Actualitate

Marți, 28 Ianuarie

Discursul premierului Ludovic Orban la lansarea proiectului "Comprehensive redesign of the licensing system in Romania"

Galerie foto

[Check against delivery]

Ludovic Orban: Bună ziua! Mă bucur că există o instituție în România, și mai ales Consiliul Concurenței, care, de regulă, e un fel de bau-bau pentru mediul de afaceri, că o instituție precum Consiliul Concurenței, care se implică în realizarea unui astfel de proiect, care este clar un proiect în favoarea dezvoltării, un proiect prin care să se identifice bariere administrative, bariere care pot să izvorască din reglementări sau uneori nu din reglementări, ci din obișnuințe, cutume care există în interiorul entităților publice. Cu siguranță, acest proiect este unul care vine în întâmpinarea obiectivelor noastre legate de relația dintre Guvern, administrație, pe de o parte, și mediul de afaceri, de cealaltă parte. Moștenim o situație care trebuie schimbată în bine, în care mediul de afaceri a fost tratat de multe ori de pe poziții de forță, atât prin reglementările care au fost adoptate fără niciun fel de consultare, fără niciun fel de timp necesar pentru a permite companiilor să se adapteze la aceste reglementări, reglementări care de multe ori au creat perturbări majore în diferite domenii de activitate și au afectat negativ foarte multe afaceri în România.

Mulțumim Consiliului Concurenței care, în colaborare cu DG REFORM și cu OECD susțin acest proiect. Este un proiect necesar pentru România și noi ni l-am fi dorit să se fi finalizat ieri, dacă este posibil. Și astăzi, chiar dacă e mai simplu să te duci la Registrul Comerțului și durează mai puțin să te înregistrezi ca firmă, dacă te duci în schimb să îți iei certificat de plătitor de TVA, nu ai nicio garanție că primești acest certificat de plătitor de TVA și, mai ales, nu știi ce trebuie să faci ca să poți să îndeplinești condițiile de a primi acest certificat de plătitor de TVA. De asemenea, te trezești că îți retrage acest certificat Ministerul Finanțelor fără nicio explicație și te trezești brusc că nu mai poți să faci afaceri, că, neavând certificatul de plătitor de TVA, nu ai posibilitatea de a încasa TVA.

Problema cea mai mare pe care o avem este clar legată de numărul mult prea mare de avize, licențe, autorizații și alte categorii de permise, să spun, acordate de administrație. Pe de o parte, e numărul foarte mare, pe de altă parte, faptul că nu există nicio reglementare internă în instituțiile, autoritățile care eliberează aceste autorizații, avize ș.a.m.d. privitor la viteza de obținere a acestor categorii de documente necesare pentru business, adică, pur și simplu, e la bunul plac și la cheremul unor conducători de instituții publice sau unor funcționari care se mișcă cu încetinitorul și care, până nu sunt căutați personal, nu plimbă hârtiile de pe biroul lor, astfel încât să soluționeze problemele care sunt necesare. Sigur că noi avem o preocupare mai demult legată de subiectul acesta, pot să vă spun ca a fost adoptată de curând o propunere legislativă inițiată de un parlamentar liberal și, evident, cu sprijinul PNL, privind simplificarea procedurilor de obținere a documentațiilor de urbanism, certificate de urbanism, autorizații de construcții. Sigur că e greu de pus în practică, pentru că acolo ne vom izbi în continuare de toți avizatorii, cei 27-28 de avizatori care erau implicați în procesul de emitere a autorizației de construcție, sigur, că o să ne izbim în continuare de bunul plac sau poate de subiectivismul unor decidenți de la nivel local sau de la nivel județean. Cu siguranță, această lege va trebui întărită de o puternică voință manifestată de Guvern, pentru a putea fi aplicată și pentru a se putea respecta prevederile prevăzute în acest proiect de simplificare și reducere a termenelor de eliberare a documentațiilor de urbanism, certificate de urbanism, autorizații de construcție. Sunt multe alte proceduri... menționa distinsul vorbitor anterior despre câte autorizații și avize ai nevoie ca să deschizi un restaurant. Nu e vorba numai pentru un restaurant, orice încerci să deschizi în România, trebuie să ciocănești la nu știu câte uși și niciodată nu știi foarte bine ce trebuie, adică ce documente trebuie să depui, multe alte documente. Mi-a arătat, de exemplu, un distins manager al unei companii străine formularul A1, nu știu dacă știți ce e formularul A1 - rezidenții care lucrează, ca să poată să plece din țară, trebuie să completeze un formular numit A1, care în alte țări se eliberează rapid, printr-o simplă cerere în care sunt menționate câteva date. La noi, mi-a arătat un dosar care cuprindea 60 de pagini, în care te miri de ce nu l-a întrebat care este arborele genealogic al fiecărui angajat străin. Dar sunt 'n' astfel de situații, nu zic. De exemplu, procedurile de acces pe piața muncii din România pentru angajați din țări din afara Uniunii Europene. Noi, teoretic, am stabilit un plafon de 30.000, unul din acesta, dar durează, de exemplu, procedurile extrem de mult, de ordinul a 6-9 luni de zile până se procesează niște cereri extrem de simple care ar putea fi rezolvate într-un termen mult mai scurt.

Sunt convins că acest proiect va identifica, practic, pe toate filierele, să spun, interacțiunii între mediul de afaceri, că întotdeauna mediul de afaceri vrea să facă ceva, întreprinzătorul vrea să construiască ceva, întreprinzătorul vrea să genereze o activitate nouă, vrea să dea drumul la o inițiativă economică, trebuie toate aceste, să spun, proceduri de interacțiune fișate și analizate cu maximă seriozitate, care sunt necesare, care nu sunt necesare, la cele care nu sunt necesare, clar, trebuie eliminate procedurile, iar  la celelalte proceduri care sunt, să spun, necesare, izvorâte din experiența conlucrării, să se deruleze niște termene rezonabile, care să fie reglementate și care să permită întreprinzătorului ca, în cazul în care nu i se rezolvă problema în termenul solicitat, să poată să meargă în continuare înainte, considerându-se că de fapt i-a fost aprobată cererea.

Aș mai spune câteva cuvinte, sigur, nu face obiectul proiectului dumneavoastră, dar cred că trebuie restructurate un pic în România și instituțiile de control și, mai ales, filozofia controlului, pentru că din păcate, foarte mult timp, foarte mulți bani, foarte multă energie este consumată de întreprinzător tocmai pentru a răspunde diferitelor controale care se fac, evident, tot în baza unor proceduri de avizare care permit ulterior să vină Poliția Locală, de exemplu, la orice întreprinzător, să verifice nu știu ce prostie sau care să permită nu știu cărui organ de control care nu are nicio legătură cu subiectul, să vină, să pună presiune periodic pe omul de afaceri în dorința de a găsi ceva de care să se lege pentru a putea să determine întreprinzătorul la o atenție sau la, cum să zic... în fine, nu mai intrăm în detalii.

Vom sprijini acest proiect, să nu aveți niciun fel de emoție! Acest proiect este absolut necesar, iar obiectivul nostru este ca într-un timp cât mai scurt să reușim această identificare și eliminare a tuturor barierelor administrative în calea inițiativei economice private, indiferent că această inițiativă economică este realizată de un cetățean român sau că este realizată de un cetățean sau de o firmă străină, pentru că nu există dezvoltare fără inițiativă economică, iar într-o țară în care afacerile merg bine, evident, că fiecare om are o oportunitate suplimentară de a putea să se realizeze în viață. Mulțumesc!



 Răspundem cetăţenilor

qa

Una dintre întrebările frecvente este cea privind salarizarea diverselor categorii de personal. Astfel, Andrei din Bucureşti a vrut să ştie cum sunt calculate salariile...

Mai multe-->
Barbu CatargiuApostol  ArsacheNicolae KretzulescuMihail Kogalniceanu

Prim-miniștri în istorie

Galeria foștilor prim-miniștri ai României de-a lungul istoriei

  • Galerie foto

    Galerie foto

    Fotografii de la evenimentele şi activităţile publice la care participă prim-ministrul și cele de la Palatul Victoria

    Află mai multe
  • Comunicate de presă

    Comunicate de presă

    Cele mai recente comunicate de presă referitoare la activitățile desfășurate de prim-ministru şi de cabinetul Guvernului.

    Află mai multe
  • Guvernare

    Guvernare

    Situația politică dificilă cu care România se confruntă astăzi impune promovarea unui program de guvernare cu obiective pe termen scurt care să pregătească reformele necesare pentru modernizarea României în spirit european.

    Află mai multe
  • Posturi vacante

    Posturi vacante

    Lista posturilor vacante de funcționar public din cadrul autorităților și instituțiilor publice din România.

    Află mai multe
  • Cabinetul de miniștri

    Cabinetul de miniștri

    Prim-ministrul conduce Guvernul și coordonează activitatea membrilor acestuia, cu respectarea atribuțiilor legale.

    Află mai multe