Actualitate

Joi, 30 Ianuarie

Declarații susținute de premierul Ludovic Orban și de președintele CNIPMMR, Florin Jianu, după reuniunea conducerii Consiliului Național al Întreprinderilor Mici și Mijlocii din România

 

[Check against delivery]

 

Florin Jianu: Am avut astăzi o întâlnire cu domnul prim-ministru. Pentru noi, Consiliul Naţional al IMM-urilor, a fost de 30 de ani, de când există Consiliul Naţional al IMM-urilor, prima oară când un prim-ministru vine la o şedinţă de Board, ceea ce arată o aplecare asupra mediului de afaceri. Temele au fost extrem de diverse, de la problematica actuală a mediului de afaceri până la perspectiva în care mediul de afaceri vede România. Am stabilit că vom avea întâlniri trimestriale cu domnul prim-ministru, pe temele actuale ale României, dar şi pe perspective, aşa cum v-am spus, vom avea întâlniri punctuale cu fiecare dintre miniştri implicaţi pe tematica pe care noi am abordat-o. Domnule prim-ministru.

Ludovic Orban: După cum am declarat în perioada în care eram în opoziţie, şi anume, că voi fi la fel de deschis dialogului instituţional cu patronatele şi cu societatea civilă, de când sunt prim-ministru, sunt într-un dialog permanent. Încercăm să identificăm cele mai bune soluții pentru încurajarea investițiilor, pentru îmbunătățirea climatului de afaceri, pentru simplificarea administrativă, pentru generarea de programe care să stimuleze inițiativa economică, să stimuleze inovarea, cercetarea și dezvoltarea. Am avut o întâlnire extrem de interesantă, în care am discutat foarte multe probleme care țin de relația dintre mediul de afaceri și administrație, care țin de reglementări, de cele mai multe ori din legislația secundară, care creează frâne, bariere în inițiativa economică și în dezvoltarea mediului de afaceri, de la taxele de racordare care sunt practicate de furnizorii de utilități și care sunt sfidător de mari, până la simplificări care pot fi realizate, cum este o simplificare pe care am discutat-o, și anume, să nu mai pui angajatul să ia adeverinţă de muncă de la compania unde lucrează când se duce la Casa de Pensii şi la Casa de Sănătate, ci Casa de Pensii și Casa de Sănătate să îşi ia informațiile despre beneficiarul serviciului din Declarația 112, dacă este, care conține toate informațiile necesare. Deci, practic, să se ducă la baza de date a Ministerului Finanțelor şi să nu trimită omul pe drumuri, să genereze costuri pentru companii, să angajeze persoane care să elibereze niște adeverințe, care nu sunt necesare. Foarte multe alte lucruri am discutat, inclusiv, de exemplu, sigur, în urma incendiului de la Colectiv, s-a înăsprit legislația privind avizarea din punct de vedere al incendiilor, numai că de acest lucru au profitat foarte mulți angajați din ISU, care amână la calendele grecesti și care pun condiții inacceptabile pentru avizarea noilor construcții, creând o frână în ceea ce privește construcția, realizarea de investiții importante, care, fiind întârziate, practic, pierde comunitatea, nu se încep afacerile, nu își găsesc locuri de muncă foarte mulți oameni, lucrurile acestea întâmplându-se în foarte multe județe care nu au un nivel ridicat de dezvoltare. Am discutat de situația porturilor dunărene, de posibilitatea de a transfera către autoritățile locale anumite porturi. Aici am spus că îmi trebuie transmise în administrarea autorităţilor locale, decât acolo unde există într-adevăr proiecte, care au o finanţare care să ducă într-adevăr la un management îmbunătăţit al portului şi la investiţii care să crească traficul în port şi să creeze un stimul pentru dezvoltarea economică. Aş putea să vă vorbesc foarte mult. Au fost două ore extrem de interesante, inclusiv pentru mine. Am luat câteva decizii, în prima ședinţă de guvern din nou voi solicita miniștrilor să organizeze cu foarte multă meticulozitate dialogul social, să își constituie sau să întrunească periodic Consiliul consultativ cu mediul de afaceri, de asemenea Consiliul pentru dialog social. De asemenea, am stabilit să avem o periodicitate a întâlnirilor noastre, să urmărim realizarea unor lucruri care sunt utile, sunt benefice pentru mediul de afaceri, care să mai reducă din birocrație, din frânele acestea introduse în cale inițiativei economice și, evident, să dezvoltăm parteneriate public-privat inclusiv în derularea unor programe guvernamentale, inclusiv în derularea unor programe care beneficiază de fonduri europene, în care evindent expertiza mediului de afaceri, care este constituit în organizații patronale, să fie folosită pentru o absorbție mai benefică a fondurilor europene.

Reporter: Domnule premier, astăzi a fost depusă moţiunea de cenzură. Pe hârtie, s-ar strânge deja 233 de voturi. Sunteţi pregătit să plecaţi? Sunteţi pregătit să fiţi interimar?

Ludovic Orban: Aşteptăm votul la moţiunea de cenzură. Suntem pregătiţi pentru orice situaţie. Cei care depun moţiunea sunt niște oameni politici și care și-au dat măsura lipsei de valoare prin modul în care au guvernat în ultimii trei ani. În ceea ce mă privește pe mine, indiferent de deznodământul moțiunii de cenzură, noi ne continuăm activitatea și mai ales ne îndreptăm spre obiectivul care îl avem, și anume, acela de a câștiga alegerile astfel încât să asigurăm o guvernare stabilă, solidă, cu o susținere parlamentară puternică la nivelul Parlamentului, astfel încât să putem să punem în practică toate proiectele de care are nevoie România astăzi.

Reporter: Parlamentarii PNL cum vor vota la moţiune?

Ludovic Orban: Categoric, vor vota împotrivă.

Reporter: Şi dacă proiectul totuși este aprobat, moțiunea nu trece, dar proiectul este aprobat, dar Curtea Constituțională ia o decizie precum cea de ieri și proiectul alegerilor în două tururi...

Ludovic Orban: Aș vrea să mai dau o explicație. Indiferent ce a decis Curtea, eu cred că trebuie să îmi spun punctul de vedere, și oamenii trebuie să știe acest punct de vedere. În ceea ce privește legea pe care ne-am angajat răspunderea, era o lege de corectare a unui act normativ, adoptat de guvern, sub formă de ordonanță de urgență - este vorba de Ordonanța de Urgență nr. 51. Repet, era o ordonanță de urgență. Nu era în Parlament o lege care să fi fost inițiată de parlamentari, nu am afectat în niciun fel dreptul de legiferare al Parlamentului, ci am corectat un act normativ care a fost emis de guvern prin ordonanță de urgență și care era obligatoriu de corectat, pentru că poate alții pot să stea cu mâinile încrucișate în timp ce românii au probleme, eu nu sunt așa. Nu puteam să stau să asist nepăsător la faptul că sunt copii care nu se duc la școală pentru că nu li se mai decontează naveta! Nu puteam să stau nepăsător la situația creată prin Ordonanța 51, în care, în ciuda reglementărilor europene pe care trebuia să le respectăm, să le punem în practică, s-au amânat până în 2023 licitațiile pentru trasee, menținându-se în trafic o mulțime de rable și de hârburi care nu mai respectă sub nicio formă obligațiile minime de siguranță, de confort care ar fi fost obținute prin intermediul licitării traseelor și prin condițiile care sunt puse ca urmare a regulamentului european, în procedurile de licitație. Deci, noi am corectat ordonanță de urgență pe care Parlamentul s-a văzut foarte clar că nu a avut capacitatea să o corecteze prin dezbateri parlamentare. Doi, în ceea ce privește al doilea proiect de lege, din nou readuc aminte, ca oamenii să știe, să fie foarte clar, proiectul de lege pe care ne-am angajat răspunderea cuprindea inițial trei modificări la legile justiție: prorogarea termenului de intrare în vigoare pentru pensionarea anticipată a magistraților; trecerea de la completele de 2 la completele de 3 și, evident, mărirea vârstei necesare de la 2 ani la 4 ani pentru a putea da examen la Institutul Național de Magistratură. Parlamentul a adoptat prorogarea termenelor pe primele două puncte care erau în proiectul nostru de lege și noi le-am retras. Normal că am respectat decizia Parlamentului, care a votat legea. În schimb, al treilea punct care a rămas, l-am păstrat tocmai pentru faptul că Parlamentul nu a adoptat, prin legea pe care a adoptat-o, această prorogare de termen. Deci, aici se folosește argumentul că era o lege în dezbatere; este un fake news, este o minciună gogonată. Ceea ce a fost în dezbaterea parlamentului și a fost aprobat de parlament noi am scos din proiectul de angajare a răspunderii și nu am păstrat decât ceea ce nu a fost adoptat de parlament, aici existând amendament, care a fost depus de PNL și USR, din câte țin minte, și care a fost respins de majoritatea parlamentară. Deci, nu există, după părerea mea, nu stă în picioare acest argument că este neconstituțional pentru că era o lege în dezbaterea parlamentului, că nu era o lege în dezbaterea parlamentului, ci, dimpotrivă, parlamentul a respins reglementarea pe care noi am dorit-o. În ceea ce privește legea alegerilor, alegerea primarilor în două tururi, de trei ani de zile PNL a depus un proiect de lege de alegere a primarilor în două tururi. De trei ani de zile, parlamentul, majoritatea roșie din parlament refuză dezbaterea și adoptarea, supunerea la vot a proiectului de lege. Deci, aici este un refuz clar al majorității parlamentare de a dezbate și de a adopta un proiect de lege. De trei ani de zile! Ultima șmecherie pe care a făcut-o, pe care v-am explicat-o, a fost pe data de 23 decembrie: Birourile Permanente reunite, încălcând grosolan regulamentul ședințelor comune, au prelungit cu trei luni de zile activitatea unei comisii parlamentare care își încheiase activitatea pe 19 decembrie, iar prelungirea activității nu putea să o facă decât plenul Camerelor reunite, nu Birourile Permanente reunite. Au vrut să îngroape acest proiect de lege, pentru că știau foarte clar că există posibilitatea de a boicota lucrările acestei comisii, astfel încât să nu mai intre în plenul Camerei Deputaților proiectul de lege, astfel încât să se ajungă la vot. Cum să nu mă gândesc că este perfect constituțională și legitimă angajarea răspunderii din partea guvernului, în condițiile în care majoritatea parlamentară refuză adoptarea unui proiect de lege care a fost înaintat în urmă cu aproape trei ani de zile?

Reporter: Cu toate acestea, decizia CCR trebuie respectată. Ce veți face dacă /…/?

Ludovic Orban: Avem soluții. La fiecare situație, avem soluții. Fie ordonanță de urgență, fie generarea unei presiuni suplimentare pe o Cameră sau alta a Parlamentului, sau pe ședințele reunite, fie adoptarea lor atunci când vom avea o majoritate consolidată după alegeri.

Reporter: Am o altă întrebare legată de ministrul sănătății. Au apărut în spațiul public niște documente care arată că ar fi angajat al unei clinici private. Știați de această situație?

Ludovic Orban: Cum să nu ?

Reporter: Și vi se pare... Este un conflict de interese acolo?

Ludovic Orban: Deci, domnul ministru al sănătății operează sâmbătă și duminică. În loc să se ducă în vacanțe, să se ducă la munte, să își petreacă timpul, operează, pentru că este un doctor renumit, este un medic care este căutat de pacienți. Pacienții care sunt operați de el își exprimă în mod expres solicitarea de a fi operați de domnul doctor Victor Costache. Evident că, pentru a putea opera, era necesar un contract. Contractul, în schimb, e la o sumă minimă, la cât e plătit...

Reporter: Este la 20.512 lei brut lunar.

Ludovic Orban: Da, asta înseamnă o sumă care este la nivelul... Nu putea să opereze fără să fie angajat.

Reporter: Este conflict de interese, domnule, potrivit ANI.

Ludovic Orban: Potrivit cui?

Reporter: Celor de la Agenția Națională de Integritate

Ludovic Orban: Când a declarat ANI conflict de interese?

Reporter: Dacă ne uităm pe legea ANI. Cei de la ANI au primit aceste documente; poate urmează.

Ludovic Orban: Stimată doamnă, deci, în ceea ce îl privește pe domnul ministru, domnul ministru a consultat ANI, din ceea ce știu eu, și a existat un răspuns că nu există un conflict de interese.

Reporter: Nu le-a transmis și documentul cu suma...

Ludovic Orban: Dacă ar fi existat un conflict de interese, cel mai probabil acest conflict de interese ar fi fost declarat până astăzi. Repet, faptul că domnul ministru Victor Costache are un contract de muncă, se datorează faptului că domnul ministru Victor Costache, în zilele de sâmbătă și duminică, operează. Și operează pentru că acest lucru este solicitat de pacienți, în mod expres, să fie operați de ministrul Victor Costache. Nu văd niciun fel de conflict între poziția de ministru pe care o are și faptul că el operează în continuare ca medic.

Reporter: Este un conflict, că el lucrează la privat, nu lucrează la stat, domnule premier.

Ludovic Orban: Acest lucru nu îl stabiliți dumneavoastră, ci îl stabilește o instituție a statului care se numește ANI. Până când ANI nu se pronunță în acest sens, considerăm că situația în care se găsește domnul ministru este cât se poate de legală.

Reporter: Dar ordinele de ministru în care facilitează accesul unor clinici la care domnul Costache lucrează, în calitate de medic, cum spuneați dumneavoastră, la privat vi se par normale, domnule premier? Că sunteți coordonator.

Ludovic Orban: Domnul ministru Costache, prin inițiativele pe care le-a avut, a rezolvat lucruri care trebuiau rezolvate de mult. Am să vă dau numai un exemplu, legat de medicii rezidenți: a permis medicilor rezidenți să își facă stagiatura și în alte spitale decât spitalele care erau dedicate, legate de universități - spitale care sunt administrate de consiliile județene, spitalele private, spitalele din rețeaua militară - și a făcut un lucru foarte bun. Ceea ce vrea să facă...

Reporter: Domnule premier, vorbesc concret de o clinică din Sibiu, unde domnul Costache lucrează.

Ludovic Orban: Ceea ce vrea să facă astăzi, ceea ce vrea să facă prin intermediul modificării la lege, și anume, să permită ca programele de sănătate să fie derulate și prin intermediul spitalelor private, după părerea mea este cât se poate de corect, pentru că destinatarul unui program de sănătate nu este spitalul, ci pacientul. Iar pacientul are dreptul să își aleagă la ce unitate medicală beneficiază de serviciile medicale de care are nevoie și la care are dreptul, prin programele de sănătate.

Reporter: Vi se pare normal ca, prin ordin de ministru, să modifice criteriile legale, astfel încât să se încadreze și această clinică la care lucrează domnul Costache?

Ludovic Orban: V-aș sfătui pe dumneavoastră să îi adresați aceste întrebări domnului ministru.

Reporter: Sunteți coordonatorul lui, motiv pentru care vă adresez dvs.

Ludovic Orban: Deci, v-aș sfătui să îi puneți aceste întrebări, că efectiv nu vă pot răspunde, pentru că, neavând un ordin al ministrului pe care să îl compar...

Reporter: Dar ați discutat cu dumnealui?

Ludovic Orban: Eu discut exact toate lucrurile importante care trebuie să ducă la îmbunătățirea, la creșterea calității serviciilor medicale oferite în sistemul de sănătate public din România, și deja se văd efectele…

Reporter: Luați în calcul schimbarea domnului Costache, având în vedere aceste probleme de integritate?

Reporter: Sau există şi alte excepţii? Adică este normal ca un ministru să aibă și contracte în privat atâta timp cât ia și salariul de la stat? Asta nu înțelegem noi de fapt.

Ludovic Orban: Atâta timp cât nu este interzis de lege înseamnă că este normal.

Reporter: Este un conflict de interese, din moment ce modifică o serie de ordine de ministru.

Ludovic Orban: Asta aveţi dumneavoastră capacitatea să trageți această concluzie?

Reporter: Cred că este o capacitate de bun simţ, având în vedere documentele publicate astăzi de cei de la libertatea.ro.

Ludovic Orban: Nu ştiu de ce vă bazaţi...

Reporter: Sunt documente oficiale.

Ludovic Orban: Domnul ministru e la dispoziţia dumneavoastră, nu cunosc aceste documente şi mai ales veridicitatea acestor documente ; întâi trebuie verificat dacă documente care sunt publicate pe anumite canale pe care le cunoaştem sunt într-adevăr autentice, sunt reale, oricând domnul ministru este la dispoziţia mass-media şi a opiniei publice, pentru a face toate clarificările necesare.

Reporter: Veţi discuta cu el ca să clarificaţi dumneavoastră cu el această situație?

Ludovic Orban: Cu siguranţă că discut toate lucrurile importante care ţin de măsurile care trebuie luate de Ministerul Sănătăţii şi de Guvern, repet, care să aibă efecte benefice asupra cetăţenilor români şi asupra sănătăţii.

Reporter: Luaţi în calcul schimbarea lui, având în vedere aceste probleme de natură de integritate, care planează asupra lui?

Ludovic Orban: Nu. Atâta timp cât nu există lucruri foarte clare care într-adevăr să ducă la o astfel de decizie, atâta timp cât nu există motive, cum să iau în calcul aşa ceva? De ce ? Pentru că vrea unul sau altul?

Reporter: Roşia Montană în Patrimoniul UNESCO, s-a trimis acea scrisoare? Mai e puţin până la termen.

Ludovic Orban: E în analiză. Păi mai e, încă nu s-a terminat.

Reporter: Domnul ministru Cîţu propunea supraimpozitarea pensiilor speciale dacă legea pică la CCR. Aţi discutat în guvern o astfel de posibilitate?

Ludovic Orban: Când vom lua deciziile, le vom face publice. La revedere!

 



 Răspundem cetăţenilor

qa

Una dintre întrebările frecvente este cea privind salarizarea diverselor categorii de personal. Astfel, Andrei din Bucureşti a vrut să ştie cum sunt calculate salariile...

Mai multe-->
Barbu CatargiuApostol  ArsacheNicolae KretzulescuMihail Kogalniceanu

Prim-miniștri în istorie

Galeria foștilor prim-miniștri ai României de-a lungul istoriei

  • Galerie foto

    Galerie foto

    Fotografii de la evenimentele şi activităţile publice la care participă prim-ministrul și cele de la Palatul Victoria

    Află mai multe
  • Comunicate de presă

    Comunicate de presă

    Cele mai recente comunicate de presă referitoare la activitățile desfășurate de prim-ministru şi de cabinetul Guvernului.

    Află mai multe
  • Guvernare

    Guvernare

    Situația politică dificilă cu care România se confruntă astăzi impune promovarea unui program de guvernare cu obiective pe termen scurt care să pregătească reformele necesare pentru modernizarea României în spirit european.

    Află mai multe
  • Posturi vacante

    Posturi vacante

    Lista posturilor vacante de funcționar public din cadrul autorităților și instituțiilor publice din România.

    Află mai multe
  • Cabinetul de miniștri

    Cabinetul de miniștri

    Prim-ministrul conduce Guvernul și coordonează activitatea membrilor acestuia, cu respectarea atribuțiilor legale.

    Află mai multe