ministru Vela o propunere de modificare a ordonanţei, prin următoarea ordonanţă militară, de modificare a articolului 10, astfel încât instituţiile statului român să aibă controlul pe tot ce înseamnă programarea acestor zboruri. Altfel, ei, cei care au comandat, şi mă refer la beneficiari, la cei din Germania, s-au adresat direct Eurocontrol, ei au făcut planul de zbor, l-au trimis către Romatsa, către Autoritate. Ei au respectat regulile din interiorul aeroportului, tot ceea ce s-a întâmplat, total în afara regulilor pe care noi le solicităm astăzi şi în fiecare zi să se respecte, s-a întâmplat în parcarea aeroportului. De aceea, o dată ce vom modifica articolul 10, cu un control riguros din partea statului român, aceste imagini nu le vom mai vedea.
Ludovic Orban: Păi, categoric, atunci trebuie introduse în ordonanţa militară obligaţii care trebuie să fie respectate de companiile de recrutare a forţei de muncă, care asigură deplasarea, contractele şi, după aceea, deplasarea muncitorilor români către ţările unde au contracte de muncă. Aici, trebuie făcută o anchetă fără milă, asta este ideea de bază, şi trebuie penalizaţi toţi cei care sunt responsabili de dezastru. Iar în ceea ce-l priveşte pe managerul aeroportului, este inadimisibil ca el să nu informeze Prefectura, Consiliul Judeţean, Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă. Era obligat să informeze, pentru că era obligaţia Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă de a dispune respectarea tuturor deciziilor şi a condiţiilor în care trebuia să se desfăşoare. Pentru că, dacă era informat, putea să dispună prezenţa jadarmilor acolo, puteau să împiedice, practic, aglomerările care s-au produs acolo datorită transportului organizat de companiile de recrutare, care probabil au avut contracte de transport cu diferite firme de transport, care habar n-aveau exact ce obligaţii au. Domnul ministru Vela.
Marcel Vela: Bună ziua, domnule prim-ministru, domnilor colegi. Cu privire la imaginile şi informatiile apărute în spaţiul public privind situaţia de la Aeroportul Internaţional "Avram Iancu" din Cluj, vă informez că la nivelul Serviciului regional de poliţie transporturi Cluj-Napoca a fost deschis un dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii prevăzute de art. 352 Cod Penal, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca. Codul Penal și art. 292 se referă la infracțiuni de zădărnicire a combaterii bolilor, în cauză fiind vizate persoanele aflate la organizarea acestei deplasări. 
În altă ordine de idei, aş dori să vă spun că este prematur să ne exprimăm la vinovăția unora sau a altora, mă refer la agenţii de recrutare sau la alte aspecte care țin de vinovăție, pentru că agențiile au venit în parcare cu oamenii din cauza organizării proaste a orarului de zbor și vă dau un exemplu: în această după-amiază au fost organizate 12 curse aeriene la ora 12:00, 13:00, 13:50, 14:00, 14:10 și tot așa, până la 22:00. Sunt cazuri, la 14:30, două curse. În concluzie, reprezentanții Autorității Aeronautice Romatsa şi Aeroportul din Cluj au organizat deficitar aceste zboruri, aducând în zona de proximitate a aeroportului viitorii pasageri la aceleași ore, motiv pentru care, în urma analizei anchetei din dosarul penal, vom exprima un punct de vedere oficial și autorizat împreună cu procurorul care se ocupă de acest caz.
Ludovic Orban: Mulţumesc, domnule ministru. Dacă mai aveți propuneri de introdus pe ordinea de zi?
Lucian Bode: Eu aveam o propunere pe ordinea de zi.
Ludovic Orban: Vă ascult, domnule ministru. 
Lucian Bode: Colaborăm îndeaproape cu Ministerul Afacerilor Interne pentru pentru a lămuri acest aspect și pentru a nu mai fi în astfel de situații niciodată, cum a fost cea de la Cluj. Domnule prim-ministru, vă rog să fiţi de acord să scoatem de pe ordinea de zi proiectul de hotărâre de guvern înscris la punctul 15, proiect de hotărâre de guvern privind modificarea datelor tehnic şi al valorii  la DN7.
Ludovic Orban: De acord!
Lucian Bode: Mulţumesc frumos! Şi vă propun, domnule prim-ministru, să fiţi de acord să introducem pe ordinea de zi suplimentară un proiect de hotărâre de guvern. Este vorba despre proiect de hotărâre de guvern de aprobare a bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2020 a Companiei Naționale Aeroporturi București.
Ludovic Orban: De acord!
Lucian Bode: Mulțumesc. 
Ludovic Orban: Alte propuneri.
Bogdan Aurescu: Domnule prim-ministru, dacă îmi permiteți.
Ludovic Orban: Da, domnule ministru.
Bogdan Aurescu: Vă rog să fiţi de acord cu introducerea pe ordinea de zi suplimentară a unui proiect de ordonanță de urgență pentru completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului numărul 11/2020 privind stocurile de urgență medicală, precum și unele măsuri aferente instituirii carantinei cu completările ulterioare. Avem toate avizele. Este vorba despre o prevedere care dă posibilitatea Ministerului de Externe să deconteze și alte cheltuieli decât cele care erau aprobate deja prin ordonanţă de urgenţă.
Ludovic Orban: Da, ştiu despre ce e vorba, domnul ministru. Mulțumesc mult! De acord.
Bogdan Aurescu: Dacă îmi permiteți aș vrea să mai spun două cuvinte despre ceea ce v-am informat mai devreme, despre cele patru zboruri pe care le vom primi mâine și poimâine din partea Guvernului Emiratelor Arabe Unite care vor aduce o donație din partea acestui guvern către Guvernul României, este o donaţie obţinută de Guvernul României, cu echipamente medicale, pe care le-a menționat de altfel și domnul ministru Tătaru, e vorba de cele 3 milioane de măști, 2,7 milioane de mănuși de examinare, 84.000 de mănuși de protecție, 37.000 de combinezoane, 20.500 de ochelari protecție şi aș vrea, cu această ocazie, dacă îmi permiteți, să exprim mulţumirile dvs. deosebite atât către guvernul din Emiratele Arabe Unite, cât şi către ambasadorul Emiratelor Arabe Unite la București, domnul Ahmed Abdulla Saeed Bin Saeed Almatrooshi, care a avut un rol excepțional în obținerea acestei donaţii foarte necesare pentru Guvernul României.
Ludovic Orban: Cu siguranță, normal. Chiar putem, când hotărâm de comun acord, să-l şi primim să-i exprimăm direct gratitudine noastră pentru acest ajutor de extrem de benefic şi de util. Mulțumesc, domnule ministru! Domnul ministru Ştefan.
Ion Ştefan: Domnule prim-ministru, vă rugăm să introduceți pe ordinea de zi ordonanța de urgență despre care ați vorbit și dumneavoastră cu privire la acordarea de sprijin persoanelor aflate în izolare.
Ludovic Orban: Mulţumesc! De acord. Deci e vorba de ordonanța prin care se clarifică mecanismul - e făcută cu Ministerul Muncii, da - se clarifică mecanismul prin care decontăm cheltuielile efectuate de autoritățile locale pentru susținerea persoanelor vulnerabile izolare la domiciliu, da? În regulă, de acord. Alte intervenții? Dacă nu mai sunt alte propuneri vă mulțumesc, mulțumesc mass-media,  celor care ne urmăresc!



 Răspundem cetăţenilor

qa

Una dintre întrebările frecvente este cea privind salarizarea diverselor categorii de personal. Astfel, Andrei din Bucureşti a vrut să ştie cum sunt calculate salariile...

Mai multe-->
Barbu CatargiuApostol  ArsacheNicolae KretzulescuMihail Kogalniceanu

Prim-miniștri în istorie

Galeria foștilor prim-miniștri ai României de-a lungul istoriei

  • Galerie foto

    Galerie foto

    Fotografii de la evenimentele şi activităţile publice la care participă prim-ministrul și cele de la Palatul Victoria

    Află mai multe
  • Comunicate de presă

    Comunicate de presă

    Cele mai recente comunicate de presă referitoare la activitățile desfășurate de prim-ministru şi de cabinetul Guvernului.

    Află mai multe
  • Guvernare

    Guvernare

    Situația politică dificilă cu care România se confruntă astăzi impune promovarea unui program de guvernare cu obiective pe termen scurt care să pregătească reformele necesare pentru modernizarea României în spirit european.

    Află mai multe
  • Posturi vacante

    Posturi vacante

    Lista posturilor vacante de funcționar public din cadrul autorităților și instituțiilor publice din România.

    Află mai multe
  • Cabinetul de miniștri

    Cabinetul de miniștri

    Prim-ministrul conduce Guvernul și coordonează activitatea membrilor acestuia, cu respectarea atribuțiilor legale.

    Află mai multe