Actualitate

Joi, 23 Martie 2023

Participarea premierului Nicolae-Ionel Ciucă la evenimentul aniversar prilejuit de împlinirea a 30 de ani de activitate a AmCham România

Galerie foto

Declarațiile premierului Nicolae-Ionel Ciucă la aniversarea a 30 de ani de activitate a AmCham România

[Check against delivery]

Nicolae-Ionel Ciucă: Excelenţa Voastră, doamnă ambasador, domnule preşedinte al Camerei Deputaţilor, domnule preşedinte al Parlamentului Republicii Moldova, domnule prim-ministru, doamnelor şi domnilor, distinși invitați,

Sunt onorat să particip la această activitate și mă bucur că domnul Simion, domnul președinte AmCham, își păstrează spiritul de glumă, dar, în același timp, mă bucur că e serios cu angajamentele, ceea ce este foarte bine. Dânsul tocmai a spus că era pregătit să vorbească 45 minute, a terminat în 10 minute, eu aveam un speech de 10 minute, s-ar putea să-l termin în 45 de minute acum, pentru că mi-ați deviat subiectul de abordare. Ceea ce doresc să subliniez este faptul că de data trecută - și nu a fost cu mult timp în urmă -, prioritățile guvernamentale nu s-au schimbat și, chiar dacă urmează o rocadă la nivelul conducerii Guvernului, tot ceea ce s-a desfășurat până acum a avut la bază un program de guvernare pe care l-am agreat împreună, în interiorul coaliției, un program comun. Desigur, odată cu preluarea mandatului de către domnul președinte Ciolacu, va trebui să asigurăm elementele de continuitate și să facem acele acorduri fine care sunt impuse de tot ceea ce înseamnă dinamica evoluției atât în plan economic, pentru că despre asta putem să vorbim aici, la AmCham, dar și cele care sunt legate de securitate, securitate la propriu, securitate energetică și, desigur, toate aceste elemente care țin de tabloul mare geopolitic și geostrategic. Particip la activitatea organizată de AmCham și cred că nici nu puteam să închei ziua mai bine după o vizită oficială în Republica Moldova, unde am avut întâlniri cât se poate de bune, în sensul în care - și iată aici suntem prezenți și cu martorii oficiali, formali, ai întâlnirilor noastre - ne-am angajat acolo ca împreună să identificăm acele linii pe care ambele guverne să și le asume şi să le concretizăm cu adevărat în ceea ce înseamnă relația bilaterală, desigur, în planul asigurării siguranței și securității Republicii Moldova, dar în mod deosebit în ceea ce înseamnă relațiile economice. Pentru că în momentul acesta, oricât de mult am ajuta Republica Moldova, oricât de onești, decenți şi oricât de mult am reuși să coagulăm efortul nostru, dar și efortul international - și aici sunt reprezentanți probabil și din alte țări și doresc să le mulțumesc tuturor pentru că au avut o contribuție esențială la tot ceea ce a însemnat manifestarea de îngrijorare și simpatie în același timp față de Republica Moldova în fața provocărilor hibride ale Moscovei - și am apreciat foarte mult modul în care, la nivelul Guvernului Republicii Moldova, la nivelul instituțiilor statului moldovean, s-a reușit să se anticipeze și să se gestioneze această atitudine absolut provocatoare și nejustificată a Moscovei împotriva autorităților de la Chișinău. Și am discutat că este important ca în aceste condiții să privim către palierul economic, pentru că este cel care cu adevărat asigură instrumentele necesare guvernului, prin a proba în fața cetățenilor că tot ceea ce se întâmplă în interiorul activității guvernamentale are o singură direcție, și anume asigurarea prosperității și unei evoluții a bunăstării în Republica Moldova, iar asta se poate face prin investiții, prin relații economice bilaterale cu mediul de afaceri din România și relații cu mediul de afaceri din Uniunea Europeană, din Statele Unite. Chiar am menționat astăzi, și în conferința de presă din Republica Moldova,  nevoia aceasta de coagulare a relațiilor nu numai la nivel bilateral, ci și la nivelul celorlalți parteneri care au potențial și pot să sprijine aceste eforturi. În continuare, doresc să fac o mențiune pe care am agreat-o împreună domnul prim-ministru Recean, și anume ne-am angajat amândoi ca, în perioada imediat următoare, să identificăm acele oportunități de relații economice care au potențial să se întâmple, să se dezvolte și să aibă atractivitate pentru terți parteneri în dezvoltarea acestora. Ca atare, domnule Simion, să știți că într-acolo suntem orientați și la nivelul Guvernului României și, iată, ne oferim sprijinul și pentru Republica Moldova, astfel încât nu doar potențialul și oportunitățile din România să fie puse la dispoziția partenerilor noștri, investitorilor americani, dar și cel din Republica Moldova, pentru că se poate face această punte de legătură între cele două țări, prin investiții comune sau prin complementaritatea investițiilor care se fac într-o țară sau în alta pentru că, așa cum spuneam, potențial există. Este foarte important să reiterez ceea ce am subliniat data trecută: România este o țară care are un mare potențial de investiții. Într-o evaluare de anul trecut privind nivelul de atractivitate pentru investitori, România a fost clasificată pe poziția 16 din 32 de țări. Deci, suntem o țară care, iată, oferă și predictibilitate, se străduiește - şi aveți aici ambii lideri ai partidelor politice care formează majoritatea, și parlamentară și guvernamentală, care își asumă să ia măsurile necesare și să asigure cadrul de stabilitate fiscal; cu toții am păstrat deschis acest dialog atunci când am luat măsuri. Şi știți foarte bine că am declarat că Guvernul este unul orientat pro-business, este un guvern care își dorește să atragă investiții, care sprijină investițiile și este un guvern care este conștient. Dumneavoastră ați vorbit mai devreme și care este procentul în PIB, și care este valoarea nominală a afacerilor pe care AmCham le desfășoară în România, și care este numărul de locuri pe care-l asigură și, desigur, care este potențialul de multiplicare a unui loc de muncă asigurat pe orizontală. Acestea sunt chestiuni de aritmetică pe care noi l-am avut în vedere și pe care le avem în vedere în continuare;  trebuie să subliniem că, în acest ansamblu, abordarea nu poate să fie decât una de tip win-win, pentru că este nevoie ca atât investitorul, cât și noi, cei care găzduim afacerile respective, trebuie să avem un beneficiu, că pentru asta ne punem la dispoziție toate eforturile, toate resursele și umane și materiale, pentru că nu dorim altceva decât să facem în așa fel încât cetățenii țării noastre să simtă că eforturile care se fac, modul în care sunt întrebuințate resursele din țara noastră sunt în beneficiul tuturor. Dacă vă aduceți aminte, am spus atunci că nivelul nostru de ambiție este să venim cu balanță de deficit comercial zero până în 2030, iar până în 2027 valoarea Produsului Intern Brut în România să fie de 500 de miliarde. Dacă este să ne referim doar la cifrele acestea, cred că pot să rezum intervenția mea la ceea ce am spus mai devreme. Există tot spațiul necesar ca aceste obiective să se îndeplinească. Am demonstrat anul trecut că există posibilitatea să avem o creștere economică și să asigurăm, de asemenea, o creștere în valoare nominală a produsului intern brut, astfel încât să putem cu adevărat să demonstrăm că ne aliniem pe nivelul de lucru, pe nivelul de ambiție al investitorilor. Eu am considerat că prezența antreprenorilor, prezența investitorilor în România nu este nimic altceva decât o trecere de la a spune că se poate face la „iată că se poate face„. Vorbea domnul președinte Ciolacu un pic mai devreme de faptul că urmează digitalizare, urmează o eficientizare a întregii activități a aparatului instituțional, aparatului administrativ, a tot ceea ce poate să însemne funcționar în țara noastră. Cred că activitatea dvs., rezultatele dvs., modul în care vă îndepliniți obiectivele, trebuie să se constituie într-un exemplu pentru toți cei care își desfășoară activitatea în aparatul administrativ. Așa am văzut tot timpul interacțiunea cu mediul antreprenorial, cu investitorii și așa cred că trebuie privită și de aici înainte. Încă o dată, ținând cont de condițiile create în țara noastră, prin măsurile, prin deciziile luate la nivel guvernamental, la nivel parlamentar, prin dialogul prin care căutăm împreună soluții, stăm de vorbă cu dvs. și vrem să aflăm de la dvs. cum vedeți, sigur că aveți o anumită părere și mă bucur că recunoașteți că atunci când am stat de vorbă, fiecare dintre noi ne-am susținut argumentele și pe baza argumentelor respective s-au luat decizii. Vom proceda de aceeași manieră și în continuare. Nu se schimbă absolut nimic. O singură chestiune, fac o paranteză, predicția aceea unde voi fi eu după ce se face rocada, aici nu sunt de acord cu dvs., că nu știm niciunul dintre noi, dar mi-a plăcut că anticipați. Face parte din felul de a fi al oamenilor de business, să vadă un pic mai departe. Ceea ce consider că este, de asemenea, important de subliniat este faptul că efectele, consecințele războiului din Ucraina au fost privite la început ca un impediment în ceea ce înseamnă atragerea investitorilor. Am avut puterea ca, prin modul nostru de abordare, prin angajarea noastră, la nivel politic, să asigurăm această stabilitate despre care toată lumea la început nu credea. Acum toată lumea cred că o vede ca pe cel mai bun lucru care putea să ni se întâmple. Cel puțin eu așa consider că este, pentru că, prin această stabilitate politică, am asigurat acea predictibilitate pentru economie; și consider că avem nevoie în continuare, și dacă ne angajăm împreună să asigurăm stabilitate politică, domnul preşedinte Ciolacu a afirmat-o mai devreme, o afirm fără niciun fel de reținere că nu avem altă soluție, altă șansă decât să luptăm în continuare pentru această stabilitate politică, să păstrăm această platformă prin care, iată, putem să asigurăm evoluția economică a țării noastre. Sunt elementele legate de PNRR. Nu s-ar fi ajuns să se discute de cererea de plată numărul trei dacă nu exista acest angajament și dacă nu exista convingerea noastră că PNRR-ul este instrumentul prin care putem să aliniem două obiective importante: cel al reformelor și cel al investițiilor. Totodată, ne-am dat seama că trebuie să pornim asumarea pe organizarea de cooperare și dezvoltare economică, pentru că am fi pierdut o oportunitate. PNRR, reformele din PNRR, OCDE, standardele din OCDE au fost asumate în momentul cel mai oportun, din punctul meu de vedere, și cred că este linia prin care țara noastră poate să spere că se va înscrie în acest club al țărilor care își doresc dezvoltare, își doresc libertate, își doresc toate valorile lumii democratice și, poate, la rândul ei, odată ce ajunge în acest club, să continue și să aibă potențial, să ajute mai mult și Republica Moldova, și celelalte țări partenere cu care noi avem relații și cu care noi suntem angajați, atât în interiorul Uniunii Europene, cât și în interiorul NATO. Partea de reconstrucții este foarte importantă și ea trebuie pregătită de acum; și ea trebuie văzută, am să folosesc un termen militar, ca o oportunitate, iar țara noastră are și poziția geografică cea mai bună pentru prepoziționare. Ca să putem să intervenim în mod oportun în procesul de reconstrucție, avem nevoie să repoziționăm. Apoi, dacă cu toții suntem de acord cu acest lucru, haideți să vedem unde, cum și în ce fel prepoziționăm. Prepoziționarea nu înseamnă doar prezența fizică. Trebuie să vedem toate mecanismele, toate lanțurile logistice, toate direcțiile de acțiune astfel încât să putem să intervenim la reconstrucție. Dar spuneam că înainte de reconstrucție trebuie să continuăm să ne asigurăm că Ucraina este în măsură să își apere teritoriile, să ne asigurăm că păstrăm solidaritatea și unitatea la nivelul comunității internaționale, astfel încât tot ceea ce este nevoie să poată să ajungă acolo. Și, de asemenea, să ne asigurăm că țări precum Republica Moldova, Georgia și celelalte țări care sunt susceptibile de a fi și a rămâne în zona de interes, și unde se pot provoca o serie de acte de destabilizare, rămân într-o linie de siguranță. Ultima chestiune: am să reiterez ceea ce am menționat la întâlnirea noastră și la momentul în care am marcat OCDE, și la ultima dumneavoastră activitate, tot aici, în această sală. Domeniile de potențial major pentru România sunt domeniul energetic - și s-a vorbit aici și despre Cernavodă, și despre SMR. Sunt dezvoltări foarte bune, sunt relații foarte bune. Mulțumim Statelor Unite pentru implicare, mulțumim celorlalte țări care sunt parteneri în aceste două proiecte. Dar importantă a fost încrederea pe care Statele Unite au avut-o în potențialul României. Și aici vorbesc în mod deosebit de potențialul uman, pentru că nu poți să faci dezvoltări în domeniul nuclear civil fără să ai oameni pregătiți pentru a face acest lucru. Ca atare, este nevoie în continuare să ne menținem focusul pe pregătirea resursei umane și sistemul de educație din România să poată să asigure forța de muncă înalt calificată pentru realizarea acestor obiective. Domeniul gazelor naturale - Republica Moldova are nevoie de gaze naturale. Până când ajungem noi să exploatăm resursele din Marea Neagră, și sunt convins că cele două companii care s-au angajat în acest demers o vor face așa cum au promis și așa cum s-au angajat, trebuie ajutate și trebuie să vină în linie cu noi, astfel încât pentru iarna viitoare și de aici încolo să gândim proiecte pe termen mediu și lung, pentru că nu putem să discutăm de asigurarea de energie și gaze de pe o iarnă pe alta. Ba avem, ba nu avem, ba găsim, ba nu găsim; nu, este nevoie să avem proiecte foarte bine țintite, atât din punct de vedere cantitativ, cât și din punct de vedere temporal. Industria alimentară - din punctul meu de vedere, o spun chiar cu riscul de a plictisi, ne este foarte greu să înțelegem cum această țară, care este considerată grânarul Europei, care a fost considerată din istorie coșul de pâine al Europei, să aibă deficit de balanță comercială pe alimente. Importăm alimente de toate felurile, asta din cauza faptului că nu am dezvoltat și s-a pierdut interesul pe dezvoltarea industriei alimentare. Consider că investitorii din AmCham trebuie să vină și să investească în industria alimentară. Potențial este foarte mare în România, potențial este și în Republica Moldova, și în felul acesta putem să sprijinim și Republica Moldova. Și, dincolo de faptul că facem apel la dvs., sunt măsurile pe care noi, la nivel guvernamental va trebui să le luăm astfel încât să venim cu programe foarte bine țintite pentru susținerea fermierilor români și pentru dezvoltarea industriei alimentare. Ultimul domeniu, și închei, domeniul IT&C, tehnologie și cercetare-dezvoltare. Le-am pus un pic pe toate la pachet, pentru că sunt foarte legate, interdependente între ele. Știți cu toții care este potențialul. La următoarea activitate AmCham o să-l trimit pe ION. Sper ca până atunci să termine de acumulat, de învățat și să participe la astfel de activități. Am foarte mare încredere, este un proiect al tinerilor români. L-am asumat, cu toate glumele, îl voi asuma și a doua oară, și a treia oară, pentru că este un proiect al românilor, al cercetătorilor români în domeniu. Este, a fost o idee excepțională și am încredere că ea va produce efecte. Ca atare, doar prin acest exemplu, potențialul nostru în IT&C, în inteligența artificială și în cercetare-dezvoltare este o oportunitate și doamnelor și domnilor investitori, membri ai AmCham, vă așteptăm cu mare încredere. Mulțumindu-vă pentru tot ceea ce ați făcut pentru țara noastră până în acest moment, dați-mi voie să închei și să-mi exprim încrederea că nu peste 30 de ani, m-aș bucura să ne vedem peste 30 de ani, dar peste trei ani, cifrele de care vorbea domnul Simion și cele pe care eu le prezint îmi doresc cu mare plăcere să se dubleze. Nici nu e mare lucru. Vă mulțumesc! O seară bună!



 Răspundem cetăţenilor

qa

Una dintre întrebările frecvente este cea privind salarizarea diverselor categorii de personal. Astfel, Andrei din Bucureşti a vrut să ştie cum sunt calculate salariile...

Mai multe-->
Barbu CatargiuApostol  ArsacheNicolae KretzulescuMihail Kogalniceanu

Prim-miniștri în istorie

Galeria foștilor prim-miniștri ai României de-a lungul istoriei

  • Galerie foto

    Galerie foto

    Fotografii de la evenimentele şi activităţile publice la care participă prim-ministrul și cele de la Palatul Victoria

    Află mai multe
  • Comunicate de presă

    Comunicate de presă

    Cele mai recente comunicate de presă referitoare la activitățile desfășurate de prim-ministru şi de cabinetul Guvernului.

    Află mai multe
  • Guvernare

    Guvernare

    Situația politică dificilă cu care România se confruntă astăzi impune promovarea unui program de guvernare cu obiective pe termen scurt care să pregătească reformele necesare pentru modernizarea României în spirit european.

    Află mai multe
  • Posturi vacante

    Posturi vacante

    Lista posturilor vacante de funcționar public din cadrul autorităților și instituțiilor publice din România.

    Află mai multe
  • Cabinetul de miniștri

    Cabinetul de miniștri

    Prim-ministrul conduce Guvernul și coordonează activitatea membrilor acestuia, cu respectarea atribuțiilor legale.

    Află mai multe