Actualitate

Vineri, 03 Iunie

Participarea premierului Dacian Cioloș la evenimentul “Impactul nostru în educație”, organizat de Fundația Teach for Romania

Declarații de presă susținute de premierul Dacian Cioloş

[Check against delivery]

Dacian Cioloș: Am discutat, ieri, în două rânduri cu premierul Filip și, sigur, cu dl. ministru Tobă, în această dimineață, și cu dl. ministru Voiculescu. Aseară s-au deplasat două echipaje de la ministerul de Interne, de la criminalistică, împreună cu un procuror de la Parchetul General de la noi. Au ajuns astăzi dimineață la locul faptei. Sunt acolo și au început activitatea împreună cu colegii moldoveni. Aseară și azi-noapte târziu s-a finalizat un protocol între Parchetul General din România și Parchetul General din Republica Moldova, care să permită specialiștilor români să participe la anchetă și nu doar să asiste, așa cum ar fi cazul dacă nu ar exista acest protocol. E foarte probabil, totodată, după câte am înțeles, autoritățile moldovene ar fi chiar de acord ca autoritățile române să preia complet controlul anchetei. Oricum, specialiștii noștri sunt acolo, și-au început deja activitatea. Aseară, târziu, au plecat de la Iași cei de la ministerul de Interne și de la spital să ridice corpurile celor patru membri ai echipajului, cărora li s-a făcut necropsia azi-noapte. Astăzi vor ajunge la Iași pentru a pregăti înmormântarea. Domnul Raed Arafat este și dânsul acolo. Am cerut ministrului de Interne și ministrului Sănătății să se organizeze în așa fel încât toți cei patru membri ai echipajului să fie tratați la fel din punct de vedere al susținerii familiilor. Deci, acestea sunt noutățile. Vreau să-i mulțumesc și pe această cale domnului ministru Filip pentru modul exemplar în care s-au mobilizat autoritățile din Republica Moldova, cel puțin până acum, pentru a ne ajuta să rezolvăm cât mai repede și să clarificăm cât mai repede condițiile în care a avut loc acest accident.

Reporter: Ați discutat cu președintele Iohannis despre ce s-a întâmplat acolo, l-ați informat cu privire la tot ce ați aflat dvs. de la ministrul Tobă?

Dacian Cioloș: Da, sigur. E la curent și dânsul. Mulțumesc.

 

***

 

Discursul premierului Dacian Cioloș la evenimentul “Impactul nostru în educație”, organizat de Fundația Teach for Romania

[Check against delivery]

 

E foarte motivaţional, inspiraţional, să spun, să te îmbăiezi de dimineaţă într-o astfel de atmosferă, cum e cea pe care aţi creat-o şi se simte că, cei care aţi demarat acest program, aţi transmis nu doar cunoaştere la nivel mental, ci aţi transmis şi stare de spirit. Şi eu cred că în felul ăsta se construieşte omul societăţii pe care ne-o dorim, care să poată să judece lucrurile pe ambele planuri şi ăsta e unul din punctele voastre forte. 
Ceea ce faceţi voi, la "Teach for Romania", mi se pare semnificativ din mai multe puncte de vedere şi cel puţin mie mi-a atras atenţia din mai multe perspective. În primul rând, cred cu tărie - şi nu spun cuvinte mari - că democraţia din România poate fi redefinită, reîncărcată, să spun aşa, doar prin implicarea noastră, a tuturor, acolo unde simţim că suntem utili şi recunoscând modalitatea şi asumându-ne modalitatea în care credem că putem fi cel mai utili societăţii, dincolo de imagine publică, de salarizare şi aşa mai departe. Şi, din acest punct de vedere, cred că foarte multe lucruri pe care noi, ca români, vrem să le schimbăm, multe lucruri despre care nu ne place cum merg şi, sigur, de cele mai multe ori acuzăm liderii ţării sau politicienii că nu fac suficient să schimbe lucrurile, cred că modalitatea în care putem să progresăm este, în primul rând, aceea de a ne asuma noi înşine schimbarea pe care o dorim şi pe care o cerem în general de la ceilalţi. Şi atunci când îţi asumi tu însuţi schimbarea, atunci ai şi mai multă legitimitate să ceri celorlalţi şi să ceri liderilor să o facă şi să-şi asume ceea ce fiecare dintre noi facem. Şi din punctul ăsta de vedere, când am ajuns, aşa, un pic luat prin surprindere, să îmi asuc conducerea acestui guvern, pentru o perioadă scurtă, mi-am dat seama că foarte multe lucruri nu o să se poată face cu o administraţie care are nevoie să fie motivată şi redinamizată, aşa cum sunteţi voi. Şi atunci mi-am spus că una din căile prin care putem să demarăm anumite schimbări este să pornim de la experienţe pe care oameni ca voi, pe care societatea civilă le are. Pentru că şi cu un pic de recul, petrecând cinci ani de zile în afara ţării, dar venind destul de frecvent încoace - ştiţi, când eşti un pic afară - şi John ştie asta - eşti un pic în afară, vezi un pic mai cu recul lucrurile de acasă şi le judeci un pic mai la rece. Şi am observat, în aceşti ultimi ani, mai ales în ultimii doi-trei ani, că societatea civilă şi generaţia nouă din România a început să se trezească, să nu mai stea doar... nu la televizor, ci în faţa calculatorului, pe Facebook, să coboare şi în stradă, când e cazul şi să ia şi iniţiativa atunci când simte că poate să schimbe ceva. Şi mi-am spus că această experienţă, care s-a capitalizat deja de câţiva ani de zile, poate să fie folosită şi poate să contribuie la reformarea statului, la eficientizarea lui. Şi de aceea mi-am dorit, am şi luat în jurul meu consilieri, oameni care provin din societatea civilă şi care au înţeles destul de rapid cum putem face puntea de legătură între ceea ce fac organizaţiile neguvernamentale şi ceea ce fac diferite instituţii publice şi am dorit să implicăm şi să transferăm, pe cât posibil - sigur, cu un pic de nebunie şi curaj - să transferăm această experienţă către instituţii publice, instituţii ale statului. Şi atunci când am gândit acel program de luptă împotriva sărăciei şi aici am fost criticaţi de către unii, cum să vorbim de sărăcie într-o ţară care e membră a UE, într-o ţară în care creşterea economică e importantă şi aşa mai departe. Şi asta pentru că eu cred că prima condiţie pentru a rezolva o problemă este să o recunoşti, să o recunoşti cu onestitate, cu deschidere şi apoi să nu te opreşti la doar a o recunoaşte şi să o tot repeţi în mod negativist, ci să şi găseşti, să şi produci soluţii. Dar sigur, de unde soluţii? Pentru că mie mi s-a cerut, în 6 zile să formez şi guvernul, să fac şi un program de guvernare şi să şi încep activitatea, aşa încât m-am inspirat, cum vă spuneam, de acolo unde am văzut că sunt experienţe pozitive. Şi aşa am construit acest pachet de luptă împotriva sărăciei în care am vrut să introducem şi câteva experienţe din mediul neguvernamental. 
Şi, ca să fiu onest, citisem despre Teach for Romania, aşa, ocazional şi într-o zi, pe la începutul anului, m-a sunat un jurnalist cunoscut care mi-a spus "Dle prim-ministru, dacă vreţi să faceţi o schimbare în domeniul educaţional şi chiar aveţi curaj, discutaţi cu cei de la Teach for Romania". Şi aşa a ajuns şi această experienţă a voastra în programul pe care l-am propus şi, încă o dată, sper, şi ceea ce faceţi mă îndreptăţeşte să cred şi mai mult, şi ceea ce am reuşit să facem şi cu copiii la grădiniţă, la fel cu un program inspirat din experienţa unei organizaţii neguvernamentale, mă îndreptăţeşte să cred că totul nu e pierdut încă în capacitatea socetăţii de a schimba statul, de a-i cere să fie mai performant şi de a cere liderilor societăţii să se apropie mai mult de realităţile de pe teren. 
Deci un prim aspect care mă bucură este faptul că reuşim să infuzăm această experienţă care vine de la oameni entuziaşti, de la oameni care îşi asumă destinul, dedicându-l celorlalţi, să facem din asta un program naţional. 
În al doilea rând, o astfel de experienţă este, cred, benefică nu doar pentru cei implicaţi în program, aa cum am văzut deja când văd feţele luminoase ale voastre, nu mai am nevoie de alte argumente, că vă împliniţi prin ceea ce faceţi, dar sunt convins că transmiteţi această stare de spirit şi copiilor şi, mai ales, faptul că vă asumaţi să mergeţi la şcoli din zone mai dificile, cu probleme, în mediul rural, ca să spun lucrurile direct, în mediul rural acolo unde foarte mulţi se feresc să meargă pentru a lucra în educaţie sau în sănătate. Deci faptul că mergeţi acolo, transmiteţi copiilor nu doar cunoştinţele intelectuale, dar le transmiteţi şi starea de spirit de învingător, starea de spirit optimistă acelui care ştie că poate să depăşească orice greutate şi că nu există fatalitate în nici un caz. Şi asta mi se pare un lucru esenţial nu doar pentru copii, şi nu doar pentru cei din mediul rural, ci pentru români în general. Să înţelegem că nu există fatalitate şi că putem schimba lucrurile în măsura în care ne implicăm şi nu doar aşteptând de la alţii să schimbe. 
Dar, în acelaşi timp, daţi o mână de ajutor probabil mai importantă decât vă puteţi imagina şi şcolilor în care vă implicaţi, pentru că sunt convins că mai devreme sau mai târziu veţi contamina în jurul vostru acest mod de a lucra cu copiii şi în felul acesta vom reuşi să depăşim anumite rigdităţi pe care încă le mai avem în sistemul de educaţie din România. Şi veţi demonstra, în masă sper, că lucrurile pot fi schimbate şi de la bază şi nu doar de sus în jos, prin legi şi prin reguli. Sau chiar mai mult: nici o lege nu poate să creeze starea de spirit pe care o pot crea oamenii acolo, la bază. Deci e clar că aceste schimbări le infuzaţi şi la nivelul copiilor, dar şi la nivelul dascălilor cu care lucraţi şi al şcolilor ca instituţii în care vă implicaţi şi din acest motiv am dorit şi dorim în continuare să vă sprijinim şi vrem ca experienţa voastră să devină un program naţional, dar nu definind-o şi nu dictând-o de sus în jos, pentru că orice experienţă dinamică care provine din mediul neguvernamental, dacă intră prea repede în rigidităţile administrative ale statului, poate să fie pusă în pericol. 
Aşa încât, ceea ce ne dorim e că, pornind şi de la problemele pe care le-aţi identificat voi pentru a extinde acest program mai mult, ne gândim, în primul rând, la finanţare. Şi aici Ministerul Fondurilor Europene şi domnul ministru Cristi Ghinea, care a fost şi consilier de stat de la început implicat în elaborarea acestui program, deci ştie foarte bine experienţa pe care o aveţi, suntem în curs de a pregăti un program finanţat din fonduri europene la care să  poată să aplice atât şcoli, chiar şcoli din mediul rural, cât şi organizaţii neguvernamentale şi care să poată finanţa astfel, prin aceste programe, burse, să poată finanţa cursuri de formare continuă, să poată finanţa acţiuni de mentorat pentru profesori, în aşa fel încât experienţa pe care o aveţi să poată să fie extinsă. Şi primul call pentru proiecte, din câte spune domnul ministru Ghinea, va putea fi lansat în cursul lunii iulie. Deci sper să putem vedea pregătite primele proiecte până se termină mandatul guvernului actual. 
În al doilea rând, vorbeam şi cu domnul ministru Curaj chiar acum, îl rugam să accelerăm un memorandum care este pregătit, împreună cu Ministerul Educaţiei, în aşa fel încât şcolile, mai ales cele din mediul rural, dar nu numai, şcolile care de multe ori au şi probleme de a găsi profesori, să poată să facă apel şi la cei care au fost formaţi în cadrul organizaţiei dvs. şi ei să poată să fie angajaţi şi să dăm posibilitatea astfel acestor profesori, învăţători să poată să aibă acces şi la finanţarea pe care o pregătim în paralel. 
Deci, pe de o parte, să rezolvăm cumva cadrul administrativ, legal, pentru ca cei care au trecut prin experienţa organizaţiei dvs., să poată să intre în sistem şi să intre în mod formal şi, în acelaşi timp, să poată să beneficieze apoi şi de susţinere financiară, inclusiv de un sprijin pentru a-i încuraja să rămână în şcolile care nu sunt neapărat dorite de către ceilalţi. Sper - şi nu sper, sunt convins - că în următoarele săptămâni vom avea şi acest memorandum, deci şi acest cadru administrativ pregătit, să avem şi finanţarea şi nu ne rămâne decât să sperăm că entuziasmul pe care îl demonstraţi va creşte în timp şi că veţi reuşi să contaminaţi încet-încet sistemul educaţional de la noi, în aşa fel încât să îşi recâştige încrederea vizavi de părinţi şi vizavi de copii şi tineri. Şi nu pot să spun altceva decât că mă simt din ce în ce mai optimist, în ciuda mediului în care trebuie să îmi desfăşor activitatea şi să îmi asum responsabilitatea în acest an dificil, dar parcă merită orice sacrificiu atunci când vezi feţe luminate ca şi ale voastre. Mulţumesc mult încă o dată.

 



 Răspundem cetăţenilor

qa

Una dintre întrebările frecvente este cea privind salarizarea diverselor categorii de personal. Astfel, Andrei din Bucureşti a vrut să ştie cum sunt calculate salariile...

Mai multe-->
Barbu CatargiuApostol  ArsacheNicolae KretzulescuMihail Kogalniceanu

Prim-miniștri în istorie

Galeria foștilor prim-miniștri ai României de-a lungul istoriei

  • Galerie foto

    Galerie foto

    Fotografii de la evenimentele şi activităţile publice la care participă prim-ministrul și cele de la Palatul Victoria

    Află mai multe
  • Comunicate de presă

    Comunicate de presă

    Cele mai recente comunicate de presă referitoare la activitățile desfășurate de prim-ministru şi de cabinetul Guvernului.

    Află mai multe
  • Guvernare

    Guvernare

    Situația politică dificilă cu care România se confruntă astăzi impune promovarea unui program de guvernare cu obiective pe termen scurt care să pregătească reformele necesare pentru modernizarea României în spirit european.

    Află mai multe
  • Posturi vacante

    Posturi vacante

    Lista posturilor vacante de funcționar public din cadrul autorităților și instituțiilor publice din România.

    Află mai multe
  • Cabinetul de miniștri

    Cabinetul de miniștri

    Prim-ministrul conduce Guvernul și coordonează activitatea membrilor acestuia, cu respectarea atribuțiilor legale.

    Află mai multe