Actualitate

Vineri, 20 Nov

Participarea premierului Ludovic Orban la recepția lucrărilor variantei ocolitoare a municipiului Rădăuți

Galerie foto

***

Declarații susținute de premierul Ludovic Orban și de ministrul transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor, Lucian Bode, la recepția lucrărilor variantei ocolitoare a municipiului Rădăuți

[Check against delivery]

Ludovic Orban: Buna ziua! Iată că un constructor român are capacitatea să finalizeze o lucrare într-un termen mai scurt cu nouă luni față de prevederile contractuale. Felicit constructorul pentru mobilizare, pentru seriozitate și mai ales pentru faptul că s-a ținut de cuvânt în discuțiile pe care le-am avut când am fost în vizită, în iunie, să vedem stadiul lucrărilor. Rădăuțiul și localitățile din jurul Rădăuțiului au o centură extrem de utilă, care scoate traficul greu și traficul de tranzit din Rădăuți și dă, în același timp, perspective de dezvoltare, pentru că de la romani încoace, vorba aceea, s-a adeverit: "Via vita" - "Drumul înseamnă viață". Drumul dă naștere la dezvoltare, drumul dă naștere la investiții. Sunt convins că peste patru ani lucrurile se vor schimba în jurul acestei centuri, în bine, și vom vedea dezvoltări industriale sau alte tipuri de dezvoltări care vor contribui la dezvoltarea economică a zonei. Sigur că noi suntem extrem de determinați să realizăm proiectul A7. Practic, să asigurăm legătura de la București cu ieșirea din țară la Siret, cu cele șase tronsoane de autostradă sau drum expres, în funcție de cum vor stabili firmele care realizează studiul de fezabilitate și proiectul tehnic pe baza indicilor de trafic. De asemenea, domnul ministru al transporturilor mi-a dat ocazia să dau o veste bună. Legătura între Suceava și granița de vest se va putea face și pe 'Drumul Nordului', cum este cunoscut, de asemenea, un drum care va fi pe profil de autostradă sau drum expres, care va face legătura între Suceava și Baia Mare. Astăzi s-au deschis ofertele și s-a declarat câștigătorul pentru cele trei tronsoane de pe 'Drumul Nordului', respectiv Baia Mare - Bistrița, Bistrița - Vatra Dornei și Vatra Dornei - Suceava. Este vorba despre companiile care vor realiza studiul de fezabilitate pentru cele trei tronsoane. Mai înainte de a intra în discuție, de aceea am și întârziat un pic, domnul ministru al economiei, Virgil Popescu, chiar dacă nu e o chestiune care ține strict de Suceava, m-a informat că acordul interguvernamental între Statele Unite ale Americii și România în domeniul cooperării, nuclear civil, cooperarea în domeniul nuclear civil a primit avizul Comisiei Europene, ceea ce înseamnă că prin această avizare, practic, a proiectului nostru de acord, putem spune că suntem mai aproape de construcția Reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă cu parteneri strategici - Statele Unite și cu parteneri din Uniunea Europeană - și suntem foarte fericiți că am primit acest acord din partea Directoratului de Energie al Comisiei Europene, care, iată, ne va permite să semnăm acordul în forma definitivă și să pornim toate demersurile pentru construcția Reactoarelor 3 şi 4 de la Cernavodă. Îl invit pe domnul ministru al transporturilor să vă dea detalii suplimentare.

Lucian Bode: Mulțumesc, dle prim-ministru! Bună ziua! Bună ziua, domnule ministru, domnule președinte al Consiliul Județean, domnule prefect, domnilor parlamentari, domnilor primari, stimați invitați. Bine ne revedem după cinci luni, exact cinci luni, 20 iunie, când, împreună cu domnul prim-ministru, împreună cu mare parte dintre cei prezenţi, eram aici şi ne asiguram că varianta ocolitoare Rădăuţi va fi finalizată înainte de termen. Astăzi, în drum spre Rădăuți, am făcut un popas la Bacău, unde același antreprenor care - iată! - realizează acest obiectiv înainte de termen cu nouă luni, îl finalizează, a dat o veste extraordinară românilor, moldovenilor: faptul că centura ocolitoare a Bacăului, cu cei 17 km, 16 km de autostradă, în regim de autostradă, vor fi dați în trafic peste câteva zile este cea mai bună veste pe care putem să o primim. Practic vorbim despre primul tronson de autostradă construit în Moldova care va fi dat în trafic, în acest an. În iunie eram aici, pe 20 iunie, cu ocazia vizitei pe care o efectuam, și spuneam atunci că în decembrie ne vom vedea la recepție. Iată că se întâmplă mai repede și acest lucru i se datorează în primul și în primul rând antreprenorului. Îi mulțumesc și eu, alături de domnul prim-ministru pentru implicare și pentru tot ceea ce realizează în materie de infrastructură rutieră în România. Am reușit să ajungem aici, pentru că am trecut acest proiect pe fonduri europene nerambursabile, pe POIM 2014-2020, în luna aprilie acest an. Astfel, am asigurat cash-flow-ul necesar implementării lui. În noiembrie 2019, acest proiect avea un progres fizic de 38% și iată că astăzi reușim să-l finalizăm. În privința lucrărilor efectuate, în luna noiembrie, proiectul înregistra un progres fizic de 32%, astfel încât până în noiembrie totalul deconturilor era undeva la 44 de milioane, iar într-un an de zile noi am plătit 62,5 milioane de lei. Am accelerat acest proiect, așa cum am făcut cu toate proiectele majore de transport din regiunea Moldovei, iar în ceea ce privește județul Suceava investițiile în infrastructură au fost susținute puternic de Guvernul Ludovic Orban: alocări record pentru întreținerea drumurilor naționale, peste 50 de milioane de lei am alocat în acest an pentru lucrări de întreținere pe drumuri naționale, dacă vreți, în raport cu 20 şi ceva de milioane cât au alocat cei dinaintea noastră. Am finalizat varianta ocolitoare Suceava, recepție în luna septembrie, la terminarea lucrărilor pentru sectorul 1 și un progres fizic de aproape 95% pentru Sectorul 2. Recepția la finalizarea lucrărilor o vom realiza, de asemenea, în acest an, până la sfârșitul lunii decembrie. Ne ținem de cuvânt și finalizăm un proiect care a fost promis de mulți, de mulți ani, de cei dinaintea noastră, dar fără să-i aloce și resursele necesare finalizării lui. Acest proiect a fost început, și mă refer la varianta ocolitoare Rădăuți în timpul unui guvern de dreapta și este finalizat - iată! - de un guvern liberal. Concluzia este una simplă: investițiile în infrastructura de transport sunt o prioritate absolută pentru guvernul de dreapta, în timp ce guvernele de stânga sunt orientate, așa cum știți, spre politici care încurajează consumul, fără a susține economia reală prin încurajarea investițiilor. Pentru Moldova, anul 2020 a fost anul în care am deblocat marile proiecte de investiții în infrastructura de transport. A vorbit aici foarte corect domnul prim-ministru despre A7: este un proiect extrem de important, iar A7, autostrada care va lega Ploieștiul de Buzău, mai departe Focșani, Bacău, Pașcani, Suceava, Siret, este un proiect pe care noi suntem hotărâți să-l finanțăm din Programul Național de Recuperare și Reziliență. Asta înseamnă că anul viitor finalizăm documentația, studiul de fezabilitate și proiectul tehnic, scoatem la licitație execuția, iar conform obligațiilor din PNRR, de recuperare și reziliență, până în 2026 trebuie să finalizăm acest obiectiv. Şi noi ne-am asumat și prin programul de guvernare că vom finaliza cei 320 km dintre Ploiești și Pașcani în următorii patru ani. Avem documentațiile aproape finalizate, în consecință, nu avem nici un motiv să nu spunem românilor că în următorii doi ani după semnarea contractului, 24 de luni, finalizăm cele patru tronsoane. Așa cum bine știți, în douăsprezece luni de guvernare Ludovic Orban, am reușit să finalizăm, să modernizăm peste 350 de km de rețea de drumuri - și aici mă refer în special la cei aproape 90 de km de autostradă nou construiți pe care îi vom da în trafic până la sfârșitul anului. Am semnat contracte, am semnat ordine de începere pentru 180 de km. Practic, am început lucrările la 180 de km de autostrăzi, drumuri expres, variante ocolitoare, drumuri naționale, în acest an şi am semnat contracte pentru 440 de km de autostrăzi, drumuri expres, variante ocolitoare, drumuri naționale, contracte de execuție în acest an. Închei spunând că vestea bună pe care domnul prim-ministru a dat-o astăzi aici legat de Autostrada Nordului este cu adevărat un lucru pe care îl așteptați și îl așteptau românii de foarte mult timp. Faptul că, astăzi, Compania de Drumuri a anunțat că prin raportul procedurii a stabilit câștigătorul pentru toate cele trei loturi, valoarea contractului este undeva la 15 milioane de lei plus TVA pe fiecare lot în parte; avem 18 luni de la momentul semnării contractului pentru realizarea documentației, după care vom scoate la licitație, proiectare și execuție. Acest drum, drumul de mare viteză Suceava - Baia Mare, este în programul de guvernare al Partidului Național Liberal o prioritate și, așa cum am spus și la Bacău, Autostrada Nordului, Autostrada Unirii, Autostrada A7 Ploiești - Siret, Autostrada 13 Bacău - Brașov, toate aceste proiecte sunt prioritare pentru guvernul Ludovic Orban, nu sunt în competiție unul cu celălalt, sunt complementare și toate, odată implementate, vor duce la dezvoltarea României. Așa cum am spus de foarte multe ori, spun și aici, la Rădăuți: infrastructura de transport va fi coloana vertebrală pe care se va ridica economic România. Mult succes în tot ceea ce faceți aici și să ne vedem cu bine, cu astfel de ocazii. De aici vom merge la Pojorâta, unde de asemenea vom vedea în premieră - şi vă invit și pe dumneavoastră, reprezentanții presei să vedeți în premieră - un nou mod de abordare a Companiei CFR Infrastructură în ceea ce privește modernizarea infrastructurii de transport feroviar în România. Vă mulțumesc și vă stăm la dispoziție cu răspunsuri la întrebări, dacă aveți.

Reporter: /…/ vă rugăm să ne spuneți de ce a durat zece ani de zile să fie finalizat un drum de doar 13 km.

Ludovic Orban: Asta ar trebui să îi întrebați pe cei de dinaintea noastră, nu pe noi. Noi, când am preluat guvernarea, progresul era de 32% și astăzi este finalizată lucrarea. În rest, să le puneți întrebări celor care au fost înaintea noastră.

Reporter: Când va fi deschisă centura, domnule premier?

Ludovic Orban: Acest lucru vi-l poate... vă poate da răspunsul domnul ministru. Dar din moment ce este gata, va fi dată în circulație.

Lucian Bode: Recepția s-a realizat ieri. /…/ S-a semnat procesul verbal de recepție ieri, s-au făcut toate formalitățile, după ce finalizăm această conferință de presă, se dă în trafic Centura Rădăuți.

Reporter: Este mai importantă conferinţa de presă decât faptul că rădăuțenii puteau să circule, de exemplu, de azi dimineață aici?

Lucian Bode: Este foarte important că de rădăuțenii pot circula cu nouă luni înainte de termen pe această variantă ocolitoare.

Reporter: Dar ştiţi că nu e gata… este racordul la drumul care face legătura cu Dorneştiul, care nu e finalizat, se asfaltează acum acolo.

Lucian Bode: Recepția s-a realizat ieri.

/.../

Reporter: Legătura cu drumul de la Dorneşti, cu centura Rădăuţiului, nu e gata. Acum se asfaltează.

Lucian Bode: Bine, dacă mai sunt întrebări.

Ludovic Orban: Alte întrebări, vă rog.

Reporter: Domnule prim-ministru, dacă îmi permiteți. Economistul-șef al BNR spune, a făcut o declaraţie conform căreia la anul vom putea reduce deficitul bugetar doar în măsura în care bugetarii vor lucra patru zile pe săptămână, cu salariul redus cu 20 de procente și se vor îngheța angajările la stat. Cum vedeți această declarație?

Ludovic Orban: Cred că economistul-șef al Băncii Naţionale poate se referă la salariile angajaților din BNR. În ceea ce priveşte  salariile în toate instituțiile, în spitale, în şcoli, în toate instituțiile publice, sunt stabilite prin lege. Sigur că noi avem în programul de guvernare optimizarea aparatului guvernamental, digitalizarea, simplificarea procedurilor, schimbarea sistemului de evaluare a activității angajaților în sectorul public, astfel încât să fie premiați cei care au rezultate şi să nu fie premiați cei care nu au rezultate. Eu, în schimb, cred că trebuie să trecem de acest tip de declarații. România va avea de absorbit 80 de miliarde de euro. Dacă adăugăm şi cele 4,1 miliarde din programul SURE pentru măsuri active pentru companii şi angajaţi, vom avea o finanţare extrem de importantă. Mai mult decât atât, avem finanțări asigurate şi prin contracte negociate cu Banca Mondială, cu Banca Europeană de Investiţii, cu Banca Europeană de Reconstrucție şi Dezvoltare. Va fi enorm de muncă, în următorii ani şi oricine vrea să muncească va avea de lucru. Nu există niciun fel de risc în această privință. Obiectivul nostru nu este să umblăm să tăiem salariul. Obiectivul nostru este să creștem veniturile românilor, sigur, în sectorul public să le creștem, în conformitate cu activitatea efectivă care este depusă de angajații din sectorul public.

Reporter: La Ministerul Muncii se fac, înțelegem, scenarii pe creșterea salariului minim cu 100-150 de lei. Vă întreb, este aceasta varianta pe care aţi lua-o în calcul pentru anul viitor?

Ludovic Orban: Din punctul meu de vedere, salariul minim, ca şi orice alt venit care depinde de o reglementare publică, trebuie să aibă la bază indicatori obiectivi, care să  fie în legătură cu realitatea economică. Din punctul meu de vedere, salariul minim trebuie legat de productivitate, de creșterea economică şi de rata inflației. De rata inflației, pentru că, normal, dacă ai inflație cresc prețurile şi atunci trebuie apărată puterea de cumpărare prin indexare cu rata inflației. În ceea ce priveşte productivitatea, angajatul trebuie să primească prin intermediul salariului minim un bonus pentru creșterea productivității şi, de asemenea, în ceea ce priveşte creșterea economică, trebuie să ducă la o creştere de venit. Mecanismul, formula prin care se pun acești indicatori economici la baza unui calcul obiectiv urmează să fie rodul negocierilor în cadrul Consiliului tripartit, cu partenerii sociali. Sigur că aici opiniile nu sunt ... un punct de vedere îl susțin patronatele, un punct de vedere îl susțin sindicatele. Va trebui găsită o formulă de mijloc, dar ideea noastră este aceea ca şi pentru salariul minim de a găsi o formulă, de altfel Comisia Europeană chiar ne-a recomandat găsirea unei formule care să țină cont de realitățile economice, care să stea la baza creșterii salariului minim. De altfel, există preocupare la nivel european privitoare la o posibilă directivă care să reglementeze chestiunea salariului minim la nivel european.

Reporter: Se ia în calcul reducerea salariilor şi a pensiilor, ca în urmă cu zece ani, la criza de acum zece ani?

Ludovic Orban: M-aţi ascultat în ce răspuns v-am dat? Obiectivul nostru este să creștem veniturile oamenilor.

Reporter: Domnule premier, după cum bine ştiţi, cred că știți, la Rădăuţi urmează să se construiască un spital /... un proiect privat /.../. Va ajuta guvernul liberal la construcția acestui spital?

Ludovic Orban: Guvernul liberal are în plan în următorii ani construcția multor spitale; în primul rând, spitalele regionale, care beneficiază de acordul Comisiei Europene pentru finanţarea din fonduri europene. Este vorba de Spitalul Regional Iaşi, Spitalul Regional Craiova şi Spitalul Regional Cluj, pentru care am şi semnat contractele de finanţare şi suntem în fază finală de licitație pentru a semna contractul de proiectare. De asemenea, avem foarte multe alte proiecte de construcție de spitale noi, nu neapărat regionale, spitale judeţene și de asemenea, proiecte de modernizare a unor spitale existente. Chiar în anul acesta am făcut niște eforturi extrem de mari, e adevărat, nu pe partea de construcție, ci pe partea de dotare a spitalelor. Avem solicitări de peste 1 miliard 200 de milioane de euro care sunt depuse de spitale, de unitățile spitalicești, de autoritățile locale, pentru contractarea de aparatură, echipamente moderne, pentru a crește calitatea serviciilor medicale, cheltuieli de peste 1 miliard 200 de milioane de euro care vor fi decontate din fonduri europene pe exercițiul financiar actual. În ceea ce priveşte spitalul la care vă referiți, deocamdată nu am nicio cerere de a susține acest proiect.

Reporter: Am văzut acea situaţie de la Bucureşti, dle prim-ministru, cu pacienții infectați cu COVID transportați la Iaşi, pentru că nu mai erau locuri. Câte paturi la ATI există neocupate acum la nivel național, aproximativ, și dacă vă gândiți la ideea unei aplicații care să le indice oamenilor...

Ludovic Orban: Răspunsul la această întrebare îl puteți găsi doar la Ministerul Sănătății, care urmărește, pe baza unui tip de raportare, numărul de paturi libere în secțiile de terapie intensivă. Eu ce pot să vă răspund la întrebare este că noi creștem numărul de locuri în secțiile de terapie intensivă. Ministrul Tătaru, în cursul acestei săptămâni, a emis un ordin prin care a inclus noi spitale sau a dezvoltat secţii în spitale care deja funcționau ca spitale de suport COVID. Obiectivul nostru este ca săptămâna viitoare să intre în funcțiune încă 280 de locuri noi în secțiile de terapie intensivă. La nivelul Bucureștiului, din ceea ce cunosc eu, urmează să se deschidă în cursul săptămânii viitoare mai multe /…/ să disponibilizeze, practic, să fie puse la dispoziția pacienților mai multe paturi ATI, la Spitalul Malaxa, la un spital privat - nu vreau să îi dau numele, pentru că îi las pe dânșii să comunice pe tema asta - cu care am discutat să ne pună la dispoziție 30 de paturi pentru secție de terapie intensivă. De asemenea, mai sunt două spitale care vor pune la dispoziție câte șase paturi de terapie intensivă pentru pacienții COVID. Același lucru se întâmplă și în țară, creșterea numărului de paturi în secțiile de terapie intensivă a reprezentat un obiectiv al nostru încă din luna martie și am făcut progrese semnificative. Aici chiar puteți să întrebați pe specialiști, pe specialiștii din Societatea Anesteziștilor și Terapie Intensivă, pe domnul Săndesc, pe domnul Bubenek, oameni care cunosc cel mai bine, și ei vă pot spune ce am reușit să facem împreună în această perioadă de solicitare uriașă. Vă mulțumim!

 



 Răspundem cetăţenilor

qa

Una dintre întrebările frecvente este cea privind salarizarea diverselor categorii de personal. Astfel, Andrei din Bucureşti a vrut să ştie cum sunt calculate salariile...

Mai multe-->
Barbu CatargiuApostol  ArsacheNicolae KretzulescuMihail Kogalniceanu

Prim-miniștri în istorie

Galeria foștilor prim-miniștri ai României de-a lungul istoriei

  • Galerie foto

    Galerie foto

    Fotografii de la evenimentele şi activităţile publice la care participă prim-ministrul și cele de la Palatul Victoria

    Află mai multe
  • Comunicate de presă

    Comunicate de presă

    Cele mai recente comunicate de presă referitoare la activitățile desfășurate de prim-ministru şi de cabinetul Guvernului.

    Află mai multe
  • Guvernare

    Guvernare

    Situația politică dificilă cu care România se confruntă astăzi impune promovarea unui program de guvernare cu obiective pe termen scurt care să pregătească reformele necesare pentru modernizarea României în spirit european.

    Află mai multe
  • Posturi vacante

    Posturi vacante

    Lista posturilor vacante de funcționar public din cadrul autorităților și instituțiilor publice din România.

    Află mai multe
  • Cabinetul de miniștri

    Cabinetul de miniștri

    Prim-ministrul conduce Guvernul și coordonează activitatea membrilor acestuia, cu respectarea atribuțiilor legale.

    Află mai multe