Actualitate

Miercuri, 22 Ianuarie

Declaraţii ale premierului Ludovic Orban la începutul întâlnirii cu reprezentanții mediului de afaceri și ai structurilor asociative

Galerie foto

[Check against delivery]

Ludovic Orban: Sărut mâna! Bună ziua! Mulțumesc că ați răspuns invitaţiei noastre de a participa la această dezbatere. Principalul subiect al dezbaterii este legat de exerciţiul financiar multianual 2021-2027 şi de gândirea pe care o propunem, privitor la fondurile europene pe perioada de programare respectivă, evident ţinând cont că n-avem încă garanţia unui buget aprobat, dar există propuneri de buget şi există câteva linii directoare, care sunt stabilite la nivel european şi, în funcţie de aceste elemente, noi am pregătit o gândire pe care o avem legată de utilizarea fondurilor europene în 2021-2027, pe care o supunem dezbaterii publice.

Am avut o primă consultare cu reprezentanții, cu specialiștii formațiunilor politice reprezentate în Parlament, în care le-am prezentat această gândire pe care o avem. Acum avem consultarea cu mediul de afaceri și vă așteptăm să fiți extrem de prezenți și să interacționați cu noi și să ne dați idei de îmbunătățire a propunerilor pe care noi le-am formulat. Sigur, vom continua consultări cu asociații profesionale, cu zona sindicală, astfel încât să avem punctele de vedere ale tuturor partenerilor sociali, pentru a încerca să avem o gândire care să ne permită o utilizare cât mai eficientă a fondurilor europene pe care le va avea România la dispoziție.

Sigur că aici sunt câteva lucruri noi față de exercițiul financiar multianual 2014-2020. Există o orientare strategică a Comisiei Europene pentru obiectivul numărul unu, și există o concentrare tematică, așa se numește în limba chineză, de 35%, adică, practic, vor să aloce din FEDR 35% pentru obiectivul numărul unu, care înseamnă specializare inteligentă, inovare, cercetare, soluții inteligente, SmartCity, digitalizare și, practic, va fi un domeniu în care vom avea la dispoziție resurse financiare semnificative pentru care va trebui să pregătim toți posibilii beneficiari, chiar să generăm un sistem de pregătire a proiectelor, astfel încât să avem capacitatea să utilizăm aceşti bani, care sunt destul de mulţi la dispoziţie.

De asemenea, noua linie politică a Comisiei Europene, care este manifestată prin Green Deal, va genera provocări la care va trebui să ne adaptăm. De asemenea, va genera și niște resurse financiare. Să vedem de unde vor veni ele, pentru că încă e o dezbatere amplă la nivelul Uniunii Europene, dacă acești bani vor fi luați de la coeziune sau dacă, pentru obiective noi, vor fi generate noi surse de finanțare. La ora actuală nu există o decizie luată.

Evident, este un meci între statele net donatoare și statele, să spun, beneficiare, că nu se știe cum se va tranșa această dispută. Sigur că obiectivul nostru este să nu afectăm Fondurile de Coeziune, de asemenea, să menținem finanțarea pentru agricultură, pentru că România este a şasea ţară ca potențial agricol. Aici ne-am şi stabilit, ca obiectiv, să milităm pentru convergență, adică creșterea prețurilor la hectar la un nivel cât mai apropiat de nivelul mediu, astfel încât să creștem competitivitatea fermierilor din România.

De asemenea, va trebui să alocăm inteligent resursele și pentru pilonul II din FEADR și anume, practic, partea de procesare, pentru că, din păcate, la ora actuală, România are o structură a exporturilor în care aproape 70% sunt cereale vrac şi animale vii. Or, aici, în timp ce importurile sunt cu totul și cu totul o altă structură, cea mai mare parte sunt produse procesate. De multe ori, noi exportăm grâu și primim cocă congelată, adică o prelucrare primară.

În ceea ce privește Green Deal, sigur că stabilirea obiectivelor extrem de ambițioase la nivel european, și anume de a realiza o reducere a emisiilor de dioxid de carbon de 55% până în 2030 și de-a asigurat neutralitate până în 2050, va crea niște efecte asupra tuturor domeniilor economiei în care, practic, sunt industrii care generează emisie de dioxid de carbon și aici va trebui să încercăm să obținem resurse, pentru a putea să ne atingem obiectivele; pentru că, cel puțin în domeniul energetic, există riscul să pierdem până la 40% din capacitatea de producere, dacă ei vor considera combustibilii fosili ca neutilizabili. Oricum, cărbunele este condamnat ca resursă energetică, iar aici, gândirea pe care trebuie să o avem, trebuie să o avem pe termen nu foarte lung, adică aproximativ orizontul 2030, să găsim soluții de producere a energiei care să diminueze emisiile de gaze care generează efectul de seră. Sigur că o prezentare mai detaliată o va face domnul Ioan Marcel Boloș, ministrul fondurilor europene, cu gândirea noastră pe diferite tipuri de programe, o regândire a arhitecturii instituţionale față de ce avem astăzi, printre... propunem înființarea a trei autorități de management și, de asemenea, descentralizarea absorbției fondurilor pe agenții de dezvoltare regională, unde, practic, se vor înființa autorități, vor funcționa autorități de management aferente fiecărei agenții de dezvoltare regională, pentru a simplifica procedura de absorbție pe dezvoltarea regională.

Sigur că avem o alocare, în continuare, foarte importantă, din Fondul Social European, care este destinată spre măsuri active către forța de muncă, care este destinată către combaterea efectelor sociale, ale diferitelor măsuri. Sigur că aici noi ne-am dori să putem să utilizăm resurse și în investiții, în infrastructura socială. Din păcate, nu cred că această solicitare a noastră va fi acceptată la nivelul Comisiei Europene.

Noi ne dorim o creştere a flexibilităţii între fondurile europene, pentru că trebuie să vă spun că pe infrastructură, după cum arată propunerile, că sunt mai multe propuneri de buget al Uniunii, suma pe care o vom putea aloca către infrastructura de transport nu cred că va depăși 4,5 miliarde, iar asta înseamnă că doar o parte din acești bani se pot duce către obiective noi de investiții, pentru că în condițiile fazării, mai avem proiecte începute acum, Sibiu-Pitești, de exemplu, autostrada de centură a Bucureștiului, drumul expres Craiova-Pitești pe care va trebui să le fazăm, pentru că nu pot fi terminate toate tronsoanele până la finalul acestui exercițiu financiar, chiar cu regula N+3, și atunci o parte din banii pe care îi vom obține pe infrastructura de transport o să fie folosiți pentru fazări și doar cele... restul, nu toată suma de 4,5 miliarde va fi disponibilă pentru finanțarea de proiecte de infrastructură noi. Mă opresc aici cu expunerea.

Veți primi din partea Ministerului Fondurilor Europene structura, cum am gândit-o pe fiecare program, cu măsurile specifice, cam ce ne dorim noi să finanțăm din fonduri europene. Suntem preocupați și de finanțarea educației și de finanțarea... nu numai, să spun, educației în general, de finanțarea învățământului tehnic și profesional, pentru că este clar, la ora actuală, pe piața muncii există o nevoie extrem de mare de mână de lucru, în special mână de lucru calificată și unul dintre obiectivele principale pe care le avem în cadrul programului de guvernare este, practic, relansarea învățământului profesional și tehnic.

Sigur, un pilon al relansării îl constituie sistemul dual, adică parteneriatele dintre mediul de afaceri și unitățile de învățământ, dar sunt foarte multe zone ale țării unde nu există parteneri economici care să poate să asigure modernizarea, viabilizarea, asigurarea instructorilor pe meserii pentru școlile profesionale și pentru liceele tehnologice, și acolo, în mod evident, va trebui să folosim resurse europene pentru a putea îmbunătăți calitatea educației, zona învățământului tehnic și profesional. Mă opresc aici. Mulțumim mass-media.



 Răspundem cetăţenilor

qa

Una dintre întrebările frecvente este cea privind salarizarea diverselor categorii de personal. Astfel, Andrei din Bucureşti a vrut să ştie cum sunt calculate salariile...

Mai multe-->
Barbu CatargiuApostol  ArsacheNicolae KretzulescuMihail Kogalniceanu

Prim-miniștri în istorie

Galeria foștilor prim-miniștri ai României de-a lungul istoriei

  • Galerie foto

    Galerie foto

    Fotografii de la evenimentele şi activităţile publice la care participă prim-ministrul și cele de la Palatul Victoria

    Află mai multe
  • Comunicate de presă

    Comunicate de presă

    Cele mai recente comunicate de presă referitoare la activitățile desfășurate de prim-ministru şi de cabinetul Guvernului.

    Află mai multe
  • Guvernare

    Guvernare

    Situația politică dificilă cu care România se confruntă astăzi impune promovarea unui program de guvernare cu obiective pe termen scurt care să pregătească reformele necesare pentru modernizarea României în spirit european.

    Află mai multe
  • Posturi vacante

    Posturi vacante

    Lista posturilor vacante de funcționar public din cadrul autorităților și instituțiilor publice din România.

    Află mai multe
  • Cabinetul de miniștri

    Cabinetul de miniștri

    Prim-ministrul conduce Guvernul și coordonează activitatea membrilor acestuia, cu respectarea atribuțiilor legale.

    Află mai multe