Actualitate

Miercuri, 16 Septembrie

Participarea premierului Ludovic Orban la semnarea contractului tronsonului 4 Drum Expres Pitești - Craiova, împreună cu ministrul Transporturilor, Lucian Bode

Galerie foto

Declarații susținute de prim-ministrul Ludovic Orban și de ministrul transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor, Lucian Bode, la semnarea contractului tronsonului 4 Drum Expres Pitești-Craiova

[Check against delivery]

Ludovic Orban: Vă mulțumesc pentru invitația de a participa la acest eveniment, pe care, personal, îl consider un moment extrem de important în dezvoltarea infrastructurii de transport a României. Aş mai relua un pic povestea Drumului Expres Craiova - Pitești. Odată cu decizia Ford de a investi în România - grupul Ford a purtat negocieri cu Guvernul României și, în cadrul unui memorandum pe care l-am discutat cu reprezentanții investitorului, printre punctele  înscrise în memorandum a fost înscris acest obiectiv de investiții, Drumul Expres Craiova - Piteşti. Imediat după semnarea memorandumului - evident, în Guvernul României, ministrul transporturilor eram eu și sunt și semnatar al acelui memorandum - imediat ne-am apucat de lucru, am realizat studiul de fezabilitate, am aprobat documentația tehnico-economică prin Hotărâre de Guvern, în 2008, pentru toată lungimea Drumului Expres Craiova - Pitești. Din păcate, în 2008 a trebuit să părăsim guvernarea şi iată că suntem în anul 2020 și abia în anul 2020 reușim să semnăm contractele de 'design and build', de proiectare şi construcție pe toate cele patru tronsoane ale Drumului Expres Craiova - Pitești.

Astăzi se va semna, în urma procedurii de licitație, contractul între beneficar - Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, reprezentată de doamna director general Mariana Ioniță și consorţiul câștigător, care a avut cea mai bună ofertă, cu cel mai bun preț și cele mai bune condiții dintre consorțiile care au participat la procedura de licitație. Trebuie să fac o precizare: licitația, deși Comisia de licitație a decis clar cea mai bună ofertă, la cel mai bun preț și cu cele mai bune condiții tehnice și cu cea mai mare experiență în materie de realizare a unor astfel de obiective de investiții, s-au trezit două firme care au venit în România de pe vremea PSD-ului, care nu au niciun contract în spate, care nu au niciun fel de argument să conteste, pentru că se pare că sunt unii contestatari care au un singur scop: să blocheze procesele de dezvoltare a infrastructurii de transport în România. Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a respins contestația și, deși Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a respins contestaţia, firmele respective, una chineză, una turcă, au decis să atace și Curtea de Apel, încercând inclusiv să împidice semnarea contractului. Eu aşa ceva nu am văzut, un asemenea boicot. Îl consider inacceptabil, le transmit clar un mesaj că dacă au venit în România şi dacă își imaginează că așa vor să aibă lucrări la România, pe calea pe care au pornit, nu vor face altceva decât să-şi ostilizeze întreg guvernul și toate instituțiile şi mai ales populația țării, drept pentru care în guvern, deoarece legea ne permite, am adoptat un memorandum, în guvern, prin care am decis semnarea contractului, după respingerea contestației de către Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor. Din punct de vedere legal, avem acest drept și ca urmare, se va semna contractul de proiectare și construcție cu consorţiul care a fost declarat câștigător.

Ţin foarte mult la acest proiect. Este un proiect extrem de util pentru România, pentru Pitești, pentru județul Argeș, pentru Craiova, pentru Dolj. Este un proiect care asigură legătura între Craiova și Pitești pe o structură de drum rapid, de drum expres, care va crește viteza de deplasare între Pitești și Craiova, care pe de o parte se leagă cu Coridorul IV Pan-European, leagă Craiova, Oltenia, cu Coridorul IV Pan-European. Pe de altă parte, având în vedere că avem în plan realizarea autostrăzii Calafat-Lugoj, de asemenea, va oferi o variantă alternativă pentru transport, inclusiv tuturor transportatorilor și tuturor celor care vor să se deplaseze de la Constanța, București, din toată zona spre granița de vest, înspre Europa.

Am să vă mai spun câteva cuvinte legate de alte proiecte importante pentru județul Argeș, pentru că deplasarea mea în județul Argeș urmărește mai multe obiective de investiții. Ne-am deplasat - și ați fost prezenți la un obiectiv de investiții important, Sala Polivalentă Pitești, un proiect de investiții extrem de important în valoare de aproximativ 100 de milioane, cu o capacitate de 4.000 de locuri care se află deja în faza de construcție și care evoluează, din punctul nostru de vedere, în conformitate cu contractul și cu graficul de lucrare.

Sunt în măsură să vă dau o veste bună pentru județul Argeș. Ați văzut decizia Comisiei Europene care a aprobat finanțarea tronsonului de Autostradă Pitești-Sibiu. Sunt în măsură să vă spun că pe tronsonul 3, Tigveni-Cornetu, documentația de licitație a fost avizată de Autoritatea Națională de Achiziții Publice, a fost transmisă către SEAP și va apărea în jurnalul din 21-22 septembrie. Deci, practic, se poate spune că demarează oficial licitația pentru semnarea contractului de 'design and build' pentru Tronsonul 3 de pe Autostrada Pitești-Sibiu. De asemenea, în cursul săptămânii viitoare, va fi transmisă de către ANAF pentru controlul ex-ante, acordarea avizului pe documentație, în cursul săptămânii viitoare și pentru Tronsonul 2 Cornetu-Boița. Cred că sunt vești importante și lucrurile vor merge bine, astfel încât să reușim într-un termen cât mai scurt să avem autostrada care să traverseze munții și care să lege Piteștiul de Sibiu.

Am discutat mai multe subiecte, împreună cu domnul prefect Emanuel Soare, demult am discutat de proiectul domeniului schiabil de la Ghiţu-Molivişu, un proiect început în urmă cu aproximativ 10 ani și care a bătut pasul pe loc. Ce pot să vă spun despre acest proiect este că urmare a situației prezentate de domnul prefect la vremea respectivă și acum candidatul nostru la președinția Consiliului Județean, domeniul schiabil Molivişu a fost inclus în Masterplanul de dezvoltare a turismului, strategia de dezvoltare a turismului. De asemenea, au demarat procedurile și i-am solicitat domnului ministru Alexe derularea procedurilor cu celeritate, procedura de scoatere din domeniul forestier, astfel încât să poată să înceapă lucrările de realizare a domeniului schiabil de la Ghiţu-Molivişu.

Încă un proiect important pentru Pitești și pentru județul Argeș este reprezentat de centura de vest a municipiului, care face legătura între Albota și Bascov. Și acest proiect intră în linie dreaptă. Este pornită licitația pentru semnarea contractului cu consultantul care va realiza studiul de fezabilitate; termenul de depunere a ofertelor -estimăm încheierea contractului într-un termen cât mai scurt. Sigur, studiul de fezabilitate va stabili dacă este necesară realizarea la profil de autostradă sau de drum expres, în funcție de diferiți indicatori de specialitate pe baza cărora se va lua decizia. De asemenea, se află în lucru, cam de multă vreme, modernizarea DN 73 Pitești- Câmpulung. Dacă se poate face recepția pe Pitești - Câmpulung, în schimb, de la Câmpulung încolo va trebui compania să ia o decizie foarte serioasă privitoare la consorțiul care are contractul. Fie se mobilizează și se apucă de treabă la parametrii prevăzuți în contact, fie, dacă nu, trebuie să mergem înspre o soluție de reziliere și reluare a licitației, astfel încât să se ajungă cât mai repede la un punct. De asemenea, tot un proiect de investiții în infrastructura de transport care este important, din punctul nostru de vedere, este vorba de drumul care leagă Piteștiul de Scoarța, în județul Gorj, care are… se poate scrie o nuvelă pe tema acestui drum. Modernizarea acestui drum trebuia să se facă în urmă cu 10 ani. De atunci nu au existat decât procese și nici un kilogram de asfalt turnat pe acest drum, care se află într-o stare jalnică și care are nevoie, ca de aer, de modernizare. Vreau să vă spun că și aici s-a finalizat procesul. Există o hotărâre judecătorească definitivă prin care se stabilește că trebuie semnat contractul. Revizuirea proiectului tehnic trebuie finalizată, cred că până la sfârșitul lui octombrie, urmând ca imediat după aprobarea proiectului tehnic în CTE să se poată emite ordinul de începere a lucrărilor de modernizare pe Pitești - Scoarța. De asemenea, am mai discutat cu colegii, propunerea de redeschidere a Spitalului din municipiul Câmpulung Muscel, chestiune pe care o voi discuta cu dl. ministru Tătaru, pentru a găsi o soluție care să permită practic primirea de pacienți pentru locuitorii din Câmpulung și din arealul Câmpulung Muscel, pentru a trata toate celelalte categorii de boli. Cam astea sunt, pe scurt, punctele.

Am avut o discuție și cu domnul Sorin Apostoliceanu, pe care îl respect, îl apreciez, privitoare la proiecte importante pentru Pitești, în afară de aceste proiecte și, practic, parteneriatul dintre Guvern și domnia sa este un lucru cert, o realitate și va fi sprijinit de la nivel guvernamental în toate proiectele care necesită susținerea. Vă mulțumesc!

-: Are cuvântul domnul ministru Lucian Bode, care va prezenta proiectul.

Ludovic Orban: Va da mai multe detalii.

Lucian Bode: Mulțumesc. Domnule prim-ministru, doamnelor, domnilor, mă bucur să ne revedem. Și înainte de a vorbi despre acest obiectiv extrem de important de investiții în infrastructura de transport rutier din România, Drum-Expres Craiova- Pitești, aș vrea să îmi permiteți să folosesc acest prilej și să spun câteva cuvinte despre modul în care Guvernul Ludovic Orban a decis să abordeze dezvoltarea proiectelor de infrastructură în România. Așa cum sunt convins că ați observat, în cele 10 luni de când Guvernul Orban se află la Palatul Victoria, am reușit să schimbăm o paradigmă, să trecem de la un model economic bazat pe consum, la un model economic bazat pe stimulare a investițiilor. Consider că este un model economic sănătos, care duce la dezvoltare economică, care duce la creșterea numărului de locuri de muncă și la bunăstarea cetățenilor. Aceste afirmații se bazează pe cifre exacte. Și vreau să vă spun că valoarea investițiilor publice în primele opt luni, în România, au ajuns la un maxim istoric -vorbesc de cea mai mare sumă investită în economie în ultimii 10 ani: 24,7 miliarde de lei. Dacă ar fi să mă raportez la componenta de investiții infrastructură de transport, după cum știți, tot după mulți, mulți ani, bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicațiilor a fost rectificat în acest an de două ori pozitiv, ajungând astăzi la 13 miliarde de lei, un buget record pentru ministerul nostru, iar pe componenta de fonduri europene, având alocați 6,1 miliarde de lei, am reușit să executăm în opt luni de zile 3,5 miliarde de lei, în raport cu aproape 4 miliarde, cât au reușit cei dinaintea noastră într-un an întreg. Sunt convins că ne vom apropia de 6 miliarde bani europeni, pe care îi vom cheltui în acest an. Anul trecut, în primele opt luni, aveau cheltuiţi 2,2 miliarde de lei, cam jumătate din cât am reușit noi să facem în acest an. Aşa cum bine știți, în luna mai anul acesta, participam la semnarea, tot aici, a contractului pentru proiectare și execuție Secțiunea 5 din Autostrada Sibiu-Pitești, tronsonul Curtea de Argeș-Pitești, un proiect pe care, așa cum a spus dl prim ministru, am reușit să îl deblocăm. L-am găsit blocat într-un gândac, în noiembrie anul trecut, iar astăzi, toate tronsoanele au o perspectivă clară și, mai mult, avem asigurată finanțarea, 875 de milioane de euro - este prima cerere de finanțare aprobată pentru România, pentru autostrada care trece Carpații. În Secțiunea 1 se lucrează foarte bine, avem 23% progres fizic, Sibiu-Boița; Secțiunea 5, proiectarea merge foarte bine, sunt în evaluare pe 4, iar pentru 2, respectiv 3, dl. prim-ministru a spus foarte clar aici, săptămâna viitoare vom ști exact termenul pentru depunerea ofertelor. Estimăm noi, 10 noiembrie, depunerea ofertelor pentru Secțiunea 3, Cornetu-Tigveni, cei 37 de km. Subliniez faptul că procedura de depunere a ofertelor va fi cu precalificare, este o solicitare expresă a celor de la BEI-Pasa. La fel vom proceda și pentru Tronsonul 2. În condițiile în care nu vom avea contestații interminabile și pe acest sector, estimăm că în prima parte a anului viitor vom da raportul procedurii și vom semna contractul de proiectare și execuție atât pentru Sectorul 3, cât și pentru Sectorul 2. Vreau să mai fac o precizare foarte importantă: toată lumea vorbește despre 5 sectoare. Noi, Guvernul Ludovic Orban, vorbim despre șase sectoare în ceea ce privește Pitești-Sibiu. Este vital pentru dezvoltarea acestei zone să unim Râmnicu-Vâlcea de Autostrada Sibiu-Pitești și noi am decis să construim o legătură de 23 de km de la nodul de la Tigveni până la Râmnicu-Vâlcea. Până la sfârșitul lunii septembrie va fi transmisă spre validare către ANAP elaborarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic pentru această secțiune, am numit-o noi Secțiunea 6. Așadar, închei discuția legată de Sibiu-Pitești spunând că am reușit să deblocăm acest proiect care în guvernarea PSD a bătut pasul pe loc, existând riscul să pierdem finanțare europeană din cauza bâlbelor administrative în care s-au pierdut cei care administrau ţara înaintea noastră. Cum bine știţi, Autostrada Sibiu-Pitești va avea o legătură pe partea de sud, spre Craiova, prin acest Drum Expres Craiova-Pitești, o conexiune importantă, care va da coerență rețelei de infrastructură rutieră din România și din această parte a ţării. Aceste două coridoare sunt esențiale și sunt puternic solicitate de către industria auto, cum preciza domnul prim-ministru aici, atât de către Ford, cât şi de către Dacia, Guvernul Ludovic Orban fiind un partener serios al mediului de afaceri, care, pentru dezvoltare, are nevoie de o infrastructură modernă extinsă. De aceea, susțin cu tărie că modelul economic despre care vorbeam la începutul intervenției mele, promovat de Guvernul Ludovic Orban, care pune în centrul preocupărilor investiţiile în infrastructură, este unul sănătos, care aduce plusvaloare și garantează o creștere economică durabilă. Faptul că astăzi semnăm contractele pentru proiectare și execuție pentru Tronsoanele 3 și 4 din Drumul Expres Pitești-Craiova reprezintă un semnal că proiectele de infrastructură sunt accelerate şi căutăm soluţii pentru a le urgenta. Mă bucur că managementul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere a identificat o soluţie legală pentru a implementa acest proiect aflat în contestaţie în instanţă. Nu putem risca să pierdem fonduri europene pe acest proiect, nu ne putem permite să stăm cu anii în litigii până să avem un contract încheiat şi să avem blocate proiecte majore de investiții. Semnalul pe care dorim să îl transmitem este unul ferm, către toți cei care încearcă să împiedice derularea acestor proiecte doar de dragul de a le contesta. Am mai avut această situație, vă aduceți aminte, în urmă cu câţiva ani. Dacă astăzi nu am fi avut contestație pe 3 și 4 și am fi semnat contractele pentru 3 și 4 când am semnat pentru 1 şi 2, iată că Tronsonul 1 este într-un progres fizic de 15%, iar Tronsonul 2, de aproape 50%. Aceasta este realitatea, acesta este rezultatul contestațiilor din 2017: o întârziere de trei ani de zile. Ne dorim să continuăm; nu ne vom opri aici. Faptul că astăzi semnăm contractele pentru cele două loturi, pentru cei aproximativ 63 de kilometri şi închidem, practic, acest obiectiv reprezintă o realizare și mă bucur că împreună cu toții, Guvernul Ludovic Orban a dat semnalul schimbării în cele 10 luni de guvernare în ceea ce privește dezvoltarea infrastructurii de transport în România. Vă mulțumesc și înainte de semnarea propriu-zisă a celor două contracte, foarte pe scurt, îi rog pe colegii mei de la CNAIR să facă o scurtă prezentare a celor două proiecte și, bineînţeles, dacă și constructorul dorește să spună câteva cuvinte, pentru că a realizat și proiectul tehnic, mai întâi, îl invităm să o facă. Vă mulţumesc!

Gabriel Budescu: Bună ziua! Vă mulţumesc, domnule ministru, domnule premier! Numele meu este Gabriel Budescu, sunt coordonatorul direcţiei tehnice din cadrul CNAIR. O scurtă completare aş dori să fac la cele afirmate de domnul ministru. În 2017, când a fost iniţiat acest obiectiv, pentru prima dată, trebuie precizat că el a fost discutat cu experţii Comisiei Europene, experţii JASPERS şi au fost elaborate cerinţele imperative, conform prevederilor /.../ pe 2018 pentru a corespunde exigenţelor tehnice actuale. Aşa cum ştiţi, a fost nevoie să anulăm Tronsoanele 3 şi 4, ele s-au relicitat, au fost publicate din nou spre licitaţie în anul 2019 şi iată că în momentul de faţă avem gata întreg aliniamentul Craiova-Piteşti. Finanţarea acestui obiectiv va fi asigurată din fonduri europene. În momentul de faţă se fac ultimele retuşuri la documentaţia anexă a cererii de finanţare, pentru a corespunde exigenţelor Uniunii Europene. Implementarea obiectivului, pe lângă faptul că va asigura premisele dezvoltării economice și va îmbunătăți aspectele sociale din zona sa de influență, are și avantaje concrete, deja cuantificate în analiza post-beneficiu, care este partea cererii de finanțare - și aici mă refer la economia de timp între Craiova și Pitești, care este de circa o oră și jumătate sau creșterea siguranței în trafic, prin reducerea numărului de accidente. Cele patru tronsoane însumează 121 de km și au o valoare de 3 miliarde de lei. Tronsonul 1, care a ajuns la un stadiu fizic de 14%, respectiv un stadiu financiar de 18%, prin accesarea avansului, așa cum puteți vedea, are în momentul de față mobilizate 129 de utilaje și circa 200 de persoane care activează. Tronsonul 2, lotul 1, cu un stadiu fizic de 46%, pe care sunt în momentul de faţă 152 de utilaje și peste 300 de muncitori. Tronsonul 2, lot 2, cu un stadiu de 41% și un stadiu financiar de 21%, iarăși, 174 de utilaje și peste 300 de muncitori. Nu în ultimul rând, cele două tronsoane pentru care ne aflăm astăzi aici, tronsonul 3 şi tronsonul 4, însumând 63,6 km. Ca elemente de execuție a lucrărilor, vom avea undeva la peste 4,5 milioane metri cubi de săpături, peste şapte milioane metri cubi de umplutură, peste 550 de tone de mixtură puse în operă, 1 milion 650 de milioane de metri cubi de balast și peste 1.600 de elemente prefabricate la cele 68 de structuri aflate pe aceste două tronsoane. Perioada de proiectare este de 12 luni, însă având în vedere experiența pe care o avem cu acest antreprenor, credem că va fi finalizat mult, mult mai repede; şi 24 de luni perioada de execuţie. Vă mulţumesc.



 Răspundem cetăţenilor

qa

Una dintre întrebările frecvente este cea privind salarizarea diverselor categorii de personal. Astfel, Andrei din Bucureşti a vrut să ştie cum sunt calculate salariile...

Mai multe-->
Barbu CatargiuApostol  ArsacheNicolae KretzulescuMihail Kogalniceanu

Prim-miniștri în istorie

Galeria foștilor prim-miniștri ai României de-a lungul istoriei

  • Galerie foto

    Galerie foto

    Fotografii de la evenimentele şi activităţile publice la care participă prim-ministrul și cele de la Palatul Victoria

    Află mai multe
  • Comunicate de presă

    Comunicate de presă

    Cele mai recente comunicate de presă referitoare la activitățile desfășurate de prim-ministru şi de cabinetul Guvernului.

    Află mai multe
  • Guvernare

    Guvernare

    Situația politică dificilă cu care România se confruntă astăzi impune promovarea unui program de guvernare cu obiective pe termen scurt care să pregătească reformele necesare pentru modernizarea României în spirit european.

    Află mai multe
  • Posturi vacante

    Posturi vacante

    Lista posturilor vacante de funcționar public din cadrul autorităților și instituțiilor publice din România.

    Află mai multe
  • Cabinetul de miniștri

    Cabinetul de miniștri

    Prim-ministrul conduce Guvernul și coordonează activitatea membrilor acestuia, cu respectarea atribuțiilor legale.

    Află mai multe